Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geschiedenis van een huis

Wij hebben onlangs een huis gekocht, waar we erg blij mee zijn. Vandaag echter, feliciteerde iemand me met het huis en zei er in één adem achteraan: 'tja, maar er zit wel een geschiedenis aan he, daar zul je wel even doorheen moeten'.
Het klopt dat de mensen gescheiden zijn en dat hun zoon overleden is (woonde niet meer thuis, is daar wel verzorgd). Maar kan het huis daar iets aan doen? Wat moet ik nou met zo'n opmerking? Heeft de geschiedenis van jullie huis je gevoel beïnvloed?

Groet,
Mobylette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

toen ik hoorde dat er veel kinderen zijn opgegroeid vond ik dat een heel fijn idee (toen bezig met de aanloop naar ivf). Verder vond ik het positief dat we pas de 3e bewoners zouden worden in 80 jaar, dus blijkbaar een straat om lang te blijven.

verder weet ik van onze makelaar dat huizen waar zelfmoord zijn gepleegd ed minder goed verkopen dus ja het speelt wel een rol voor sommige mensen. Ik zou persoonlijk de kriebels krijgen als op onze zolder een zelfmoord zou zijn gepleegd, dat vind ik een eng idee.

maar dat is dus bij jullie huis helemaal niet gebeurd, er zijn zoveel huizen waar mensen scheiden !

Starry Night

Starry Night

16-11-2009 om 12:34

Bijgeloof

En het is maar net hoeveel waarde je daar zelf aan wilt hechten. In hieverre heb je zin om jezelf te kwellen, daar komt het op neer volgens mij

tonny

tonny

16-11-2009 om 14:22

Zie het gewoon als een verhaal

en bouw zelf een gezellig leven op.

In het huis waarin wij wonen zijn ook nare dingen gebeurd. Bij verscheidene bewoners achtereen. Maar dat weerhoudt mij niet om het naar mijn zin te hebben (dat ik dat in het begin niet had, lag aan mij, niet aan het huis en het bijbehorende verhaal).

tonny

Inderdaad

Een paar straten verderop wonen nieuwe mensen in een huis waar een goede kennis van mij is overleden aan een ongeneeslijke ziekte. Als ik er nu langs fiets, denk ik nog altijd aan haar.

Maar voor de nieuwe bewoners is het gewoon hun nieuwe huis, waar zij het nu gezellig hebben gemaakt en hun leven leiden. Die opmerking van die vrouw ging denk ik meer over haar beleving van jullie huis dan over jullie.

Chris

Angie

Angie

16-11-2009 om 21:29

Desperate housewives

Dar doet zo'n opmerking mij aan denken

Tja, ik heb in een huis van ruim 100 jaar gewoond, en in een huis van ruim 400 jaar. Dan sta je echt niet stil bij wat er allemaal voorgevallen kan zijn in die huizen, zeker niet als je bedenkt dat het hartje Amsterdam is en die plekken dus twee wereldoorlogen, pest, cholera, griep epidemieen en weet ik wat nog meer hebben doorstaan....

Ik heb er altijd heerlijk gewoond.

Angie

Och

Ik moet me bij Starry aansluiten: je maakt het zelf zo belangrijk als je het wilt maken. Stel dat je het helemaal niet geweten had, zou het dan van invloed geweest zijn?
Zo hebben wij op een gegeven moment wat lacherig geconstateerd dat je bij mijn ouders in de straat beter niet in een hoekhuis kunt wonen. Echt heel fout, want mensen die in de afgelopen 20 jaar een hoekhuis in die straat woonden, zijn allemaal binnen een paar jaar gescheiden - op mijn ouders en hun directe overburen na. Zou je nog in die straat durven gaan wonen, als je wist welke het was?

mobylette

mobylette

17-11-2009 om 18:25 Topicstarter

O.k. ieder huisje heeft z'n kruisje..

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het is eigenlijk ook belachelijk dat zo'n opmerking zo in je hoofd blijft zitten. Temeer omdat degene die het zei, aangaf dat ze zelf ook hadden overwogen om er te gaan wonen. Beetje jaloezie zal er dus ook wel mee te maken hebben gehad.

Maar fijn dat jullie er zo nuchter in kunnen staan, dat had ik even nodig. Ik denk dat ik de zin 'je maakt het zelf zo belangrijk als je het wilt maken' wel als openingszin bij de opstart van de computer of mobiele telefoon kan opnemen. Dat zou voor mij een goed uitgangspunt zijn voor het begin van een dag (en dan niet alleen gerelateerd aan het huis)...

Bedankt!
Mobylette

Mobylette

even los van alle overwegingen bij vorige levens geleefd in jouw huis... wat een zeikopmerking was dat zeg!

Doet me denken aan een buurjongen toen zoon een recht stuur kreeg voor zijn verjaardag. Ik vond het tussentweehaakjes een onzinnig kado want de fiets met normaal stuur was gloednieuw. Maar goed, hij gaat naar school met dat rechte stuur, wat zegt een buurjongetje?

"Dat zou ik nou nooit doen, zomaar daarmee fietsen, daar moet je eerst aan wennen. En het is ook helemaal niet handig"

Goed dan is het dus duidelijk dat een recht stuur in die klas wordt gezien als een begerenswaardig object. Zoon wordt verder ook niet gepest ofzo. Dit is gewoon de pure nijd.

Kom op zeg, je zegt zoiets toch niet tegen mensen die net een huis hebben gekocht? Nee, je zegt iets aardigs of je houdt je klep.

En even voor alle duidelijkheid, jullie gaan gewoon heel gelukkig worden in dat huis. Dat voel ik aan mijn water. Net zo gelukkig als mijn zoon met zijn rechte stuur. Hij rijdt ook harder sinds hij dat stuur heeft

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-11-2009 om 09:14

Je krijgt het er wel bij

Wij wonen ook in een huis met 'een geschiedenis'. Het gezin van wie het huis eerst was, is omgekomen bij een verkeersongeluk (twee jonge kinderen hebben het wel overleefd). Ik heb daar verder geen 'last' van, maar we werden er de eerste jaren wel veel mee geconfronteerd. 'Oh, dat is toch het huis van de familie X ?!'
Iedereen hier bleek die familie ook erg goed te kennen, de kinderen zaten hier op school, bij clubjes etc. Er zijn ook heel wat mensen geweest die hebben aangegeven dat ze niet in het huis hadden willen wonen. Ik snap dat ook wel: zij kenden de familie immers, dan heeft het toch een heel andere emotionele waarde. Voor ons speelde dat niet.
Ik voel mij trouwens wel erg betrokken bij de familie, hoewel we ze persoonlijk niet hebben gekend. Zeker in de beginperiode hadden we geregeld contact met het gezin waar de twee kindjes zijn ondergebracht (aan de andere kant van het land). We werden in de buurt dus ook een beetje het doorgeefluik van informatie over de kindjes.

Starry Night

Starry Night

18-11-2009 om 15:22

Ijsvogeltje

Ja, dat kan ik me dan weer wel voorstellen. Maar dat komt omdat 'de levenden' je in dit geval blijven confronteren met het verleden van jullie huis.
Wat een afschuwelijk verhaal trouwens...

mobylette

mobylette

18-11-2009 om 17:36 Topicstarter

Anna en anderen

Ik heb de salie wel overwogen, maar dacht ook al dat veel witte latex en de ramen flink open al wonderen doen...

Ik vind het overigens niet erg dat mensen het huis associeren met de oude bewoners. Het is voor hen toch ook erg triest dat dingen zo gelopen zijn. Maar ik houd me maar voor dat ze daar toch ook hele fijne jaren hebben gehad. Het is alleen de toon die de muziek maakt.

bedankt voor de gelukwensen en met groet,
Mobylette

Doet me denken aan een verhaal van de boeddha

Komt een moeder met een dode zoon bij de Boeddha en vraagt of hij de zoon weer tot leven kan wekken. De Boeddha stemt in als de vrouw hem dan een huis kan wijzen waar geen verdriet is geweest.

Hillary

Hillary

19-11-2009 om 10:06

Zwager

Mijn zwager overleed plotseling (hartstilstand) in zijn badkamer. Zijn vrouw en kinderen wonen daar nog steeds. Ik zou het wel moeilijk vinden als ze daar weg zou gaan, je hebt toch het idee dat daar nog iets is van hem ofzo. Soms vind je het opeens eng en toen laatst onze badkamer verbouwd werd was het voor mijn man het meest praktisch geweest om daar te gaan douchen. Hij heeft het niet gedaan en ik heb hem er niet op aan gesproken, maar ik denk dat hij toch daar niet meer wil douchen. Overigens heeft hij zijn broer daar gevonden dus dat is wel anders natuurlijk. Zelf heb ik dat niet gezien, want ik werd tegengehouden bij de deur destijds, misschien maar beter. Toen ik daar de eerste keer ging douchen (we hebben bij toerbeurt gelogeerd de eerste maanden omdat schoonzus ook hoogzwanger was) moest ik wel even slikken, dan kan ik wel bekennen, maar heb het niet laten blijken aan schoonzus. Maar goed nu heb ik het over allemaal bekenden van de overledene. Zou het nu straks moeilijker zijn voor haar om het te verkopen bijvoorbeeld? We wonen in een klein dorp en iedereen weet wat daar gebeurd is, maar over bijvoorbeeld 20 jaar ofzo zal dat toch wel wegebben? Als huizen ouder worden is op een gegeven moment in elk huis wel iemand overleden lijkt mij, dat gebeurt nou eenmaal ooit met elk mens.

Hier in het dorp

is een heel leuk huis.
Het eerste stel wat ik ken dat erin woonde kreeg 2 dochters en na een jaar of 4 gingen ze scheiden hij had een ander.daarna kwam een gezin met een dochter die vrouw beviel daar van een tweede dochter na 6 mnd ging de man er vandoor met een ander.
Toen ging een stel daar wonen wat wij wel redelijk goed kennen en we zeiden al zou je dat nou wel doen???ze kregen een meisjes tweeling en ja na een 1,5 jaar had de vrouw een ander en zijn ze gescheiden.

Kijk daar zou ik dus echt niet gaan wonen al heb ik dan 2 zoons maar toch....

Hillary

Hillary

19-11-2009 om 17:45

Getuige (ot)

Daarom wil niemand mijn man meer als getuige bij een huwelijk. Hij is drie keer getuige geweest. De eerste twee zijn gescheiden, bij de derde leek het goed te gaan tot de man overleed.

Emmawee

Emmawee

22-11-2009 om 16:59

Hillary kent je man deze? (o.t.)


http://www.youtube.com/watch?v=J9DIF_DCFLk
groeten, Maw.

Gallifrey

Gallifrey

22-11-2009 om 23:00

Emmawee, geweldig!

Oeh wat een geweldige link. Ik wil me direct aansluiten bij die belangenvereniging. Drie maal getuige, alle drie de echtparen gescheiden. En daarbij zat ik eenmaal echt naast de dove tante. Ik heb me blauwgelachen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.