Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Leandra

Leandra

24-07-2009 om 16:42

Gemeente plaatst kattenval bij vijver met koikarpers particulier.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Millenia

Millenia

27-07-2009 om 09:44

69er en kaaskopje

69er: ja, de draden moeten een minimale afstand hebben. Wij hebben een draad op de grond en een draad langs de schutting bovenaan en langs de heg bovenaan. Het werkt als een tierelier bij ons. Er is op Internet een gebruiksaanwijzing, volgens mij op diverse plekken, o.a. hier http://petsafecia.com/products/Containment/In-Ground/PCF-1000-20/400-694-20.pdf.
Kaaskopje, wie geld heeft om een kat te houden, heeft ook geld voor een pet fence. Een huisdier kost je nu eenmaal een fors aantal euri per maand aan voedsel, kattebakgrit (of laat jij ze standaard buiten in andermans tuin poepen?) en dan is het wel zo sociaal en verantwoordelijk om ze naar de dierenarts te brengen als er wat is. Tenslotte moeten ze regelmatig gevaccineerd worden. Wat je dus zegt is: omdat ik 200 euro teveel geld vind, zoeken de buren het maar uit met mijn kat(ten). Wie dat niet kan betalen, moet bedenken dat de dierenartsrekening bij ziekte al snel meer is dan dat. Dus wat ga je dan doen als het beest ziek is?

angela de boer

angela de boer

27-07-2009 om 11:09

Dat is nou net

Kaaskopje: ¨Ik heb eens gezocht hoe duur dat is, maar mijn hemel, dat is geen kattenp.. . Voor 1 kat is het nog te overzien, maar als je er meer hebt zoals wij gaat me dit echt te ver.¨
En dat is nou net die houding die mij stoort. Kattenliefhebbers hebben katten, onder het mom ¨die beestjes kun je niet de hele dag binnenhouden, ze moeten naar buiten, want dat is hun instinct¨ trekken ze de buurt in. Anderen hebben er last van ((stinkende) kattenstront in de tuin, pas geplant perkplantjes worden om zeep geholpen, koikarpers worden voor de lol uit de vijver gevist,ongevraagd katten in je huis, terwijl je allergisch bent etc etc), dan wordt dat vaak gebagetallisseerd en als men op zijn verantwoording gewezen wordt en er allerlei oplossingen worden aangedragen voor de katteneigenaar zelf, dan is dat te lastig (tja, het is hun instinct, he?) of te duur (zie reactie kaaskopje), maar als je een huisdier niet kan bekostigen, waarom heb je er dan 1 of zelfs meer?.
Kortom, als een katten- of diereneigenaar zijn/haar verantwoording neemt, zoals er hier op het forum gelukkig verschillende mensen zijn, scheelt dat een hoop ergernis en overlast bij niet katten- of diereneigenaren.
En om nog even terug te komen op de koikarpereigenaar, wie zegt dat hij al niet van alles geprobeerd heeft om zijn vissen te beschermen? Katten kunnen erg vasthoudend zijn.

Kiki

Kiki

27-07-2009 om 12:04

Ik ben het met je eens angela

en ik heb ook katten, waarvan één hele high-maintenance kat.

Mijn kat heeft een tijdje geleden een enorme schade veroorzaakt in het huis en tuin van de buren en hun kat zo aangevallen dat dierenartsbezoek noodzakelijk was.
Nog afgezien van het feit dat ik me natuurlijk diepdiepdiep schaamde over het gedrag van mijn killerkat en mij vreselijk opgelaten voelde heb ik vervolgens er alles! aan gedaan om mijn kat in mijn eigen tuin te houden

Want dit hele geintje heeft mij ongelooflijk veel geld gekost, want hun schade aan huis en tuin was aanzienlijk. (wat mijn verzekering dus echt niet ging vergoeden) en ook de, toch wel ernstige, verwondingen aan hun kat, dus de forse dierenartsrekening die ik moest voldoen en de nazorg, dus nog meer dierenartsrekeningen waren leuke bedragen.

en als mijn buren de dierenambulance gaan bellen om mijn kat af te laten voeren (in het geval dat al mijn maatregelen niet werken) zou ik zonder boos te worden of te protesteren het hele bedrag aftikken.

Want mijn kat hoort niet in hun tuin, einde discussie.

Binnen de grenzen van fatsoen zouden ze er alles aan mogen doen om mijn monster uit hun tuin te houden en als een van hun maatregelen het bellen van de dierenambulance is, soit! Ik kan mij namelijk zo voorstellen dat ze gezien de voorgeschiedenis niet zo vriendelijk tegenover mijn kat staan. (om heel eerlijk te zijn, kon ik mijn kat op dat moment wel schieten)

Ik vind het goedkoop om mijn verantwoordelijkheid over mijn katten over te hevelen naar de buren. Zij hoeven er niet voor te zorgen dat mijn kat uit hun tuin blijft, dat moet ik zelf doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2009 om 13:11

Millenia

Ik heb het niet over 200 euro, maar over zo'n 900 euro. Om meteen zo'n belerende toespraak tegen mij af te steken vind ik trouwens niet zo prettig. Jij doet het op jouw manier, ik op de mijne.
Ter informatie: Ik ben aan kattegrit en voer tot 100 euro per maand kwijt denk ik. Voor 5 katten.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2009 om 13:21

Angela

Ik kan een huisdier wel bekostigen, maar het gaat me een beetje te ver dat ik mij verplicht moet voelen Pet Fence aan te schaffen.

angela de boer

angela de boer

27-07-2009 om 13:25

Kaaskopje

Niemand verplicht jou om pet fence aan te schaffen, maar ik ben wel benieuwd hoe je je 5 katten bij je in de tuin houdt.

angela de boer

angela de boer

27-07-2009 om 13:27

Kiki

Dat is een heftig verhaal! Ik hoop dat het contact met je buren niet al te vertroebeld is, nu.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2009 om 14:09

Angela

Ook dat gaat jou niet aan. Ik ben jou geen verantwoording schuldig.

angela de boer

angela de boer

27-07-2009 om 14:20

Niet zo kattig

Niet zo kattig, kaaskopje, het lijkt me namelijk een hele klus om die katten op je eigen terrein te houden, vandaar mijn vraag.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2009 om 14:28

Komt door het onderwerp

Ik ben niet zo'n kattekop eigenlijk

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2009 om 15:52

Koopje kaaskopje!

100 eu per maand voor 5 katten? 20 eu/maand/kat? Dat is een koopje! Een kat kost gemiddeld (uitgaande van 0 aanschafprijs en 10 jaar leven) zo'n 4000 euro, dat is 400 euro per jaar. Voor 5 stuks is dat 2000 eu per jaar.
Dan heb je wel alles, dus ook speeltjes, inentingen, vlooienspul, heel de reut. Verreken je niet - een beest is duurder dan voer alleen!

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2009 om 16:48

Oh ja

Vlooienspul had ik buiten beschouwing gelaten. Dat is al 30 euro per maand extra. Speeltjes hebben ze niet, Ze hebben bomen tot hun beschikking en dat is een dankbaar klimobject. Maar aan 166 euro per maand kom ik niet hoor.

tonny

tonny

27-07-2009 om 19:37

Ach ja

ik ben nog uit de tijd dat katten gewoon katten waren en geen medehuisbewoners. We woonden 'buiten', de katten kregen Felixbrokjes en melk-met- water en dat was dat. Weleens een prakje dat over was.
Ze waren overdag binnen en 's nachts gingen ze er op uit.
We hadden ze vooral tegen de muizen/ratten - uit praktische overwegingen dus. Wat niet wegneemt dat wij kinderen de kat(ten) erg lief vonden. Meestal hadden we er trouwens maar eentje.

Dierenartsen zagen ze nooit, (vlooien zag ik trouwens ook nooit en van gebitsproblemen kan ik me niets herinneren, ziek waren ze ook niet); een heel enkele keer is er eentje door de dierenarts na een erg nare aanrijding uit zijn lijden verlost. Auto's waren het enige gevaar dat hun leven bedreigde.

Ik heb moeite met 'dure dieren'. Koikarpers van een paar honderd euro, rashonden/katten met een stevig prijskaartje, ik vind het allemaal grote onzin! Komt nog bij dat dergelijke rasbeesten vaak minder gezond zijn dan de 'vuilnisbakkies' en de doodgewone huiskatten en bv niet zelfstandig kunnen bevallen. Heel sneu...

Een dier is een dier. Elk huisdier heeft waarde voor zijn eigenaar, een ras zegt mij hélemaal niks.

Tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2009 om 19:52

Op zich heb ik niks tegen rasdieren

Je vindt een dier mooi of niet. Bij honden heb ik toch wel een voorkeur voor een echt ras of een duidelijk te herleiden ras. Bij katten kan het me niet zoveel schelen en bij konijnen ook niet. Maar ik vind bepaalde rassen wel erg mooi.
Ik denk dat ik al weer wat meer ver'moderniseert' ben met huisdieren dan jij Tonny. Ik zal een kat nooit een prakje van onszelf geven en ook geen melk. Beide is niet zo gezond voor een kat weten we nu (ook niet voor een hond). Maar bijvoorbeeld de vaccinaties staan nu toch wel ter discussie. Het is helemaal niet te zeggen dat jaarlijks/2-jaarlijks inenten goed is. Ik denk toch wel dat de diergeneesmiddelenindustrie en de dierenartsen er wel bij varen dat we het netjes komen doen en dus hun best doen om ons te overtuigen van het ongelijk van die onderzoeken.

Millenia

Millenia

27-07-2009 om 20:21

Nog effe lekker beleren

Mijn punt is, dat je als kattenbezitter-met-tuin niet meer kunt beweren dat je ze onmogelijk binnen kunt houden of dat dat zielig zou zijn. Ze kunnen wel naar buiten en ze kunnen daarbij wel in je eigen tuin worden gehouden.
De kosten vallen omgeslagen over een kattenleven nogal mee. Een kat kan wel 15 jaar of ouder worden. Reken voor de pet fence op 200 euro per kat (dat is ruim) dan zit je op ruim 13 euro per jaar, dat is iets meer dan een euro per maand. En dan hou ik nog geen rekening met inflatie. Waarna ik constateer dat jij geld wil betalen om vijf katten te houden, maar daarentegen geen cent wil uitgeven om een ander overlast van diezelfde katten te besparen. En wat ik al helemaal niet snap is dat ze alleen bij de oppas naar buiten gaan en de rest van het jaar binnen zitten? Vijf katten? Het zal wel, maar ik snap niet hoe je dat doet.
Mauw,

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2009 om 20:32

Je gooit twee mensen door elkaar

Wij hebben geen oppas voor de katten. Onze katten mogen naar buiten wanneer ze willen. Wij hebben voor een stadswoning veel ruimte rond het huis waar de katten kunnen komen zonder buren lastig te vallen.
Het lijkt me fijn als ik me verder niet hoef te verdedigen over hoe wij het doen.

Kiki

Kiki

27-07-2009 om 22:02

Nou angela, blij waren ze natuurlijk niet met ons

maar we hebben er alles aan gedaan om het weer goed te maken.

We hebben alle kosten vergoed, bloemetje gebracht, duizendmaal excuus aangeboden, hun poesje door onze dierenarts laten verzorgen.

Uiteindelijk snapten ze natuurlijk wel dat wij dit niet konden voorzien. Ze hadden mijn kat altijd verwelkomt in hun tuin en aangehaald en vertroeteld en ik denk dat ze gewoon hun tuin als haar grondgebied zag. Dus toen mijn buren zelf een kitten namen zag ze dat als een indringer.

Hoewel ik wel wist dat mijn poes een felle tante was die heel agressief haar eigen grondgebied verdedigd, had ik nooit gedacht dat ze dit op de grond van een ander zou doen.

Maar goed, zoals ik al zei, ik heb direct maatregelen genomen.
Een tijdje geleden las ik hier een draadje over een vrouw wiens kat helemaal gestresst werd van de kat van de buren, echt zo erg dat hij in huis ging plassen.

Ik vind dat werkelijk onbegrijpelijk (van die buren dan) dat je toelaat dat jouw dier zo'n overlast veroorzaakt.

Ik vind het overigens wel anders in je eigen woning, maar dat is ot, wij hebben dus meegemaakt dat de krantenbezorger en de postbode klaagden over onze katten. Namelijk dat mijn katten (nou ja een van de katten dan) in hun handen hingen als ze dingen door de brievenbus deden. Echt zo erg dat de kranten niet meer bezorgd werden.
Daar kon ik dus werkelijk niets mee. Stop je hand dan niet in de brievenbus zeg.

Maar goed, dat is mijn prive-frustratie

tonny

tonny

27-07-2009 om 22:49

Inderdaad - o.t., pelle

er zijn brievenbussen waarbij je echt moeite moet doen om het papier erdoor te wurmen en dan word je echt niet blij van zo'n agressief beest aan de andere kant, die brievenbus veroorzaakt al genoeg gedoe.

Buitenbus is dan wel zo plezierig!!

(probeer allemaal eens even je eigen brievenbus, voor de aardigheid. Met een slap envelopje, met een kaart, een stevige enveloppe en de weekendkrant! En regel het even als een en ander niet soepel verloopt)

Tonny
(heb in een vorig leven m'n kinderen weleens geholpen met krantenwijk, vandaar)

tonny

tonny

27-07-2009 om 22:51

Gemoderniseerd

Klopt Kaaskopje, wat modernisering betreft. Het gaat over mijn jeugd, zelf doe ik het niet zo; ik heb geen kat en ik wil ook geen kat, juist vanwege de hedendaagse eisen. Dat vind ik veel te veel gedoe.

We hebben een erg leuk (buiten)konijn en daar heeft niemand last van.

tonny

Kiki

Kiki

27-07-2009 om 23:13

Maar pelle, als je het weet

Het was hier iedere keer dezelfde postbezorger en dezelfde krantenbezorger. Dat doe je toch maar één keer.

Het was overigens niet eens de postbode hoor. Hij had een beleefd briefje gestuurd of ik de katten uit de gang kon weghouden. Ik had een briefje aan de deur gehangen met een uitleg dat het me speet en waarom het niet kon, en een tas met tuinhandschoenen en pleisters aan de deur gehangen. Dat heeft nog in zijn personeelsblaadje gestaan zelfs.

Maar ik had destijds een open brievenbus. Dus niet zo'n irritant ding die automatisch weer dichtgaat of zo'n brievenbus met tochtstrips.

Van mijn part sla je die krant met een onwijze mep mijn gang in (wat ik ook tegen de bezorger gezegd heb) Maar om de krant helemaal niet meer te bezorgen vond ik wat ver gaan.

Ik was ook erg blij (en de krantenbezorgster ook) toen we gingen verhuizen naar een huis met een deur met een hoge brievenbus.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-07-2009 om 01:35

Pelle heeft een punt

Als een bezorger niet normaal de post kan bezorgen moet je voor een alternatief zorgen. Wij hebben een jaar lang een hond gehad waarvan na een poosje toch wel bleek dat het geen geschikte hond was voor onze situatie. Hij was té waaks. Postbodes durfden onze tuin niet in en ik kreeg te horen dat we een brievenbus aan ons hek moesten maken anders werd er niet meer bezorgd. Ik kon die postbode geen ongelijk geven. Jouw katten zaten dan wel in huis en wie weet stak de bezorger zijn vingers wat te ver naar binnen, maar ik weet uit ervaring dat dat wel eens gebeurt en dan wil je geen klauwende kat in je vingers. Een bus naast de voordeur zou in zo'n geval sympathiek zijn geweest. Ik vind je actie van de handschoenen en pleisters trouwens wel grappig

Millenia

Millenia

28-07-2009 om 09:20

Aha pardon

'k Zal beter opletten. Blijft de vraag Kaaskopje, hoe jouw buurtgenoten denken over jouw vijf katten. Natuurlijk wil je het graag op je eigen manier doen en er niet op worden aangesproken. Maar weet dus, dat als er iemand komt klagen, er een oplossing is. Fijn toch?

Millenia, vraagje...

Ik lees met belangstelling deze discussie en voel mij meteen aangesproken op mijn verantwoordelijkheid. Onze twee oude katten kwamen nooit buiten (wilden ze niet), maar nu er een dood is hebben we een nieuwe kat en die wil wel. Ze is een raskat (idioot hè maar ze is zo verschrikkelijk mooi) dus we hebben een meervoudig belang bij het beheersen van haar expansiedrift: we willen haar in de buurt houden zodat de kans kleiner is dat ze gegapt wordt, we willen haar veilig houden omdat we dol op haar zijn en we willen niet dat de buren last van haar (en haar poep) hebben.

Vandaar de volgende vraag aan Millenia: is het Pet Safe systeem geschikt voor een kleine tuin (5x10) bij een tussenhuis? Ik zie bijvoorbeeld geen kans om een gesloten cirkel te leggen (de fence zal het meest gemakkelijk in een u lopen omdat de tuin niet om het huis heen loopt). En hoe hoog moet de schutting zijn? Wij hebben lage hekjes (50 cm) op verzoek van de wederzijdse buren. Kan de kat daar te gemakkelijk over heen springen en doet de pet fence het dan niet? Of zou dat wel werken? Hoe groot is het bereik van de fence, verticaal en horizontaal? Ik kom er op de gegeven links niet helemaal uit.

En zo'n overkapping van de tuin, daar worden noch mijn buren noch mijn echtgenoot blij van. Dan toch maar poes op straat? Of hopen dat ze zich verzoent met haar lot?

Dank en groeten, Dorothea

Kaaskopje

Kaaskopje

28-07-2009 om 15:00

Zeker fijn millenia

Als het echt een probleem wordt is het fijn om te weten dat ik er iets voor kan kopen. Het zal me trouwens wat worden in de wijk. Geen een kat meer die lekker in het zonnetje naast een huis zit. Ik zou het jammer vinden voor het straatbeeld. Ik denk trouwens dat onze katten voor stadse begrippen zoveel onbewoond terrein tot hun beschikking hebben dat ze de buurtbewoners amper tot last zijn.

Millenia

Millenia

28-07-2009 om 22:08

Dorothea (uitleg daardoor wat langer bericht)

Zoals ik al zei, ik heb het idee van de pet fence ook van het forum hier. Het moet een posting zijn van een jaar of twee geleden, die me op het idee bracht, schat ik zo. Het kan dus de moeite lonen nog even in het archief te neuzen, al kon ik de draad zelf niet meer vinden.
Nou, het werkt hier als volgt:
Ik kan het helaas niet tekenen, dat zou het makkelijkst zijn. Maar loop even mee. We beginnen in de huiskamer. Daar zit in een stopcontact tegen de buitenmuur (kan ook buiten of in de schuur of zo) een klein kastje (diameter 10 a 15 cm schat ik). Daar brandt een rood lichtje op, teken dat het systeem aan staat. Uit dat kastje komt een gele geplastificeerde draad, die gaat naar buiten. We doen de schuifpui open en stappen de tuin in. De draad gaat rechts over/in de grond (oppervlakkig ingegegraven) bij de schutting verder. We volgen de draad linksom langs de achterkant van de tuin en opnieuw linksom langs de heg richting het huis. Dan loopt de draad nog onder de garagedeur langs, zodat onze dames ook niet de neiging hebben om via de garage aan de voorkant eruit te gaan. En dan ligt er een stuk met twee draden in elkaar gevlochten onder de schuifpui. Dat vlechten betekent dat de draden zo dicht op elkaar zitten, dat het signaal uitvalt. Zodat de katten wel weer naar binnen kunnen via die schuifpui. Zou je een cirkel leggen, dan sluit je ze als het ware op in die cirkel, niet de bedoeling. Vervolgens komt de draad weer naar binnen, het kastje in.
Dan hebben wij eenzelfde draad boven langs de schutting en de heg lopen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bij ons moeten we voorkómen dat de katten via de schutting of de heg alsnog eruit gaan. Maar als er geen schutting staat, valt er niks te klimmen.
Een uvorm is dus heel geschikt en de grootte van je tuin lijkt me ook geen probleem. Zoals gezegd mogen de draden niet te dicht bij elkaar komen, dus of je verticaal ook nog iets op dat lage hekje zou moeten leggen, durf ik niet te zeggen. Ik vermoed dat dat niet opschiet, maar weet het niet zeker.
Dan hebben onze dames een halsband met een zendertje om. Komen ze in de buurt van de draad, dan begint de band te tikken bij wijze van waarschuwing. Dus de band geeft een geluidssignaal. Dat is op ongeveer 30 cm van de draad, schat ik weer. Lopen ze dan toch door, dan krijgen ze een schok. Dat is hier per kat twee keer gebeurd en toen hadden ze het door. Dat vond ik vooral verbazingwekkend aan het systeem, hoe snel de katten het verband leggen tussen de tuingrens en het 'gedrag' van de halsband.
Nadelen: de katten hebben een lelijke halsband om. Je moet af en toe controleren of de halsband nog werkt want de batterijen gaan een keer op. Als een kat toch een keer de sprong waagt over de draad heen, dan zal het beest niet terug durven. Wij hebben onze buren daarover ingelicht en die hebben plechtig beloofd om ons direct te waarschuwen als ze toch 1 van onze katten buiten onze tuin zien. Die willen wel meewerken, natuurlijk. Tot nu toe (afkloppen) blijven ze keurig binnen de tuingrenzen. Verder staat er in de gebruiksaanwijzing een trainingsschema, maar hier hoefden we dat niet al te strikt te volgen. Wel lieten wij ze in het begin alleen in het systeem buiten als wij zelf in de tuin waren om het even in de gaten te kunnen houden. En je krijgt er vlaggetjes bij die wij in het begin langs de tuingrens hebben gezet, dat zou helpen om de kat ook visueel duidelijk te maken waar de grens zit. Geen gezicht die dingen, maar ze kunnen na korte tijd weg.
Voordelen zijn duidelijk, lijkt me. Overigens hebben wij ook raskatten, twee Thai dat zijn Siamezen maar dan het ouderwetse wat bredere model. Omdat die soort zo aanhalig en contactueel is, vinden wij leuk.
Ik hoop dat ik het zo heb uitgelegd. Laat maar weten als je nog vragen hebt.

Millenia

Millenia

28-07-2009 om 22:24

P.s. dorothea

Hoe hoog het bereik van de draad verticaal is, weet ik niet precies. Hier begint de band ook te tikken als ze op de tuinbank in horizontaal opzicht te dicht bij de draad komen. De tuinbank heeft een normale zithoogte. En wij hebben het systeem nu ongeveer vier maanden in gebruik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.