Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

08-01-2010 om 20:11

Gouden bergen beloven

Waarom doen we er zo te zien allemaal aan mee, aan het 'gouden bergen beloven' terwijl we weten dat de werkelijkheid een bergje zand is. Ook leuk om wat mee te doen hoor, maar oke.

Een schoolgids belooft fantastisch onderwijs. Bladiebla. De gids kan er niks aan doen dat een leerkracht langdurig ziek wordt, moeilijkheden thuis weerslag hebben op het werk, er in sommige groepen kinderen zijn die ontzettend veel aandacht vragen en dat het gebouw matig wordt schoongemaakt.

De brochure van ouderenvervoer is juichend over de mogelijkheid tot winkelen, familiebezoek of een ritje ziekenhuis. Maar dat busje is altijd en eeuwig te laat en de ouderen in kwestie moeten beschikken over een grote portie geduld en incasseringsvermogen.

De foto's bij recepten in tijdschriften zijn geen weergave van écht voedsel.
De taart in de bakkersetalage is oneetbaar.

De brochure van de zorginstelling belooft kwalitatief hoogwaardige zorg, heus, bij alle ongemakken van de ouderdom zal men bijstand bieden. Jaja, de werkelijkheid: geduld, geduld - en helaas niet altijd gemotiveerd en deskundig hulpverlenend personeel.

En deze rij met belangrijke en veel minder belangrijke dingen kan worden uitgebreid.

Waarom beloven we elkaar dingen die in de realiteit niet mogelijk blijken te zijn? Is dat gewoon om het ideaal levend te houden? De stip aan de horizon?
En in hoeverre beseffen de scheppers van de gouden bergen dat ze sprookjes verkopen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

08-01-2010 om 21:06

Omdat...

Omdat anders niemand de producten koopt denk ik? Als iemand eerlijk zegt dat ie een middelmatig product (of dienst) gaat leveren, dan word ik er zelf ook niet zo snel warm van. Gelukkig heb ik nog een redelijk inschattingsvermogen en ben niet ál te teleurgesteld als iets (voor de zoveelste keer) tegenvalt.

mirreke

mirreke

08-01-2010 om 22:04

Ik denk, omdat

iedereen van goede wil is en de beste intenties heeft. Ook voor hen zal het tegen vallen...

Omdat

omdat we in een commerciele wereld leven waarin alles draait om geld,en om geld te verdienen moet je promoten wat je wil verkopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-01-2010 om 00:18

Tjonge tonny

wat een mistroostig beeld schep je.
Hoe breng jij het moederschap bij je schoondochter? Vertel je de harde waarheid, of laat je haar toch liever een béétje in de waan dat het moederschap een roze wolk is met in je hoofd dat ze de realiteit snel genoeg zal ervaren?
Echte taart in de étalage? Dat lijkt me geen handige zet. Eten in een tijdschrift? Zonder trucjes ziet het er lang niet zo appetijtelijk uit en je wilt mensen niet afschrikken maar aanmoedigen toch? Ga jij met ongewassen haar en in je slobberbroek voor de klas staan? Nee, je zorgt toch dat je er goed uitziet. Je verkoopt jezelf net zo hard als de bakker zijn waar met een neptaart doet.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-01-2010 om 00:53

Leuke vraag

1) omdat er spullen of diensten verkocht moeten worden, en zelfs de mensen die denken dat ze door praatjes heenprikken vallen toch eerder voor mooie beloften dan voor een realistisch verhaal;

2) omdat veel mensen oprecht denken dat zij het wel even beter zullen doen dan anderen, en gewoon alle valkuilen over het hoofd zien. De realiteit valt dan tegen. Als mijn studenten een onderneming beginnen denken ze heel vaak oprécht dat ze én de laagste prijs, én de beste service, én de hoogste kwaliteit, én de snelste levering zullen kunnen bieden.

Dat laatste is behoorlijk universeel trouwens. Hoeveel jonge mensen denken niet bij hun eerste relatie dat zij altijd wild gepassioneerd zullen blijven en nooit ingekakte hypotheekrenteaftrekstellen zullen worden? Hoeveel mensen denken niet dat zij hun scheiding netjes en beschaafd zullen afhandelen zonder de kinderen schade te berokkenen? Hoeveel mensen denken niet dat zij hun kinderen consequent en liefdevol en geduldig en standvastig en verantwoord zullen opvoeden zonder ze ooit om te kopen met tv en snoep?

We willen graag gouden bergen zien. Zo ongeveer elk sociaalwetenschappelijk onderzoek laat zien dat we liever een gouden berg scheppen of kopen van een ander, dan op voorhand al te aanvaarden dat onze berg uit dezelfde trash zal bestaan als alle bergen van anderen.

Carmen

Carmen

09-01-2010 om 18:54

Maxy

Mijn moeder was wel eerlijk. Mijn vader vroeg of mijn zwangerschap gepland was. Jazekers, heel gepland. Mooi, zei hij, dan weet je waar je aan begint. Waarop mijn moeder eruitflapte, ze heeft geen idee waar ze aan begint! En gelijk had ze! Zowel in positieve als in negatieve zin trouwens.

Carmen

Tineke

Tineke

09-01-2010 om 19:16

De theorie

De theorie moet staan als een huis, dat is namelijk wat je nastreeft. Maar ja, mensenwerk levert meestal een andere praktijk op. Ofwel, zoals mij vroeger op het conservatorium werd geleerd: je moet het voor 200% goed voor elkaar hebben, als dan op het podium door zenuwen of andere omstandigheden (vocht, temperatuur, etc.) er 100% afgaat, is je resultaat nog 100%, en dat is goed genoeg.

Sera

Sera

09-01-2010 om 21:26

Kaaskopje

Ik ben juist heel blij als mensen eerlijk zijn over het ouderschap. Een aantal jaar geleden zag ik een aflevering van Oprah Winfrey over de mythe van de roze wolk. Ik vond dat een enorm goede aflevering waarin vrouwen eindelijk heel eerlijk spraken over de eerste tijd na de bevalling. Ik vond dat zo verfrissend. Ik wilde dat ik zo iets had gezien voor ik kinderen kreeg.

reina

reina

10-01-2010 om 09:30

Sera

"Ik wilde dat ik zo iets had gezien voor ik kinderen kreeg." En dan? Dan had je geweten dat het niet zo leuk zou worden als je zou hopen? Daar was ik weinig mee opgeschoten. Elk ouderschap is anders, ieder ervaart de bevalling anders, ik ben blij dat ik gewoon zelf ervaren heb hoe het was zonder horrorverhalen vooraf ( misschien had ik dan niet eens kinderen willen hebben....)

Nou reina

Hier anders... ik heb een horrorbevalling gehad waar echt wel wat aan te doen was geweest als ik minder gedwee en goed van vertrouwen was geweest.

Dus ja, ik had wel willen worden gewaarschuwd.

reina

reina

10-01-2010 om 11:24

Rode beuk,

Maar dat is toch iets anders? Geen horrorstiories hoeven horen wil niet zeggen dat je dus gedwee en goed van vertrouwen moet zijn. Je kunt je helaas niet op alles voorbereiden, de kans dat jouw horrorstory dezelfde is als die je gehoord hebt is heel klein. Ik ga jonge meiden echt niet vertellen hoe akelig bevallingen kunnen zijn, straks zien ze er vreselijk tegenop en dan blijkt het bij hen reuze mee te vallen, zonde van de angst vooraf.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 14:25

Sera

Ik ben ook eerlijk naar mijn dochters toe, maar ik hoop het toch zo positief te brengen dat ik ze niet ontmoedig. Ik denk dat kinderen tegenwoordig ook wel zonder hun ouders zoveel informatie krijgen dat de realiteit voor hen zichtbaarder is dan voor kinderen van mijn generatie. Toen waren ouders (volgens mij) niet open over dit soort zaken.
Maar waarom had je voor je bevalling willen weten wat de realiteit was vraag ik me af. Had je er dan vanaf gezien? Ik vraag me oprecht af wat je aan die kennis hebt. Nog even daargelaten dat ik me afvraag hoe het kan dat je zélf niet zoveel realiteitszin hebt dat je op je klompen aan kunt voelen dat een baby niet alleen die roze wolk is.
Mijn man 'grapt' wel eens: ze vertellen er niet bij hoe het is als ze puber zijn... Ik verbaas me over die uitspraak, ook al is het als 'grapje' gezegd. Onder welke steen moet je gelegen hebben om níet te weten dat kinderen krijgen en opvoeden ook moeilijke momenten kent? Je weet, lijkt mij dus, vóór je aan kinderen begint, dat het niet altijd soepel hoeft te gaan, dat het pubers worden, dat ze het huis uitgaan en dat je dan weer alleen bent, al dan niet met je man of nieuwe partner. En dat de kans aanwezig is dat je oma zult worden, of opa. Ik heb daar geen eerlijk gesprek met mijn ouders voor nodig gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 14:27

Reina

Ik lees jouw reactie nu pas. Ik ben het dus met je eens

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 14:45

Rodebeuk

Okee, jij hebt dus een nare bevalling gehad, deels doordat je teveel aannam wat tegen je gezegd werd. De les voor jouw kinderen zou dus kunnen zijn dat ze niet zomaar alles aan hoeven te nemen. Die les is voor álles een praktisch gegeven. Maar wat vertel je over de bevalling zelf? Dat het een hel was? Dat ze daar niet al te licht over moeten denken? Of toch maar: voor iedereen gaat het anders, ik zou me daar maar niet druk om maken?
Mijn mening is dat het geen zin heeft om bij voorbaat doemscenario's te verwachten. Daar benadeel je jezelf mee.

Sera

Sera

10-01-2010 om 15:18

Reina & kaaskopje

Bij die aflevering van Oprah ging het niet over de bevalling maar juist over de tijd daarna. Misschien was ik wel heel naïef hoor maar ik las altijd dat de bevalling wel heel erg pijnlijk was maar dat je daarna zo blij was met kindje dat je gelijk al die pijn vergeten was.
Ik zag heel erg op tegen de bevalling maar die bleek reuze mee te vallen. Het was juist veel minder pijnlijk dan ik had gedacht. Ik had daar juist zo veel verschrikkelijke verhalen over gehoord.
Alleen die roze wolk de eerste weken na de bevalling klopte bij mij allemaal niet. ik was wel heel dol op mijn baby maar ik moest ook zo aan haar wennen. Het was niet zo dat ik gelijk een enorm gevoel van verliefdheid had wat de hele buitenwereld uitschakelde. Terwijl dat juist altijd was wat ik had gelezen en gehoord.
Ik vond het juist enorm zwaar die eerste weken en moest ook echt wennen aan dat ik een kind had.
Mensen spreken vaak in superlatieven over bevallen en kinderen krijgen (heel afschuwelijk en juist heel mooi) en dat hele heftige vond ik dus helemaal niet.
Bij de tweede was ik beter voorbereid en daar was ik heel blij om. Ik wist nu dat ik tijd nodig had om te wennen aan mijn kind en er een band mee op te bouwen.

Ik was een keer samen met een vriendin die een kind wilde adopteren naar een voorlichtingsbijeenkomst over adoptie. Daar werd heel duidelijk gezegd tegen de aanstaande adoptie ouders dat in sommige gevallen je gelijk een enorme connectie met het kind voelt en dat de adoptie ouder gelijk het gevoel heeft echt een ouder-kind band te hebben maar dat dit lang niet altijd zo is. Dat je ook helemaal je niet moet schamen als het tijd kost om een band met het kind op te bouwen en dat het soms gewoon heel hard werken is. Dat was allemaal zo realistisch gezegd. Als ik er over nadenk vind ik het logisch dat dit ook voor biologische kinderen zal gelden. Ook dan is het niet gelijk altijd allemaal fantastisch en geweldig maar heb je soms echt tijd nodig om aan je rol van moeder en aan het kind te wennen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 15:18

Precies

In die strekking heb ik het ook gehouden.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 15:20

Gelijk

Ik reageerde op Didi

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 15:24

Misschien zou je aan je kinderen kunnen doorgeven

dat in principe alle gevoelens normaal zijn. Het gaat mij er vooral om dat je je bij de realiteit houdt en niet bij 'wat zou kunnen'. De realiteit is dat je niet kunt zeggen hoe makkelijk of zwaar het voor een ander zal worden, maak haar of hem dan ook niet bang met 'wat zou kunnen'. De realiteit is ook dat je niet kunt zeggen hoe een ander op een baby reageert. Als de 'vonk' pas later overspringt tussen moeder en kind dan de eerste dag wil dat niet zeggen dat die gevoelens verkeerd zijn en moeder zich daar schuldig over moet voelen.

Nog niet overtuigd

maar het ligt dan ook nog steeds gevoelig bij mij merk ik.

Abstracte angst voor bevallingen is uiteraard overbodig en niet functioneel.

Goed geinformeerd zijn (en wat dat precies betekent daar kan je een apart draadje over beginnen) lijkt me alleen maar nuttig. Het gaat dan niet om horrorverhalen maar wel om hoe kwetsbaar je bent in die uren en dat je niet zonder meer kunt vertrouwen op de gezondheidszorg. Dat had ik graag geweten vooraf. Nu is er iemand op mij ingewerkt.

Wat betreft de babytijd kan wat feitelijke info ook geen kwaad over slaapgebrek en tijdgebrek.

Het hele idee dat je mensen kunt afhouden van kinderen krijgen met reeele info is natuurlijk idioot. Dat komt ook doordat wij allemaal zo geisoleerd leven dat we veel te weinig babies zien voordat we zelf kinderen krijgen. Uiteindelijk is het de normaalste zaak van de wereld, hoort het bij het leven, dus aan valse bakerpraatjes heeft niemand wat.

De laatste jaren komen de dingen waar ik in mijn zwangerschap en bevalling tegenaan gelopen ben steeds meer in de publiciteit. Het ís zo dat de zorg lacunes heeft vertoond, de hoge babysterfte is het topje van de ijsberg. Er zijn gewoon dingen die niet kloppen. En dat zou je niet mogen bespreken omdat het mensen afschrikt?

Ik heb juist diverse bedankjes van mensen gekregen die ik voor hun bevalling had gewaarschuwd voor de kwetsbaarheid en voor de systeemfouten waar je je als patient tegen te weer moet stellen. Vaak kreeg ik alleen maar bedankjes achteraf, ook als de bevalling goed verlopen was, omdat ze zich zekerder en veiliger gevoeld hadden.
Maar goed, misschien hebben we het niet over hetzelfde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.