Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geen o.v. en het weer

Zo raar, hier amper iets gevallen vanacht. Het is dus ook niet glad en tevens vriest het niet meer....(dus dooi).
Dat schijnt zo te zijn in vrijwel de gehele regio (denk aan ong. 50 km verderop), weer verderop dan 50 km is het wel glad. Een wereld van verschil zou je denken.
Toch rijd het o.v. hier niet. Alleen de trein dan...(dat is dus een meevallertje vandaag). Geen bus,geen schoolvervoer, geen mobi-max (ouderen vervoer),zelfs geen taxi's,alleen 1 plaatselijke kleine onderneming.
Dit i.v.m. de code rood die voor heel het land is afgegeven. Dat er hier niets gevallen is én niet glad is doet er blijkbaar niet toe.
Code rood, is code rood.
Ik zag al hele massa's staan vanmorgen bij bushaltes en snapte dat al niet. Tot ik op het werk dus hoorde van die uitval van van alles. Ook op werk (ouderen)mensen die uren hebben zitten wachten op hun vervoer, personeel dat afbelde omdat ze niet konden komen óf omdat ze geen vervoer naar werk hadden óf omdat ze een kind hadden dat daar gebruik van moest maken en nu zaten ze zonder oppas.
Dat is toch gewoon belachelijk?????
Persoonlijk hadden wij weinig hinder, maar ik kan er met de kop niet bij dat zoiets kan gebeuren/besloten wordt.
Ik hoorde ook dat chauffeurs persoonlijk belden om alvast hun excuses aan te bieden i.v.m. de onstane situatie,maar dat ze niet mochten van hun baas/verzekering en dat ze ook wel wisten dat dat zeer 'raar' was hier ter plaatse+omgeving maar dat ze er niets aan konden veranderen (die schamen zich natuurlijk ook...)
Dus ik vroeg me af.........
Hoe is het bij jullie.
En wat vinden jullie van zoiets raars??
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Idioot

Ik vind het te triest voor woorden eigenlijk, dat we niet meer op ons eigen oordeel durven vertrouwen en blind afgaan op zo'n 'code.' Mijn nuchtere redenatie vanmorgen: de auto's rijden op normle snelheid door de straat dus het zal wel niet glad zijn. En dat klopte.
Hier rijdt het OV gelukkig wel. Nou ja, op de helft van de treinen na. En precies de trein die ik naar het werk neem is uitgevallen.

Metro

Dochter vertrok vanochtend met vriendinnetje op de fiets richting metrostation. Sommige straten waren hier nog spekglad. Ze belde dat ze allebei gevallen waren, pijn hadden en de metro net gemist hadden en dat er net omgeroepen was dat er een storing was en er voorlopig geen metro kwam. Naar school fietsen met zere knieën en gladde wegen was geen optie, ik ben ze dus maar gaan oppikken en heb ze naar school gebracht.

Hier in Rotterdam worden fietspaden wel gestrooid, maar gewone straten niet. Het heeft hier vannacht nog gevroren. Dus als je niet geheel over fietspaden naar je plaats van bestemming kan gaan wordt het linke soep. En dat zo'n metro het dan weer niet doet... Hoe moeilijk is het nou? Ongelooflijk dat het halve land weer op zijn gat ligt van een halve centimeter sneeuw.

skik

Even tegengeluid

Ik weet van die code niks af. Maar gladheid is verradelijk en als het de eerste 200 m na de remise geen probleem is wil dat niet zeggen dat er verderop in het traject niet alsnog problemen komen.

Hoezo "eigen oordeel" - moet iemand van de OV maatschappij op zijn fietsje alle mogelijke routes af om eventuele gladde plekken op ernst te beoordelen?

Wat je ook niet wilt is de situatie zoals de NS op 3 februari: hé, we weten dat het gaat sneeuwen maar we wachten tot op het laatst mogelijke moment met maatregelen. En toen zat dus een kwart van Nederland vast ergens tussen punt van vertrek en punt van aankomst en moesten ze maar hopen dat het nog goed ging komen. Had de NS op donderdagavond al tot een aangepaste dienstregeling besloten dan was het lang zo erg niet geweest.

Ik vind er wel wat voor te zeggen om bij serieuze verwachte narigheid gewoon het noodscenario in werking te stellen. Dan weet iedereen waar-ie aan toe is. Blijkt het achteraf mee te vallen dan kan er alsnog weer worden overgegaan op de normale dienstregeling.

Eigen aan zo'n handelwijze is dat het soms achteraf blijkt te zijn meegevallen. Tja, voorspellen is lastig, ook bij het weer.

Groeten,

Temet

albana

albana

13-02-2012 om 16:42 Topicstarter

Code rood en in hoeverre

Het is hier in de hele omgeving niet glad, de eerste gladheid doet zich voor op ong.60 km afstand...en andere kanten op hetzelfde verhaal.
Ik vind zowiezo die 'algehele voorspellingen' en 'waarschuwinigen' voor het hele land helemaal nergens op slaan, want vaak zijn de verschillen het hele land door enorm. Je zou dat zowiezo per regio moeten kunnen bekijken. Nu komen ze niet verder dan 4 indelingen, noord, oost etc.etc.
En noord/zuid etc. lijken me ook maar 'vage' aanduidingen waar je amper iets aan hebt. Die voorspelde neerslag die in het 'hele land' zogenaamd vannacht zou vallen viel hier pas.........tegen half 2 ! Nou nou, wat was het nacht hier zeg.........Dat was dus de eerste neerslag die viel hé?
Om dan zo'n code voor het hele land zó serieus te nemen lijkt me vragen om 'het valt wel mee' want tuurlijk zijn er enorm veel regio's waar het dan zéker meevalt. Omdat het gewoon té algemeen gesteld wordt.
'Kans op overstromingen en tsunamie in Nederland' b.v. daarbij ga je toch ook niet logischerwijs héél nederland evacueren tot aan de Duiste en Belische grens of wel?
En inderdaad het lijkt me vrij logisch om b.v. de kantoren en het personeel af te bellen om te vragen hoe het dáár is voor je zo'n code afgeeft...Die mensen zijn op het werk gekomen, die zijn er al,dus weten hoe het is buiten. Maar er kan vast wel bij code rood een soort 'meldsysteem' bedacht worden waarbij elke locatie in moet melden om even de plaatselijke situatie te melden.
Lijkt me allemaal niet zo ingewikkeld hoor.
De gemeente weet toch ook wáár en wanneer ze moeten strooien? En die gaan ook echt niet uit van 'algemene voorspellingen'. Die worden geïnformeerd door plaatselijke weerstations, juist om werk te 'besparen' anders ben je de helft van de tijd voor niks aan het strooien omdat het 200km verderop gaat vriezen...
Dus ik vind het complete flauwekul en overtrokken voorzigheid. Ook denk ik dat het enorm averechts kan werken die algemene waarschuwingen. Want wat als er alleen op bepaalde plaatsen gevaarlijke 'storingen' zijn? Dan grote kans dat er niks mee gebeurd, want het is geen code rood.
groeten albana

albana

albana

13-02-2012 om 16:55 Topicstarter

Leuk voorbeeld van averechtse werking

Ik herinner me nog 25 nov. 2005 die de langste files ooit opleverden. Het sneeuwde toen hier al rond 8.30 uur. Toen de kinderen nét naar school gingen.
De eerse waaschuwingen m.b.t. het weer kwamen rond 11.00 uur, toen was er hier al zo'n halve meter gevallen, was ik druk met een op instorten staande boom en waren mijn kinderen naar huis 'geklommen' óver omgevallen bomen omdat het dak van hun school was ingestort mochten ze eerder naar huis en de rest van de dag 'sneuwvrij' i.v.m. de gevaarlijke situatie. Die waarschuwingen voor het 'hele land' kwam pas toen we hier het ergste al achter de rug hadden en iedereen al op z'n werk was.
Hemeltje dank had school besloten om á la minuut te ontruimen want als ze op code rood hadden gewacht hadden ze er nog in gezeten. Ook bussen waren toen trouwens midden in de sneeuw gestrand, want tja geen waarschuwingen hé?. Dcohter van mijn vriendin die met de bus naar school ging, werd 's nachts pas door de politie afgeleverd....ze had geen school gezien, was niet eens aangekomen.
groeten albana

Sorry

Sorry

13-02-2012 om 21:00

Wat een gezeur

vanmorgen moest ik vroeg op pad, onderweg was er eigenlijk nauwelijks wat aan de hand, pas toen ik bij de tramhalte kwam was het wat glad. Gewoon zonder problemen op mijn werk gekomen. Daar werden we al vroeg platgebeld om afspraken af te zeggen, want ja, er was code rood! Kom op zeg, wij zijn toch ook gewoon op ons werk? Kwestie van opletten en rustig aan doen, en op tijd vertrekken.

Wisselend

De ervaringen zijn wat wisselend, hoor ik ook om mij heen. Omdat ik een spreekuur heb doe ik het uiterste om er te komen maar soms is het gewoon onhaalbaar. Vorige week waren er metro's uitgevallen en die enkele die voorbij kwam had mensen als haringen in een ton. Nadat ik me toch maar manmoedig erin gewrongen had kon ik de halte erna eruit omdat ik er totaal ziek van was geworden. Dat was 20 minuten bijkomen in een koud hokje en de rest van de ochtend naar. Een doorzetter ben ik wel maar ik zal toch heel erg blij zijn als dit ophoudt.

bibi63

bibi63

13-02-2012 om 21:29

Code rood

klinkt veel te eng. Beter goede waarschuwingen dat het spekglad kan zijn, oppassen dus.
Gr. Bibi

Marjoleine64

Marjoleine64

13-02-2012 om 22:12

Ik heb niets gemerkt

en het was ook niet erg druk op mijn route. Ook zoon heeft geen problemen met de bus naar school gehad, en vond het ook niet glad tussen de bushalte en school. Ik hoorde wel dat het iets later in de ochtend in het dorp wel glad was. Van mij mag het nu wel weer voorjaar worden...
Marjoleine

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2012 om 00:59

Irritant ja

Ik begrijp je irritatie. Ik mopper ook op de NS omdat ze een aangepast rooster rijden terwijl het volgens mij totaal niet nodig is. En toch heb ik liever dat het knmi iets te snel met een alarmerende code komt dan iets te langzaam. Door zo'n code rood of oranje zijn weggebruikers meer op hun hoede en ik stel me voor dat busmaatschappijen hun personeel ook niet wil blootstellen aan risico's. Ik weet nog dat er vroeger, toen ik nog niet in de stad woonde, een bus de sloot is ingereden door gladheid.
Vervelend, ja. Maar een beetje begrip heb ik ook wel.

albana

albana

14-02-2012 om 08:23 Topicstarter

Op je hoede

Ik kan me in 'op je hoede zijn'nog wel enigzins vinden...dat lijkt me terecht als nog niet bekend is wáár de gladheid zich voor zal doen.
Maar om dan maar meteen alle vervoer eruit te gooien lijkt me zwaar overdreven....Zeker als blijkt dat die gladheid in de hele wijde omgeving zich niet voordoet.
Dit is trouwens niet de eerste keer dat dat gebeurd. Al wel de 5de keer ofzo. Maar het is maar 1 keer voorgekomen dat wij er daadwerkelijk 'last' van hadden. Toen kwam dochter terug van de bushalte op een stralende dag en meldde dat de bussen niet reden i.v.m. de sneeuw....Die sneeuw alleen die lag er niet, de lag er wel héél veel verder in Nederland. Toen heb ik dochter gebracht, inlcusief 4 klasgenootjes....gewoon met de auto, vooral omdat ze die dag een belangrijk proefwerk hadden.
Maar als iedereen z'n werk er maar bij neerlegd zodra er waarschuwingen zijn, die blijkbaar voor geen meter werken omdat ze niet precies genoeg zijn, ligt toch heel Ned. op z'n gat bij elk 'weerprobleempje'?
Dat moeten we toch niet willen? Ik weet zeker dat dit al de zoveelste waarschuwing van deze winter is en om eerlijk te zijn kan ik me er zelfs niet 1 herinneren die precies klopte en aansloot met wat er buiten bij ons gebeurde. Dus gooien we tig keer alles op non-actief met het idee van 'je weet maar nooit',waarvan een groot aantal keer dus voor niets.
Dat moet toch ook handen vol geld kosten?
Het meest verbaasde me die taxichauffeur die beweerde niet te mogen rijden van zijn verzekering bij code rood. (klein zelfstandig bedrijf, goedwillend, die het niet prettig vond dat hij niet mocht rijden). En onverzekerd rondrijden lijkt inderdaad niet erg verstandig.
Maar is dat zo? Laten we verzekeringsmaatschappijen nu het wel of niet doorgaan van vervoer dirigeren?
Ik hoorde trouwens op het werk vergelijkbare geluiden. Iedereen die niet 'gestrand' was, was er gewoon. Als wij allemaal in staking zouden gaan als er een code rood was zou er behoorlijk veel in de soep zijn gelopen op het werk die dag (werken ook met mensen, net zoals die bussen). Maar wij voelen ons te verantwoordelijk om niet te verschijnen, weer of geen weer. Busmaatschappijen hebben daar schijnbaar geen last van.
groeten albana

Kom op

Kom op albana, wat wil je dan? Niet alles is compleet op de kilometer af voorspelbaar. Dus of je bent wat te voorzichtig of je bent wat te onvoorzichtig. ik vind dat jij vrij makkelijk redeneert over de veiligheid van anderen. En je redeneert ook nog eens erg achteraf.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2012 om 01:21

Albana

Wie heeft het er nou over dat bij code rood massaal het werk gestaakt wordt? Die ervaring heb ík niet in ieder geval. De meesten proberen gewoon op het werk te komen.
Ik heb vaak bewondering voor buschauffeurs als het zulk glad weer is. Ze rijden meestal wel, tot het echt niet meer gaat. Die chauffeurs zijn geen robots, het zijn mensen die zo'n bus over de weg moeten vervoeren met zeer kostbare lading aan boord.

albana

albana

15-02-2012 om 08:11 Topicstarter

Nee zeker niet

kaaskopje zei"Ik heb vaak bewondering voor buschauffeurs als het zulk glad weer is. Ze rijden meestal wel, tot het echt niet meer gaat. Die chauffeurs zijn geen robots, het zijn mensen die zo\'n bus over de weg moeten vervoeren met zeer kostbare lading aan boord. "
Nee echt niet, zo is het hier niet.
Hier is het net andersom. Ze rijden gewoon niet als er ook maar een kleine kans is dat het niet zou kunnen. Als blijkt dat de voorspellingen niet kloppen duurt het ook nog úren voordat ze het werk hervatten (tegen het middaguur, terwijl er écht niets aan de hand was).
Hier leeft het idee dat het ook aan de vervoersmaatschappij ligt. Je weet wel vervoer wordt altijd aanbesteed door de provincie. En sinds een klein jaartje hebben wij een andere vervoerder, een andere busmaatschappij dus. De vorige vervoerder deed dit nooit of amper, in ieder geval als het daadwerkelijk het geval was...En niet zoals nu geen vervoer i.v.m. sneeuw of glasheid die er gewoonweg niet ís op dat moment.
Zeker gezien de situatie 10 km verder (Duitsland) waar alles nog gewoon wél rijd. En hier dan niks...dat klopt niet naar ons idee. 1 Collega heeft de grens overgestoken en daar gebruik gemaakt van het o.v. en is zo op haar werk verschenen....(woont in grensplaats is laatste stukje meegereden met andere collega, kwam wel later dan gebruikelijk).
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.