Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

03-10-2011 om 21:42

Goed kunnen raden

Mijn jongste heeft altijd heel erg veel geluk als ze dingen moet raden. Dat komt vooral van pas bij het doen van spelletjes. Als ze bijv. 'Wie is het' speelt, probeert ze soms na drie vragen al een naam en heeft het dan goed. Tot grote frustratie van haar zus
Is dat een kwestie van geluk, of is er een wetenschappelijke onderbouwing waarom sommige mensen beter kunnen raden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wetenschappelijke onderbouwing...

Tja. Qua 'Wie is het'

Als je nog 10 kaartjes hebt 'staan' en van die 10 is er eentje met een bril, dan is 'draagt ie een bril? statisctisch gezien niet de slimste vraag. Je kunt beter iets vragen wat wat meer fifty-fifty verdeeld is. Dan ben je gemiddeld genomen sneller klaar. Tuurlijk, kans van 1 op 10 dat je er met die brilvraag ook zomaar opeens 'bent'. Maar de andere 9 keren blijf je nog met 9 kaartjes zitten, ipv met 5 of zo als je iets anders had gevraagd.

Geen idee of jouw dochter slimmere vragen stelt dan jij (of haar zus). Maar als dat niet zo is is het puur geluk. Onderschat ook niet dat je die 'mazzelgevalletjes' vaak veel beter onthoudt dan de keren dat het misging (weet je nog dat je na 3 keer 'Pietje' riep en dat het goed was?!) Ander optie is ook nog dat ze misschien wel niet helemaal eerlijk is...je weet het niet! Wij hebben een grote spiegel naast de eetkamertafel hangen, en die biedt nog wel eens interessante inkijkjes in andermans kaarten. Ook plotselinge hoge nood (even plassen!) levert nog wel eens een per ongelukke blik op de andere kaartjes op.

Laatste optie is natuurlijk dat je dochter over telepathische gaven beschikt....LOL. Maar ik vermoed met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het een van de eerdergenoemde redenen is (of een combi ervan)

Ingrid

Overigens...(over wie is het)

presteerde mijn middelste het ooit om bij 'wie is het' de geniale vraag te stellen 'is ie slim!?' Volgens hem kon je ECHT zien welke poppetjes een bevengemiddeld iQ hadden. Het is hem helaas niet gelukt om aan ons uit te leggen HOE ie dat dan zag.

Ingrid

Vic

Vic

03-10-2011 om 22:28

Ja maarrrrr

Klinkt plausibel, maar het is niet alleen met Wie is het. Wij spelen ook wel eens een spelletje waarbij we om beurten een wie of wat moeten bedenken, en de anderen met ja/nee vragen moeten raden wie/wat het is. Als er dan twee vragen zijn gesteld, vraagt jongste out of the blue 'is het een telefoon?', en dat is dan goed. Zou het dan toch een telepathische gave zijn? Of misschien is het wel een kwestie van dat zij gewoon een gok waagt, waar wij (oudste en ik) proberen om slimme vragen te stellen. Misschien zouden wij het ook wel goed kunnen raden.

Snuggle's

Snuggle's

04-10-2011 om 01:17

Grappig

Dat is wel lollig ! Maar goed dat het een kind is, anders zou je het nog irritant gaan vinden als iemand steeds op die manier van je wint .
Ik heb het zelf wel met de rekenvragen bij de iq testen van BNN. Ik ben niet zo'n geweldige hoofdrekenaar, maar ik gok het antwoord vaak goed. Maar daarbij heeft het denk ik meer met een bepaald gevoel en half rekenen/logica te maken.

Snuggle's

krin

krin

04-10-2011 om 09:01

Ze is gewoon

Een Derren Brown (http://en.wikipedia.org/wiki/Derren_Brown) in de dop. Een sterk associatief en intuïtief brein, waarmee ze hele kleine tekens oppikt waarmee haar tegenspeler zich onbewust verraadt.

ishtar

ishtar

04-10-2011 om 09:09

Hier (vragen stellen)heb je nog enigszins invloed op

maar jongste wint (won) al-tijd (echt altijd!) met 'kleurentorentjes' (geluksspelletje met een dobbelsteen) en da's behoorlijk frustrerend
en oudste won al-tijd (behalve de laatste keer) met 'pleiten' Ook al een geluksspelletje.

Kwestie van logica en beetje geluk en mensenkennis?

Hier hebben we er ook zo eentje(oudste). Het valt bij gewone spelletjes niet eens zo erg op. Maar bij verlotingen b.v. op school begon de hele klas al te kreunen...want zij wón (bijna) altijd....
En hoe dat kan?
Volgens dochter 'weet' ze het soms gewoon. Juffen nemen eerder een oneven getal en meesters een even (zou het wáár zijn?) behalve bepaalde juffen of meesters...n.a.l.v. hun karakter weet ze dat. En ze kijkt naar de manier waarop ze hun hand bewegen als ze het te raden getal achterop het bord schrijven en ze kijkt naar hun gezicht als kinderen voor haar een getal zeggen en of ze snel of langzaam verder gaan met de volgende en onthoud blijkbaar ook enorm goed welke getallen zijn geweest. En dan wéét ze het gewoon.
Soms is iemand haar voor. Maar zo niet dan weet ze het bijna altijd.
Ik snap het ook niet. En ze kan het 10 keer uitleggen,ook aan haar hele klas (die ondertussen tig keer anders is geweest qua samenstelling, maar áltijd is dit weer een opvallend 'kenmerk' van dochter). Maar niemand doet het haar na.
Het is zelfs zó opvallend dat het zowel bij de basisschool bij het afscheidpraatje voor de ouders werd genoemd en óók bij haar examenuitreiking v.o.
"Albanadochter, onze loterijwinnaar...."
groeten albana

ishtar

ishtar

04-10-2011 om 10:40

Linzel

met pokeren liggen de kaarten plat, en heel af en toe tillen ze een hoekje op. Volgens mij kennen ze dat truukje ook daar

Snuggle's

Snuggle's

04-10-2011 om 11:29

Pokeren

Nou, zulke dochters zouden het wel eens heel erg goed kunnen doen met pokeren. Daarbij draait het immers vooral om het lezen van je tegenstander. Kan je nog rijk van worden

Snuggle's

Albana

"Juffen nemen eerder een oneven getal en meesters een even (zou het wáár zijn?)"

Zou zo maar kunnen! Grappig, het doet me denken aan wat ik een tijdje geleden heb gelezen: mensen associëren even getallen met vrouwelijk en oneven getallen met mannelijk. Als je een babyfoto laat zien met een oneven getal erop dan denken mensen dat het een jongetje is. Laat je diezelfde foto zien met een even getal dan denken mensen dat het een meisje is.

Kennelijk zijn de leerkrachten van je dochter gewoon hetero, op die paar uitzonderingen na, en weet je dochter dat heel goed in te schatten

Tirza G.

Tirza G.

04-10-2011 om 16:37

Mensenkennis

Ik won altijd met stratego van mijn zus. Niet omdat ik zo goed ben in stratego, maar omdat ik háár goed door had. Zij kon het niet laten om te kijken naar de plaats waar de vlag stond. En dan zette ze aan de andere kant van het veld een bom neer waar ik dan opliep, zodat ik zou gaan denken dat-ie daar stond. Dat gezicht als ze zich verkneukelde om mijn domheid en dan alsmaar kijken naar waar de vlag wérkelijk stond..........tja.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

04-10-2011 om 21:02

Precies

Wat Tirza zegt, denk ik ook. Vics dochter kent haar grote zus gewoon heel erg goed. Ik win ook van mijn dochter bij Wie Ben Ik, omdat ik weet welke poppetjes ze graag kiest en welke vragen ze graag stelt.
Groetjes
Massi (nooit te beroerd om een vierjarige af te troeven)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.