Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geweldige plaksneeuw!

Hier (midden van het land) ligt inmiddels een dik pak sneeuw. Zoon heeft vandaag vrij van school, dus in de tuin is al een prachtige sneeuwpop verrezen. De sneeuw plakt geweldig goed. Ben wel benieuwd hoe lang hij het volhoudt, want het waait er ook behoorlijk bij.

Hoe is het bij jullie? Minder leuk is het natuurlijk als je vandaag nog de weg op moet/met het ov moet. Ben benieuwd naar de ervaringen.

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Amsterdam: sneeuw en dooi

Het sneeuwt hier in Amsterdam al de hele ochtend, maar het gaat niet bijzonder hard. Volgens mij dooit het, en daardoor wordt de sneeuwlaag niet dikker.

De sneeuw plakt inderdaad heel goed, maar da's vermoedelijk ook vanwege de dooi. De laag is echter niet dik genoeg om er een sneeuwpop van te maken, of om goed te sleeën. Jammer voor mijn kinderen, hun vader had voor de zekerheid maar vrij genomen vanwege de verwachte verkeersellende, en heeft ze een middagje spelen in de sneeuw in het vooruitzicht gesteld, dat kon wel eens tegenvallen.

Ik was blij te merken dat de tram vanochtend niet tjokvol zat, zoals meestal met dit weer, de verkeershinder lijkt hier erg mee te vallen. Toch ben ik wel blij dat ik vandaag de fiets heb thuisgelaten, zo fijn is het nou ook weer niet met die glibberige troep op het fietspad.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

07-12-2012 om 11:26

Midden van het land

vanmorgen rond 6 uur begon het met sneeuwen. Sneeuw plakt wel goed, en er ligt al een redelijke laag, dus zoon is al voornemens om vanmiddag een sneeuwpop te maken. Het sneeuwt nog steeds, dus dat zou zomaar kunnen lukken.

amk

amk

07-12-2012 om 11:32

Ijsballen

meer is er niet mogelijk hier. Om 8 uur begon het te sneeuwen, en het was gewoon gelijk een laag blubber.

Amsterdam; plak en prut

Zoals Temet al schrijft is er wel veel sneeuw gevallen (nu net gestopt) maar blijft er maar een klein laagje liggen. Het ziet er heel papperig uit (heb me nog niet buiten gewaagd omdat het net boven 0 is.
Jammer, want ik was gisteren speciaal eerder uit mijn werk gegaan om een slee te kopen. Ik denk niet dat er hier gesleed kan worden vanmiddag.

Arawen

Arawen

07-12-2012 om 12:01

Op de snelweg geweest (hoe is het in r'dam?)

Araman rijdt 's morgens om half 7 al van Almere naar Amsterdam, die is gewoon vertrokken. Ik heb 't nieuws van 7 uur nog afgewacht en toen er geen rampen op mijn route (ook richting A'dam) werden voorspeld ben ik toch maar gewoon opgestaan en naar werk vertrokken.. had al 'noodscenario' klaarliggen voor als ik het echt niet aan zou durven maar bleek niet nodig..
Tot mijn verbazing ging het eigenlijk heel goed! Niet veel troep op de weg, iedereen reed keurig rustig! En met een vaartje van 80 a 90 km per uur kom je er ook... Geen file gezien!
Jongste moest met de bus naar middelbare school, die sms-te dat hij 20 minuten te laat is gekomen. Oudste moet vanmiddag vanuit Rotterdam naar huis komen, met de trein. Hou het nieuws angstvallig in de gaten maar de NS doet 't tot nu toe nog... Weet iemand hoe het er in Rotterdam voor staat, ook qua openbaar vervoer?

Zuiden bij den bosch hier

en we hebben ongeveer 8 a 9 cm sneeuw op de weg/stoep, maar op de dijk achter ons huis kun je door de sneeuw heen naar de graspollen kijken! Ik denk dat daar de grond nog te warm is? Dus wel glibberen op de stoep maar minder op de slee....

Rieke

Rieke

07-12-2012 om 12:47

Drenthe

Hier ligt een laag sneeuw, er is niet veel bijgekomen sinds gisteren. Geen sneeuwstormen ed. Ik zou naar Utrecht vandaag voor mijn opleiding. Ben afgeschrikt door de nieuwsberichten, had achteraf best de trein kunnen pakken. Maar ja, de NS heeft zulke slechte akties laten zien de afgelopen jaren dat ik het niet aandurfde.
Dus ik geniet van een vrije dag! Jammer dat de zon niet schijnt.

Arawen, rotterdam

Hier dooit het flink. Natte prut op straat. Mijn dochter is vanochtend met de metro op tijd op school gekomen (en da's bij probleemloos weer al een hele prestatie van de RET), dus ik hoop voor je oudste dat het met de trein ook zo soepel gaat.

Gisteren op het schoolplein hoorde ik een gesprek tussen een treinreiziger en iemand die bij de NS werkt. De treinreiziger vroeg hoe het nou toch kan dat in Nederland het treinverkeer op zijn gat ligt bij een paar centimeter sneeuw maar in sneeuwlanden als Zwitserland en Oostenrijk de treinen gewoon rijden met een meter sneeuw. De NS-er zei dat de treinen daar geen wissels hebben die vast kunnen vriezen. Ik heb al zitten googlen, kan er niks over vinden, maar het lijkt me toch sterk dat in die landen de treinen allemaal van begin tot eind hun eigen spoor hebben. Weet iemand dat?

skik

ChrisH

ChrisH

07-12-2012 om 14:08 Topicstarter

Treinen in zwitserland

Ik heb eens gezien op tv dat er in Zwitserland per hoofd van de bevolking vele malen meer geld beschikbaar is voor het onderhoud van het spoor. Het is dus deels ook een politieke keuze.

Chris

Zwitserland

Pak even de dienstregeling erbij als je wilt weten hoe het zit! Er rijden nogal wat minder treinen daar, en bovendien is de dienstregeling zeer ruim opgezet. Als je met de trein door Zwitserland rijdt (ook bij mooi weer) zul je merken dat de treinen op heel veel stukken nogal langzamer rijden, vertragingen zijn dan dus veel beter op te vangen. Je kunt het op geen enkele manier vergelijken met het veel en veel drukker bezette spoor in Nederland. Waar elke vertraging meteen merkbaar is en gevolgen heeft voor de verder dienstregeling.

Tinus_p

Tinus_p

07-12-2012 om 15:12

Jippox

Jippox:
"Pak even de dienstregeling erbij als je wilt weten hoe het zit! Er rijden nogal wat minder treinen daar, en bovendien is de dienstregeling zeer ruim opgezet. Als je met de trein door Zwitserland rijdt (ook bij mooi weer) zul je merken dat de treinen op heel veel stukken nogal langzamer rijden, vertragingen zijn dan dus veel beter op te vangen."
Dat is (genuanceerd) onwaar. Het verschil is niet dat de treinen trager rijden (dat zou pas helpen als ze harder KUNNEN rijden bij vertragingen) of dat er minder treinen zijn, maar doordat er meer infrastructuur (meer rails, meer wissels, meer dubbel of 4dubbelspoor) is voor de hoeveelheid treinen. Buitenlanders zijn onder de indruk van de hoeveelheid treinen die wij op een stuk spoor kunnen proppen. De politieke keuze is dus, dat er te weinig infrastructuur is.
Verder heeft de NS al jaren structureel te weinig geïnvesteerd in verkeersleiding en bijsturing (terwijl die extreem belangrijk is bij intensief gebruik van infrastructuur). Ook op dat punt scoort Zwitserland beter.

Rieke

Rieke

07-12-2012 om 15:30

Nou

Minder treinen laten lopen per uur zodra er slecht weer op komst is! Dat hebben ze sinds dit jaar afgekeken bij Zwitserland. En in Zwitserland zijn de wissels verwarmd.

Sjansje

Sjansje

07-12-2012 om 17:29

Bericht uit het zuiden

In Midden-Limburg is er de hele dag door erg veel sneuuw gevallen. Het sneeuwt nu touwens nog steeds een beetje. Overal een dikke laag, en hij plakt super!
Overal staan mega-sneeuwpoppen, en op het schoolplein ligt een sneeuwbal zo hoog als een auto!
Ziet er prachtig uit hier

Jesse_1

Jesse_1

07-12-2012 om 22:03

Sneeuw

Hier fantastische sn

Jesse_1

Jesse_1

07-12-2012 om 22:05

Sneeuw

Hier fantastische sneeuw vandaag (midden vh land, vlak bij ishtar). Kinderen zijn heerlijk buiten bezig geweest, weg werd goed schoongemaakt. Prachtige winterdag in de herfst

Jesse_1

Jesse_1

07-12-2012 om 22:09

Wissels (o.t)

Er is dit jaar al wel iets veranderd, onder de treinen (?/onderhoudswagens?) zit een soort verwarminkje om de wissels niet te laten bevriezen oid.

Jesse_1

Jesse_1

07-12-2012 om 22:12

Sorry

Ik vertel het niet goed, weet ook niet meer precies wat het was. De meeste wissels in Nederland hebben ook wisselverwarming.

Tinus_p

Tinus_p

08-12-2012 om 13:49

Wissels (ot)

Rieke:
"En in Zwitserland zijn de wissels verwarmd."
In Nederland ook (iig de belangrijke). Daar zitten de problemen niet.

Nou, denk het wel

Én de dienstregelingen waarin geen enkele speling zat in Nederland. Kun je ook geen kant op.
Nu laten ze minder treinen lopen, dat is ook van Zwitserland afgekeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.