Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kiki

Kiki

11-11-2011 om 20:44

"gepast geweld" tegen inbrekers

http://frontpage.fok.nl/nieuws/472930/1/1/100/rutte-alleen-gepast-geweld-tegen-inbrekers.html

Ben ik nu gek dat ik van de zotte vind dat onze minister president vertelt dat gepast geweld tegen inbrekers wel kan?

Nu wordt er dan een inbreker in coma geschopt, de volgende is misschien niet zo gelukkig.

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/11_november/08/binnenland/inbreker-in-coma-na-burger-arrestatie.xml

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

11-11-2011 om 21:14

Doodslag

Ik vind het ook van de zotte.
Deze man is gewoon door 4 mensen zwaar mishandeld. Heeft niks te maken met zelfverdediging of wat dan ook, maar gewoon een stel aso's die hem een lesje wilden leren. Is natuurlijk geen burgerarrestatie, maar een afrekening. Wat mij betreft worden ze vervolgd voor poging tot doodslag. En nee, ik keur inbreken niet goed, maar dit al helemaal niet.
Je je een inbreken een rotschop geeft oid als hij voor je neus staat da's wat anders, of hem bewusteloos slaat wegens zelfverdediging oid.

sinas

sinas

11-11-2011 om 22:52

Wat hij bedoelt

is dat dit dus geen gepast geweld is, als je iemand in coma slaat. Gepast geweld zou zijn geweest als ze de inbreker gewoon hadden beetgepakt en vastgehouden tot de politie kwam.

Fianna

Fianna

11-11-2011 om 23:13

Sinas

Oke, ik hoop het. Ik vind alleen iemand vasthouden tot de politie komt niet echt gepast geweld, geen enkel geweld nl.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2011 om 08:34

Een goeie mep met een deegroller tegen je hoofd en je ligt ook op de ic,lijkt mij....

Hombre

Hombre

12-11-2011 om 16:01

Geweld

Naar mijn mening zijn er in de samenleving nogal wat mannen die er graag op los zouden slaan, zeker als er een (wettelijk) excuus is dat het goedpraat.

Ik geloof dan ook wel degelijk dat de stoere VVD-praat (ik stem VVD) hieraan heeft bijgedragen. Ik wed dat de 4 'heren' zich vooraf verlekkerd hebben over het pak slaag dat ze de inbreker zouden geven. Als je ondanks de 4 man overmacht ook nog eens een honkbalknuppel gebruikt zijn de grenzen flink overschreden. Flink aanpakken deze 'vigilantes'.

Eigenrichting moet altijd taboe zijn in een rechtsstaat. Maar het moet me wel van het hart dat een deel van het probleem de lage straffen voor allerlei soorten criminaliteit zijn. Ik las onlangs dat de boetes voor diefstal vaak aanzienlijk lager zijn (tenzij je natuurlijk een ton van een bank steelt) dan voor een beetje snelheidsovertreding als de zaak al niet wordt geseponeerd. Hoog tijd dat daar eens wat aan gebeurt, maar dan volgt er een eindeloze discussie over straffen die toch niet helpen. Waaraan we deze puinhoop te danken hebben.

De staat straft zodat burgers niet zelf wraak hoeven te nemen. Als de roep om eigenrichting toeneemt doet de staat het blijkbaar niet goed. Die inbreker had vast ook liever een jaar in de bak gezeten dan in een coma.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2011 om 18:10

Begrijpelijk, en van geheel andere orde dan vier man die een man in coma slaat.

Gepast geweld

Nou zit ik niet zo in het strafrecht maar volgens mij is gepast geweld het geweld dat nodig is om eigen lijf en goed (of dat van een ander) te beschermen. Ben je nou een oud dametje, dan red je het met je blote handen nooit tegen een inbreker. Dan heb je dus een tafelpoot. Mep je daarmee die man toevallig net zo ongelukkig dat je hem een schedelbasisfractuur slaat, dan is dat akelig maar, vermoed ik, nog niet strafbaar. Dat is dan neem ik aan noodweerexces, en dat is een strafuitsluitingsgrond. (Noodweer - dat is gepast geweld - is een rechtvaardigingsgrond: wat je gedaan hebt is niet onrechtmatig. Bij een strafuitsluitingsgrond is wat je gedaan hebt eigenlijk wel fout - je moet een dief geen schedelbasisfractuur slaan - maar je krijgt er toch geen straf voor)

Ben je daarentegen met 4 man, dan zou je in staat moeten zijn die meneer tegen de grond te werken, vervolgens gaat een bovenop hem zitten, twee houden armen en benen vast en nummer 4 belt de politie die de man komt ophalen.
Honkbalknuppels en verwurgingen zijn een tikkie te, en dat kan je van tevoren weten ook.

Herinneren we ons Simon en Lucas nog, de AH-mensen die een winkeldief lens sloegen? Die kregen straf, want je mag zo iemand in de kraag vatten, maar niet verrot slaan (in het nabijgelegen park, na een achtervolging)

Een jaar later was er weer een winkeldief in diezelfde AH. Die bedreigde een caissiere (met een fles of een mes, meen ik) en kreeg van een van de heren een dreun (in de winkel zelf). En toen ging die wel vrijuit, want daar was het geweld gepast.

Wat Rutte zegt is op zich juist. Alleen denken de meeste mensen bij het woord "geweld" aan harde klappen en bloed, maar op zichzelf is het vasthouden van iemand en hem beletten te vertrekken ook al geweld (en normaal gesproken mag dat dan ook niet, als je niet met een boef te maken hebt). Iedere inbreuk op de lichamelijke integriteit is in feite geweld, ook al mep je niet.

Groeten,

Temet

Kees

Kees

13-11-2011 om 09:52

Yep

Wat zouden jullie doen als iemand in je huis staat te graaien? Hup, flinke pak slaag natuurlijk als je de kans hebt! Die gast betreedt willens en wetens andersmans woning/winkel etc…om daar de boel te jatten/vernielen etc... Zo iemand mag je van mij een ongelooflijk pak op z'n donder geven ja!!! Ze moeten gewoon met hun jatten van andermans spullen afblijven, punt ens als je dat niet kan, dan kun je een flink pak slaag krijgen! Doen ze het tenminste niet een tweede keer!

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2011 om 10:04

Kees

Nee inderdaad, als je in coma ligt doe je het geen tweede keer. Of je je dan als veroorzaker beter voelt vraag ik me af...

Hombre

Hombre

13-11-2011 om 10:36

Kees

Nou ik voor mij zou al heel blij zijn als hij het hazepad zou kiezen als hij mij hoorde roepen. Gewelddadige confrontaties zijn altijd riskant. Inbrekers zijn gemiddeld ongetwijfeld jonger en sterker dan hun slachtoffers.

Je loopt daarnaast het risico op een wapenwedloop. Als iedereen een honkbalknuppel (of een hamer zoals mijn moeder, ge zijt gewaarschuwd) heeft klaarliggen zien sommige inbrekers wellicht om naar een veiliger beroep. Anderen steken zelf een wapen bij zich (knuppel, boksbeugel, mes, pistool). Dacht je dat ze niet van zich af zouden bijten?

Kees

Kees

13-11-2011 om 15:29

Risico van het vak

als ik bewust een leeuwenkooi inloop, loop ik ook de kans gegrepen te worden. Dat weet je en toch nemen die onverlaten het risico. Prima, maar neem het dan ook op de koop toe dat je dan minder vriendelijk ontvangen wordt! Ik zeg maar zo: Poten af van andermans spullen. Kun je dat niet, aanvaard dan ook de gevolgen!

Hetzelfde met dat idiote wijf die zogenaamd 'verliefd' was op Bokito of weet ik wat voor connectie ze dacht te hebben met die lelijkerd. Ondanks herhaalde waarschuwingen om niet tegen dat raam aan te hangen en weet ik wat ze nog meer voor dingen deed die niet kunnen, ging dat mens gewoon door! Tja, en dan breekt het beest uit en pakt het mens. Eigen schuld!!

Net als die inbreker die bij het inbreken van het huis af flikkerde. Eigen schuld!! Moet die nog van onze belastingcenten opgenomen worden ook!! Ik had hem lekker nog een halve dag laten liggen!

Monique D*

Monique D*

13-11-2011 om 16:02

Kan mij wel voorstellen..

..dat de slachtoffers van inbraak het zat worden.
Je kan zo'n dief wel in de houdgreep houden en de politie bellen, maar de kans bestaat dat zo'n vent na een tijdje weer los op straat loopt en het weer gaat doen! Ze mogen maar een maandje zitten of krijgen een of andere werkstraf, waarna ze het inbrekerswerk weer oppakken!
Het is heel zuur als spullen van je worden weggenomen waar je jaar in jaar uit krom voor hebt gelegen om ze aan te schaffen. Ik kan mij wel voorstellen dat die mannen dan zo boos worden dat ze de zoveelste inbreker die het lef heeft om daar te komen in coma slaan.. ik denk niet dat dat de bedoeling van die heren is, maar dat ze hem zo'n lesje leren dat hij dat nooit meer zal doen. Vaak gebeurt het omgekeerde. Inbreker of overvaller slaat of schiet het slachtoffer dood. Dat is heel triest. Minder triest is het als het die inbreker overkomt.. dan is het eigen schuld, dikke bult.. of het is het risico van het vak.

Hombre

Hombre

13-11-2011 om 18:29

Kees2

Niemand die goed bij z'n hoofd is wil het soort van samenleving waar jouw redenatie op aanstuurt. Een samenleving waar knokploegen andere mensen die iets verbodens doen (te hard rijden in een woonwijk?, muziek te hard zetten?) ongestraft het ziekenhuis in kunnen rammen.

Die vier man waren tuig en ik hoop dat ze de bak in draaien.

Kees

Kees

14-11-2011 om 09:13

Hombre en izar

Ten eerste is het gewoon Kees of er moet er nog eentje zijn…die jij dan kees2 noemt, maar goed.

Ff on topic blijven en daar reageer ik op he. Ik heb het over dieven die niet met hun poten van andermans spullen kunnen afblijven. Oude vrouwtjes overvallen en zelfs verkrachten. Hebben jullie die foto's gezien op het nieuws van dat arme vrouwtje wat helemaal bont en blauw geslagen is door zo'n onverlaat en ook nog verkracht! enkel en alleen voor die paar rotcenten die ze in huis had? Ja, die rotzakken mogen ze van mij ongestraft het ziekenhuis inslaan ja. of nee, liever niet het ziekenhuis in (kost de belastingbetaler weer geld), maar in een steeg achterlaten.

Enne, Izar: ooit wel eens op tv die juweliers gezien die aan de lopende band overvallen worden en vaak ook met geweld? Er is er eentje zelfs in een rolstoel beland. Dat is geen borrelpraat, dat is de keiharde realiteit! Lees jij geen kranten en kijk je geen tv ofzo?! Lees het bovenstaande van die bejaarde mevrouw ook maar eens. Heeft echt in het nieuws gestaan met foto erbij…of willen we dat liever niet zien en steken we integraal onze koppen in het zand?!.

Kees

Kees

14-11-2011 om 13:57

Izar

Uhh, bij het oude verkrachte vrouwtje dat in elkaar getimmerd werd, ging het wel degelijk om een inbreker die het ook nodig vond om zich te vergrijpen aan de oude dame!

Ja, laten we ze opsluiten in een van onze luxe hotels dat wij gevangenis noemen. Na twee dagen of zelfs een dag lopen ze weer lachend rond en verzinnen ze weer wat anders. Is dat wat jij wilt?

Tja, afrossen en op straat laten liggen geeft ook weer straatvervuiling natuurlijk.

Nee, oppakken die ratten en hup de gevangenis in en ze daar in elkaar timmeren. Gaat het om pedofielen? Oppakken, de gevangenis in en ze daar van achteren laten nemen door een paar flinke gasten!!

mix

mix

14-11-2011 om 14:01

Toch

snap ik de reactie van Kees wel. Ik denk ook dat je soms iets moet ervaren om te weten hoe je in zo'n situatie wél reageert, of niet.

Een inbreker hoeft niet altijd een alleen een inbreker te zijn, soms wordt er grof geweld gebruik, tot de dood aan toe. Daders worden in Nederland wel eens een pietsje teveel beschermd en zijn de straffen mild; zo'n figuur loopt binnen de kortste keren weer op straat en komen vaker terug in eenzelfde huis/omgeving. (5 keer hier in de straat in hetzelfde huis in 1 maand tijd) En nee, ik ben tegen geweld, ook het in coma slaan van een inbreker staat niet op mijn things-to-do-lijstje. Maar mocht het er ooit van komen, dan weet ik niet hoe ik zal reageren. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Als ik denk aan mijn oude kennis die is vermoord om wat juwelen, als ik denk aan mijn buurman die bijna een jaar niet heeft kunnen werken en therapie heeft moeten volgen voor lange tijd toen zijn 4-jarige 2 inbrekers betrapte, als ik denk aan mijn neef die een pistool tegen zijn hoofd heeft gekregen, een collega van mijn vader vermoord met haar hondenriem om wat centen, mijn andere neef bedreigd en van zijn telefoon beroofd, dan snap ik bepaalde reacties heel goed. Die zijn niet altijd geplanned, die komen soms ook instinctief naar voren. Omdat je zelf niet plat op je rug wilt eindigen. Want je weet nooit hoe een inbreker reageert en of deze wel of niet gewapend is.

Fiorucci

Fiorucci

14-11-2011 om 15:44

Dus eigenlijk kees

Verdient een inbreker de doodstraf. Want hij ligt inmiddels op sterven,lees ik net. Met vier man sterk kun je iemand in bedwang houden tot de politie er is, dus afrossen hoeft niet. Ik ben er niet voor om eigen rechter te spelen, hoe erg het ook is voor slachtoffers.

Pluk53

Pluk53

14-11-2011 om 16:01

Kees, "gesundes volksempfinden"

Kees, een stukje geschiedenisles, speciaal voor jou:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gesundes_Volksempfinden

Kees

Kees

14-11-2011 om 16:36

Plukkie

Ik ken mijn geschiedenislessen Pluk!! Beticht jij me nu ff tussen neus en lippen door van nazi-sympathieen?

En, nee, ik vind niet dat inbrekers perse dood moeten! Absoluut niet! Hij is helaas gewoon de pineut geworden tijdens zijn uitje proletarisch inkopen!! Sneu voor de nabestaanden, dat wel. Jullie leggen mij nogal wat in de bek zeg. Hij was gewoon fout bezig, op de foute plek en toen een paar flinke gasten tegengekomen. Kom op zeg! Hij was niet aan het knikkeren ofzo?!

Weet je, het verbaasd me wel al die ophef over die inbreker die in coma is geslagen. Nergens hoor je de slachtoffers die in coma geramd zijn , doodgestoken zijn, verkracht zijn etc…beetje omgekeerde wereld, niet?

Pluk53

Pluk53

14-11-2011 om 16:57

Kees

"Weet je, het verbaasd me wel al die ophef over die inbreker die in coma is geslagen. Nergens hoor je de slachtoffers die in coma geramd zijn , doodgestoken zijn, verkracht zijn etc…beetje omgekeerde wereld, niet?" Je verbindt in je redeniering voor het gemak een aantal zaken die niets met elkaar te maken hebben. Was deze inbreker aan het moorden en verkrachten?
Begrijp je de term "proportioneel" wel? Als jij volgende keer over iemand in een cafe per ongeluk wat bier morst, dan is een klap voor je kop toch een normale reactie? Mag een agent voortaan iemand die zonder achterlicht fietst ter plekke als "vluchter" dood schieten als hij het stopteken niet ziet?

Hombre

Hombre

14-11-2011 om 17:13

Godwin

Dat nazi-gedoe is nergens voor nodig.

"Weet je, het verbaasd me wel al die ophef over die inbreker die in coma is geslagen. Nergens hoor je de slachtoffers die in coma geramd zijn , doodgestoken zijn, verkracht zijn etc…beetje omgekeerde wereld, niet?"

Beetje dom als dat je verbaasT. Iedereen is het er over eens dat inbreken en mensen mishandelen en verkrachten niet mag. Daar is dus geen discussie over. Over de strafmaat is met het minder eens.

Maar over het recht van sportschooltuig en Hell's Angels om naar eigen goeddunken criminelen te vermoorden en mishandelen zijn we het blijkbaar niet eens. Mensen als jij hebben het in hun hoofd gehaald dat dat een goed idee is. De ophef geldt dus JOUW mening. Dat mensen anno 2011 nog dat soort primitieve gedachten hebben, dat is shockerender en gevaarlijker dan 'gewone' criminaliteit waar we al mee leven sinds het begin van de wereld.

Kees

Kees

14-11-2011 om 18:15

Ha,ha,ha...

In coma en doodgestoken slachtoffers horen? Brrr…

LOL…nee, dat zeker niet, lijkt me ook wat lastig.

Zonder dollen: het is aan de politie en OM om uit te zoeken wat er is gebeurd en aan de rechterlijke macht om de straf te bepalen. Dat zijn de mensen die écht met de slachtoffers en daders aan de slag moeten.

Helemaal mee eens. Laten ze dat dan wel goed doen en zorgen dat dat tuig niet na een dag weer vrolijk rondloopt door een zgn. vormfoutje of er met een zgn. taakstraf vanaf komt. Daar kan ik razend om worden, echt!
Of zo'n smerige pedo doodleuk in een kinderrijke buurt laten wonen….ook zo'n 'leuke'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.