Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Truus Modaal

Truus Modaal

29-02-2012 om 11:23

Goh, en wij maar inleveren.

ach, dat doen zij ook, maar dan bonnetje:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11613528/__Kabinet_declareert_1_5_mln__.html

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

29-02-2012 om 11:44

Reiskosten

Het is niet vreemd dat de bewindslieden van BuZa de hoogste declaraties hebben. Business class overal heen vliegen, volledig wijzigbare tickets, en ook niet logeren in een jeugdherberg. Ik ga er vanuit dat alle declaraties goed gedocumenteerd en gecontroleerd worden. En nadien nog besproken in krantenartikelen.

Ik zie het al voor me

"Het is niet vreemd dat de bewindslieden van BuZa de hoogste declaraties hebben. Business class overal heen vliegen, volledig wijzigbare tickets, en ook niet logeren in een jeugdherberg"

Sja, dat is standaard in de hoogste werkkringen.

Ik zie het al voor me. Een belangrijke EU vergadering, de Mercedessen van de andere delegaties staan al geparkeerd bij de sjieke conferentiezaal, maar ze kunnen nog niet beginnen, het wachten is op de taxi van de Hollanders, hun EasyJet vlucht had vertraging...

Vic

Vic

29-02-2012 om 13:40

Haha

Ja, zoiets zag ik ook al voor me. Ik ben het overigens niet eens met het zeurberichtje, even voor de duidelijkheid. Toevallig hadden we het er van de week nog over wat voor hondenbaan minister of staatssecretaris is. Dat naar aanleiding van foto's van een van de ministers, die er een paar jaar geleden nog jong en fris uit zag en nu compleet gesloopt is. En dat voor dat salaris (wat omgerekend naar het aantal werkuren ernstig onderbetaald is).

4 jaar 10 jaar ouder

Sja, als premier schijn je in 4 jaar 10 jaar ouder te worden..

En dan die arme Schippers, die de zorgkosten in moet dammen en dat in een tijd waarin de bevolking steeds ouder wordt en steeds meer dingen als 'ziekte' worden gezien. Succes!

Maar wel heel interessant werk.

Vic

Vic

29-02-2012 om 21:53

Nou

Ik zie niets vreemds, en het gaat ook niet om enorme bedragen. Het enige opmerkelijke zijn die herinrichtingskosten, maar mijn kantoor wordt nu ook opgeknapt en dat gaat ook niet voor niets (en ook van belastinggeld haha). Jij hebt toch ook wel eens een vrijmibo?

Brunette...

Ik heb het hele draadje gemist & ik ga het ook niet opzoeken. Het is vast niet leuk om te lezen. Ik wil wel even kwijt dat ik je zal missen als Brunette. En dat ik hoop dat ik je ook weer terugvind ergens. Ik waardeer je open- en eerlijkheid & frisse kijk op dingen. Het zou jammer zijn als je je nu gedwongen voelt je OOL deelname onder een nieuwe nick te beperken tot een oppervlakkiger niveau....

Ingrid

Truus Modaal

Truus Modaal

29-02-2012 om 22:06

Vrijmibo?

denk het niet, want ik weet niet eens wat het is.

Ik heb wel opmerkelijke kosten gezien, maar misschien maakt het uit met welke bril je kijkt? Mensen met een VVD-bril zullen dit wellicht anders zien dan, bijvoorbeeld, een SP-bril?

Vic

Vic

29-02-2012 om 22:17

Truus

Dat is gewoon een borrel. Die zul jij vast ook wel hebben op je werk. Ik snap werkelijk niet waar je over loopt te mieren.

Ahum.

mijn berichtje hierboven hoorde in een ander draadje....

Truus Modaal

Truus Modaal

29-02-2012 om 22:37

Borrel

nee, die hebben wij niet op het werk. Wegbezuinigd, al jaren. Want dat mocht niet meer van, jawel, de overheid! Gek he?

Jaloers?

Proef ik hier een beetje frustratie?

Ik kan me trouwens geen overheidsinstelling voorstellen waar ze de vrimibo moesten wegbezuinigen..

Hier op de universiteit (semi-overheid) hebben ze nog wel borrels (en ook bij werkgerelateerde etentjes wordt er niet moeilijk gedaan).

Truus Modaal

Truus Modaal

29-02-2012 om 23:11

Henk

je kan het je niet voorstellen, maar ze zijn er. Geloof me. En ik werk er bij 1.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-03-2012 om 11:41

Sterker nog:

Wij hebben er nog nooit een gehad

Het ligt er ook aan wat voor werk je doet

Het ligt er ook aan wat voor werk je doet.

Als je voor je werk heel veel samen moet werken met externe partijen, en daar dan ook echt naar op zoek moet, dan is een borrel handig om de informele contacten op peil te houden.

Maar op andere punten snap ik dat 'verschildenken' dan weer niet. Zo krijgen de hogere kringen in sommige bedrijven sjiekere uitjes of mooiere kerstpakketten. Moet dat per se?

Manja

Manja

01-03-2012 om 20:54

Vrimibo

Haha, had ik echt nog nooit van gehoord.
In mijn branche ken ik het niet. Gezondheidszorg. We hebben echt wel eens een informeel samenzijn, maaar zeker niet elke week. Eens per jaar een bescheiden uitje met een pizza oid.
Volgens mij is een vrinibo typisch iets grootsteeds en voor ambtenaren en andere kantoorbewoners.

Vic

Vic

02-03-2012 om 13:39

Borrels

Ik bedacht ineens dat wij eigenlijk ook niet zoveel borrels als in 'vrijmibo' hebben. We gaan regelmatig op donderdag borrelen op eigen kosten. De door de dienst betaalde borrels zijn de kerst- of nieuwjaarsborrel en op het moment de nodige vut- en pensioenborrels.

Guinevere

Guinevere

02-03-2012 om 22:08

Tjee (vrijmibo)

Tjee, mijn collega's en ik kopen gewoon zelf wat drankjes en chips en rukken dat op vrijdagmiddag om een uur of 4 open, aan een willekeurig bureau.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

02-03-2012 om 22:34

Vrijmibo

Heb maar gelijk actie ondernomen op de vrijmibo, kom er net vandaan. Wel jammer dat ik hem niet kan declareren!

Boodschappenjongens

Vroeger, toen er nog ontiegelijk veel aftrekposten waren en de door de baas verstrekte lunch nog niet bij je inkomen werd geteld, zag declareren er simpel uit. Je ging met personeel, klant of teamgenoten naar de kroeg, gebruikte wat, betaalde uit eigen zak en leverde het bonnetje in bij de boekhouding.
Dat bonnetje werd 1:1 verwerkt en je kreeg het bedrag op je rekening gestort.
In deze glorietijd van bonnetjes kon je zelfs (afhankelijk van de toeschietelijkheid van je baas) tijdschriften en boeken (je complete zaterdaginkopen bij de ako) declareren.
Maar ik krijg de indruk dat het bij deze bonnetjes zelden om dit soort declaraties gaat. Ik kan me niet voorstellen dat minister de Jager naar de appie is gefietst om aldaar 4 flessen saus te halen.
Het werkt volgens mij volledig buiten de portemonnee van de ministers en kabinetsleden om. Ambtenaren organiseren een reis, een etentje, haring, een wijntje, en kopen dat in uit een budget wat daar voor is. Zij leveren er wel de bonnetjes bij.
Het zijn bureaukosten die wel ingeboekt worden per ministerie, of bewindspersoon. Een kussen van de xenos voor Bleker. Zelf gekocht, of door een ambtenaar of interieurmedewerker omdat het hondje van Bleeker of Maitresse op de vorige had gekotst?
Is er een leger boodschappenjongens in den Haag? Ik denk het.
Groet,
Miriam Lavell

Typisch ambtenaren

Volgens mij is het gewoon typisch ambtenaren gedrag. Onze buurman is ambtenaar (gemeentehuis) en ik verbaas me er elke keer weer over dat hij zoveel betaalde 'extraatjes' krijgt. Curcus (iets met sociale omgang omdat ze elkaar daar in de haren vliegen), reis vergoed, hele dag curcus mét eten en drinken, gemeentehuis hele dag dicht en aan het eind een borrel hier te plaatse waar buurman duidelijk aangeschoten vandaan kwam. Alles op kosten van de baas! Nou met zoiets moeten wij eens aankomen (zorg). Wij moeten ons broodtrommeltje meenemen bij een verplichte curcus en daarvoor ook nog 's extra terugkomen en die uren mogen we dan wel weer ooit opnemen...En de bezinekosten kunnen we tegen een minimaal bedrag nog net declaren. En drinken betalen we zelfs gewoon zelf. Borrelen doen we zeer uitzonderlijk als er feestelijkheden voor het personeel zijn, vanwege de kosten wel meerdere tegelijk (b.v. 12,5 jaar én 25 jaar én iemand die met pensioen gaat) en dan krijgen we 1 borrel op kosten van de baas en de rest moet uit eigen zak Laat dat eens 1 keer per jaar voorkomen....
Buurman heeft dat om de haverklap zulke feestelijkheden en niks 1 borrel, gewoon drink maar raak.
Zijn er verkiezingen dan mag buurman in zijn werktijd+ extra betaling (dus dubbel uitbetaald) bij een verkiezingsbureau zitten en krijgt ook z'n natje en droogje er nog bij. Is er een officiele recepetie van de gemeente voor de alle inwoners (nieuwjaarsreceptie of per uitnodiging (b.v. alle ouderen) dan mag ook al het personeel komen en natuurlijk eten en drinken zat. Nee het verbaasd me niets...ik denk trouwens dat gemeenten en provincie net zo erg zijn. Misschien wel nog erger.
groeten albana

amk

amk

04-03-2012 om 10:12

Niet ambtenaren: grote organisatie

wat albana beschrijft is bij ons ook gebruikelijk.
Cursus: volledig betaald door het bedrijf. Vergadering onder lunchtijd: lunch geregeld.
Wij hebben hier zeker elk kwartaal iets om de onderlingen verstandhouding te verbeteren. Mega operatie wereldwijd. Dat extra terugkomen is hier ook, en dan idd mag je compenseren.

Nieuwjaarsborrel is hier ook een grote gebeurtenis met hapjes en (alcoholvrije) drankjes.

Bij een verkiezingsburo zitten is een bezigheid die mag op grond van de kieswet. Buurman moet dan wel verlof opnemen of worden aangewezen door de gemeente, en dat mag in de gemeente waar je werkt. Bij ons bedrijf krijg je hier ook vrij voor.

De grote bezuinigingen afgelopen jaar waren: intercontinentaal vliegen mag niet meer businessclass. Er moet meer worden gecarpooled binnen Europa. Er moet meer gebruikgemaakt worden van vergaderen via het web. Dat scheelt vliegen.

Tinus_p

Tinus_p

04-03-2012 om 10:53

Nog iets over ambtenaren

Albana:
"Nou met zoiets moeten wij eens aankomen (zorg)."
Grappig. De meest royale borrel waar ik ooit ben beland was in een ziekenhuis.

Gratis borrelen en uit-eten is een bedrijfscultuurdingetje. Sommige bedrijven en instellingen zijn er opmerkelijk royaal in (onder het motto: 'motiverend voor het personeel') en andere juist enorm enorm krenterig ('elk dubbeltje op zn kant'). In het algemeen moet je voor royale extraatjes bij de financials (banken, verzekeraars, tussenpersonen) zijn -die houden de sterrenrestaurants draaiende.

Verder; dit soort borrelextraatjes zijn misschien erg zichtbaar, maar de overheid scoort slecht op de meeste andere extraatjes. Gratis drank is leuk, maar financieel is een lease-auto en premievrij-pensioen veel aantrekkelijker.

Tinus_p

Tinus_p

04-03-2012 om 12:59

Status vs praktisch

Henk (even geleden):
"Ik zie het al voor me. Een belangrijke EU vergadering, de Mercedessen van de andere delegaties staan al geparkeerd bij de sjieke conferentiezaal, maar ze kunnen nog niet beginnen, het wachten is op de taxi van de Hollanders, hun EasyJet vlucht had vertraging..."
Jups.
Het lastige (voor buitenstaanders en betrokkenen) is dat niet altijd duidelijk is waar 'status' en 'praktisch' in elkaar overgaan. Wanneer is Easyjet goed genoeg, en wanneer niet?
Daar zit wel onder, dat als iets het waard is om te doen, dat het ook waard is om het goed te doen. Als ik voor de baas op pad ga, slaap ik voor pakweg 200 euro per nacht -maar dan ben ik fit en uitgerust.

Verder, het is met declaraties nooit goed. Ik herinner me (opa vertelt) hoe chaotisch dat was bij de universiteit, waar elk steunfonds zijn eigen regels had voor declaraties bij bezoek aan wetenschappelijke congressen (ik niet hoe het nu is). Sommige betaalden forfaitair (vast bedrag per maaltijd, ook al at je bij de McD), andere betaalden werkelijke kosten, waarbij bill-splitting soms wel en soms niet tot gedoe leidde: We aten immers vaak met een groepje. Er was één steunfonds, dat principieel weigerde om alcoholische drank bij het eten te vergoeden............

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.