Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Graag meedenken: wat kan ik doen voor oudere man met licht verstandelijke beperking?


MadgeTheBadge schreef op 18-01-2024 om 12:38:

Dank voor al jullie input! Hier kan ik wel wat mee. Anders wonen lijkt dus niet te gaan lukken. Jammer, maar helder dat ik dan ik beter mijn energie kan steken in het regelen van een iets groter sociaal netwerk/vangnet voor en met hem.
Huishoudelijke hulp heeft hij niet, dat is een van de dingen waar ik mee bezig ben te regelen. Ook inderdaad vanwege de aanspraak en het oogje in het zeil. Maar ja, dat kost ook flink wat, zeker voor iemand met zijn inkomen.
Genoeg te doen, dus!

Als hij een wmo indicatie heeft kost huishoudelijke hulp minder dan je denkt. Daar betaalt hij een eigen bijdrage voor aan het cak net als begeleiding.


maar ik snap iets niet. Jij bent dingen aan het regelen die zijn begeleider eigenlijk moet regelen, zoals netwerk in kaart brengen/ uitbreiden en hhulp. Wat doet begeleider dan?

MadgeTheBadge

MadgeTheBadge

18-01-2024 om 16:19 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 18-01-2024 om 14:34:

[..]

Dit ja!?


Ik lees alleen wat jij denkt/vindt/verwacht en hem gunt, maar lees nergens hoe deze man er zelf over denkt of wat HIJ wilt? Allemaal heel lief gedacht van jou, daar niet van, maar je vult nogal wat in voor een ander.

Misschien is hij gewoon heel tevreden met hetgeen hij nu in zijn leven heeft en wil hij helemaal niet verhuizen? Geeft zijn huidige huisinrichting hem juist een vertrouwd gevoel van ‘thuis’ al is het voor een ander oubollig en gedateerd. Vindt hij het prima om ‘s avonds lekker voor de buis te zitten naast zijn vaste activiteiten die hij nu heeft (sport en hobby/toernooi).

Hij is licht verstandelijk beperkt, niet achterlijk of wilsonbekwaam. Niet iedereen heeft een rijk gevuld sociaal leven nodig om gelukkig of tevreden te zijn.

Sorry? Wie vult hier nou in? Ik OP een forum lees je nooit het hele verhaal, in die 3 regels. Ik wou bijna een lange reactie gaan typen, maar ik heb besloten dat ik me niet aangesproken voel door deze reactie...

MadgeTheBadge

MadgeTheBadge

18-01-2024 om 16:32 Topicstarter

Theekopje schreef op 18-01-2024 om 15:13:

[..]

Als hij een wmo indicatie heeft kost huishoudelijke hulp minder dan je denkt. Daar betaalt hij een eigen bijdrage voor aan het cak net als begeleiding.


maar ik snap iets niet. Jij bent dingen aan het regelen die zijn begeleider eigenlijk moet regelen, zoals netwerk in kaart brengen/ uitbreiden en hhulp. Wat doet begeleider dan?

Ja, dat verbaast mij ook. Hij heeft pas sinds 2 jaar begeleiding. Iets langer dan dat ik er ben. Hij krijgt 1 of 2 uur per 2 weken, dat is natuurlijk peanuts. Ze heeft het met hem over hoe het met hem gaat. Veel meer vertelt hij me niet. De ene keer komt ze langs, de andere keer belt ze. Volgens mij maakt ze die uren zelfs niet vol.

Zijn eerste begeleider was een pittige dame. Zij heeft bijvoorbeeld bewindvoering en mentor (mij) geregeld. Maar zij ging na een jaar met zwangerschapsverlof. Toen is het een tijd op een superlaag pitje komen te staan en kwam er af en toe een vervanger langs. Nu heeft hij een nieuwe begeleider, die ik 1 keer heb gesproken. Zij was heel blij met alles wat ik in die periode in gang had gezet en geregeld (duh) en laat voor mijn gevoel zoveel mogelijk op mijn bordje liggen onder het motto 'daar zijn wij niet van'. Dat begint me nu wel te irriteren want volgens mij klopt dat niet (altijd). Ik heb alleen niet helder wat ik wél van haar kan verwachten. Maar ik ga dan maar eens het gesprek met haar aan. Heb jij enig idee waar ik zou kunnen vinden wat ik redelijkerwijs kan en mag verwachten van Middin?

ik vind het heel vreemd dat een begeleider jou dit soort taken laat uitvoeren. Zij neemt haar verantwoordelijkheid niet. Als mentor heb je andere taken dan een ambulant begeleider.

eigenlijk is een ambulant begeleider regisseur van de client. Kijkt op alle gebieden mee in het leven en begeleidt de client hierbij. Daarnaast is deze begeleider contactpersoon tussen client en netwerk zoals ketenpartners.

https://www.overstap.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-ambulante-begeleiding/ 

De vraag ging over mogelijke hobby's, activiteiten, sociale contacten, toch? Zou hij vrijwilligerswerk leuk vinden en kunnen doen? Hangt natuurlijk af van het niveau waarop hij functioneert. Iets van hardloop-/fietsmaatje van iemand met een visuele beperking? Iets sociaals in een bejaardentehuis? Eventueel iets in het verlengde van het werk dat hij gedaan heeft? 

Stichting MEE kan vast iets betekenen!

RoodVruchtje schreef op 18-01-2024 om 14:34:

[..]

Dit ja!?


Ik lees alleen wat jij denkt/vindt/verwacht en hem gunt, maar lees nergens hoe deze man er zelf over denkt of wat HIJ wilt? Allemaal heel lief gedacht van jou, daar niet van, maar je vult nogal wat in voor een ander.

Misschien is hij gewoon heel tevreden met hetgeen hij nu in zijn leven heeft en wil hij helemaal niet verhuizen? Geeft zijn huidige huisinrichting hem juist een vertrouwd gevoel van ‘thuis’ al is het voor een ander oubollig en gedateerd. Vindt hij het prima om ‘s avonds lekker voor de buis te zitten naast zijn vaste activiteiten die hij nu heeft (sport en hobby/toernooi).

Hij is licht verstandelijk beperkt, niet achterlijk of wilsonbekwaam. Niet iedereen heeft een rijk gevuld sociaal leven nodig om gelukkig of tevreden te zijn.

Niet rot bedoeld, maar weet je wel wat een mentor is? Een rechter wist niet zomaar een mentor toe.

MadgeTheBadge

MadgeTheBadge

19-01-2024 om 10:11 Topicstarter

Theekopje schreef op 18-01-2024 om 17:15:

ik vind het heel vreemd dat een begeleider jou dit soort taken laat uitvoeren. Zij neemt haar verantwoordelijkheid niet. Als mentor heb je andere taken dan een ambulant begeleider.

eigenlijk is een ambulant begeleider regisseur van de client. Kijkt op alle gebieden mee in het leven en begeleidt de client hierbij. Daarnaast is deze begeleider contactpersoon tussen client en netwerk zoals ketenpartners.

https://www.overstap.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-ambulante-begeleiding/

Dankjewel, dit geeft wel inzicht. En als ik zo lees wat een ambulant begeleider doet, dan maakt deze zich er wel heel gemakkelijk vanaf. Ik ga eens een afspraak met haar maken zonder de cliënt erbij.

Ik heb wel helder wat mijn taken als mentor zijn, maar deze meneer vraagt wat anders. Dat wist ik toen ik eraan begon, is in overleg met de rechtbank en de coördinator van de organisatie gegaan, maar daardoor is het zoeken naar de juiste balans ook wat ingewikkelder. Ik denk dat een maatje ook wel wat voor hem kan zijn, dan kan ik weer meer terug in mijn rol van mentor.

Dit draadje helpt me wel om mijn eigen gedachten hierover meer op een rijtje te zetten en te scherpen. Fijn!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.