Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

judiths mama

judiths mama

16-03-2009 om 11:04

Geschrokken [bijna brand]

wij zaten afgelopen weekend in een huisje op de Veluwe. De meiden (4 en 6) speelden samen op hun slaapkamer. De houtkachel was aan, kortom, erg gezellig allemaal. Op een gegeven moment rook ik een brandlucht, maar voordat tot mij doordrong dat die lucht niet van de kachel afkwam, was ik al een paar minuten verder. Ik liep de slaapkamer van de dochters binnen en daar lagen, op het nachtlampje, 2 knuffels. Eentje had al een grote zwarte brandplek. Brrr. Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, de schrik zat er even flink in.

Ik wil hier verder niet zoveel mee, moest het even kwijt. En ben blij dat de IKEA lampjes die ze thuis op de slaapkamer hebben, beschermt zijn met een kap eromheen. Een ongeluk zit echt in een klein hoekje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Oei!

Enorm eng zeg! En toch nuttig ook voor ons om te lezen, weer iets om op te letten. Ik als angsthaas wat brand betreft heb de kinderen wel verteld dat je nooit iets over een lamp mag hangen (een leuk zakdoekje om het licht in je kamer gezellig te kleuren bv), maar je weet het nooit met kinderen. Gelukkig is er niks gebeurd!

Vic

Vic

16-03-2009 om 12:26

Eng

Ik was vorig jaar op een bruiloft die werd gehouden in een houten strandtent. Overal hingen van die gezellige lampions. Op een gegeven moment werd het bruidspaar toegezongen en werden sterretjes uitgedeeld. Weet je wel hoe snel zo'n lampionnetje fikt als er een sterretje in de buurt komt? Ik zag het gebeuren en i.p.v. iets te doen stond ik al bij de uitgang. De overige gasten trapten het lampionnetje uit alsof er niets aan de hand was en gingen verder met hun liedje (en de sterretjes).

Pas ook op met....

- halogeenverlichting bij de gordijnen (overkwam een vriendin van mij in een hotel - zelf zat ze in de eetzaal toen het gordijn in haar kamer begon te schroeien)

- de anti-muggenstekkers van Roxasect (met een citronella-flesje erin). Die worden heet. Bleek mij, toen ik zag dat het nachtlampje dat in het daarboven gelegen gaatje zat (dubbel stopcontact) enigszins gesmolten was. Er staat geloof ik wel een waarschuwing dat je niks op zo'n ding moet leggen, maar hier zat dus wel nog ruimte tussen. Echter niet genoeg.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2009 om 15:34

Omgevallen lampje

Wij zijn ook een keer flink geschrokken. Ik rook een brandlucht en die kwam uit de kamer van mijn oudste dochter. Eenmaal in haar kamer zag ik dat er iets onder haar bed brandde. Er hing al flink wat rook in haar kamer, maar dochterlief sliep heerlijk door. Wat er toen gebeurde was best apart. Ondanks dat duidelijk aan ons te horen was dat er iets mis was, drong dat niet tot haar door. We hebben haar echt moeten dwingen om haar hersens er even bij te houden en uit bed te stappen. Haar verklaring: het rook net als op scouting, daar ruikt het zo vaak naar rook dus ik had niet door dat er brand was.
Het brandje was snel geblust en hopelijk heeft ze ervan geleerd dat rooklucht nooit veilig is, tenzij ze wakker is en buiten bij scouting zit.

judiths mama

judiths mama

16-03-2009 om 19:57

Kaaskopje...!

Dat is dus het enge van rook, je wordt er niet wakker van. Misschien dat dit ook de verklaring is waarom je dochter niet echt wakker werd:

"Denk niet dat u van de rook wakker wordt. Rook bevat immers koolmonoxide (CO), dat u in een nog diepere slaap brengt"

Dit is ook de reden dat wij bij de meiden op de slaapkamers rookmelders hebben opgehangen.

Guinevere

Guinevere

16-03-2009 om 21:48

Spaarlampen nemen

Ja, gloeilampen worden nu eenmaal bloody hot. Met spaarlampen heb je dat probleem niet. Kan je tenminste ook je handen niet branden.
Gelukkig hebben wij alleen maar spaarlampen. Dreumes hier vindt het namelijk leuk om allerlei voorwerpen in de (komvormige) bedlampjes te stoppen... In vakantiehuisjes en hotels moeten we dus wel megagoed opletten met hem, daar probeert hij het ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2009 om 00:02

Ja dat is waar

Spaarlampen worden lang zo heet niet. Mijn dochter heeft nu ook spaarlampen in haar kamer.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2009 om 00:12

Koolmonoxide

Misschien is dat inderdaad de verklaring dat we haar van zo ver moesten halen. Ik zou niet weten of dat zo is. Voor haar was de verklaring dat er geen alarmbelletje afging omdat ze aan brandlucht gewend was en zich dus veilig waande. Gelukkig waren we er vroeg bij.

Monique D*

Monique D*

19-03-2009 om 03:26

Kerstster met lampje

Ik had jaren geleden met kerst een kerstster aan het raam opgehangen met een lampje erin. Ik was weggegaan en bij thuiskomst merkte ik dat het lampje tegen het papier van de ster aangekomen was, waardoor het papier was gaan schroeien. Gelukkig was dit niet gaan branden.. gezien de gordijnen en vitrage die er ook hingen.
Voor mij geen kerstster meer (ik ben een angsthaas voor brand èn heb jaren geleden een brand meegemaakt door een defecte kachel).
Je ziet het, een ongeluk is in een klein hoekje.

maan.

maan.

19-03-2009 om 11:51

Tijdschakelaar

Wij hadden vroeger een tijdschakelaar op de kastlamp. Erg handig dan denkt men dat je thuis bent terwijl je er niet bent, was ons idee. Tot we een keer thuiskwamen en het huis helemaal donker was..

In de kast was het wat zwartig en de stop was (gelukkig dus!) doorgeslagen. Nader bekeken bleek de bedrading van de kastlamp toch wel erg slecht aangelegd (was een vrij nieuwe erg dure kast, maar qua bedrading dus prut; halfopen en afgeklemd).

Lady Grey

Lady Grey

19-03-2009 om 19:32

Rookmelders

Hier slapen de kinderen dus ook door de rookmelders heen. Zelfs zoonlief die er op een anderhalve meter van af lag bleef diep ronkend slapen. En nee, geen rook, het ding ging zomaar twee nachten om 3 uur snachts af. Dus op 1 slaapkamer geen rookmelder meer.

Overigens was ik HEEEEL blij met de rookmelder op de nieuw getimmerde vliering van het zomer, ik zat helemaal aan het einde van die pijpela de ruimte te stofzuigen met een oude stofzuiger en had niet door dat dat ding flink ging roken.... manlief kwam aansnellen en heeft het ding naar beneden zo snel mogelijk weggehaald. Wat wel eng was is dat de piep in die ongeventileerde ruimte nog een paar keer afging, maar het was toch echt van de lucht die bleef hangen.

Wel erg irritant aan die rookmelders is dat die batterijen altijd snachts leegraken en dat er dus midden in de nacht iets zachtjes begint te piepen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.