Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


MeikeT schreef op 25-04-2021 om 15:48:

[..]

Nou, die aanname is inmiddels wetenschappelijk afgeserveerd. Dat blijkt echt niet te kloppen.

Welke aanname?

Pief schreef op 25-04-2021 om 16:32:

[..]

Welke aanname?

Dat (ook) armen beter af zijn als de rijken rijker worden.

MeikeT schreef op 25-04-2021 om 17:37:

[..]

Dat (ook) armen beter af zijn als de rijken rijker worden.

En waar lees je dat dan in mijn post? 

https://www.npostart.nl/buitenhof/25-04-2021/VPWON_1324943

Goed verhaal van Lillian Marijnissen. Iedere partij heeft nu 'ideetjes' over een nieuwe bestuurscultuur maar je moet maar zien wat ze er van terechtbrengen behalve praten.

Het gaat om het neoliberale systeem en de neoliberale cultuur waarin mensen arm gehouden worden en als je een toeslag nodig hebt of een sociale huurwoning dan ben je een loser of een fraudeur.

Verder in Buitenhof ook over het formatieproces en Rutte met de drie hoge colleges van staat zoals Twan Huys het noemt. Helaas, als ik die van Zutphen zie dan ben ik er al klaar mee. Dat is zelf een 'rat' van wie de bestuurscultuur niet deugt en die daar ook niets aan doet. Zie de affaire met de Kinderombudsman.

Pief schreef op 25-04-2021 om 17:42:

[..]

En waar lees je dat dan in mijn post?

LOL. Je schrijft letterlijk: "Hoe beter de economie draait, hoe beter dat voor iedereen is.". 

Dat is aantoonbaar onjuist.

MeikeT schreef op 25-04-2021 om 20:07:

[..]

LOL. Je schrijft letterlijk: "Hoe beter de economie draait, hoe beter dat voor iedereen is.".

Dat is aantoonbaar onjuist.

Dat is niet hetzelfde als wat jij schrijft: als de rijker rijken worden.. etc. Dat is echt wat anders. Als de economie goed draait is dat positief voor heel Nederland. Als de economie niet goed draait,  dan is er ook niet genoeg geld voor allerlei voorzieningen. Ik zeg nergens dat een goed draaiende economie betekent dat de rijken rijker worden. Het gaat er vooral om dat er veel werkgelegenheid is, dat de middenstand goed draait en dat iedereen een goede boterham kan verdienen. Je kunt bv alleen maar het minimumloon verhogen bij een sterke economie. 

'Het gaat om het neoliberale systeem en de neoliberale cultuur waarin
mensen arm gehouden worden en als je een toeslag nodig hebt of een
sociale huurwoning dan ben je een loser of een fraudeur.'

Er zijn al een paar ontwikkelingen gaande:

- veel partijen zijn vóór gratis kinderopvang;

- vanuit Europa is becijferd, dat het minimumloon naar 14 euro per uur moet. (Ik denk dat je dan ook van de toeslagen af bent, als de uitkeringen in elk geval meestijgen). Het minimumloon omhoog is nu ook een wens van veel partijen.

In feite zijn die toeslagen subsidie voor werkgevers, die daarmee de lonen laag kunnen houden.

Dus ik hoop dat er achter de schermen druk gerekend wordt en dat maatregelen zoals deze doorgang zullen vinden.

Ik heb niet precies paraat welke partijen waar voor of tegen zijn. Maar het zou een constructief voorstel zijn als de SP dit zou steunen.

Tsjor

tsjor schreef op 25-04-2021 om 21:46:

'Het gaat om het neoliberale systeem en de neoliberale cultuur waarin
mensen arm gehouden worden en als je een toeslag nodig hebt of een
sociale huurwoning dan ben je een loser of een fraudeur.'

Er zijn al een paar ontwikkelingen gaande:

- veel partijen zijn vóór gratis kinderopvang;

- vanuit Europa is becijferd, dat het minimumloon naar 14 euro per uur moet. (Ik denk dat je dan ook van de toeslagen af bent, als de uitkeringen in elk geval meestijgen). Het minimumloon omhoog is nu ook een wens van veel partijen.

In feite zijn die toeslagen subsidie voor werkgevers, die daarmee de lonen laag kunnen houden.

Dus ik hoop dat er achter de schermen druk gerekend wordt en dat maatregelen zoals deze doorgang zullen vinden.

Ik heb niet precies paraat welke partijen waar voor of tegen zijn. Maar het zou een constructief voorstel zijn als de SP dit zou steunen.

Tsjor

Het is lastig balanceren, want als de loonkosten voor bedrijven te hoog worden dan zoeken ze hun heil anders en kunnen heel veel mensen fluiten naar hun baan. Anders prijzen ze zichzelf uit de markt,  met hetzelfde effect. Maar volgens mij zijn alle partijen nu voor verhoging van het minimumloon. 

Pief schreef op 25-04-2021 om 22:32:

[..]

Het is lastig balanceren, want als de loonkosten voor bedrijven te hoog worden dan zoeken ze hun heil anders en kunnen heel veel mensen fluiten naar hun baan. Anders prijzen ze zichzelf uit de markt, met hetzelfde effect. Maar volgens mij zijn alle partijen nu voor verhoging van het minimumloon.

Dat mag ik hopen. Ik vind het bijna beledigend hoe weinig het nu is.  

Hoeveel betalen de meesten wít voor hun schoonmaakhulp, vraag ik opeens af? 

Maar als bedrijven om die reden hun heil elders zoeken, moet je dat dan echt tot in den treure zien te voorkomen? Dat komt dan eigenlijk neer op dat je uitbuiting acceptabel vindt. Dat zijn meestal ook niet de bedrijven die geen vet op de botten hebben omdat ze zoveel aan de staatskas moeten afdragen. 

Het is met het minimumloon hetzelfde liedje als met de prijs van voedsel, we willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dus als personeel ondermaats betaald krijgt, is dat ook een reactie op dat dubbeltjesgedrag. Met dat verschil dat mensen met de laagste lonen daar niet voor kiezen. Die zouden juist best meer uit willen geven. 

'Het is lastig balanceren, want als de loonkosten voor bedrijven te hoog
worden dan zoeken ze hun heil anders en kunnen heel veel mensen fluiten
naar hun baan. Anders prijzen ze zichzelf uit de markt, met hetzelfde
effect.'

Tenzij je de belastingen kunt verlagen, omdat de overheid minder geld aan toeslagen hoeft uit te keren. Als toch wel rechtgeaarde VVD-er zou je deze ontwikkeling moeten toejuichen, Pief.

Tsjor

tsjor schreef op 26-04-2021 om 07:32:

'Het is lastig balanceren, want als de loonkosten voor bedrijven te hoog
worden dan zoeken ze hun heil anders en kunnen heel veel mensen fluiten
naar hun baan. Anders prijzen ze zichzelf uit de markt, met hetzelfde
effect.'

Tenzij je de belastingen kunt verlagen, omdat de overheid minder geld aan toeslagen hoeft uit te keren. Als toch wel rechtgeaarde VVD-er zou je deze ontwikkeling moeten toejuichen, Pief.

Tsjor

Ik ben voor het verhogen van het minimumloon. Ik vind dat weken moet lonen. Maar we hebben het hier over bedrijven en het verlagen van Belastingen voor grote bedrijven lijkt me dan weer niet zo wenselijk. De vraag is dan: hoe houd je de werkgelegenheid hier, terwijl de loonkosten voor bedrijven hoger worden en de in bijna de gehele wereld goedkoper arbeid kunnen inhuren dan hier. Je hebt niks aan een hoger minimumloon als je baan verdwijnt. Daar zal de overheid iets op moeten bedenken.

Pief schreef op 26-04-2021 om 08:25:

[..]

Ik ben voor het verhogen van het minimumloon. Ik vind dat weken moet lonen. Maar we hebben het hier over bedrijven en het verlagen van Belastingen voor grote bedrijven lijkt me dan weer niet zo wenselijk. De vraag is dan: hoe houd je de werkgelegenheid hier, terwijl de loonkosten voor bedrijven hoger worden en de in bijna de gehele wereld goedkoper arbeid kunnen inhuren dan hier. Je hebt niks aan een hoger minimumloon als je baan verdwijnt. Daar zal de overheid iets op moeten bedenken.

Tot nu toe valt het heel erg mee met die verhuizende bedrijven. Veel bedrijven willen produceren in de buurt van de afnemers, of hebben werknemers nodig voor het transport, distributie en verkoop van de spullen. Dat argument is paniekzaaien, verder niets.

En sowieso denk ik dat het verlagen van belastingen de komende jaren niet aan de orde is. Gezien de kosten die de coronacrisis met zich meebrengt. Hooguit voor getroffen ondernemers en dat lijkt me alleen maar goed. 

Je kunt ook de inkomstenbelastingen verlagen. Tsjor

De inkomstenbelasting is dit jaar 0,25% lager en daalt de komende jaren ook steeds iets. Ik herhaal, iets 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.