Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

sinas

sinas

27-05-2012 om 14:46

Gegevens voorouders

Gisteravond een beetje aan het googlen geweest. Wat namen van opa's en oma's ingevoerd en ik kwam zo de trouwakte tegen van de ouders van mijn moeder. Best wel grappig. Nu heb ik geprobeerd om hun geboorte-datum en overlijdensdatum te traceren, maar dat viel nog niet mee. Ze zijn kort na de oorlog overleden. Iemand ideeen hoe ik daar achter zou kunnen komen? (ik kan het helaas niet meer aan mijn moeder vragen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
notje

notje

27-05-2012 om 16:41

Je kunt

zoeken op geneanet,daar zijn stambomen te vinden.Als je geboorte of woonplaats weet kun je vaak in het archief van de provincie zoeken.Dus Noord-Hollands archief of zo.
Ik ben zo achter wat dingen gekomen waarvan mijn moeder niets wist,zoals twee bastaards in de familie.Erg leuk om te snuffelen.Je moet soms wel even doorzoeken,veel plezier!

sinas

sinas

27-05-2012 om 16:50

Wel iets meer

gevonden, zoals overlijdensdata. Nog geen geboortedatums helaas.

Mover

Mover

27-05-2012 om 17:05

De mormonen database

Kunnen die je niet helpen?
https://familysearch.org/

sinas

sinas

27-05-2012 om 17:14

Weet je wat gek is

ik kan wel de grootouders van mijn moeder vinden, die hebben ook diverse kinderen aangegeven, maar op een bepaald punt stopt het. En de vader van mijn moeder staat er niet bij. Zijn er jaren geweest waarin kinderen niet werden aangegeven? Bijv door oorlog? Ik heb wel een trouwakte gevonden van hen uit 1927, toen was hij 24. Dus 1903 zou hij geboren moeten zijn.

sinas

sinas

27-05-2012 om 17:45

Via

http://www.genlias.nl/nl/page0.jsp al veel gevonden. Naar nu blijkt zijn geboorte-akten van voor 1903 openbaar, die van 1903 en daarna nog niet. Dat verklaart ws waarom ik mijn "opa" nog niet kan vinden, als hij inderdaad in 1903 is geboren. En daardoor zijn partner dus ook nog niet, want die was nog jonger (19).

notje

notje

28-05-2012 om 08:32

Oh ja

Genlias,die was ik al weer vergeten.
Niet alles is openbaar inderdaad,en het duurt soms even voordat alles weer bijgewerkt is.
Geboortegegevens jonger dan 100 jaar, huwelijksgegevens jonger dan 75 jaar en overlijdensgegevens jonger dan 50 jaar zijn niet openbaar.
Leuk toch dat zoeken?

sinas

sinas

28-05-2012 om 10:22

Ja, echt leuk!

Ben wel wat meer dingen tegengekomen. Denk dat ik de gegevens van mijn "grootouders" maar eens bij het gemeentearchief ga bekijken. Maar van de ouders daarvoor al veel gevonden. Veel jonggestorvenen, veel doodgeboren kindjes, 1 voorvader trouwde met een jong ding () Een voorvader met een "oud" ding hahaha, scheelde 10 jaar.
Ja, grappig om dat soort dingen te lezen.

sinas

sinas

28-05-2012 om 10:23

en van die jonggestorvenen en doodgeboren kindjes is niet grappig natuurlijk, maar in die jaren niet ongewoon. (Rond 1900)

Hombre

Hombre

28-05-2012 om 10:29

Googlen

Is leuk inderdaad. Als je de namen van je voorouders ook googlet kom je misschien wel op stambomen terecht die anderen hebben uitgezocht.

Zo ben ik via mijn moeder's tak verder dan 1300 terechtgekomen. Gewoon vanachter de PC. Vader's kant iets van 1500. En je komt altijd interessante dingen tegen.

notje

notje

28-05-2012 om 10:33

Triest

Zoveel kindersterfte,ik vond bij ons in de familie een stel waarbij er ieder jaar een kind stierf en er uiteindelijk twee overbleven van de 9.
Maar er zijn hele leukde dingen,zoals de broer van mijn opa blijkt dus een halfbroer te zijn,overgrootmoeder had al een kind van een onbekende man toen ze trouwde.Mijn familie denkt dat mijn opa dat nooit geweten heeft.ook namen vind je steeds terug in de familie,beroepen zijn ook leuk,die staan altijd in de trouwakte.

Onbekende man

Ik heb ooit met een achterneef (neef van mijn moeder, of is dat oudneef?) gezocht naar onze stamboom....En ergens rond 1914 was er ook een 'buitenechtelijk kind' van een onbekende man.....Maar de vader van acterneef wist te vertellen dat dat gewoon van dezelfde vader was. Die toen was opgeroepen om ons land te verdedigen (1ste wereldoorlog) en ergens in den lande was, hij had er ook nog een foto van, van dat 'regiment' (bij elkaar geraapt zooitje in verschillende uniformen met bordje ervoor met nummer). Over-grootvader maakte over-grootmoeder zwanger...moest toen weg om land te verdedigen en hun huwelijksplannen liepen in het honderd, pas toen hij terug was kon er getrouwd worden. Toen was kind al geboren en dus aangeven als 'buitenechtelijk' en van onbekende man Die man was wél bekend, maar dat werd als hij er niet was om daarvan zélf aangifte doen niet erkend (wist iemand me uit te leggen die vaker genialie-en uitzoekt).
groeten albana

sinas

sinas

28-05-2012 om 23:07

Wat een tijd he albana?

Kom daar nu nog eens mee
Die ene voorvader, die met een oudere vrouw trouwde, die vrouw was eerder getrouwd geweest, weduwe, en had al kinderen (het lijkt wel een streekroman Samen kregen ze dus ook nog kinderen uit welke lijn ik dus voortkom.

Sassie

Sassie

29-05-2012 om 12:46

Sinas

Mijn vader is al een hele tijd heel druk bezig met uitzoeken van voorouders. Hij is er bijna dagelijks mee bezig. Hij zit op een genealogiesite genaamd:
my heritage.com
Kijk daar ook eens even.

Heel veel gegevens

Ik weet dat de overheid bezig geweest is om al die gegevens van erfgoedinstellingen centraal toegankelijk te maken, ook die van de papieren archieven enz. Die site heet www.wiewaswie.nl en ik weet dat ruim 20 erfgoedinstellingen er ook daadwerkelijk aan meedoen. Ik weet alleen niet of die site al uit zijn betafase is en al op volle sterkte draait.

Nou...

...ik zie dat wiewaswie weliswaar online is, maar nog niet erg functioneel is. Hoe dan ook, het idee is leuk en hij gaat ook vast wel helemaal draaien.

Waar ik erg om moest lachen

Als je 100 jaar geleden aangifte wilde doen van overlijden of andere dingen, moest je 2 getuigen meenemen.(er was toen nog geen verplichting van overlijdensverklaring van arts enzo). Dat bracht ons op dat baby van 'onbekende man' die eigenlijk overgrootvader was....die de vader van die baby was....
Zouden daar ook 2 getuigen genoeg zijn geweest om overgrootvader als erkende vader aan te geven? Ik zag het al voor me, overgrootmoeder in de hooimijt met overgrootvader+ 2 getuigen...
groeten albana

Volgens mijn insider

Volgens mijn insider zal wiewaswie op vrij korte termijn helemaal de lucht in gaan. Dan heb je gegevens van heel wat erfgoedinstellingen en archieven bij elkaar.

Ingrid vG

Ingrid vG

04-06-2012 om 10:58

Wiewaswie

is al tig keer uitgesteld, en zou volgens hun eigen zeggen in het eerste kwartaal van dit jaar open gaan...sja.

maaruh: ik zou er niet aan beginnen, genealogie als hobby. Voor het weet ben je verslaafd .

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.