Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Gratis toegangstesten, sociaal?

Linkse partijen schreeuwen moord en brand over 7,50 voor een test voor bepaalde dure uitjes.

Wat mij betreft worden die toegangstesten niet gratis. Arme mensen kunnen die uitjes waarvoor je getest moet gaan worden toch al niet betalen. Dus dan betalen ze indirect mee aan de toegangstesten voor de mensen die wel geld hebben voor het hele gezin naar de Efteling of naar een festival.


Dat is nogal een aanname. Iedereen besteedt zijn geld aan wat hij belangrijk vindt. Voor sommige mensen is dat een bezoek aan de dierentuin.

Verder kan je het ook omdraaien: in deze sector werken veel mensen in laagbetaalde banen. Het zorgt ervoor dat de sector open kan, er geld verdiend kan worden en zij hun baan kunnen houden. Het mes snijdt aan 2 kanten.

Gratis hoeft voor mij ook niet. Het is een keuze om naar een activiteit te gaan. Een bijdrage mag best. 

Er zijn wel meer bezwaren dan alleen geld. Bijvoorbeeld de enorme moeite die erbij komt kijken. Als wij in ons eigen dorp uit eten zouden willen, moeten we eerst naar de stad gaan rijden om te testen en dan weer terug. Kost behoorlijk wat tijd, niks kan meer spontaan en voor een kleine bestelling is het erg veel geld erbovenop. En dat elke keer als je ergens naartoe wil. Daarnaast betekent het ook dat dingen als het zwembad en de bioscoop twee keer zo duur worden. Nog los van dat sommige mensen het niet kunnen betalen, zijn er minstens zoveel mensen die het dat geld niet waard vinden. Ik wil best 7,50 voor het zwembad betalen maar geen 15 euro. En hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld binnen sporten? Moet je dan voor elke training een test gaan doen? Dan betaal je dus 7,50 per training extra bovenop de contributie. Nogmaals het probleem van mensen die niet kunnen en mensen die dan denken 'laat maar'. 
Daarnaast zit je met grondrechten. Je stelt vrij verregaande voorwaarden aan het deelnemen aan het maatschappelijke leven, dingen die heel gewoon zijn. Als je student bent moet je je dus min of meer verplicht laten vaccineren anders moet je je meerdere keren per week laten testen om naar college te kunnen of tentamens te maken. 

MamaE schreef op 06-05-2021 om 21:41:

Er zijn wel meer bezwaren dan alleen geld. Bijvoorbeeld de enorme moeite die erbij komt kijken. Als wij in ons eigen dorp uit eten zouden willen, moeten we eerst naar de stad gaan rijden om te testen en dan weer terug. Kost behoorlijk wat tijd, niks kan meer spontaan en voor een kleine bestelling is het erg veel geld erbovenop. En dat elke keer als je ergens naartoe wil. Daarnaast betekent het ook dat dingen als het zwembad en de bioscoop twee keer zo duur worden. Nog los van dat sommige mensen het niet kunnen betalen, zijn er minstens zoveel mensen die het dat geld niet waard vinden. Ik wil best 7,50 voor het zwembad betalen maar geen 15 euro. En hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld binnen sporten? Moet je dan voor elke training een test gaan doen? Dan betaal je dus 7,50 per training extra bovenop de contributie. Nogmaals het probleem van mensen die niet kunnen en mensen die dan denken 'laat maar'.
Daarnaast zit je met grondrechten. Je stelt vrij verregaande voorwaarden aan het deelnemen aan het maatschappelijke leven, dingen die heel gewoon zijn. Als je student bent moet je je dus min of meer verplicht laten vaccineren anders moet je je meerdere keren per week laten testen om naar college te kunnen of tentamens te maken.

Ja ok maar het alternatief is dat er voorlopig niks open kan. Wat wil je dan? Wel of niet testen blijft een keuze, maar mensen die wél iets willen kunnen dat tenminste doen.

Vorig jaar kon er in de zomer ook best veel open met beperkte aantallen en eventueel mondkapjes. Als de 1,5 meter blijft, blijven de aantallen ook beperkt. 
Feit blijft dat het behoorlijk in de kosten gaat lopen, zeker bij grotere gezinnen, en dat er mensen op economische gronden aan de kant blijven staan in de samenleving. Sociale ongelijkheid groeit al jaren en ik zie dat als een van de grootste problemen van deze tijd. Het belangrijkste blijft afstand en beperking van aantallen mensen.

https://www.trouw.nl/binnenland/horeca-musea-en-bioscopen-zien-verplichte-toegangstesten-helemaal-niet-zitten~bc62b8324/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.ouders.nl%2F

Horeca, musea en bioscopen zien verplichte toegangstesten helemaal niet zitten

De Tweede Kamer debatteert donderdag over een wet die het verplichten van toegangstesten mogelijk moet maken. Maar veel sectoren willen helemaal geen sneltesten meer. Zij zeggen dat ze open kunnen zonder testen.

Anne ter Rele 5 mei 2021, 23:27

Horeca, musea, bioscopen en het hoger onderwijs zitten niet te wachten op toegangstesten in hun sector. Met testbewijzen wil het kabinet de heropening van de samenleving versnellen. Maar veel sectoren denken dat hun sector ook zonder testbewijs veilig open kan, blijkt uit een rondgang van Trouw.

Donderdag debatteert de Tweede Kamer over de sneltestwet ‘Tijdelijke wet testbewijzen Covid-19'. Die wet geeft concertzalen, musea, theaters, evenementen en de horeca het recht om toegangstesten bij entree te verplichten. Daarmee mogen de sectoren eerder open, belooft het kabinet, mits de besmettingscijfers dit toelaten. De toegangstesten zijn voorlopig op kosten van VWS: vanaf 1 juli moeten bezoekers per testbewijs 7,50 euro bijdragen.

Maar veel sectoren zitten helemaal niet te wachten op zulke toegangstesten. Zo noemde de Koninklijke Horeca Bond (KH het inzetten van sneltesten woensdag ‘onbespreekbaar’. De sectoren stellen ook zonder toegangstesten veilig open te kunnen: het handhaven van reguliere coronamaatregelen, zoals handen wassen en de anderhalvemetermaatregel, zou voldoende zijn om besmettingen te voorkomen.

‘Bezoekers haken af’

Volgens de sectoren zou het verplichten van toegangstesten bezoekers ervan weerhouden nog langs te komen. “Als je op donderdag een test moet doen om op zaterdag naar een museum te gaan, dan haakt een deel van de bezoekers af”, zegt Janneke Visser van de Museumvereniging.

Ook de reistijd zou bezoekers afschrikken: tijdens de pilots waren er in heel Nederland 33 testlocaties. “Als je bijvoorbeeld in Zevenaar naar de bioscoop wil, moet je naar Arnhem voor een test, een reis van 22 kilometer”, vertelt Gulian Nolthenius van de Nederlandse Vereniging voor Bioscopen en Filmtheaters (NVBF). Stichting Open Nederland, dat verantwoordelijk is voor de toegangstesten, zegt het aantal testlocaties te willen uitbreiden, maar weet nog niet met hoeveel.

Alleen de evenementenbranche is positief over het tijdelijk inzetten van toegangstesten. “Bij festivals en concerten kun je de anderhalve meter niet handhaven”, zegt Willem Westermann van de Alliantie van Evenementen. “Daarom vinden wij toegangstesten deze zomer een goed idee. Maar als een grote groep jongeren gevaccineerd is, willen we er snel weer vanaf.” Overigens vindt de evenementenbranche de kosten van de testen wel te hoog. Die zouden vooral jongeren benadelen.

Universiteiten en hogescholen

Ook het hoger onderwijs mag de toegangstesten verplichten, staat in de wet, maar alleen als er echt geen andere optie is. “Toch zijn wij ongelukkig met deze clausule”, zegt woordvoerder Gijs Dupont van de vereniging van universiteiten VSNU. “Want mochten toegangstesten verplicht worden, dan moeten universiteiten tegelijkertijd online en offline onderwijs gaan geven. Dat is veel te veel gedoe.” Ook Eva Kloosterman van de Vereniging Hogescholen noemt het verplicht controleren van studenten met toegangstesten ‘erg lastig uitvoerbaar’.

Het lijkt overigens onwaarschijnlijk dat het hoger onderwijs echt toegangstesten gaat invoeren: vorige week schreef het ministerie van OCW dat het hoger onderwijs vanaf september waarschijnlijk weer open kan, zonder handhaving van de anderhalvemetermaatregel. Vanaf woensdag kunnen studenten zich wel aanmelden voor een vrijwillige zelftest voor aanvang van een college. “Maar die test is altijd vrijwillig”, benadrukt Kloosterman.

Geen test in dierentuin

Het kabinetsplan om met toegangstesten sneller te heropenen geldt niet voor attractieparken, dierentuinen en bibliotheken: omdat dat zogeheten ‘doorstroomlocaties’ zijn, zouden die eind deze maand zonder toegangstesten mogen heropenen. “Maar dat staat nog niet vast”, benadrukt een woordvoerder van VWS. “Daar spreekt het kabinet volgende week over.”

Volgens een woordvoerder van VWS moet de sneltestwet ruimte geven aan sectoren die zonder test niet open mogen. “Als het de komende maanden toch slechter gaat met de besmettingen, kunnen musea en evenementen langer open blijven”, stelt zij. “Dat is goed voor ondernemers en het mentale welzijn van Nederlanders.”

De woordvoerder benadrukt dat nog niet bekend is of gevaccineerden het virus kunnen overdragen. “Als dat zo is, blijven toegangstesten mogelijk óók na juli belangrijk bij grote evenementen.” Ligt een testsamenleving op de loer? “Absoluut niet”, benadrukt de woordvoerder. “Op het moment dat de testen niet meer nodig zijn, dan schaffen we ze direct weer af.” 

Lees ook: Sneltestbedrijven spannen kort geding aan tegen Stichting Open Nederland om ‘oneerlijke concurrentie’ bij toegangstesten Twintig testbedrijven spannen een kort geding aan tegen Stichting Open Nederland, die deze maand ruim 400 testevenementen organiseert. De stichting zou één bedrijf onterecht hebben voorgetrokken, om op kosten van de staat honderdduizenden toegangstesten uit te voeren.

De reisbewegingen rondom het testen lijken mij an sich al een risico op besmetting.

De betrokken sectoren zien er niets in. Misschien moet je het beperken tot grote drukke festivals en dan zelf betalen. En verder alles wat buiten is en zich aan afstand, beperkt aantal mensen of tijdslots, luchten en handen wassen kan houden mag open.

Over 2 weken of net wanneer inderdaad 20 procent van de IC opnames, of aantal verblijf, gedaald is

En houd in vredsnaam die scholen beperkt open, mag, maar met maatregelen. Je wil echt geen broedplaatsen met het virus, echt niet, en vaccineren van jongeren is nog niet aan de orde.

AnneJ schreef op 06-05-2021 om 22:10:

En houd in vredsnaam die scholen beperkt open, mag, maar met maatregelen. Je wil echt geen broedplaatsen met het virus, echt niet, en vaccineren van jongeren is nog niet aan de orde.

Als gevaccineerden weer tralala naar het buitenland afreizen, vind ik het van de zotte om de scholen nog deels dicht te houden. Vanwege de examens ontstaat er overigens na de meivakantie gelukkig weer meer ruimte in de school en mag ook mijn jongste weer fulltime naar school. Ik weet dat jij dat maar flauwekul vindt AnneJ maar voor hem, voor ons, is dat een zegen. Die maatregelen, daar heb ik geen enkel bezwaar tegen. Het werkt ook prima op de school van mijn kinderen. Sinds de heropening heb ik nog maar 1 melding van een besmette leerling gehad. Geen brandhaard dus.

Geen flauwekul maar een petrischaaltje voor het virus. Zo'n school met te weinig maatregelen van betekenis.

Mija schreef op 06-05-2021 om 22:58:

[..]

Als gevaccineerden weer tralala naar het buitenland afreizen, vind ik het van de zotte om de scholen nog deels dicht te houden. Vanwege de examens ontstaat er overigens na de meivakantie gelukkig weer meer ruimte in de school en mag ook mijn jongste weer fulltime naar school. Ik weet dat jij dat maar flauwekul vindt AnneJ maar voor hem, voor ons, is dat een zegen. Die maatregelen, daar heb ik geen enkel bezwaar tegen. Het werkt ook prima op de school van mijn kinderen. Sinds de heropening heb ik nog maar 1 melding van een besmette leerling gehad. Geen brandhaard dus.

Jaloers hier. Ik hoop dat mijn kind binnenkort ook wat vaker kan dan een paar uur per week. En de oudste komt nog steeds helemaal niet op de uni. Zodra de ziekenhuizen leeg stromen moet dat meteen weer kunnen. Ik geef erg met liefde mijn vakantie voor op. Dan maar grenzen dicht en scholen open. 

AnneJ schreef op 06-05-2021 om 23:00:

Geen flauwekul maar een petrischaaltje voor het virus. Zo'n school met te weinig maatregelen van betekenis.

Onder de 18 word je niet gevaccineerd, dus ook in september zal corona rond gaan onder kinderen. Hoe lang wil je die kinderen thuis houden? 

Naar school, ja dat zou leuk zijn. Ons kind dat in 5VWO zit heeft sinds de scholen dicht gingen in december 5 lesuren op school mogen volgen. Door de opzet/lesmethode van de school en het aantal leraren dat zelf niet fysiek les wil geven. Dus voor 1 uurtje naar school als hij een dag naar school mag. Hiep hoi. En alle lesuren zijn ingekort van 70 min naar 50 min, dus hij krijgt sowieso al veel minder onderwijs. Ik vind het echt knap hoe hij het doet!

Maar daar ging het hier niet over. Bij locaties waar mensen op hun plaats zitten als restaurants vind ik een toegangstest überhaupt niet nodig. Stel dat wij met het hele gezin uit eten willen, dan gaan we niet eerst met z'n allen naar een testlocatie, geld dokken en dan naar het restaurant. Dat wordt dan nog tot september thuis eten. Voor bv een museum kan ik het mij voorstellen omdat er mensen rondlopen. Maar ga jij nog € 7,50 pp extra betalen voor de entree? Ik heb niet voor niets een museumkaart.

Maar vooral het gedoe en het geplan. Blegh.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.