Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-09-2012 om 11:59

Hardloopschoen, waar kopen?

Ik ben net begonnen met lopen en heb binnen drie weken een scheenbeenblessure. Typisch een gevalletje van te goedkope schoenen -lees: Scapino, met veel te weinig demping. Nu wil ik graag betere schoenen, maakt het uit waar ik ze koop? Ik hoor over Runnersworld, Daka en in de krant van afgelopen zaterdag werd een bedrijf in België genoemd. Zijn hier grote verschillen tussen?

Rosa van der Zanden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Run2day

Mijn schoenen komen bij Run2Day vandaan. Maar alle hardloop-winkels zijn goed. Het gaat er om dat er naar je 'loop' wordt gekeken om zo te bepalen welke schoenen geschikt zijn. Zo bleek ik anti pronatie schoenen nodig te hebben, die geven meer steun. Vervolgens laten ze dan de schoenen zien waar je uit kunt kiezen.

Keuze

Ik was ook bij zo'n grote sportzaak met een wand vol schoenen. Lekker veel keuze dacht ik. Maar na mijn verhaal over hoeveel ik liep per week, een looptest op de band en het passen van een paar modellen, bleven er maar twee paar over. En eigenlijk zat er maar een model lekker. Die vond ik helaas heel lelijk. Toch gekocht en ze lopen heerlijk. Nooit blessures gehad.
Laat je dus zeker goed adviseren!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Terpi

Terpi

14-09-2012 om 10:52

Ook run2day

Ik ben na veel omzwervingen qua sportzaken en minder dure sportzaken terecht gekomen bij run2day voor mijzelf en mijn 3 kinderen. Prima service, alle tijd wordt daar genomen om te onderzoeken wat jij nodig hebt voor jouw specifieke looppatroon en als er iets mis is naderhand krijg ik altijd goede hulp bij het oplossen van het probleem.

Runnersworld

Toen ik nog op hardloopschoenen liep (nu barefootstyle), ging ik altijd naar Runnersworld. Prima service, vergelijkbaar met wat hierboven gemeld wordt.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-09-2012 om 15:03

Bedankt allemaal!

Van het weekend maar even naar de stad om schoenen te kopen. Heb er zin, al een week nietgelopen en ik was net zo lekker op weg.
Barefoot is toch met van die handschoenachtige schoenen? Hoe werkt dat dan en moet je daar een geoefende loper voor zijn?

Rosa van der Zanden

Rosa (barefoot)

Hmm, hoe ga ik dit kort samenvatten... (als ik eenmaal losga over bf hardlopen, hou ik niet meer op).
Om je vraag maar gewoon te beantwoorden: ja, het kan op van die handschoenachtige schoenen (five fingers heten ze), maar het hoeft niet. Het kan ook echt blootsvoets (doe ik soms), op slippertjes-naar-indiaans-model (doe ik bijna altijd), en er zijn tegenwoordig steeds meer reguliere sportmerken die minimalistische schoenen op de markt brengen. Het kan in feite op alle schoenen die een zero drop hebben (dus geen hoogteverschil tussen de bal van je voet en je hiel). Het hele idee achter bf hardlopen is dat je een meer natuurlijke landing maakt, dwz niet op je hiel, maar op je middenvoet. Probeer maar eens, op blote voeten: 99% van de mensen landt dan op zijn middenvoet. De enige reden waarom je op je hakken landt, is omdat daar zo'n enorme dikke dempende zool onder zit. Die raakt gewoon het eerst de grond
Die zooldemping heb je bij bf lopen niet nodig: de demping komt dan vanuit je kuiten.
Of je een geoefende loper moet zijn, ik denk het niet. Ik zou niet weten waarom je, als je begint met hardlopen, niet direct een middenvoetlanding zou kunnen aanwennen. Het is wel heel belangrijk dat je het voorzichtig opbouwt, dat moet je sowieso als je begint met hardlopen, maar ik denk dat dat nog extra geldt bij bf hardlopen. Je gebruikt spieren die zich niet eerder zo aangesproken hebben gevoeld
Ik liep al een tijd hard op reguliere schoenen toen ik overstapte. De eerste keer liep ik iets van 1 km (of zelfs minder, weet ik niet meer) op blote voeten en ik had 3 (!) dagen spierpijn en pijn in mijn achillespees. Duidelijk signaal dat je echt heel rustig moet opbouwen. Inmiddels loop ik alles (t/m ½ marathon) barefootstyle.
Als het je interesseert, heb ik nog wel wat links voor je. Vraag maar raak, ik ben er erg enthousiast over (zo heb ik sinds mijn overstap nu anderhalf jaar geleden absoluut geen last meer van shin splints).
Succes!
(oja, kan pas na het weekend weer reageren, ben weg. Lekker hardlopen op de Veluwe

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-09-2012 om 23:14

Anneque

Ik ben een echte blotevoetenloper, binnenshuis en rondom het huis althans. Wat jij vertelt klinkt veelbelovend en ik heb van het weekend al flink wat gegoogled. Waarom moet die opbouw zo langzaam zijn? Is dat vanuit het idee dat je voeten ongetraind zijn? Ik loop nl al mijn hele leven zonder schoenen als het kan, in de winter heb ik tegen de kou wel sokken. Buiten draag ik wel schoenen , hou er ook erg van maar niet om ze altijd aan te hebben.
Ik vind het wel lekker om iets van bescherming aan mijn voeten te hebben, waar ik loop zijn ook honden en schapen enzo. Wat bedoel je met die slippertjes? Waar kan ik het best schoenen kopen of kan dat ook online? Ik zie wel diverse webwinkels maar het zegt me helemaal niets.
Vragen vragen vragen

Rosa

Ha Rosa,

Leuk, vragen
Wb. de opbouw: gewoon wandelen vergt een andere inspanning van je voeten dan hardlopen. Ik kan me goed voorstellen dat je enkels en voetspieren al goed ontwikkeld zijn door het blootsvoets wandelen, maar bij hardlopen kom je ten eerste heel anders neer, en ten tweede geeft het een extra zware belasting omdat je hele gewicht moet worden opgevangen. Hier worden je achillespees en kuitspieren flink belast. Probeer het eens, een kilometertje of zo, en voel de dag erna je kuiten eens. Valt het mee, mooi meegenomen natuurlijk. Je kunt opbouwen op geleide van de spierpijn, zal ik maar zeggen.
Hier een link met trainingstips: http://www.barefootrunning.fas.harvard.edu/5BarefootRunning&TrainingTips.html
Op deze site vind je meer info, ook wat onderzoek e.d.
Verder: welke schoenen…..oei, da’s heel persoonlijk. In elk geval zit er in Tilburg een winkel (met goede webwinkel) die je uitgebreid kunnen adviseren, ook telefonisch of via e-mail. Ben er al verschillende malen heel goed geholpen: http://www.anyonesrunshop.nl/
Wat je veel ziet, zijn die 5Fingers, ik heb er zelf ook veel op gelopen, en zal dat van de winter ook wel weer doen. Daarin zijn óók alweer veel modellen, hierin moet je echt even advies vragen, hangt erg af van op welke ondergrond je vnl. gaat lopen bijv. Ik loop zelf sinds april alleen nog maar op zgn. huaraches, (die slippertjes), zie: http://www.invisibleshoe.com/
Ff kijken hoor, hier nog een site met how-to-choose-info: http://www.rei.com/learn/expert-advice/how-to-choose-barefoot-minimalist-running-shoes.html
En als je niet op van die gekke dingen wilt lopen, er zijn dus ook steeds meer reguliere merken die een schoen uitbrengen. Ik heb bijv. ook een paar Merrells Pace Gloves: http://tinyurl.com/8jxfsyu Voor als het echt koud is (want bij -16 graden zijn die 5 Fingers niet meer zo comfortabel).
Nou, ben heel benieuwd of je er wat aan hebt, en hoe het lopen je bevalt! Ben je al begonnen eigenlijk?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-09-2012 om 14:11

Ik was er helemaal klaar voor

Omgekleed, 180 bpm nummers gedownload en me lichtelijk voor gek voelend staan de straat op. In het voorzichtig doorbrekende zonnetje zie ik allemaal ieniemienie stukjes glas.
Rechtsomkeert naar huis, ik ga eerst maar eens schoenen kopen. Op het strand is het denk ik wel anders, maar daar heb ik nu geen tijd voor. Op blote voeten rennen lijkt me heerlijk maar ik hou niet van koude voeten en zeker niet van allerlei gorigheid aan of in mijn voetzolen. Beetje lastig, ben meer een bf zomerloper denk ik .

Rosa

Je bent het echt op blote voeten gaan proberen? Stoer .
Bedenk dat het geen doel op zich is, die blote voeten (ik loop nu op slippertjes met teensokken erin - tis te koud nu). Het gaat om de techniek van het op je middenvoet landen. Dat gaat vanzelf op blote voeten, maar er zijn ook tamelijk gewoon uitziende schoenen voor (zie bijv. die Pace Gloves) waar het vanzelf op gaat. Alleen op reguliere schoenen gaat het niet - dan zit die dikke zool in de weg.
Hoe dan ook: veel loopplezier!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.