Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

goede doelen - ik wil de collectebus terug!

Ik moet er ineens aan denken nav de opmerkingen in het (licht ontsporende) draadje over biologisch voedsel in Huis Tuin en Keuken: dat je dus tegenwoordig eigenlijk geen goed doel meer kan steunen door gewoon wat in de collectebus te stoppen.

Gisteren ook weer een mevrouw aan de deur, van het KWF geloof ik (mijn partner poeierde haar af). Die natuurlijk weer wilde dat wij ergens voor zouden tekenen, waardoor wij voor langere tijd aan zo'n doel vastzitten.

Ik vind het zò irritant. Ooit heb ik een keer de fout begaan om aan een of ander fonds te gireren, en nog zeker 3 jaar werd ik met brieven achtervolgd (internet stelde nog niks voor). Kan ik niet gewoon ergens geld geven op het moment dat het mij uitkomt en niks geven als het mij niet uitkomt zonder gezeur aan mijn hoofd?

Nee, kennelijk, men wil donateurs. Nu ben ik al lid van AI (die me vervolgens ook nog om de haverklap met brieven bestoken), ik vind het wel genoeg zo. Mag de gewone collectebus weer terug, in plaats van die fris geboende en op provisiebasis werkende studentjes met clipboard?

Of ben ik een zeur die niet met haar tijd meegaat en vinden jullie de huidige situatie (clipboard, telefoontjes) een enorme verbetering tov die collecteweken waarbij je dan wat aan zo'n aardige middelbare mevrouw gaf?

En voor wie er nu zegt: als je 's avonds de huizen langsgaat met een collectebus loop je kans overvallen te worden (dat zou een argument tegen die bus kunnen zijn): je kan ook overdag met een bus staan rammelen voor de supermarkt. Heb ik ook wel eens gedaan, en ik kreeg een heleboel van die karreguldens.

Nou ja, ik wil dus de collectebus terug. Wie nog meer?

Groeten,

Temet


Als collectant

zeg ik nee. Ik word regelmatig nog net niet uitgescholden, wel moet ik me vaak verantwoorden voor de salarissen van al die bobo's (alsof ik persoonlijk daar wat aan kan doen). Mensen laten je gewoon voor een dichte deur staan, terwijl je ziet dat ze je hebben gezien. Maar ja, collectebus... Of ze zeggen dat ze donateur zijn (kan natuurlijk best kloppen, maar ik heb vaak mijn twijfels). Dus als ik een goede dag heb haal ik al met al zo'n € 50 op. Meestal veel minder. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar een paar keer nee heb gezegd op de vraag of ik wilde collecteren. Nu had ik ook wat andere dingen aan mijn hoofd hoor, maar collecteren is gewoon de moeite niet meer. Vind ik. En ik denk met mij meerdere collectanten, want de coördinatoren geven aan dat ze te weinig mensen hebben om te collecteren.

Maar als donateur ben ik ook voor de collectebus. Al die goede doelen waar je standaard voor minimaal € 3 per maand aan vast zit vind ik ook vreselijk. Dat heb ik niet of er niet voor over. Ik vind een heleboel doelen leuk en aardig, maar eenmalig een paar eruo vind ik meer dan genoeg. Dus inderdaad, doe mij die collectebus maar. En dan ga ik ook weer met liefde langs de deuren!

Tijgeroog

Tijgeroog

25-01-2016 om 14:09

Ook

Ik heb de afgelopen jaren voor natuurmonumenten gecollecteerd, maar ik stop er mee. Uren langs de deuren voor ruim 30 euro, ik vind het zonde van m'n tijd worden. En inderdaad veel negatieve reacties. Dus ik zet me maar op andere manieren in voor de goede doelen.

Vogel

Vogel

25-01-2016 om 14:12

Eens met Temet

Wie aan de deur komt met een collectebus krijgt wat, zodra ze met zo'n clipboard voor de deur staan poeier ik ze af. Geen zin om ergens lang aan vast te zitten of met mijn adres in een bestand te komen.
Ik ben collecte-coördinator voor één goed doel, daar loop ik zelf ook met een bus voor langs de deuren. Zelden een vervelende reactie, samen met mijn team haal ik een massa geld op.
Dus doe mij maar een bus!

Een

Langs de deur wil ik best iets in een bus gooien, maar ik zet nergens een handtekening onder. Daar denk ik liever even over na. Ik poeier iedere collectant zonder bus dan ook vriendelijk af. Wil best een foldertje aannemen, maar ter plekke doe ik niets.

Misschien kunnen goede doelen idd tegenwoordig beter op een andere manier donateurs werven, want ik snap ook wel dat zo'n bus best ouderwets is. Steeds meer mensen hebben wsch niet eens contant geld in huis. Maar in de deuropening, terwijl het eten bijna aanbrandt ergens je handtekening voor zetten...no way.

Ingrid

zebra

zebra

25-01-2016 om 14:33

liever een collectebus

waar ik dan 1 keer per jaar, per goed doel, iets in kan stoppen. Ook ik wil niet vast zitten aan maandelijks een bepaald bedrag maar zo af en toe iets geven aan verschillende goede doelen.
Het zelf collecteren ken ik ook, heb ik jaren gedaan. Begon met de Nierstichting en daar kwamen dan Rode Kruis en Brandwondenstichting ook nog bij. Maar ik heb vorig jaar besloten dat ik nu stop met het collecteren, idd teveel mensen die je aan de deur laten staan terwijl ze echt wel thuis zijn, het kost me teveel tijd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-01-2016 om 15:07

Wat ik doe

Soms

Is alsnog een bedragje overmaken.
Maar ik snap de gedachte erachter wel. Een iemand die voor 3 euro per maand gaat geven brengt meer op dan een hele middag collecteren. Dat levert hier meestal ook nog geen dertig euro op. Ik doe het graag hoor, daar niet van. Als ik niet gelopen had waren die 30 er ook niet geweest. Heb dus niet echt het idee dat ik helemaal voor niks loop.

Nur

Nur

25-01-2016 om 15:16

Collectebus

Iedereen die hier met een collectebus langskomt krijgt een donatie en vaak ook nog een best een gulle omdat ik nooit genoeg muntgeld heb. Vind ik ook helemaal geen probleem om 10 euro te geven of zo als ik het doel zie zitten (en dat zijn eigenlijk de meeste doelen wel). Echter ik onderteken niks en wordt nergens vaste donateur van. Ik ben wel vaste donateur van een aantal organisaties die ik zorgvuldig heb uitgezocht. Dat zijn een paar grote doelen en wat kleinere doelen. Daarnaast zijn er een paar organisatie waar ik wel eens een bijdrage aan overmaak maar waar ik geen vaste donateur van ben.
Een van de redenen waarom ik niet heel enthousiast ben om donateur te worden is dat het nooit bij die paar euro per maand blijft maar dat je vervolgens steeds brieven en emails krijgt waarin om meer geld gevraagd wordt. Ik snap het wel maar vind het zonde van de kosten die er aan besteed worden en het halve oerwoud wat er aangaat. Als ik mij geroepen voel een extra bijdrage over te maken doe ik dat heus wel zonder dat ik daar elke maand meerdere brieven over krijg.

Zogeheten chuggers aan de deur die vragen of ik donateur wil worden bedank ik vriendelijk maar ik doe dat niet. Het zelfde geldt voor bellers. Ben ik ook niet zo'n fan. Chuggers in winkelstraten vind ik ook irritant. Ik heb dan liever echter een chugger in de winkelstraat dan aan de deur. Die bellen namelijk altijd aan wanneer het niet uitkomt.
Bovendien krijgen chuggers commissie voor elke donateur die ze vangen dus ze zijn vaak erg aanhoudend.

angel3

angel3

25-01-2016 om 15:19

Bij ons in de nieuwbouwwijk krijg ik serieus al 3 maanden lang minimaal 2 x in de week mensen aan de deur. Is het geen hello fresh,of een andere box, dan is het oxfam, kwf al 3 keer!!!!! , unicef ik weet het allemaal niet.
Ik heb nu een briefje opgehangen dat we alleen nog maar eenmalige giften doen. De rest mag doorlopen.
Ik heb wel het idee dat de boodschap van vele geirriteerde mensen begint door te dringen want eenmalig is ineens nu ook mogelijk bij de mensen met het clipboard. En dat is kassa. Want waar je eerst een verloren euro in een bus deed vink je nu al gauw 5 euro aan.
Ik ga mezelf weer trainen in NEE! want ik loop gewoon leeg.

Larissa

Larissa

25-01-2016 om 15:30

Amen, Temet

En dat zeg ik dus ook netjes tegen de clipboardmeneer/mevrouw: als u een bus bij u heeft dan gooi ik er wat in. En verder zoek ik zelf wel op internet op waar ik anderszins een bijdrage aan wil leveren. Ik collecteer eens per jaar nog gewoon met de collectebus door onze straat, daar is nog nooit een onvertogen woord gevallen, maar misschien wonen wij wel in een heel nette buurt...
Ik vraag me wel eens af hoe groot de respons is bij het donateurs werven aan de deur. Blijkbaar genoeg om telkens weer een blik studenten open te trekken.

Imogen

Imogen

25-01-2016 om 15:42

neeee!

'Nou ja, ik wil dus de collectebus terug. Wie nog meer?'

Oh nee, alsjeblieft niet! Ik heb een aantal vaste goed doelen, die krijgen geld via een overboeking. En ik vind dat genoeg. Dus alsjeblieft niet nog meer mensen die aanbellen op tijdstippen dat het heel slecht uitkomt.

Miranda

Miranda

25-01-2016 om 15:45

collectebus

Hier hetzelfde als de meesten: iemand met een collectebus aan de deur krijgt altijd geld. Hoeveel dat is, is afhankelijk van het doel en de hoeveelheid kleingeld dat ik in mijn portemonnee heb (of de kinderen). En ook als ben ik donateur (hartstichting en novib), dan krijgen ze toch ook wat in de bus. Ik heb zelf ook wel eens gecollecteerd.
Mensen die me ergens lid van willen maken, die wijs ik terecht. Ik heb zelfs een paiertje bij de deur hangen "aan de deur wordt niet gekocht" Er zijn clubs die ik best een warm hart toedraag maar gezien hun wervingsdrift krijgen ze helaas toch niets. Ook mensen die doen alsof ze enthousiast vrijwilliger zijn en achter het doel staan maar die ondertussen (flink) betaald krijgen, winpel ik af. Ook wervers in de stad wimpel ik af. Ze beginnen met "mag ik u wat vragen" mijn antwoord is dan "nee" "zie ik er niet aardig uit?""jawel, vat het vooral niet persoonlijk op maar ik heb geen interesse om zomaar in de stad te beslissen of ik ergens donateur van word" En op de een of andere manier word ik altijd aangesproken, ik zie er waarschijnlijk aardig uit.

bloemetje

bloemetje

25-01-2016 om 15:54

tikje naïef

Sorry dames, jullie lijken mij een tikje naïef. De collectebus terug i.p.v. andere acties? De goede doelen piekeren er niet over!
Fondsenwerving is een serieuze bedrijfstak, waar zeer nauwkeurig wordt onderzocht welke actie welk rendement oplevert. Daar kan menig commercieel bedrijf nog een puntje aan zuigen. Collectebussen leven gewoonweg te weinig op.
Trouwens: heel veel collectes bestaan gewoon nog steeds. Maar van alleen de collectebus, kunnen goede doelen niet leven.

Geef mobiel

https://www.rodekruis.nl/wat-kunt-u-doen/doneren/geef-aan-de-collectant/sms-mobiel-collecteren
Je kunt aan de deur ook mobiel doneren. Die service kost wel iets maar het meeste geld gaat dan naar het goede doel.

Miranda

Miranda

25-01-2016 om 16:28

das gemakkelijk dan

Bloemetje, dat zal wel maar van mij krijgen ze dus dan helemaal niets.

bloemetje

bloemetje

25-01-2016 om 16:31

Miranda

"Bloemetje, dat zal wel maar van mij krijgen ze dus dan helemaal niets."

Maar van anderen overduidelijk wel. Er zijn bijvoorbeeld massa's mensen niet thuis wanneer die collectebus langs komt. Of hebben geen contant geld in huis. Goede doelen willen niet persé iets van JOU krijgen. Ze willen graag zo veel mogelijk krijgen. En daar zetten ze de (beperkte) middelen voor in die het meeste opleveren.

Miranda

Miranda

25-01-2016 om 16:41

precies

en daarom krijgen ze niets van mij, dus. Wat anderen doen interesseert me niet zoveel. Ik wimpel iedereen met een stralende lach af. Bij mijn deur wijs ik op de sticker, in de stad zeg ik stralend nee. Even goede vrienden.
Toch vraag ik me stiekem wel af wie hier nog intrappen. Zelfs het meest idealistische gezin dat ik ken, heeft besloten om iedere goede doelen organisatie die nog belt voor verhoging van hun bijdrage op te zeggen. En dat zijn er al heel wat. Ze zijn al 1 1/2 jaar bezig. Ik maak me wel een beetje zorgen om mijn ouders in dit geval. Die hebben alles niet meer zo scherp door en zijn daardoor een willige prooi voor colporteurs. Ik heb ze wel geinstrueerd maar als iemand mooi tegen ze praat, weet ik niet of ze die instructies nog weten.

Amnesty International

Temet, ben je nog nooit door AI benaderd om zo tegen de voorjaarsvakantie met en collectebus de buurt rondgegaan? Ik collecteer al een jaar of 10 voor ze. Ik woon zelf in het laatste huis van de straat, net om het hoekje, dus ik heb de afgelopen 8 jaar twee collectanten aan de deur gehad, geen idee welke organisatie nog met zo'n bus laat rondgaan, maar AI doet het nog ouderwets.

skik

Moni

Moni

25-01-2016 om 20:28

Ik zou ook graag anoniem een bijdragen overmaken

Tijdje terug een donatie gedaan aan een goed doel. Niet te geloven hoe je daarna gestalkt wordt met brieven om meer geld. Dit houdt mij tegen om opnieuw geld over te maken naar een goed doel.
Aan de deur doe ik wel aan collectes maar niet aan handtekeningen. Er komt een systeem aan waarbij je eenvoudig aan de deur kan pinnen. Prima, zolang ze mijn gegevens maar niet misbruiken om mij per telefoon of post te benaderen.

Ik heb al eens gegoogeld op anoniem geld overmaken maar dat leverde ook niets op.
Lijkt me best een kans voor de goede doelen. Op welke bankrekening krijgen we garantie dat we niet benaderd worden. Ik weet zeker dat ik meer ga bijdragen.

Vogel

Vogel

25-01-2016 om 21:13

sms-donatie

Ook bij Amnesty kun je al een paar jaar €2 doneren door een SMS te sturen. Ik krijg daar nooit heel enthousiaste reacties op als ik langs de deuren ga, en ondanks herhaald vragen krijg ik bij Amnesty ook niet boven water of dat in de collecteweek nou tot forse bijdragen leidt. Het zou een oplossing kunnen zijn voor het feit dat veel mensen geen kleingeld hebben, maar ik weet dus niet of het werkt.

Moni

Moni

25-01-2016 om 22:55

Die sms klinkt goed maar zou bij mij niet werken

Ik heb alleen een tel abo van mijn werk. Daar mag ik best een persoonlijk telefoontje van doen maar betaalde nummers of sms zijn niet mogelijk.
Met een prive abo zou ik dat een goede oplossing vinden voor de collectes.
Her lost alleen niet op dat je wel eens een groter bedrag wil doneren zonder gestalkt te worden.
Vandaar de vraag naar anoniem bijdragen.
Dat lukt wel naar het ool-pleegkind

Nur

Nur

25-01-2016 om 23:46

Nadeel sms

Zo'n sms heb ik ook wel eens gestuurd. Prima actie en ik doe daar graag aan mee. Echter het nadeel is dat je daarna dus weer bestoken wordt met telefoontjes en sms'jes van die organisatie of ik vaste donateur wilde worden. Zo gaat de zin er bij mij wel af. Als ik geheel vrijblijvend via sms of bankrekening kon doneren zonder daarna gebeld te worden dan zou ik dat prima vinden. Ik zou dan dus best aan de deur willen sms'en. Maar ja, dan heeft die organisatie mijn telefoonnummer en dan gaan ze dus bellen. Dat weet ik van te voren dus nu ik het niet meer.
Het zal op macro niveau wel geld opleveren maar op micro niveau haalt het bij mij de zin om te doneren wel weg. Netto resultaat is dus dat minder organisaties minder geld krijgen van mij. Maar ongetwijfeld zijn er een aantal hele dure consultants op los gelaten die precies hebben berekend dat het extra geld oplevert om mensen wel te gaan stalken. Dus zolang dat zo is blijven ze het doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2016 om 01:30

Dilemma

Ik blijf het een lastig onderwerp vinden. Spontaan geld doneren, omdat je op dát moment de zin van je donatie voelt, vind ik eigenlijk het leukste. Aan de deur wat munten in een bus gooien, prima. Maar die grote goede doelen redden het daar niet mee. Het kan nog zo waar zijn dat de overheid bij sommige organisaties bijspringt, het Rode Kruis officieel niet, maar als ze het alleen maar zouden moeten hebben van de spontaniteit van 'ons', dan kon hun tegoed er wel eens heel anders uit gaan zien. Amnesty International heb ik als laatste mogen doen als donateurwerver en dan schrik je hoe mensen over deze organisatie denken. Eigenlijk het hele riedeltje van Jan Maat, Fortuyn, Wilders trekt dan aan je voorbij. Je wordt voor rotte vis uitgemaakt en 'en WIJ dan?' "Opzoute met je Amnesety Inter... ja wat het dan ook is!" Iemand die in een verre gevangenis wegteert is ver van het bed en dus 'ons pakkie aan' niet. Ik ben zelf ook geen donateur van Amnesty, je moet keuzes maken, maar ik vind het goed wat ze doen.

Wat moeten deze organisaties in jullie ogen doen om toch voldoende inkomsten te vergaren voor het werk wat ze doen? Of vinden jullie dat ze geen recht van bestaan hebben als ze het niet redden met wat ze toegestopt krijgen?

Ik ben het met voorgangers eens dat de collecte een aflopende zaak is. De onveiligheid voor de collectant, de desinteresse aan de deur, het commentaar aan de deur, e.d., je moet de zaak wel een erg warm hart toedragen om er de lol van te blijven zien.

passiebloem

passiebloem

26-01-2016 om 06:36

goede doelen

Er zijn ook doelen waar je geld over kan maken zonder dat je brieven krijgt. Natuurmonumenten krijg ik een keer per jaar een extra vraag van. Die gooi ik meteen weg.
Ik heb afgelopen maanden een paar keer geld overgemaakt en stichting bootvluchteling, die leveren praktische hulp op Kos en Lesbos voor vluchtelingen die daar aankomen. Ik heb nooit een bedelbrief gehad van ze.
Ik heb ook een paar keer geld overgemaakt aan steungezin, heel praktisch rekeningen betalen van minder bedeelde uit je eigen stad. Kun je ook kiezen welke rekening.
En met sinterklaas heb ik geld gedoneerd aan een stichting die cadeaus betaalde voor kinderen die in tehuizen zitten en niks krijgen van familie. Ook geen bedelbrieven meer gehad.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2016 om 07:30

Bus

Een bus gooi ik bijna altijd wat in (of het moet Greenpeace zijn), maar donaties ben ik allergisch voor.

En dat komt zovaak voor dat ik nu meestal al aan de intercom vriendelijk bedank voor de eer. (handig zo'n intercom!)

En dat bezwaar over de inkomens van die bestuurders deel ik. Ik begrijp dat de collectant daar niets aan kan doen, en dara ook zeker niet in meedeelt, maar het schaadt de geloofwaardigheid van het goede doel wel.

Imogen

Imogen

26-01-2016 om 07:34

maar

hebben jullie allemaal zoveel contant geld in huis dan? Ik heb al moeite met de glazenwasser, daar moet ik echt op tijd geld voor in huis halen om 'm te kunnen betalen. Wij doen alles met de pin en overschrijvingen, dus de portemonnee zelf is vaak leeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2016 om 08:09

Imogen

Het is dat mijn man het handig vindt om wat contant geld in huis te hebben anders is dat bij ons ook een probleem, vooral omdat we áls er wat geld is daar ook de stadsbus van betalen.

Jamie

Jamie

26-01-2016 om 08:40

imogen

Inderdaad, dat is hier ook het probleem. Natuurlijk ben ik dan gewoon te lui om een potje met muntjes te maken tot in ieder geval elke twee maanden de glazenwasser voor een tientje. In de auto ligt wel altijd een potje voor parkeergeld, misschien moet ik daar voortaan even naar toe lopen.

Ik ben één keer een maandelijkse donatie aangegaan voor de hartstichting en daar krijg ik nu, na tien jaar, nog steeds post van. Als ik het gevoel krijg dat al het geld wat ik ze gegeven heb weer terugkomt in de vorm van post dan ben ik er klaar mee. Dan heb ik die verzoekjes nog liever per mail, kost niets.

Dees

Dees

26-01-2016 om 09:37

Engeltje

Beste Engeltje,

Ik lees je bericht en zal eens wat van onze situatie uitleggen.
Ik kom soms om 17:30 thuis samen met mijn zoon (die ik onderweg van huis heb opgehaald bij de oppas). Na een praatje met de kleine man ga ik samen met hem eten koken, hij helpt mij daarmee. Zodra het eten op staat ga ik even de katten voeren, een kattenbak verschonen en doe een spelletje of iets dergelijks met mijn zoon, want ja ik wil hem ook de broodnodige aandacht geven. Als mijn man thuis komt kunnen we samen aan tafel, eindelijk echt een rust momentje. Daar zie ik dan voorbij het raam de collectant lopen, de collectant ziet dat we aan tafel zitten en kan zelfs zien dat we de aardappelen en groenten op ons bord hebben liggen. Ik denk "he hij/zij ziet dat we net aan ons lekker warme maaltje beginnen daar zal hij/zij wel rekening mee houden, ook het feit dat het ondertussen al na 18:00 is en er een klein ventje aan tafel zit zal hem doen beseffen dat we liever niet gestoord worden in dit ritueel." maar nee hoor, de vinger zit al op de bel. Ik gebaar nog naar de hevig naar binnen kijkende collectant dat we even niet kunnen komen, maar nee hoor daar gaat de bel weer en hij blijft me aanstaren. Als we dan open doen (de deur zit al op slot want we verwachten geen bezoek), klinkt een dwingende stem "heeft u misschien een kleine bijdrage over voor xyz" de collectebus wordt onder mijn neus geduwd. Als ik vraag "zag u niet dat wij aan het eten waren?" wordt geantwoord "Jawel maar dit is een heel goed doel". mijn reactie "als ik het een goed doel had gevonden had ik maandelijks al geld overgemaakt en anders vindt ik het geen goed doel".

Sorry hoor, maar op het moment dat bij ons de deur open gaat (want het gebeurd altijd als we aan het eten zijn) zijn wij al kwaad. Ik reageer niet kwaad maar laat wel merken dat ze totaal ongelegen komen, en het geen zin heeft om aan mijn deur staan te leuren.

Jamie

Jamie

26-01-2016 om 10:03

nou nou

Het is heel normaal dat die mensen aanbellen onder etenstijd, je had ook meteen kunnen opstaan toen je hem zag lopen, je portemonnee pakken, iets doneren en binnen 1 minuut weer verder kunnen eten met je aardappeltjes! Wanneer moeten ze dan aanbellen? Eerder ben je nog niet thuis en later ben je die 'kleine man' naar bed aan het brengen en nog later wordt de 'kleine man' wakker van de bel.

Elisabeth

Elisabeth

26-01-2016 om 10:10

oeiii Dees

De reden dat ik altijd aanbelde rond etenstijd en vóór 19.00 uur, was juist omdat er een heleboel mensen daarna hun kinderen in bed hebben liggen en het reuze irritant is als je net zit, je baby eindelijk slaapt, er dan aangebeld wordt...Tenminste dat had ik vroeger heel vaak. Kind weer wakker, geld zoeken, opstaan terwijl je net in een film zat....

Maar goed, een kok kan nooit koken naar alle monden...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.