Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

run

run

13-02-2012 om 18:24

Hardloopvraagje

Graag wil ik beginnen met hardlopen, omdat ik weet dat er meer lopers op het forum zijn een vraag. Ik ga hardlopen op een loopband. Ik heb een startprogramma van internet en dus klaar om te beginnen. Ik wil gaan trainen om mee te kunnen doen met een 5 km loop in de zomer. Mijn vraag is nu: hoe hard moet ik lopen? Hoeveel km per uur lopen renners tijdens zo'n loop? Ik hoef niet vooraan te lopen maar wil het wel bij kunnen houden. Dus eeh, hoe hard lopen jullie? Dan kan ik mijn programma goed instellen. alvast dank voor de reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjolein

Marjolein

13-02-2012 om 19:21

Hoi run

Je bent heel welkom in het hardloop draadje bij "gezellug, contact leggen" Het heet op dit moment "het winterse sportersdraadje", maar daar vind je echte hardloop experts (en hobbyisten zoals ik )

Dit wil je niet horen

Maar dat doet er in het begin helemaal niet toe, hoe hard je loopt. Het is veel en veel belangrijker om rustig op te bouwen, en alles (spieren, pezen, gewrichten, en natuurlijk ook hart/longen) te laten wennen aan de belasting. Eerst de basis (en da's meestal een halfuurtje aan één stuk kunnen hardlopen, waarbij "hardlopen" niet gedefinieerd wordt door het tempo, maar door het feit dat je steeds eventjes met beide benen in de lucht bent - dus niet meer gewoon loopt, maar jogt). Eerst die basis dus, en daarna kun je aan je tempo gaan werken, door meer variatie in je trainingen aan te brengen (interval e.d.).
Maar om ook nog een antwoord op je vraag te geven : bij een wedstrijd als bijv. de Marikenloop wordt een tijdslimiet aangehouden van 5 km binnen de 40 minuten. Dat betekent dat je met een minimale snelheid van 7½ km.uur moet lopen om binnen die limiet te finishen.
Zeg, maar we hebben een heel leuk sportersdraadje in Gezellug, waaronder veel hardlopers. Kom je ff kijken?

Puck

Puck

13-02-2012 om 20:59

En hier nummer 3 van het draadje

Zoals Anneque en MArjolein als zeggen: kom gezellig naar ons draadje in Gezellug.
En wat betreft hoe hard je moet lopen: wat je zelf prettig vind en waar je niet helemaal voor pampus ligt na een training. Anneque geeft helemaal het goede antwoord wat betreft je tempo.
En voor de statistieken: ik loop tussen de 8,5 en 9 km per uur.

Puck

Puck

13-02-2012 om 21:01

Waarom trouwens loopband

Waarom kies je er overigens voor om op een loopband te gaan lopen? Ik doe beiden en mijn ervaring is dat lopen op een band toch heel anders is dan lopen in de buitenlucht. Niet alleen de ondergrond is heel anders, maar je manier van lopen is ook anders. Als je echt een 5 k loop wilt gaan doen dan kan ik je toch aanraden om ook buiten te gaan lopen. En als je dat eenmaal gewend bent dan vind je buiten lopen ook vast veel lekkerder en ontspannender dan op zo'n duffe band binnen. Ik vind de band alleen geschikt voor bepaalde trainingsvormen en ultraslecht weer.

Hibiscus

Hibiscus

13-02-2012 om 21:41

En nummer 4

ik benvorig jaar april begonnen, heel rustig, met een interval training. Een minuutje rennen, een minuutje lopen. Het is al gezegd, train niet op snelheid. Bouw eerst je uithoudingsvermogen op. Als je nu hard wilt gaan, is de kans op blessures groot.

Maar nu je vraag. Ik ben dus bijna een jaar bezig en ren nu 10 km/u. Daarmee loop ik een 5 km in een half uur. Ik ben dan lekker in het midden bij een race. Er zijn er die het in 20 minuten doen en anderen die het in 40 minuten doen. Een maand of 4 deed ik 32 minuten over de 5. Ik train nu gericht met een trainer en door verschillende oefeningen schaaf ik er steeds secondes vanaf, ik hoop de 10 km over 4 weken onder het uur te lopen. Maar als ik er langer over doe, ben ikook trots op mezelf!

En inderdaad waarom een loopband? Ga lekker naar buiten. Dat is nou juist het heerlijke aan rennen! De wind in je gezicht, de regen tegen wangen waardoor je afkoelt na een uur rennen. De sneeuw die onder je voeten knispert. Ja, zelfs de hagel op je hoofd. Ik heb ook gelezen dat 5k op een band een stuk gemakkelijker is dan 5k buiten, maar dat zou ik niet weten. Wij hebben een crosstrainer thuis staan, man staat er 5 keer per week op, maar ik ben de afgelopen 2 weken ook steeds naar buiten gegaan. 1000 keer fijner.

Veel succes. Ik ben zo blij dat ik heb doorgezet die eerste moeilijke weken van het rennen. Het heeft mijn leven echt verrijkt en ik kan me geen leven zonder rennen meer voorstellen.

Hibiscus

run

run

15-02-2012 om 08:57

Ik sluit me aan

Ik sluit me graag aan bij het andere hardloopdraadje. Ik zal er snel eens langs gaan. Mijn keuze voor de loopband is omdat ik eigenlijk al drie keer in de week in de sportschool te vinden ben (ben aan het revalideren) en kan het dan mooi combineren. Anders loop ik zo 'doelloos'tijdens mijn cardiotijd.... Tot snel in het andere draadje en dsnk voor de reacties!

Puck

Puck

15-02-2012 om 11:11

Gezellig run

Ik weet niet hoe jouw sportschool gelegen is, maar ik heb ook een aantal jaren bij de sportschool gesport en lopen had ik als laatste in mijn schema. Als het erg slecht weer was dan liep ik op de loopband, maar ik ging ook vaak gewoon buiten lopen met sportschool als start- en eindpunt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.