Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

taalprobleempje

taalprobleempje

03-11-2010 om 15:13

Gezegt/gezegd (help me, graag snel antwoord)

Ik wordt helemaal gek van mijzelf. Ik moet een mailtje naar iemand sturen waar een paar keer het woord: Gezegd/gezegt invoor komt. En ik weet niet meer wat het moet zijn. Het moet zijn in de vorm: Heb jij dit gezegd/gezegt.
Volgens mij met een d maar het ziet er zo vreemd uit. Dus toch maar de t? Help, lief zo snel mogelijk!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

03-11-2010 om 15:20

Gezegd

fokschaap/kofschip regel

Pluk53

Pluk53

03-11-2010 om 15:21

Bijvoeglijk naamwoord van maken

de gezegde woorden

taalprobleempje

taalprobleempje

03-11-2010 om 15:22

Bedankt

Je bent geweldig, Pluk53. Mijn dank is groot (het staat zo stom als het fout is).

Inderdaad

Goed dat je het even vraagt Taalprobleempje. Het komt inderdaad suf over als je dit fout doet in een belangrijke brief/mail.

Ik zie tegenwoordig ook ontzettend vaak dat mensen de tegenwoordige tijd vervoegen met een d, bijvoorbeeld 'dit gebeurd echt'. Ik snap daar niks van. Moet haast wel een soort hypercorrectie zijn.

Chris

Ik denk....

dat sommige mensen bij werkwoorden die van zichzelf al met 'ge' beginnen (zoals gebeuren..) een soort onderhuidse associaties met voltooide deelwoorden krijgen, en dan automatisch 'gebeurd' schrijven, ook als het gewoon tegenwoordige tijd is....

Ingrid

Rosase

Rosase

03-11-2010 om 23:29

Is automatisme

Als ik een post teruglees haal ik er vaak wel tig keer van dit soort d/t dingetjes uit. Maar vaak zat zie ik er ook eentje over het hoofd. Ik weet best hoe het moet, maar mijn vingers typen gewoon automatisch een "d". Zit blijkbaar in mijn systeem ingebakken. Net zoals dat ik heel vaak het onderwerp oversla met typen, terwijl die er in de tekst in mijn hoofd wel bij zat. Geen idee hoe dat komt, merk wel dat het erger wordt als ik moe ben.

fuut

fuut

04-11-2010 om 09:11

Google bij twijfel

Als je niet zeker weet of je een woord goed schrijft, typ het dan in op google (maakt niet uit of het op de goede of foute manier is). Je vindt dan bij de resultaten snel genoeg het antwoord op je vraag.
En koop bij de Hema een overzichtboekje over taal. Daar staan alle regels duidelijk in uitgelegd (met een 'd').

Het hoeft ook niet per se automatisch

Als je de regels kent en kunt toepassen, mag je best even nadenken voordat je een woord typt. Het punt is dat schrift nu eenmaal ons belangrijkste communicatiemiddel is als je elkaar niet kunt zien. Mensen worden dus afgerekend op hun (foute) taalgebruik, ook al hoeft het niks over iemands intelligentie of capaciteiten te zeggen als diegene 'het gebeurd' typt.

Verdiep je er een keer goed in zou ik zeggen. Het is eerlijk waar niet zo ingewikkeld als het misschien lijkt. Het scheelt al een hoop als je in gedachten het werkwoord dat je wilt gebruiken, vervangt door 'lopen'.

Je hoort dan meteen dat je bijvoorbeeld 'het gebeurt' met een t schrijft (het loop*t*). En als er in het werkwoord al een 'd' zit, komt er achter die 'd' een 't'. Moet je nog wel even doorhebben dat deze regel alleen voor de tegenwoordige tijd geldt

Chris (in schooljufbui)

Afgerekend

Berber, ik snap het. Met 'afgerekend' bedoel ik eigenlijk dat het bijzonder oneerlijk is dat het zo is, maar dat het nu eenmaal zo is. Zoiets. Dat als iemands sollicitatiebrief dt-fouten bevat, hij daarom misschien niet wordt aangenomen, ook al hoeft hij in de functie waar het om gaat nooit één brief te schrijven.

Chris

meg

meg

04-11-2010 om 15:33

Ik kan het niet laten...

... om te vragen of iemand gezien heeft dat in je eerste zin: "Ik wordt helemaal gek van mijzelf" toch wel een erge taalfout staat Ik wordt met DT? hihi lol

Een handige hulp voor alle taalproblemen:
http://taaladvies.net/

Rosase

Rosase

05-11-2010 om 00:02

Het is wel veel moeite

Want ik moet echt kritisch lezen en goed nadenken. Ik hoef denk ik toch niet uit te leggen dat ik die moeite eerder doe voor een sollicitatiebrief dan voor een stukje hier op OOL (om moet daar nou als staan? .

Holiday

Holiday

05-11-2010 om 18:08

Iedereen maakt vouten

Lidwientje Walg zegt:
Bij mij is het eigenlijk automatisme om werkwoorden goed te vervoegen. Ik heb het ook nooit na hoeven lezen, want ik vervoeg werkwoorden zonder na te denken goed.

Dat is mooi, toch maak jij ook fouten in je tekst Lees je laatste bijdrage nog maar eens. Je zinsnede "het je jezelf te leren" is volgens mij niet goed en is bovendien geplaatst in een veel te lange zin.

Mij maakt het niet uit hoor. Maar zo vergaat het anderen nou met vervoegen. Je zit gezellig op een forum wat te schrijven. En voor je het weet heb je per ongeluk ergens een t gezet in plaats van een d. Wil nog niet zeggen dat je niet vervoegen kunt.

Er zijn natuurlijk mensen die vervoegen lastig vinden, maar om die daar nou in een forum op te wijzen? Vind ik persoonlijk niet zo gezellig. Mijn mening..!

Holiday

Holiday

05-11-2010 om 18:14

Oeps ik ging off topic

Ik zie dat ik afgedwaald ben van het onderwerp. Niet persoonlijk bedoeld hoor, Lidwientje Walg! Ik vind het wel eens jammer dat er op een forum soms over elkaar heen gebuiteld wordt als iemand een foutje maakt en nou is het net alsof ik jou daarvan beschuldig. Excuus!

Niet te zwaar opnemen

Volgens mij ging het Lidwientje en mijzelf niet om fouten in postings op een forum. Ik dacht dat we het er met elkaar wel over eens zijn dat je in zulke snelle berichtjes gemakkelijk fouten maakt, en bovendien niet de kans hebt die te herstellen. Ik lees zelf vaak over fouten heen en als ik ze zie ga ik er vrijwel altijd vanuit dat het typ- of snelheidsfoutjes zijn.

Ik frons wel mijn wenkbrauwen als ik een krant 'het gebeurd' zie staan.

Chris

Bij mij is het slordigheid

'Gebeurt' en 'gebeurd' bestaan allebei. Ik ben goed in spelling en werkwoordvervoegingen, maar af en toe gebeurt het me dat ik in de snelheid niet zie dat ik een d tik waar het een t had moeten zijn. Zo schreef ik in een scheikundeproefwerk ooit 'licht' ipv. 'ligt' ('dat licht aan blablabla'). Dezelfde soort slordigheid, ze bestaan allebei alleen koos ik in de haast de verkeerde. Geen tijd meer naderhand om het na te kijken, anders had ik het zeker gezien, mij valt het ook altijd op. Kreeg er verdorie een half punt aftrek voor ook nog

Agnet

Agnet

06-11-2010 om 07:34

Op de site van school

staan zulke vreselijke taalfouten. Het verschil tussen een d en een t lijken (zeker de kleuterjuffen) helemaal niet te kennen. En er staat bijvoorbeeld:

kleuters mogen op vrijdagmiddag een fiets meenemen mits er maandsluiting is.

Ze bedoelen daarmee dat de fiets mee mag als er GEEN maandsluiting is, dan kunnen ze namelijk op het grote plein. Het verschil tussen mits en tenzij is voor veel mensen lastig, maar ik verwacht van een leerkracht dat ze dat soort dingen toch weet. Ik heb een keer tegen de juf gezegd dat het fout was, het gesprek kwam op taal en dat was een mooie gelegenheid. Jee, nou, dat ging ze direct veranderen, inmiddels is het 5 jaar later en het staat er nog

Massi Nissa

Massi Nissa

06-11-2010 om 09:03

Berber en agnet

Agnet, dat doe ik dus niet meer, mensen wijzen op fouten op websites, in schoolgidsen e.d. Ze veranderen het toch niet. Blijkbaar moet je een irritatiegen hebben voor dit soort dingen en dat hebben veel mensen niet.
Berber, dat is het papegaaisyndroom. Toen ik Leiden lesgaf, zei ik ineens 'dan' in elke vraag: "Ben je naar de kapper geweest dan?" (dat was daar toen een soort virus, geen idee of het nog steeds heerst). Vervolgens ging ik jarenlang over op Amsterdams, met alles erop en eraan. Hoorde mezelf ooit op een filmpje praten zonder mijn hoofd erbij te zien en zei "Zo, die praat plat Mokums, wie is dat?" "Ehhhh, dat ben jij....". O. En woorden die blijven 'steken' omdat ze je opvallen, gooi ik ook overal tussen. Je hebt dus gewoon het papegaaisyndroom.
Groetjes
Massi

krin

krin

06-11-2010 om 10:11

Het lèdse dan

is eeuwenoud en onuitroeibaar. Niet dan? Nou dan.

Massi Nissa

Massi Nissa

06-11-2010 om 12:13

Krin en lidwien

Krin, grappig, die informatie over 'dan'. Het geeft elke zin ook iets grappigs, iets samenzweerderigs en tegelijkertijd klinkt het ook wel insinuerend.
Lidwientje, ik heb zo'n collega met 'inderdaad'. Minstens twee keer in drie zinnen. Mijn man heeft nog steeds moeite met tussenwerpsels als 'toch', 'best wel', 'gewoon' etc. Waarom mag je bijvoorbeeld wel "toch best wel een beetje vreemd" zeggen, maar niet "een beetje best wel toch vreemd"?
Groetjes
Massi

Margriet*

Margriet*

06-11-2010 om 12:27

Dan

Ken ik nog ooit van een voorstelling van de Berini's + Jules Deelder in het Vondelpark (klinkt als een contradictio in terminis) op zijn plat Rotterdams:
'Ja toch, niet dan, nou dan, daarom.....'.
Zeiden ze na elke zin en gaat sindsdien niet meer uit mij hoofd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.