Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Marian van Agt

Marian van Agt

17-12-2008 om 22:08

Groot dictee

(Beetje ongebruikelijk om hier als Forumbeheerder te schrijven, maar ook Forumbeheerders maken weleens een dictee.)

Ik had 15 fouten, maar wel streng geteld:
gueuze lambic tel ik voor 4 (geuzelambiek)
eau-des-carmes voor 2 (eau des carmes),
illusiever ook voor 2 (elusiever)
als je Sodom schrijft schrijf je ook Gomorra, weer 2 (sodom en gomorra)
Onze Vader, weer 2 dus (Onzevader)
en voor de rest alleen 'enkele' fouten.

En ik had nog wel met m'n authentieke dicteepen van 2 jaar geleden geschreven ... het heeft niet mogen baten.

Ik vond het wel een prachtige tekst van Kristien Hemmerechts, echt een dictee!

Groet, Marian
(niet-virtuele tweede plaats 2006)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

30 fout

En ook streng geteld (onzelievevrouwenkerk ipv. Onze-Lieve-Vrouwekerk, dat zijn er geloof ik meteen 6 met al die gemiste hoofdletters en streepjes en dan nog die foute n... *AAARGH*), jammer dat ze er niet bij zeiden hoe dat daar gerekend werd.
En een paar dezelfde fouten als jij, bv. illusieve ipv. elusieve, ik dacht dat het aan de beroerde uitspraak van Philip lag dat hij dat zo nadrukkelijk met een 'e' vooraan uitsprak! Sodom en Gomorra, ook fout. En eau des carmes, noooooooit van gehoord, viel me al mee dat ik er eau de carme van had gemaakt en niet iets nóg gekkers. (Dat sprak hij overigens wél fout uit volgens mij, geen duidelijke dè maar duh, zeg maar.)
Dingen als ecclesiastische, eschatologische en pernicieuze had ik dan tot mijn stomme verbazing weer wel goed, ook nooooooit van gehoord.
Stomme regeltjes trouwens, waarom schrijf je benedictijnerabt nu wél aan elkaar en een fransiscaner abt niet. Snap er geen bal van

Prachtige tekst inderdaad, maar wel moeilijk . Petje af dus dat jij er maar 15 fout had!

Ik had er 42 (de prominente Nederlanders gemiddeld 48, dat viel weer mee dus...). O ja, Pelle, de winnaar had er geloof ik 8 gemaakt en was wederom een Belg.

Marian van Agt

Marian van Agt

18-12-2008 om 09:00

Belg

Het zijn niet altijd de Belgen hoor! In het jaar dat ik meedeed waren de eerste drie Nederlanders.

Groet, Marian

ishtar

ishtar

18-12-2008 om 09:09

Aaaarch

is dat al geweest dan? Sh*t, heb ik het gemist!!!

Marian van Agt

Marian van Agt

18-12-2008 om 09:16

Streepjes en benedictijner

O ja, de Onze-Lieve-Vrouwekerk had ik ook met streepjes, ik had bijna alleen dubbele fouten! En net als Mickey ecclesiastisch en eschatologisch en pernicieuze goed. Geen idee van de betekenis maar daar werd gelukkig niet naar gevraagd

Die eau des carmes had ik wel door (al had ik die juist weer wel met streepjes, grrrr), ik dacht dat het iets met karmelieten te maken zou hebben, een of ander vaag abdijdrankje, dus meervoud. Dat was dan weer een goede gok. Voor de uitspraak kon je inderdaad beter maar niet naar Philip luisteren.

Ja, dat gedoe met die abt ... dat komt alleen door de spelregels. Staat het in het groene boekje, dan geldt dat. Staat het er niet in, en ook niet in Van Dale, dan gelden de spellingregels. Kapucijner, franciscaner en benedictijner zijn volgens het groene boekje bijvoeglijke naamwoorden.
Maar (alleen) benedictijner- staat in Van Dale als deel van een samenstelling en niet als bijv. nw. Erg gemeen dus van de jury en volgens mij gewoon een fout van Van Dale.

Groet, Marian

Iris

Iris

18-12-2008 om 09:33

24 fouten

Ja, leuk altijd, dat dictee. ik doe al vanaf het begin mee en zit altijd wel onder het gemiddelde. Deze keer vond ik het ook wel heel moeilijk, en ik heb bijna alles zitten gokken. Maar zoveel mogelijk dingen met een kleine letter geschreven en zonder streepjes en aan elkaar. Dus veel goed gegokt.
Ik heb zelf niet het groene boekje, dus ik ken ook al die regels niet, zeker niet die van de niuwe spelling. Vind ze allemaal erg onlogisch.
Het kinderdictee heb ik opgenomen en dat gaan de kinderen binnenkort ook doen. We maken er maar een jaarlijkse traditie van.

Mareld

Mareld

18-12-2008 om 11:38

Dochter heeft meegedaan

Mijn dochter van 11 heeft gisteren meegedaan, ik lees nu pas dat er ook een kinderdictee is, hadden we eerder moeten weten! Dochter had die woorden als eschatologische en pernicieuze ook goed! Ze had 57 fouten en dan inderdaad ook echt alle fouten meegeteld (dus evt. meerdere fouten per woord). Ik vond het goed gedaan door haar. Volgend jaar dat kinderdictee dus eens in de gaten houden!

Marian: echt super gedaan zeg!

Marian

Marian

18-12-2008 om 12:20

Kinderdictee

http://www.omroep.nl/nps/grootdictee/kinderdictee.html

Kinderen kunnen met het echte dictee meedoen als hun school met de voorronde meedoet.

Groet, Marian

Marleen

Marleen

18-12-2008 om 12:38

Hoi,
Ik had 34 fout en dan vooral streepjes en hoofdletterfouten, wenig tot geen spellingsfouten. Toch wel jammer, ik deed vroeger ook altijd mee en dan deed ik het best goed. Sinds de gewijzigde spellingsregels bak ik er niks mee van. Ik neem me ieder jaar voor het groen boekje uit mijn hoofd te leren, maar dan is het ineens al weer zover en heb ik het nogn iet gedaan. Maar goed, ik zat iets onder het gemiddlede in ieder geval. Wat ik wel raar vind is dat de extra n zoals in hartenpijn niet wordt uitgesproken. Oorspronkelijk kennen wij toch geen stomme n? Ik snap niet dat er nadrukkelijk hartepijn wordt gezegd als het hartenpijn is. Verder vond ik die dubbelpresentatie leuk,
groetjes, Marleen

Wauw

Ik kan nog geen twee zinnen op het forum schrijven zonder spelfouten. Echt knap hoor, Marian!!
(Maar ik kan wel 7* sudoku's oplossen dat dan weer wel )

Hoop voor de toekomst

Na jaren met kromme tenen het taal- en spellingsonderwijs en hun resultaten gevolgd te hebben, kan ik een ieder gerust stellen. Zoon, bijna 21, heeft bij ons op de bank zitten schrijven. Wij hebben het nagekeken volgens de methode zoals Marian boven beschrijft.
Hij had 34 fouten.
Keurig!
Het kan dus toch nog goed komen met uw slordig spellende msn kind.
Groet,
Miriam Lavell

maan.

maan.

18-12-2008 om 18:44

Hier 29 fout.. voornamelijk bestaande uit wel/niet streepjes, wel/niet hoofdletters, wel/niet aan elkaar geschreven. Echt woordfouten voornamelijk in de 'rare' woorden. Sommige dingen moest ik echt drie keer aanhoren en dan had ik nóg geen idee waarover ze het hadden.

Kinderdictee is dan inderdaad een stukkie makkelijker!! Hihi die heb ik samen met mijn dochter gemaakt.

Kinderdictee

Daar had ik 5 fouten in . Dochter van 13 deed helaas niet mee, ik was inderdaad wel eens benieuwd hoe de MSN-generatie het eraf zou brengen. Maar er is hoop dus!

Trouwens, o.t., maar dat MSN-taaltje is nog helegaar niet makkelijk, mijn dochter doet dat zelfs in het Engels. Daar lijken wel eigen regels voor te bestaan... alleen zijn die nog minder te volgen dan het Groene Boekje )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.