Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


https://twitter.com/overlistener/status/1386361251555594240

Wat armoede met je doet en het stigma dat er op ligt. En het is deze vrouw gelukt om er uit te komen. Een scheiding, ziekte, schulden, het is soms zo gepiept. 

AnneJ schreef op 26-04-2021 om 22:27:

https://twitter.com/overlistener/status/1386361251555594240

Wat armoede met je doet en het stigma dat er op ligt. En het is deze vrouw gelukt om er uit te komen. Een scheiding, ziekte, schulden, het is soms zo gepiept.

Over Emine

Nr. 13 is helemaal waar. Moet je het mensen kwalijk nemen, dat ze onwetend zijn, nee want dat is niet eerlijk. Maar ik vind het af en toe wel schokkend als mensen die financieel gezien geen zorgen hebben, merkbaar geen idee hebben van onze variant van armoede, de behoefte nooit gevoeld hebben om te ontdekken wat dat inhoudt. Ik zeg dat zo, omdat onze armoede niet gelijk is aan die in andere delen van de wereld. Mogelijk doneren ze zich suf aan die andere delen van de wereld, maar wat zich onder hun neus afspeelt, geen idee.
Datzelfde fenomeen zie je ook op andere vlakken. Denk aan corona. Gister was een horecaman op tv die woensdag het terras gesloten houdt. Waarom? Zijn zus werkt als verpleegkundige op de corona-afdeling. Hij begrijpt daardoor hoe ernstig de situatie is. Ook nummer 13 van de tweets dus. Maar goed, dat was een zijstraatje.

Het valt me overigens wel op dat Emine dusdanig in een angstkramp zat, dat ze daardoor meer in de ellende heeft gezeten dan per se had gehoeven. En dat snap ik ook volledig, maar het is zo jammer. Dat ze in de kou heeft gezeten bijvoorbeeld. Je kunt er ook in doorslaan, maar die angst voor de eindafrekening zou niet hoeven als energiebedrijven bijvoorbeeld de kosten van slimme thermostaten niet bij de klant neer zouden leggen. Je kunt ook zonder zo'n thermostaat als je een slimme meter hebt en men keurig maandelijks de standen doorgeeft. Dan zie je of je gemiddeld nog binnen de lijntjes van je tarief zit, of erboven. De meesten hebben wel een mobieltje en wifi. Ik vind het zelf ideaal. 

Haar verhaal over de tandarts, is hartverscheurend, maar ook een teken van hoe klein we ons soms onterecht voelen tegenover anderen. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, niet door armoede, maar door gebrek aan zelfvertrouwen. Achteraf, altijd weer achteraf, bedacht ik dat de situatie belachelijk was, maar ik niet had durven tegensputteren. Het zal me niet weer gebeuren. Emine had dit niet hoeven accepteren natuurlijk. Ze had tijd om haar zoon bij te laten komen mogen vragen.  Maar ja, in die positie voel je je snel een lastpak die niet moet zeuren, omdat het niet hun probleem is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.