Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Goed boek om te geven?

Hallo allemaal.
Ik weet dat hier wel wat mensen tussen zitten die wat 'dieper' in het leven gaan en wellicht een tip voor mij hebben. Ik zoek een Kado voor iemand van 75 (een hele goede dierbare vriend die nu van alles meemaakt). Ik wil hem een boek geven, met wat diepere betekenis zeg maar, maar ook niet TE ingewikkeld (hahah)  . Ben ik vaag? Iets filosofisch of over de 'mind' of.. nou ja.. wellicht tips??

Leene

Leene

05-09-2021 om 16:09

boeken van Manu Keirse. Zijn nieuwe boek heet ' anders leven' . Deze van Vlaming is arts en heeft ook veel geschreven over rouw. Erg aan te bevelen. Google eens op zijn naam misschien vind je dan nog wel een interview met hem.

Is ‘De meeste mensen deugen’ misschien iets voor hem? Dikke pil, bestseller. Interessant.

‘de jongen, de mol, de vos en het paard.’

Google maar eens of dat wat lijkt.

Ja, de meeste mensen deugen van Rutger Bregman is misschien een goede tip. Het is filosofie, maar niet ingewikkeld, leest als een trein. Heel prettig geschreven. En positief ook, je wordt er blij van. 

Ik weet niet of het wat is, maar "Leven is nu: De kunst van het ouder worden" van Anselm Grün is een niet-ingewikkeld boek waarin thema's van het ouder worden behandeld worden. Het is al wat ouder, maar wellicht is het wat.
Zeer recent en ook heel mooi (wederom, als de thematiek je aanspreekt) is het nieuwe boek van Kick Bras "Onuitsprekelijk paradijs" over de ecologische spiritualiteit van Thomas Merton.

Ik vind veel boeken van Henri Nouwen mooi. Hij was een RK priester van het progressieve soort. Hij schrijft heel emotioneel. Zijn beroemdste boek is Eindelijk Thuis over het bijbelverhaal van de verloren zoon en het schilderij van Rembrandt met dat thema. 

In de categorie optimistisch vond ik ook ‘Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat’ van Maarten Boudry fijn om te lezen. En ik vond alledrie de boeken van Yuval Noah Harari geweldig. Dat is een soort combinatie van geschiedenis en levensbeschouwing: erg inspirerend.

Niet echt filosofisch maar wel hilarisch: De 100- jarige man die uit het raam kom en verdween. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.