Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

"gezellig eten met veel vrienden".. túúrlijk

Even iets in de groep gooien wat mij al een tijdje bezig houdt...

De laatste tijd zijn er belachelijk veel huis/woon/verhuisprogramma's op tv. Nu zijn in zulke programma's altijd van die mensen die het volgende willen/zeggen/wensen: "een grote woonkeuken met ruime tuin waar we met veel vrienden gezellig samen kunnen eten".

Is dit niet zóóó meer een wens dan de werkelijkheid?

Ben ik dan zo sneu dat een gezellige avond met veel vrienden nauwelijks te plannen is wegens de kinderen (van ons en die van vrienden?) of wordt er gewoon een mooier plaatje geschetst dan de werkelijkheid??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vrienden

hier hebben een paar keer per jaar vrienden met kinderen te eten en visa versa. Ook wel eens een lunch.

We hebben eigenlijk alleen vrienden met kinderen dus het is juist makkelijk te plannen. Ik ga binnenkort ook weer eens uit eten met 2 dames, heb ik al een hele tijd niet gedaan. En ik was laatst op een verjaardag van iemand met al haar vriendinnen en dat was bij haar thuis, haar mannen zaten boven en hadden pizza gegeten.

Guinevere

Guinevere

12-09-2010 om 12:56

Jawel hoor

Jawel hoor, dat doen wij regelmatig. Alleen heb ik die keuken met die hele grote eettafel niet...
Maar we hebben vaak eetafspraken met mensen, al dan niet met kinderen. En er blijven ook regelmatig mensen plakken aan het einde van de middag. Ik moet wel zeggen dat dat meestal op vrijdag en in het weekend is, op die momenten is er geen training etc.

Dirkje

Dirkje

12-09-2010 om 12:58

Nou hier wel hoor

Niet dat het soms niet lastig te plannen is,maar wij eten ook veel met anderen.... Bij ons, bij anderen, waar het maar het beste uitkomt. Vaak moeten we plannen, maar soms gebeurt het spontaan.
Hier dus ook een grote tafel. Helaas niet een heel grote kamer, ook geen heel grote tuin. We hebben toevallig deze zomer een grotere tuintafel gekocht, dat dan weer wel.
Grote tafel betekent hier trouwens dat we een tafel hebben waar we met ons achten aan kunnen zitten. Als er vrienden komen die veel kinderen hebben, dan zit een aantal van die kinderen samen aan een andere kleine tafel. Oude tuintafel of zo.
Maar hier vinden we het dus heel erg gezellig om met veel mensen te eten. Kinderen wisten dat ook al jong en vonden al snel dat bezoek dat niet bleef eten geen echt bezoek was. Heb wel eens het idee dat dit komt omdat we allemaal uit het studentenleven kwamen: daar was samen eten heel gewoon. Later waaierden we uit over het hele land en was een afspraak zonder eten alleen daarom al niet handig: kwam je van een heel eind, ging je niet na een kopje thee weer weg, maar bleef je eten. Zie je elkaar weer eens, wil je er ook de tijd voor nemen om echt bij te praten.
Groet,
Dirkje

Dat dacht ik nou ook

Mirjan, dat dacht ik nou ook laatst, dat het meer een sociaal wenselijke opmerking is. Ik vraag me trouwens af of de kinderen het probleem zijn, want met mijn kinderloze vriendinnen is het ook beremoeilijk afspreken.

Ik moet wel zeggen: als we dan eindelijk hebben afgesproken is het wel prettig dat wij sinds enige tijd (nieuw huis en dito tafel) ook eindelijk eens fatsoenlijk kunnen zitten

Nou ja, er zijn vast wel die om de haverklap een huis vol (dit itt 1 of 2) vrienden te eten hebben. Maar ik ken ze niet.

Groeten,

Temet

Kiki

Kiki

12-09-2010 om 13:34

Hier wel

de zoete inval in huize Kiek. Broertjes, vrienden, vriendinnen, andere familie.
Regelmatig zijn hier groepen mensen in mijn huis, dan spelen we spelletjes, drinken we wat en eten we wat.

Ik vind het altijd heel leuk.
De kunst is denk ik gewoon niet afspreken, niet plannen. Iedereen waait hier gewoon binnen en is hier ook thuis.

Zo komt straks een vriendin haar was bij mij doen (haar machine is stuk) Die zal wel blijven hangen, misschien komen er nog meer. Dus ik ben maar Goulash gaan maken. Dat is in ieder geval voldoende.

Ja hoor

Wij eten tegenwoordig elke week met zijn zessen, maar dat komt omdat de inmiddels volwassen kinderen met aanhang komen.
Met grote groepen vrienden eten, dat komt zo vaak voor als een feestje. Keer of 4 per jaar?
Dan is er nog de familie en dat zijn er veel. Die waaien wel eens onaangekondigd aan en blijven dan natuurlijk eten, maar ook dat komt maar een keer of 4 per jaar voor.
Ja, wel handig dat het allemaal aan tafel past. Maar ons nieuwe huis gaan we er niet op inrichten. Daarvoor komt het toch te weinig voor.
Groet,
Miriam Lavell

Het komt hier wel voor

..we hebben een uittrektafel. Ik vind het een leuk ritueel om hem uit te trekken, het tussenblad open te klappen, de randen weer te laten aansluiten en er een tafelkleed overheen te leggen. De kinderen vinden dat ook leuk, dus ik laat het ze vaak doen.

Maar we hebben geen vriendenkring die weer helemaal dik met elkaar is en elkaar elke week ergens anders treft. Vaak is het ook familie, of buren, of een combinatie.

En het is ook niet zo heel vaak. Ik denk dat Mirjan hier een vet cliché te pakken heeft.

Volgens mij kun je een hele serie van dit soort cliché's bij elkaar zoeken.

's Ochtends gezellig met zijn allen in het grote bed.
(man wil vaak langer uitslapen, jongste vindt het wel lekker om te knuffelen bij ons, oudste ook, maar die kijkt toch nog net wat liever TV).
Lekker de hele familie bij elkaar met Kerst.
(dat hoef ik niet uit te leggen)
Ze kunnen het zo goed met elkaar vinden.
(net de jongens op hun sokken buiten gezet omdat ze al 2 uur aan het vechten zijn)
Heerlijk om weer meer tijd voor mezelf te hebben.
(alleen achterblijven in een rommelig huis dat je nooit en te nimmer meer netjes krijgt)
...wie volgt?

Kiki

Kiki

12-09-2010 om 14:02

Lol rodebeuk

zeer herkenbaar Met zijn allen in het grote bed, jaja
Alleen wil de oudste ontbijten, man wil liever slapen en baby kruipt heel vervaarlijk naar de randen van het bed toe om zich als een kamikazepiloot naar beneden te laten vallen.

Wat dacht je van culturele uitstapjes doen met de familie. Gezellig naar een concert of een museum. Cultuur opsnuiven.

Alleen roept de oudste na elk muziekstuk blij dat het is afgelopen en wil alles aanraken in een museum of gaat zich na een paar minuten vervelend

Mirjan

Mirjan

12-09-2010 om 14:24 Topicstarter

Fijn die herkenning!

Hahaha! inderdaad.. die verjaardagen die nooit zo leuk zijn als je van te voren gedacht hebt. Kinderen die zich niet gedragen zoals je gehoopt had, visite die inderdaad niet komt zonder af te bellen. Je helemaal rot rennen om iedereen te voorzien van hapjes en drankjes. Maar toch elke keer weer die verjaardagsfeestjes met te hoge verwachtingen.

Maar die term "gezellig met z'n allen" is inderdaad een dik cliché want zo "gezellig" is het vaak niet.

Zo ook de wens van mijn schoonouders om met z'n allen "gezellig" op vakantie te gaan.. AAARGGHH, ik moet er niet aan dénken. Dat wordt alleen maar ergenissen en ruzie maken dus ik heb vriendelijk bedankt voor het aanbod maar ik ben nu wel de spelbreker in de familie. Geeft niet hóór, ik ben wel de meest realistische van allemaal.

En straks ook weer in de tijdschriften die te mooie plaatjes van "gezellige" kerstdiners waar hele families in de mooiste outfits aan praachtig gedekte tafels in opperbeste stemming is. Ook niet geheel realistisch, toch???

Maylise

Maylise

12-09-2010 om 14:24

Ja, vaak

Wij hebben altijd veel mensen te eten. We hebben vaker wel mensen te eten dan geen mensen te eten. Een grote tafel is hier dus geen overbodige luxe. Overigens spreken we niet vaak af van te voren. Familie komt gewoon langs wanneer ze zin hebben, de kinderen nemen spontaan vrienden mee en onze eigen vrienden komen ook meestal gewoon aangewaaid. Af en toe als vrienden van verder weg komen dan spreken we wel van te voren af. Verder organiseer ik af en toe als ik zin heb een etentje en dan nodig ik mensen wel van te voren uit. Dat is dan meestal voor een wat grotere groep mensen.
Andersom gaan wij minder vaak bij mensen langs maar dat is omdat wij altijd degene waren met de meeste kinderen. Dan voel je toch meer bezwaard om spontaan bij mensen langs te gaan. Het is ook meestal handiger als mensen hier komen. Nu de kinderen ouder zijn gaan we ook wel weer vaker bij familie en zo langs en dan blijven we eigenlijk altijd eten.

Maylise

Soms

wij hebben inderdaad een grote tuin en een woonkeuken,daar staat een vierpersoons eethoek in.
Dus als er vrienden komen eten dan eten we in de woonkamer,aan die eethoek kan ik 10 personen kwijt.
maar...........wij zaten tot voor kort altijd met zes personen aan tafel(4 kids),dus als er vrienden komen eten is dat altijd op afspraak.
en een *grote groep* vrienden eet hier nooit,hooguit een soepje op een verjaardag.
ik nodig altijd eén vriendenstel tegelijk uit,dan heb ik ook alle tijd voor hen en zitten we alsnog met 8 personen aan tafel.,en aangezien ik totaal niet van koken hou,wordt het vaak pizzadomen,gourmetten of een salade met soep.of een brunch.of een bbq.
als we een uitgebreid diner willen,gaan we soms met vrienden uit eten.
en dit alles komt dan zo,n 4 tot 6 keer per jaar voor.

liora

liora

12-09-2010 om 14:38

Leeftijd kinderen

Hoi,

Ik denk dat over het algemeen de leeftijd van de kinderen een grote rol speelt. Als ze echt nog heel klein zijn heb je daar vaak je handen aan vol en gaan ze ook vroeg naar bed. Maar als kinderen ouder worden zal het ook meer voorkomen.

Nog wat clichés:

Lekker uitrusten op vakantie

Genieten (altijd een irritant gebod, maar vooral storend om te moeten genieten van een zwangerschapsverlof, pasgeboren baby of kinderen in het algemeen)

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Terpi

Terpi

12-09-2010 om 14:40

Grote groep vrienden hahaha

Die heb ik niet eens! Laat staan dat ze allemaal (onaangekondigd) blijven plakken om een happie te eten Als iemand hier blijft eten weet ik dat vantevoren, inderdaad wel bij verjaardagen en dan zit iedereen maar toevallig waar het uitkomt, kan ook op de bank of op een fatboy zijn, dat hoeft niet heel stylisch aan tafel...

Maylise

Maylise

12-09-2010 om 15:01

Kinderen

De leeftijd van de kinderen heeft hier niet zo veel invloed op of er mensen blijven eten. De hoeveelheid kinderen speelde bij mij wel een rol. Ik vind zelf spontaan langsgaan heel gezellig maar omdat wij altijd de meeste kinderen hadden en het toch een soort invasie is als wij langskomen ging ik zelf minder vlug bij mensen langs behalve bij naaste familie en hele goede vrienden waarvan ik wist dat ze het niet erg vonden. Tenzij we natuurlijk worden uitgenodigd want dan gaan we wel. Bovendien hebben wij toch al een grote tafel en kook ik toch al veel of we nu wel of geen bezoek hebben dus bij ons is handiger.
Overigens is bezoek eigenlijk altijd eten. Bezoek dat niet blijft eten is veel zeldzamer dan bezoek dat wel blijft eten.
Leeftijd van kinderen speelt minder een rol. Bij Nederlandse vrienden wel vaak meer omdat die vaak graag de kinderen op tijd op bed hebben en dus liever niet 's avonds nog lang bij mensen blijven. Bij familie en bij vrienden uit andere landen speelt dat veel minder want die interesseert het veel minder hoe laat de kinderen naar bed gaan.

Maylise

Bastet

Bastet

12-09-2010 om 15:23

Volle tafels

Ik heb hier vaak een volle tafel,mijn eigen gezin + vriendin van de oudste is al zes man,een oma die toevallig aanschuift,een vriendje/vriendinnetje van mijn andere kinderen,ja hoor,ik heb vaak een volle tafel en italiaanse taferelen.
Vrienden die blijven eten,nee,ik heb vriendinnen maar wij kennen niet veel stellen waarmee we bevriend zijn.Die we wel kennen wonen ver weg en zien we niet elke week.Maar,ja,ik ben wel te porren voor een enorme leefkeuken met grote tafel.
Bastet

Astrid

Astrid

12-09-2010 om 15:28

Wel veel eten met vrienden

Als vrienden met kinderen op zondag komen, dan blijven ze altijd lunchen of eten. Ik ga daar, zonder te vragen, ook van uit. Wij zijn al met z'n vijven en de meeste vrienden ook. Wij blijven omgekeerd ook altijd eten (ga ik ook gewoon van uit). Is toch gauw al 1 of 2x per maand. Ik ben dus wel blij met mijn grote uitschuifbare tafel. Een grote keuken heb ik overigens niet.

Tja, wat is veel?

En wat is vaak?

Ik denk dat het elke week wel een of meerdere keren gebeurt dat er 's avonds vrienden/vriendjes van kinderen mee-eten. dat gebeurt zelden gepland, maar wordt meestal tegen etenstijd bedacht. Gebeurt natuurlijk ook net zo gemakkelijk dat er een kind elders blijft eten. Tussen de middag idem. ook altijd ongepland. Enkel keertje hebben we zelfs wel eens een buurkind te ontbijten als er eens een ouder extra vroeg weg moet of zo. Onverwachte avond-eten-aanloop hebben we zeker ook wel een paar keer per maand. Niet altijd horden tegelijk hoor, maar het is toch niet ongebruikelijk dat er een buurman/vrouw of ouder aan het eind vd middag binnenwipt voor een of ander, en uiteindelijk pas na het eten vertrekt. eerlijk gezegd denk ik dat wij meer onverwachte eters hebben dan geplande. Hoewel dat ook regelmatig voorkomt. met verjaardagen, maar ook 'zomaar' met vrienden die ver weg wonen, of mesnen uit de buurt. Al dan niet met kinderen.

maar jullie hebben wel gelijk dat het zo'n typisch gezellig cliche is. Die kruising tussen Libelle kneuterigheid en italiaanse 'loop-maar-binnen' gatvrijheid.

Maar ik merk wel dat ik in dit soort dingen relatief makkelijk ben. Ik heb de voorraadkasten altijd (over)vol, en vind het ook gewoon leuk en gezellig om mensen over de vloer te hebben, en altijd te kunnen roepen 'blijf maar eten'. Ben overigens totaal niet zo opgevoed, in een gezin waar mee-etend bezoek echt een zeldzaamheid was, een een tot in de details gepland gebeuren.

Ingrid (en als de tafel te klein is doen we gewoon een bord op schoot, of de kinderen eten vooraf, of we laten ze picknicken op een groot kleed, of zoiets.)

reina

reina

12-09-2010 om 15:45

Leuk!

Wij eten graag met een groep mensen, ik ben dol op koken en nodig dan ook graag mensen uit. Nu komen de meesten zonder kinderen (behalve met verjaardagen, maar dan eten we wat 'rommeliger'), maar toen ze klein waren kwamen de kinderen mee of werd er oppas geregeld, er hebben hier ook regelmatig kinderen in ons bed liggen slapen. En ook als familie komt (die wonen allemaal verder weg) blijven ze vaak onverwacht mee-eten. Hoe vaker, hoe liever wat mij betreft! Wij hebben onze eettafel in de keuken staan, maar als er eters komen met wie ik aan tafel wil zitten improviseer ik en maak ter plekke een grote tafel in de woonkamer (en bij mooi weer eten we aan de grote tuintafel). En wat is veel, als er 30 eters zijn eten we niet aan een eettafel, tot een man of 10 weer wel, als ik meer plek had zou ik ook met een grotere groep aan tafel eten.

Yta Chalne

Yta Chalne

12-09-2010 om 15:50

Irritant

Die programma's: irritant. Altijd vrouwen, en dan steeds weer dat verhaal over wijn en urenlang aan de keukentafel.
Maar eerlijk gezegd hebben wij zeker drie keer per week mensen te eten. En zeker wekelijks logé's. Ik hou wel heel erg van veel mensen in huis, en de kinderen ook. Ik zat me zojuist te bedenken hoe leerzaam het ook is voor de kinderen, zo hebben wij momenteel een tijdje een Zuid-Afrikaan te logeren (zorgt voor heel interessante discussies, zeker in deze Wilderstijd), was er pas een goochelaar (fantastische avond gehad, kinderen waren niet weg te slaan), een Engels sprekende vriendin (goed voor ieders Engels) en natuurlijk talloze pubers (dat is vooral altijd heel leerzaam voor mij). Een verbreding en verruiming van ons blikveld. Het is nooit saai aan tafel. Overigens serveer ik de gasten geen wijn bij het eten en zitten we zéker geen uren aan tafel, dat zou niet vol te houden zijn.
En, ook niet onbelangrijk, AH is hier zeven dagen per week tot laat open, dus we hebben altijd eten genoeg.

Vic

Vic

12-09-2010 om 16:01

Gut

Mijn hele vriendenkring past bijna aan mijn vierpersoonseettafel. En dat is niet eens nodig want ik nodig ze nooit tegelijk uit (matcht niet zo). Door de reacties hier ga ik me bijna schuldig voelen over het feit dat ik graag van tevoren hoor of er een vriendinnetje van de kinderen mee eet. Ik haal altijd eten voor een aantal dagen en dat is dan voldoende voor ons drieën. Dan kun je natuurlijk wel boodschappen gaan doen voor een onverwachte gast, maar ik maak dan liever een afspraak voor een andere keer. Mijn kinderen vinden visite altijd wel heel erg leuk, gelukkig hebben ze een vader die wat socialer is.

liora

liora

12-09-2010 om 16:22

Maylise

Ik ben altijd geïnteresseerd in cultuurverschillen, maar ik vermoed dat we het hier hebben over Nederlanders.

Ik ben ook Nederlands en vind het ook belangrijk dat mijn kinderen op tijd in bed liggen.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

12-09-2010 om 16:23

Bastet

Hoi Bastet,

Wat bedoel je dat je wel vriendinnen hebt maar geen stellen dus geen eters? Moet je een man-vrouw setje zijn om bij jullie te mogen eten?

Als dat zo is, start ik meteen een nieuw draadje!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bastet

Bastet

12-09-2010 om 16:28

Liora

Oh nee beslist niet,maar die meiden spreek ik meestal overdag,en hun mannen gaan toevallig niet om met de mijne.Ik voel nooit zo de behoefte om,als ik een vriendin heb,gelijk bevriend te raken met hun hele gezin eigenlijk,en andersom idem.
Een vriendin ken ik al vanaf de lagere school,vijfde klas,we gaan een paar keer per jaar samen uit eten,kletsen bij,maar komen zelden bij elkaar thuis eigenlijk,hooguit voor een bak koffie overdag.

Dat leek me leuk, vroeger

maar het is altijd bij fantasie gebleven,

Wij hebben geen eetvrienden én ik heb geen aanleg voor mooi koken.
De enige medetafelaars hier is onze familie (bij een verjaardag of zo) maar verder eet hier zelden iemand, Nou ja, een of twee, maar niet die sfeervolle bruisende gezelschappen uit de woonprogramma's.

Tirza G.

Tirza G.

12-09-2010 om 16:39

Mirjan en berber

Herkenbaar, heel herkenbaar. Net zoiets als een logeerkamer, die heb ik ook niet. We hebben vier slaapkamers en een giga-zolder (met 2 volw 2 kind), maar ik heb géén kamer ingericht als logeerkamer. Ik heb geen huis/inrichting/interieur voor mijn vrienden/familie, toedeledokie.
Ik héb trouwens ook helemaal geen vrienden en wát ik heb, woont vlakbij en gaat gewoon thuis eten.

Tirza

Maylise

Maylise

12-09-2010 om 16:39

Liora

Ik ben ook Nederlandse maar we hebben nu eenmaal veel niet Nederlandse vrienden en familie dus logisch dat als zij langskomen ze de accenten anders leggen bij wat ze belangrijk vinden. Jij zult toch ook wel niet Nederlandse vrienden/familie hebben? En als zij langskomen gaat het misschien ook anders met de kinderen?
Overigens heb ik ook wel Nederlandse vrienden die ook heel makkelijk zijn met komen eten en de kinderen dan eens wat later naar bed.

Maylise

Maylise

Maylise

12-09-2010 om 16:42

Logeerkamer

Een logeerkamer hebben we ook niet. Ik ga geen kostbare ruimte bewaren voor niet permanente bewoners. Overigens mogen mensen best blijven logeren maar dan moeten ze wel bij de kinderen slapen. Als ik nou een heel groot huis had zou ik best een logeerkamer willen maar in onze huidige, vorige en volgende woning zal dat niet gebeuren.

Maylise

Nasha 1st

Nasha 1st

12-09-2010 om 17:16

Ow gruwel

ik moet er niet aan denken!! Ik vind mijn tafel al vol genoeg met mijn eigen gezin, laat staan met andere kinderen....nee hoor, visite is leuk, maar graag voor het eten weer naar huis....

Kinderen cobi

ja die moeten hun mond houden en tevreden hun knakworstjes in de mayo dopen en daarna met een ijsje veel en lang buiten gaan spelen. En mandarijntje geef ik dan een stuk stokbrood om mee te pielen aan tafel en gaat om 7 uur naar bed en valt dan ook in slaap want dan heb ik de middagdut ingekort.

Mirjan

Mirjan

12-09-2010 om 17:47 Topicstarter

Niet zozeer om mee-eters maar sociaal wenselijke zijn

De reacties op de posting gaat vaak over de grootte van de keukentafel en of je daar ruimte voor hebt. Is ook interessant maar het ging mij meer om de irritatie dat in al die programma's die mensen zo "sociaal wenselijk" zijn. Je moet dus veel vrienden hebben en alle tijd hebben om uren wijn te drinken in je prachtige woonkeuken, terwijl dit volgens mij zó NIET de realiteit is... maar ja..

Zoals ik al zei: misschien ben ik de enige sneue vrouwpersoon die haar tijd vult met veel werken, veel met de kinderen doen (wél leuk!), veel schoonmaken en andere tijdrovende zaken en dus helemaal niet TOEKOM aan uren wijn drinken met VEEL vrienden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.