Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Gevleugeld gezegde op rijm gezocht

Ik ben op zoek naar een moralistisch rijmpje dat op het forum al een paar keer voorbij gekomen is. De strekking is dat het je er geen beter mens van wordt/lijkt door een ander in een kwaad daglicht te stellen. Iets van de modder op andermans mantel siert nooit uw eigen kleed, maar dan anders. Het is in de loop der jaren al een paar keer voorbij gekomen, ik weet dat ie oorspronkelijk uit de koker van Starry Night komt, maar ik in pogingen hem boven water te krijgen zijn tot nu toe in forumnostalgie. Reuze vermakelijk die antieke draadjes, dat dan weer wel. Spreekwoordensites kennen hem ook niet.

Noor

Noor

04-02-2017 om 11:14

Deze:

Tracht eigen schuld nooit goed te maken, door kwaad dat men van anderen weet. De modder op des naasten mantel, kan nimmer zeep zijn voor uw eigen kleed.

kenfan

kenfan

04-02-2017 om 11:58 Topicstarter

Bedankt Noor

De bestelling naar tegeltjeswijsheid.nl kan de deur uit

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2017 om 13:33

Wow

Die is echt goed

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-02-2017 om 22:24

Mooi he

Daar kunnen we wat mee

Ik heb m destijds opgeslagen, maar las je vraag pas nu hij al is beantwoord.

Ik herinner me de spreuk "De modder op uws naasten mantel kan nimmer zeep zijn voor uw kleed" afkomstig van mijn oma in de jaren 1950-1960. Hoewel sommigen niet het woord "uws", maar het woord "des" gebruiken, lijkt dat geen wezenlijk verschil te maken. Bij gebruik van "uws" is er echter sprake van een meer directe persoonlijke betrokkenheid.

A3-E schreef op 27-02-2023 om 11:49:

Ik herinner me de spreuk "De modder op uws naasten mantel kan nimmer zeep zijn voor uw kleed" afkomstig van mijn oma in de jaren 1950-1960. Hoewel sommigen niet het woord "uws", maar het woord "des" gebruiken, lijkt dat geen wezenlijk verschil te maken. Bij gebruik van "uws" is er echter sprake van een meer directe persoonlijke betrokkenheid.

Wat bijzonder, een reactie 5 jaar na dato… Denk dat het tegeltje al niet meer leeft 🤪

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.