Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jo Hanna

Jo Hanna

24-11-2009 om 20:29

Gespreksonderwerpen inburgeraars

Ik ben sinds kort taalcoach van een Turks gezin dat nog niet zo lang een permanente verblijfsvergunning heeft. Het is vooral de bedoeling dat ik ze help door met ze te praten. Het zijn mensen met een heel andere achtergrond dan ik en ik merk dat ik het best moeilijk vind om een gesprek gaande te houden. Willen jullie me helpen met suggesties voor gespreksonderwerpen? Ze zijn laag opgeleide mensen, zij is zelfs nooit naar school geweest en is analfabeet. Waar praat ik over met deze mensen behalve over het weer en over de kinderen?
Groet, Jo Hanna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

24-11-2009 om 21:29

Gerechten

Ga samen met ze koken. Maak samen typisch nederlandse gerechten, en leer turkse gerechten (echt super lekker).

reina

reina

24-11-2009 om 21:45

Precies, eten

Eten! Elkaars gewoontes en gerechten bespreken en leren, praten over boodschappen doen, hoe, wat en waar. En over feesten, feestdagen en de tradities daarom heen, juist in de komende tijd heel actueel (en erg smakelijke onderwerpen allemaal ).

Precies

Eten. Werkelijk een onuitputtelijke bron van conversatie, en iedereen heeft er ideeën en meningen over. Levert ook een reuze praktisch vocabulaire op ('kijk, Fatma: noot-mus-kaat-rasp" )
Ook goed voor je Turks

Hafiyet Olsun!

Temet

Onderwerpen

ha, mijn oude stiel. Ik heb jaren inburgeraars begeleid. Toon interesse in hun cultuur, maar ze zijn ws, ook best geinteresseerd in jouw afkomst, gewoonten. Dus je zou kunnen voorstellen om elkaars feesten te vieren. Sinterklaas, offerfeest etc.Misschien kan je wel een stedelijk museum bekijken om zo samen meer van de historie van jullie woonplaats te weten te komen.

Verder blijven inderdaad de kinderen en de dagelijkse beslommeringen een mogelijk onderwerp. Je zou ook kunnen vragen waar zij het graag over zouden willen hebben of op welk gebied zij hun Nederlands zouden willen verbeteren. Wie weet willen ze wel graag weten wat een 10-minuten gesprek op school inhoudt en welke vragen ze kunnen stellen.

Verder zou je kunnen voorstellen om samen een boekje te lezen. Kader Abdollah is ooit begonnen in Jip & Janneke! Verder las ik toevallig vandaag geloof ik in de Volkskrant een leuk artikel over allochtone vrouwen en hardlopen. Wie weet is het wel leuk om elke week met de vrouw des huizes af te spreken een uurtje te wandelen. Goed voor de beweging en al wandelend komt vaak een gesprek vanzelf en even stil zijn is ook niet erg.

Verder wil ik even kwijt dat ik het ontzettend leuk en goed vind dat je dit vrijwilligerswerk hebt opgepakt. Chapeau!

groetjes van Purk

p.s. samen koken blijft natuurlijk ook een goed, maar dat hadden mijn voorgangers al genoemd.

mijk

mijk

25-11-2009 om 15:45

Ik geef fietsles

maar daar moet natuurlijk ook wel eens gekletst worden. Is een wat gemixte groep vaak laatste keer een chinese iraanse turkse en antiliaanse vrouw. Onderwerpen: Inderdaad eten, kinderen, je ouders en de zorg over hen.

Als ik dit zou doen zou ik geloof ik beginnen met eten. Samen boodschappen doen. Zij leert jou iets lekkers koken (je hebt vast al iets voorgeschoteld gekregen) jij helpt bij de juiste nederlandse woorden. Het leuke hiervan is dat jij ook iets leert. Maakt het meer wederkerig.

Je kunt ook nog fietsles gaan geven natuurlijk. heel leuk en goed voor je conditie..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.