Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lies

lies

14-01-2009 om 13:43

Gaza: wie kan het me uitleggen

Wie kan me uitleggen hoe het nu precies zit met Gaza/Israel en wat er zich allemaal afspeelt? HEb al geprobeerd via Google het een en ander te weten te komen, maar het wordt me niet echt helder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

14-01-2009 om 14:11

Zelfs wikipedia komt er niet uit

http://en.wikipedia.org/wiki/2008%E2%80%932009_Israel%E2%80%93Gaza_conflict

This article or section has been nominated to be checked for its neutrality.
Discussion of this nomination can be found on the talk page. (January 2009)
This article is currently being developed or reviewed.
Some statements may be disputed, incorrect, unverified, biased or otherwise objectionable.

Please read the discussion on the talk page before making substantial changes.

Tag was placed on January 2009
This article documents ongoing or recent warfare.
Information might change rapidly as the conflict evolves.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-01-2009 om 14:22

De meeste info

Een enorme hoeveelheid informatie vind je op http://www.israel-palestina.info/
Als het een helder conflict was hadden ze het vast al opgelost, moet je maar denken...

Anneja

Anneja

14-01-2009 om 15:39

Wat ik dan weer niet snap

..is waarom onze poezelige regering de israelische reactie 'proportioneel' vindt. Ik beschouw zowel het rode kruis als de VN als een redelijk betrouwbare bron, en ik vind het beschieten van hulpconvooien en het hinderen van medische hulp niet bepaald proportioneel, nog los van of het in puin schieten van een complete stad proportioneel te noemen is natuurlijk.

Natuurlijk is er iets mis in je hoofd als je jezelf lekker gaat staan opblazen in een bus vol kinderen of als je raketten gaat staan afvuren op je buren, maar m.i. ben je nog een tikje gaarder in je hersenen als je als regering van een volk wat zelf zo ontzettend onderdrukt en vervolgd is geweest een ander volk precies hetzelfde aan wil doen.

En ik denk dat het inmiddels zo ver geescaleerd is dat het nooit meer goed komt. De 'proportionele' israelische reactie zorgt alleen voor wat extra fijne polarisatie, over een jaar of twee is Hamas zo ver dat ze met hun raketten het centrum van Tel Aviv plat kunnen bombarderen, waarna de US Iran aanvalt wegens het leveren van de raketten, waarna het wachten is op de eerste (vast pre-emptive) atoombom. Joy. Ik verheug me er nu al op.

anne

Tinus_p

Tinus_p

14-01-2009 om 17:35

Waar 2 kijven

Knurf:
"Maar Israel is helemaal niet 'in oorlog', Israel is eigenhandig begonnen met bezettingen en beschietingen, en heeft de aanval geopend. Nu lijkt het weer net alsof zij de zielige partij zijn."
Dat is simplistisch. Waarom heeft israel de aanval geopend? Omdat Hamas op Israel schoot met raketten. Waarom deed Hamas dat? Nouja, dan kom je er dus op uit, dat waar 2 kijven, er 2 schuld hebben. Ofzoiets. Isreal zielig? Net zo veel of net zo weinig als Hamas.

Kiki

Kiki

14-01-2009 om 19:20

Ik zie hamas zich ook niet aan staakt het vuren houden

net zo min als Israel.

Drie uur wapenstilstand per dag voor hulpconvooien en beide partijen verbreken dat stelselmatig

En raketten afschieten op een Israelische creche vind ik fout, maar ook het beschieten van een Palestijnse school
Wat mij betreft zijn ze even gek en even fout

Jippie

Jippie

14-01-2009 om 21:24

Te simpel

"Maar Israel is helemaal niet 'in oorlog', Israel is eigenhandig begonnen met bezettingen en beschietingen, en heeft de aanval geopend"

Maakt voor deze term niet uit wie er begonnen is. 2 landen beschieten elkaar over en weer en doden daarbij elkaars mensen. Dat lijkt toch behoorlijk op oorlog...

"De beste manier op vrede te krijgen, is te zorgen dat de inwoners van de Gaza-strook de kans krijgen om huizen en scholen te bouwen, bedrijven op te richten, een economie op te bouwen. Dan valt er wat te verliezen bij gevechten en is er dus ook reden om vrede te sluiten"

Dat is naief gedacht in een wereld met zelfmoordaanslagen. Als je je eigen leven op wil offeren voor 'de goede zaak', dan zal het dreigement om je mooie huis in puin te schieten weinig indruk op je maken.

mammie2

mammie2

15-01-2009 om 09:38

En waarom werd de palestijnse school beschoten?

Omdat Hamas ervoor kiest vanuit een school raketten te schieten. Er werd niet vanuit de Israelische creche geschoten.

Ik keur het hinderen van hulp aan burgerslachtoffers absoluut niet goed, maar volgens mij laat Israel inmiddels het alle hulpconvooien wel door.

Wat stellen de critici van Israel dan voor om de beschietingen te stoppen?

Hamas wil geen vrede stichten met Israel, het zijn religieuze fanatici, ze schieten welbewust vanuit burgerdoelen. Het interesseert ze niets dat er burgerslachtoffers zullen vallen. Uiteraard zijn er aan Israelische kant ook veel religieuze onredelijke fanatici. Zoals Tinus zegt, waar er twee kijven hebben er twee schuld. WO II erbij halen, vind ik altijd zo flauw en cliche. Laat dat toch buiten de discussie.

liora

liora

15-01-2009 om 11:34

Nee hoor, knurf

Knurf: "De enige reden dat die mensen hun leven willen opofferen voor de goede zaak, is dat hun leven NU niets waard is. Wat houd je dan over? Alleen de hoop dat het in het hiernamaals beter wordt. "

Nee hoor Knurf, Hamas biedt de familie van iemand die zichzelf heeft opgeblazen geld. Dus de familie zit er daarna warmpjes bij. Ik denk dat dat vooral de reden is dat jonge mensen zich opblazen. Met de ideologie valt het vermoedelijk wel mee.

Liora

Liora

liora

liora

15-01-2009 om 12:15

Nee

Nee Knurf, dat denk ik natuurlijk niet. Ik vermoed alleen dat de ideologie of het idee van een hiernamaals een veel minder grote rol speelt.

Met geld kom je altijd verder dan zonder geld, en als er echt geen eten was, zou niemand meer leven daar, dus blijkbaar kun je toch wel aan eten komen op de een of andere manier.
Niet dat ik ontken dat de Palestijnen daar een afschuwelijk en uitzichtloos bestaan hebben! (Voordat dat me voor de voeten wordt geworpen).

Liora

tonny

tonny

15-01-2009 om 13:55

Liora

hoe moet het naar jouw idee verder met de Palestijnen, al dan niet in Gaza? Hoe zie jij kansen voor een uitzichtsvol bestaan voor deze bevolking?

tonny

Anneja

Anneja

15-01-2009 om 15:08

Mammie2

Als de VN zegt dat ze met 99.9% zekerheid durven zeggen dat er vanuit die VN-school niet werd geschoten dan ben ik eerder geneigd dat te geloven.

Dan nog: Als iemand zo intens geschift is kinderen als menselijk schild te gebruiken, ben je dan minder een gestoorde idioot als je dan inderdaad op ze schiet? In mijn ogen ben je dan niet ineens minder een moordenaar, hoor. Je HOEFT die trekker niet over te halen.

En er is vind ik wel degelijk dat er een fumdamentele ongelijkheid tussen de Israeli's en de Palestijnen. Dat uit zich ook in de bizar scheve dodenaantallen aan beide zijden.
Dat zal waarschijnlijk rechtgetrokken worden tegen de tijd dat Hamas inderdaad de middelen krijgt om vanuit palestijns gebied Tel Aviv e.d. te bombarderen. En daarna volgt totale vernietiging van de hele regio. En daarna van de rest van de wereld. Helemaal te woepie dus.

anne

mammie2

mammie2

16-01-2009 om 03:14

Volgens het parool.nl

***************
Een woordvoerder van de VN verwacht dat het dodenaantal nog zal stijgen. In de school bevonden zich enkele honderden inwoners van Gaza, die in het VN-gebouw een veilig heenkomen hadden gezocht.

Volgens de Israëlische strijdkrachten werd er vanuit de school met mortieren geschoten door Hamasstrijders. Het
Israëlische leger beantwoordde daarop het vuur. In het gebouw zouden later de lichamen van ten minste twee militanten van Hamas zijn aangetroffen.

Volgens het persbureau AP bevestigden twee buurtbewoners telefonisch dat zij hadden gezien hoe een groepje Hamasstrijders vanaf een straat naast de school een salvo mortiergranaten op Israëlische posities afschoten.
**************

Als er op je geschoten wordt, dan ben je doodsbang en ik denk dat 99% van alle mensen dan wel zullen terugschieten.

Uiteindelijk zijn wij er geen van allen bij en zijn wij afhankelijk van berichtgeving in de media.

Het stuit mij echter tegen de borst als de Israeli's als alleen maar als slechterikken worden afgeschilderd en de Palestijnen als arme slachtoffers. De waarheid ligt wel behoorlijk genuanceerder. Wanneer komt er bijvoorbeeld ooit een massale vredesdemonstratie van Palestijnse kant? Blijft natuurlijk dat de situatie een enorme tragedie is voor het Palestijnse volk. Volgens mij is er ook niet echt een goede oplossing mogelijk. Er is aan Palestijnse kant teveel haat en aan Israelische kant teveel vrees.

Vanavond 20:50 geschiedenis van gaza

op ned 2.
De geschiedenis van Gaza(VARA)
Paul Witteman ontvangt in Studio Plantage betrokken deskundigen, die - mede aan de hand van (archief)fragmenten - in een beschouwend gesprek de achtergronden van het Gaza-conflict toelichten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.