Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


ex-dikkerd

ex-dikkerd

15-07-2013 om 08:24

Ely, pingpongen

Ik weet niet of het gepingpong tussen Liora en mij negatief over is gekomen, maar zelf ervaar ik het vooral als positief. Het uitwisselen van informatie en ervaringen.

En wat Katan betreft: het is één van de zeer vele meningen die er zijn. En of hij gelijk heeft? Ik heb geen idee. Ik heb het afgeleerd elke mening over voeding direct aan te nemen. Het heeft mij in het verleden teveel ellende gebracht.

Pluk53

Pluk53

15-07-2013 om 08:27

Liora en ex-dikkerd

Die "malabsorbtie", is het je bekend welk.gedeelte.van.wat je eet "passeert"?
En wat is nu jullie dagelijkse "totaal" aan calorieen?
Ex-dikkerd, leveren jullie.geen commentaar op die steeds wisselende adviezen. De begeleiders moeten zich toch realiseren dat dit niet bepaald bijdraagd tot de helderheid.

Erkennen dat niemand het weet

Het grappige is, dat ik de door mij veelgeciteerde Martijn Katan dat werkelijk heb horen doen. Ik heb hem letterlijk horen zeggen: "we weten gewoon ook heel veel nog niet over de invloed van voeding". Daarmee haakte hij toen met name in op de manier waarop de media op bepaalde onderzoeken inspringen (en de manier waarop bepaalde onderzoekers hun bevindingen publiceren). Er wordt iets superigs ontdekt, latere onderzoeken zwakken die resultaten flink af of het blijkt niet eens reproduceerbaar te zijn, maar intussen is de grote aandachtsgolf al geweest en zijn duizenden mensen plotseling bekeerd. Het prettige van Katan vind ik in dat opzicht, dat hij juist naar het grote geheel blijft kijken.
Wat mezelf betreft, ik zag mezelf gelijk krijgen mbt tussendoortjes in Labyrint (eerste helft). http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1355358 . En ter toevoeging: ik denk al een tijdje dat de mens van oudsher is uitgerust met een "programma" om voldoende te eten, en bij voorkeur een beetje teveel, om reserves voor slechter tijden op te bouwen. Zelfs nu je al jaren genoeg eten krijgt (alhoewel, de hongerwinter is evolutionair bezien nog helemaal niet zo lang geleden) is dat "programma" nog steeds niet gewist. Mede daardoor is het zo moeilijk om eten te laten staan, mede daardoor is alles zo lekker. Want waarom heeft dat lijf nog niet geleerd om zijn malabsorbtie zodanig te regelen dat je op een gezond gewicht blijft? Omdat dat evolutionair bezien nog geen kans heeft gehad. Theorietje van mij, nog niet bewezen. Het lost ook verder nog niets op.

liora

liora

15-07-2013 om 09:25

Pluk

geen idee, bereken het lekker zelf, je leest toch het voedingsadvies? Kies voor alles de magere variant, behalve voor vis.

Doei!

liora

liora

15-07-2013 om 09:26

Katan

Nou Martijn Katan is hoogleraar voedingsleer, en dat vind ik toch niet 'zomaar een mening'. Hij heeft ook veel onderzoek gedaan en gepubliceerd. Ik beschouw hem echt als een autoriteit op dit gebied!

Dat neem ik toch serieuzer dan iemand die zegt: sinds ik geen koolhydraten meer eet voel ik me veel fitter!

(of zo)

Liora

ex-dikkerd

ex-dikkerd

15-07-2013 om 09:27

Pluk

Ja, we (we, want die bijeenkomsten zijn in groepen) hebben inderdaad aan de begeleiders gezegd dat we de adviezen erg tegenstrijdig vonden. Echt een duidelijk antwoord is er niet op gekomen.
Wat de kcal betreft: ik ben heel benieuwd wat Liora heeft geleerd. Ik heb zelf geleerd dat we geen calorieën meer mogen tellen, maar ik heb van andere gb-ers gehoord dat het caloriegebruik tussen de 1200 en 1500 (ook dat getal verschilt nog wel eens) moet liggen.
Wat de malabsorbtie betreft: ik heb gehoord dat vooral vitamine B12, D, calcium en eiwitten slechter opgenomen worden. Vandaar dat er ook speciale vitaminecapsules bestaan met een enorm hoog B12-gehalte. Ook dat is omstreden, sommige GB-behandelaars zeggen dat je met een multivitaminepreparaat van het Kruidvat of de Hema net zo ver komt.
Aangeraden wordt om ook extra eiwit (whey-eiwit in poedervorm) te gebruiken, maar ik heb een paar maanden weer geleden te horen gekregen dat dat alleen maar in het begin na de operatie nodig is. (alweer zoiets verwarrends...).

Ik moet zeggen dat ik geen seconde spijt heb van de operatie, het heeft mij heel goed geholpen en ik heb, behalve het risico op hypo's als ik niet op tijd eet, geen nare bijverschijnselen er aan over gehouden. Het is ongeveer anderhalf jaar na mijn operatie en het gaat goed met me. Maar de nazorg vind ik, zoals ik er nu op terug kijk, erg tekort schieten. Vooral vanwege de tegenstrijdige (di)eetadviezen.
Waardoor mijn vermoeden dat niemand het antwoord op de obesitas-tsunami eigenlijk weet alleen maar versterkt wordt. En dat het echt niet alleen maar een kwestie is van "gewoon wat minder eten", maar heel erg individueel bepaald. Want waarom kan de één ongestraft maar een eind weg eten zonder een gram aan te komen (hoe de aders er van binnen uit zien kunnen we niet weten, dat is weer een ander verhaal ) en komt de ander met gemak drie hardnekkige kilo's aan na een avondje alle remmen los? Waarom heeft de één geen rem (als in: vol gevoel) tijdens het eten en de ander wel? Is het alleen maar een kwestie van wilskracht of speelt hier iets veel complexers?
We weten het niet. Ik ook niet.
En een operatie is niet zaligmakend. Ik ben enorm geholpen met de operatie, maar ik ken ook mensen die er alleen maar ellendiger uit zijn gekomen omdat ze amper meer kunnen eten. Het is een groot risico. Maar ik was zo ver dat ik dacht: ik neem dat risico. Obese zijn, écht obese zijn, is namelijk iets verschrikkelijks. Slechts weinig obese mensen die roepen dat ze er prima mee kunnen leven, menen dat ook echt.

ex-dikkerd

ex-dikkerd

15-07-2013 om 09:35

Liora en genista

Liora, no offence, maar ik heb door schade en schande geleerd dat een titel voor iemands naam ook niet altijd zaligmakend is. Hoewel ik Katan niet bij voorbaat al afwijs, want hij klinkt behoorlijk genuanceerd.
Genista, wat jij denkt, denk ik ook wel eens. Een kwestie van evolutie, gecombineerd met de krankzinnige hoeveelheden voedsel die we sinds de vorige eeuw tot onze beschikking hebben en de drastisch afgenomen lichaamsbeweging. Vroeger deden we bijvoorbeeld de was met de hand en ik zie mijn oma nog zweten bij het wasbord, de kookwas en de wringer (hoewel... Oma was ook flink aan de maat!).

Maar ook dat is één van de vele theorieën.......

Net als mijn theorie dat de obesitastsunami gelijk oploopt met het gebruik van lightproducten, in het bijzonder zoetstoffen ))

Ex-dikkerd

Die aflevering van Labyrint kan ik je aanraden (met name de eerste helft dus). Ik vond het echt iets bijzonders, een toevoeging in de hele discussie (in de zin van een handvat, niet een smoesje). En ik ben blij dat wij toch nooit zijn overgestapt op "gezonde koeken" als tussendoortje op school. Het "gezonde" van die koeken zag ik toch al niet, en het ongezonde zie ik nu wel.

Gezonde koeken

Breek me de bek niet open. Een van mijn kinderen kan niet tegen industrieel bewerkte vetten, die in bijna alle bakkerijproducten behalve die van natuurvoedingswinkels zitten. Ik kon natuurlijk fruit meegeven als pauzehapje, maar hij wilde graag net als de anderen weleens een koek mee, maar dus geen Evergreen. Ik kocht zoiets soms bij de natuurwinkel maar wilde liever zelf wat bakken. Dus bakte ik zeer gezonde muffins, nog gezonder dan de koeken van de natuurvoedingswinkel. Mocht niet van de juf. Want muffins waren 'cake' en dat konden ze niet toestaan. Evergreen (of nog erger) mocht wel, want dat waren 'gezonde koeken'. Blèh, wat en vervreemding van waar het bij eten om gaat: voedingswaarde en smaak. De muffins waren gezonder en lekkerder dan die stomme Evergreens maar daar had een autoriteit het stempeltje 'gezond' op gezet.

liora

liora

15-07-2013 om 09:49

Ex-dikkerd

Bij ons is iedereen behoorlijk goed uit de operatie gekomen. Ik ben het wel met je eens dat de adviezen niet altijd heel duidelijk zijn. Vooral moet je niet teveel op fora en zo kijken, want dan zie je echt door de bomen het bos niet meer. Ik houd maar vast aan wat de dietiste zegt.

Eiwit malabsorptie heb ik niet gehoord, calcium wel, vandaar dat we daar zoveel van moeten eten.

Voor eiwitten heb ik een lijst waarop je kunt zien hoeveel gram eiwit er overal in zit en je moet echt steeds eiwitten eten om je minimale hoeveelheid te halen.

Dat poeder heb ik ook gehad, Protifar, maar dat was alleen tot we de minimale hoeveelheid voeding konden eten (we hadden een lijst met wat je minimaal moet eten per dag). Zodra je dat at, kon je weer stoppen met protifar.

Ik heb berekend dat als ik elke avond 100 gram vlees of vis eet, op elke boterham kaas of vleeswaar of ei, 6 dl zuivel waaronder altijd 1 bakje kwark van 200 gram, ik het net haal!

En dan neem ik dus altijd nog een eiwitrijk tussendoortje zoals een paar plakjes kipfilet, of mozarella met tomaal, of cottage cheese met komkommer of een ei.

Liora

ex-dikkerd

ex-dikkerd

15-07-2013 om 10:09

Gelatine

Ik heb ook zoiets meegemaakt! Het is alweer 10-15 jaar geleden, maar ze mochten toen alleen Evergreens, voorverpakte ontbijtkoekrepen of mueslirepen meenemen, want "daar zat geen vet in". Ik heb heel wat commentaar gehad omdat ik weigerde die troep mee te geven en kon nog een sneer erbij krijgen omdat ik dik was, en dus geen verstand van gezond eten zou hebben. Ik kan me er na al die jaren nog kwaad om maken.

ex-dikkerd

ex-dikkerd

15-07-2013 om 10:24

Liora

Ja, die lijst heb ik ook gekregen! En ik kijk altijd op de verpakkingen. Ik haal het ook net, ik eet graag ei, vlees en vis, dat scheelt ook. Verder drink ik melk (halfvol) en yoghurt, ik hou niet zo van kwark. Mozzarella vind ik nog wel "eng" om te eten omdat er in mijn hoofd zit dat ik alleen maar 20+ kaas mag eten, maar ik lust het graag, maak ook graag salades met tomaat, komkommer en mozzarella of feta. Maar het is maar net-aan dat ik het haal en soms roer ik een maatlepel eiwitpoeder door mijn yoghurt.
Met dat eiwitrijke eten is het wel heerlijk barbecue-en! Ik maak sausjes van yoghurt en eet kip en die salades, of leg plakken aubergine op de barbecue met een plak mozzarella, feta of geitenkaas, met daaroverheen wat geknipte tijm. Na een paar happen zit ik al vol, dus het moet goed én lekker zijn
Nog een tip: laatst at ik prikkertjes met een stuk komkommer, mozzarella en een blaadje verse basilicum, gedipt in balsamico-azijn. Echt zo lekker!
Dat is het mooie dat ik bij de GB heb gekregen: ik hoef niet meer tegen die eeuwige honger (buikhonger, geen hoofdhonger) te vechten, ik weet nu ook wat het is om verzadigd te zijn en "nee" te kunnen zeggen, niet omdat het moet, maar omdat ik gewoon vol zit. Een totaal nieuw gevoel voor me! Ik leer ook te genieten van eten en begin het steeds minder als mijn vijand te zien. En dan is zo'n prikkertje echt een delicatesse in plaats van "er zit kaas op, laat stáán"

Pluk53

Pluk53

15-07-2013 om 11:02

Ex-dikkerd, eeuwige honger

Wanneer is dat begonnen, die "eeuwige honger"? Dus dat gaat niet over als je een aantal jaren gematigd hebt, die honger blijft?
Ik meen dat honger

Pluk53

Pluk53

15-07-2013 om 11:06

Te snel

Ik dacht dat bij hongerstakers het "hongergevoel" na 2 weken verdwenen was. Het is dus niet zo, dat als je een jaar gematigd hebt ( met die altijd aanwezige honger), dat dit dan (langzaam) vermindert/verdwijnt?

ex-dikkerd

ex-dikkerd

15-07-2013 om 11:13

Honger

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken natuurlijk, maar bij mij verdween het niet. Ik heb sinds mijn puberjaren elk mogelijk dieet geprobeerd, inclusief het halveringsprincipe. Ik was zelfs een ster in het mijzelf uithongeren en kon complete maaltijden overslaan, wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat ik anorexische neigingen had. Tot ik weer eens van mijn stokje ging en wist dat ik niet zo goed bezig was. En zo val je 5 kilo af en komt er weer 10 bij. Zonder vreetbuien. Maar wel met een lange reeks diëten waar echt heel slechte bij zaten, maar die destijds als dé oplossing werden gezien. Ik noem het brooddieet, bepaalde pillen, Modifastkuren van een week (drie zakjes per dag, meer variatie had je toen nog niet).

De honger was er. Altijd. En als ik iets minder zelfbeheersing had gehad en me wél volgestopt had om die eeuwige knaag te dempen (en geloof me, de verleiding was er echt wel!), was ik waarschijnlijk nu 250 kilo geweest. Of dood.

Maar ik weet niet hoe dat met andere mensen werkt.

Pluk53

Pluk53

15-07-2013 om 11:13

Info hongerstaking

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/41881-hongerstaking-de-gevolgen.html.
Het gaat mij enkel over wat over het hongergevoel verteld wordt. Hongerstaking is vaak een laatste schreeuw om aandacht, en het ultieme verzet waarbij men zijn leven op het spel zet.

ex-dikkerd

ex-dikkerd

15-07-2013 om 11:28

Toch iets anders

Dat is als je jezelf volkomen uithongert. Ik at elke dag nog wat, al waaide het bijna van mijn bord, zo weinig was het. De hongerkramp en maagpijn herken ik wel, al is het denk ik minder dan wanneer je in volledige hongerstaking gaat. En een schreeuw om aandacht was het allerminst, net zo min als een ultiem verzet. Misschien wel een wanhopig-radicale actie om van mijn vet af te komen (en de meningen van mijn omgeving daarover), maar dat was mijn gb tenslotte ook want ik ben me nog steeds bewust van de risico's en dat de gevolgen op de lange termijn nog niet echt duidelijk zijn. Maar zo verder leven, gevangen in een lijf dat alleen maar walging en spot opriep, was ook geen optie.

Overigens was uithongeren niet mijn enige manier om te diëten, want ik heb veel geprobeerd. Ook heel eenzijdig eten (brooddieet, absoluut geen vet meer, fruitkuren, noem maar op). Als je wanhopig bent en "gewoon eten" alleen maar meer ellende oplevert, probeer je de gekste dingen.

En hoe het precies werkt? Ik weet het niet. Ik weet alleen hoe ik was en hoe ik nu ben.

Pluk53

Pluk53

15-07-2013 om 12:03

Ex-dikkerd

Ik snap dat "eeuwige honger" geen draaglijke manier van leven is. Want dat is, zoals ik het begrijp, het positieve effect van een gb. Dat het nu wel mogelijk is om minder te eten, zonder honger (Plus daarbij het "voordeel" van de malabsorbtie).

liora

liora

15-07-2013 om 13:47

Eeuwige honger

Dat had ik dan weer niet hoor.

ex-dikkerd

ex-dikkerd

15-07-2013 om 14:11

Liora

Ik geloof je meteen. Er zijn zo ontzettend veel oorzaken van overgewicht, ik denk dat iedereen zijn of haar eigen verhaal heeft. Soms heel simpel te verklaren, soms heel gecompliceerd.

Pluk53

Pluk53

15-07-2013 om 16:09

Liora

Als je geen "eeuwige honger" had (tijdens het dieten) , waarom kon je dan niet simpelweg zonder gb je huidige dieet volgen (eventueel aangepast, omdat je dan geen "malabsorbtie" zou hebben). Iets minder riskant, want er sterft toch nog een op de 200 aan.de gevolgen/complicaties van de gb-operatie.

liora

liora

15-07-2013 om 19:20

Ex-dikkerd

Er is ook 20% mozzarella, die kleine bolletjes! Je kunt best 45+ kaas eten maar omdat er meer vet in zit, heb je sneller genoeg gehad en krijg je minder eiwitten binnen per stukje.

mirreke

mirreke

15-07-2013 om 20:14

En: elke ochtend beginnen met een glas citroensap met water

Voor de lijst waarom dit uiterst gezond voor je is en ook helpt bij het afvallen:

http://www.naturalworlds.org/wolf/history/Canis_dirus.htm

mirjam

mirreke

mirreke

15-07-2013 om 20:17

Hahaha, sorry, dit gaat over de dire wolf )

Wat raar zeg. Enfin, de link die ik bedoelde:

http://myhealthlist.net/2013/04/why-you-should-drink-lemon-water-in-the-morning/

mirjam

Ely

Ely

15-07-2013 om 23:44

Dank

Nu begrijp ik het beter. Enne, ik vond de pingpong niet irritant ofzo hoor, was gewoon een manier om te inschrijven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pluk53

Pluk53

16-07-2013 om 09:18

Liora2

Jij verwijst graag naar google, maar dit kan ik niet googelen. Dus nogmaals:
Als je geen "eeuwige honger" had (tijdens het dieten) , waarom kon je dan niet simpelweg zonder gb je huidige dieet volgen (eventueel aangepast, omdat je dan geen "malabsorbtie" zou hebben). Iets minder riskant, want er sterft toch nog een op de 200 aan.de gevolgen/complicaties van de gb-operatie.
De hoofdreden voor een gb is toch dat dit het hongergevoel veranderd, en.dat het daardoor mogelijk is om.minder te eten dan je verbruikt, zonder honger?

liora

liora

16-07-2013 om 15:30

Risico op overlijden

Ik lees dat het risico op overlijden 0,1% is, 1 op 1000 dus.

Op je andere vraag ga ik niet in, daar heb ik geen zin in.

Pluk53

Pluk53

16-07-2013 om 15:59

Liora, risico gb

Complicaties:
Het nadeel van de gastric bypass is dat de kans op
complicaties groter is dan bij andere maagverkleinende
operaties. Ongeveer 12% van de patiënten krijgt te maken met één of meerdere complicaties.
Vroege complicaties
• Trombose (een bloedstolsel in de aderen)en longembolieën (plotselinge afsluiting van een
• bloedvat in de longen door een stolsel) kunnen
optreden ten gevolge van de ingreep. Om dit tegen te gaan zult u vrij snel na de operatie weer in beweging moeten komen en krijgt u enige tijd antistollingsmedicatie. Ook zult u speciale kousen aangemeten krijgen om trombose te voorkomen.
• Wondinfectie. De wond kan gaan ontsteken ten gevolge van een infectie.
• Buikvliesontsteking ten gevolge van een lek in de gastrojejunostomie (zie tekening). Dit is een ongebruikelijke complicatie, maar wanneer deze voorkomt moet u opnieuw geopereerd worden.
• Overlijden. In vakliteratuur wordt een percentage
van 0,5% genoemd (= 1 op 200).
Zie http://www.centrumvoorobesitasnederland.nl/Downloads/93/DEF
Dat je de andere vraag niet wilt beantwoorden snap ik. Is ook wel wat persoonlijk.

liora

liora

16-07-2013 om 16:09

Pluk

Ik wil de andere vraag niet beantwoorden omdat ik het een domme vraag is die ik al honderd keer heb beantwoord maar jij wil het niet geloven.

Wat betreft de flyer waar jij je wijsheid uit haalt: Die info is denk ik sterk verouderd, als ik het zo lees is dit van voordat deze operaties laporoscopisch worden gedaan.
Ik heb ook geen stollingsmiddelen gekregen of speciale kousen en hoefde maar 1 nacht te blijven, niet 5-7 zoals in deze folder staat.

Pluk53

Pluk53

17-07-2013 om 09:53

Liora

Je hebt gelijk. Vreemd dat de obesitas-vereniging deze verouderde info op haar site heeft staan.
Amerikaanse site: http://asmbs.org/2012/06/new-studies-weigh-in-on-safety-and-effectiveness-of-newer-bariatric-and-metabolic-procedure-sleeve-gastrectomy-demonstrates-weight-loss-and-safety-comparable-to-more-established-procedures/ :
Metabolic/bariatric surgery has been shown to be the most effective and long lasting treatment for morbid obesity and many related conditions and results in significant weight loss.[9],[10],[11] In the United States, about 200,000 adults have metabolic/bariatric surgery each year.[12] The Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) reported significant improvements in the safety of metabolic/bariatric surgery due in large part to improved laparoscopic techniques.[13] The risk of death is about 0.1 percent[14] and the overall likelihood of major complications is about 4 percent.[15] -
Complicaties bij een op de 25, mortualiteit: 1 op de duizend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.