Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geocaching, hoe, wat, waar? (puck?)

Geocaching lijkt me ontzettend leuk om te doen.

Heb alleen geen bal verstand ervan dus heb echt wat meer informatie nodig over hoe je dat doet, waar je dat kan doen, handige tips etc.

Behalve Puck dan, heeft er iemand ervaring met dit soort tijdverdrijf (sport?) ??

Gr. K. ersje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

09-01-2011 om 16:10

Hier ben ik al....

Grappig dat ik je door een compleet foute link op een idee hebt gebracht.
Er zijn er hier wel meer op het forum die cachen. Wij zijn 1,5 jaar geleden zomaar begonnen zonder dat we van iemand echt veel uitleg hadden gekregen. Volgens mij geldt voor Pelle hetzelfde. MEt gewoon doen kom je al een heel eind.
Twee sites waar je eigenlijk alle informatie kan vinden zijn geocaching.com en geocaching.nl. Als je niet geregistreerd bent krijg je niet de coördinaten te zien, maar je kunt wel een heleboel informatie al zien. En als je specifieke informatie wilt over een bepaalde regio dan kan ik je daar wel aan helpen. OVerigens kun je je bij beide gratis registreren.
Je hebt allerlei soorten caches: je krijgt gewoon een coördinaat en daar ligt de "schat". Je kunt ook een soort speurtochtcaches hebben waarbij je op een punt een vraag moet beantwoorden die je nodig hebt voor het berekenen van een nieuw coördinaat, waar je weer een vraag beantwoordt etc. Of je moet vooraf puzzels/vraagstukken oplossen waarbij je een coördinaar krijgt. Ook zijn er caches die je naar een heel mooi of bijzonder plekje leiden waar je een foto moet nemen als "bewijs" dat je er geweest bent.
Op je vraag waar kun je cachen kun je beter vragen waar kun je niet cachen. OVer de hele wereld liggen op dit moment 1,1 miljoen caches verstopt. Cachen kan dus echt overal.
Als je niet teveel wilt investeren heb je al vanaf 80 euro een gps met goede antenne (aan te raden als je veel in bos etc. cacht ivm betere satellietontvangst).
Hoe meer geld je investeert des te meer mogelijkheden heeft een GPS. Overigens zijn er ook voor telefoons die GPS hebben applicaties (soms gratis) te downloaden zodat je van je telefoon een GPS maakt. Dat werkt wel, maar hij reageert trager dan een echte GPS.
Nog meer vragen?
En ik weet niet waar je woont maar als je redelijk in het midden van het land woont mag je wel een keer een introductielesje bij me nemen. Mijn ervaring is dat het niet moeilijk is. In de kerstvakantie ben ik bij familie met neefje en nichtje gaan cachen en binnen een kwartiertje wisten ze precies hoe het gaat.
Overigens vinden wij cachen in het buitenland nóg leuker dan in NL. Je mag daar vaak wel (sterker nog, je MOET) van de gebaande paden midden door de wildernis lopen. En je komt echt op zulke leuke plekjes waar je anders echt niet zou komen. Afgelopen meivakantie kwamen we in Toscane op die manier zomaar in de middle of knowhere een schattig klein tempeltje tegen. Echt zonder enige toeristische verwijzing, maar zoooo leuk. In Frankrijk hebben we op die manier al hele gave wandelingen gehad: dwars door velden met metersjoge varens, over steenlawines, etc.

Wij ook

Niet heel vaak of heel veel, maar wij vinden die "speurtocht-achtigen" de leukste om te doen. Dat heeft wat meer uitdaging dan rechtstreeks van een parkeerplaats naar de "schat" lopen. Wij cachen met een E-trex van Garmin en die bevalt goed. Zorg wel altijd voor extra batterijen. Laatst stonden we midden in een bos op ongeveer 30 meter afstand van het voorlaatste te vinden punt, toen de batterijen leeg waren... Gelukkig hadden we de grote Garmin nog bij ons en daarmee hebben we de echte schat nog gevonden en zijn thuisgekomen.
Gewoon een keertje doen en dan kijken of je het leuk vindt. Of je haakt eens aan bij iemand die wat ervarener is, dan kun je zien of echt wat voor je is, voordat je meteen apparaten aanschaft.

Wij

Wij vinden ook die speurtocht-dingen het leukst om te doen met onze kinderen van 8 en 11. Die houden ook erg van foto-tochten, trouwens. We doen het soms in Nederland, maar zeker ook op vakantie in het buitenland. Dan kom je inderdaad op plaatsen waar de vakantiegidsen je niet heen leiden ! Mooie ruïnes enzo. Hier was het ook een kwestie van proberen. De eerste vonden we niet, de tweede en derde wel en toen waren we verkocht

Martine

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-01-2011 om 19:30

Vooral tijdens vakanties

Wij geocachen voooral tijdens vakanties. Man is vooral fanatiek, jongste zoon vindt het meestal ook erg leuk. En ik... hmm, ben niet altijd even enthousiast. Dan sta je weer midden in het bos met de omschrijving 'cache ligt onder een omgevallen boom'. En dan liggen er wel 25 omgevallen bomen, heeft de GPS slecht bereik in het bos en loop je een uur te zoeken. Daar vind ik dus niet zoveel aan. Maar verder is het wel leuk hoor!

Tijgeroog

Tijgeroog

09-01-2011 om 20:27

Vraag

Ik zit nog helemaal in de papieren kaarten, dus misschien ene hele domme vraag: Is een gewone tomtom (die ik van m'n ouders kan lenen) ook geschikt om te geocachen?

zomaar een naam

zomaar een naam

09-01-2011 om 20:34

Tijgeroog

Wij zijn ook met een Tom Tom begonnen. Maar dat werkt niet echt goed. Omdat de Tom Tom niet gemaakt is om van de weg af te gaan brengt hij je niet dicht genoeg bij de cache.
Tenzij je alleen caches uitzoekt die dicht bij de autoweg liggen.
Sommige telefoons hebben wel de mogelijkheid om na het downloaden van een applicatie te geocachen. Zo kan je heel goed cachen op de Iphone gebruiken.

zomaar een naam

zomaar een naam

09-01-2011 om 20:36

Leuk

Wij vinden het ook erg leuk om te doen. Het leuke is dat je op deze manier op hele mooie plekken komt waar je anders nooit zou komen.
Wij doen het liefst mooie multi's in de natuur.
En hebben gisteren voor 3 dagen een huisje geboekt op de Veluwe om daar in de meivakantie te gaan cachen.

zomaar een naam

zomaar een naam

10-01-2011 om 09:33

Pelle bedankt voor de tip

Deze ziet er zeker leuk uit. Bovendien zag ik dat hij heel dicht bij de camping is waar wij heen gaan. (Beekbergen)

Paar antwoorden

Bespreken ? Nee, er zijn een paar basisregels zoals niets vernielen en niet op privé terrein komen tenzij dit nadrukkelijk in de omschrijving vermeld staat. Maar je kunt een cache op elk gewenst moment zoeken, wat je zelf het liefste hebt. Verder hoef je alleen maar te bespreken wie er mee wil

Kosten : nee, of je moet de kosten voor het huren danwel kopen van een GPS apparaat meerekenen. En de kosten voor het kleinigheidje dat je achter gaat laten. Zie straks bij artikel terugleggen.

Afstand : Hangt sterk af van de cache en kan enorm uiteen lopen. Staat vaak wel vermeld bij de cache op geocaching.nl. Wij kiezen meestal tochten van tussen de 5 en 10 km. Die zijn prima te doen voor onze kids. Er zijn ook hele korte, daar kan je met de auto naar toe rijden en dan is het binnen zoveel meter... Ik verzamel nog moed voor een tocht van 17 km die ik graag zou lopen.

Inloggen ?? Ga in het menu links naar "mijn cache pagina" en klik op de pagina die opent op "create a new membership". Dan kun je zelf een account aanmaken.

Artikel terugleggen : dit hoeft niet per se iets groters te zijn hoor !! Wij hebben een hele tas bij ons met kleine poppetjes, geduldspelletjes, potjes glitter, knutselmateriaal en ander klein speelgoed. In de bak zit van alles, variërend van reclame-spul tot hoefijzers. Je zoekt er iets uit, dat je mag houden, zolang je er maar iets anders voor achter laat. Zo vindt de volgende ook iets leuks. Dochter gaat vaak voor iets met glitters, zoon voor iets dat er technisch uitziet (rekenmachientje, zaklampje).

Ja, het is een echte aanrader, we doen het lang niet vaak genoeg naar mijn zin

Martine

Zomaar een naam

Deze is ook heel leuk op de Veluwe (maar niet heel dicht bij Beekbergen): http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=10712d28-aa72-466e-953e-74cb3d3427d0

zomaar een naam

zomaar een naam

11-01-2011 om 09:40

Genista

Ja de drie zusjes staat al een poosje op mijn verlanglijstje. Ik heb ook het boek gelezen en het lijkt mij een geweldige cache.
Het probleem is alleen dat ik een supergevoelige dochter heb die erg snel bang is. En we zijn dus bang dat deze cache veel te eng is voor haar.

Puck

Puck

11-01-2011 om 10:09

Nog een leuke

Ook niet heel dichtbij in de buurt van Beekbergen, maar ook een leuke kindercache is: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC1QBQW

zomaar een naam

zomaar een naam

12-01-2011 om 09:35

Puck

Ook bedankt voor de tip. Deze ziet er ook erg leuk uit.
en een stukje ervoor rijden is ook niet zo erg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.