Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hart van nederland familie lust

In het verhaaltje dat om dat Item heen zit zeggen ze dat het een heel gewoon doorsnee gezin is nou sorry....
Volgens mij is een doorsnee Nederlands gezin iemand die in een rijtjes huis woont,die een tweedehands auto rijd en waarvan de dochters mischien een uurtje in de week op paardrijles zitten maar niet alle twee een eigen pony hebben en rijbak.
Of ligt dit aan mij en wonen jullie allemaal zo luxe als de Familie Lust???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama

Mama

02-06-2010 om 10:33

Leek mij redelijk doorsnee

het leek mij een redelijk doorsnee plattelands gezin. Maar goed, je zult nooit een gezin vinden waarin iedereen zich herkent.

koentje

koentje

03-06-2010 om 12:26

Pffffffffff

behalve dat de fam. niet doorsnee is (nee, wij kunnen ook geen pony's houden) vind ik het hele item nergens op slaan.
De familie stelt zulke duffe vragen (wat vind u er nu van dat oma in haar luier moet plassen omdat de zorg geen tijd heeft haar naar toilet te brengen) dat het hele rubriekje wat mij betreft op de schop kan.
Laten ze later ook nog eens kinderen aan het woord'waarom draagt u een stropdas?'
Wat zijn ze oppervlakkig bij hart van nederland!

Oppervlakkig en doorsnee

Ik vind ze ook 'doorsnee' en ik denk dat het afhangt van waar je woont of je dit doorsnee vindt of niet. Een huis zoals zij hebben heeft menig familie doorsnee hier...mensen met gewone banen en gewone levens en zonder grote erfenissen of rijke families. Gemiddeld genomen kost zo'n huis op het platteland ergens in de dorpje in de provincie zelfs mínder dan een stadswoning in de grote stad (Amsterdam, Utrecht, Haarlem, etc. etc.).
Er komen hier regelmatig gezinnen uit grote steden wonen (b.v. omdat ze ander werk hebben of omdat ze dat altijd al wilden of omdat ze de flatjes zat zijn) en die kunnen met de opbrengst van een klein woninkje of een ruime flat hier een groot vrijstaand of 2 onder 1 kap huis kopen in een 'goede' wijk. En dan hebben ze nog geld over om die paarden erbij te kopen ook...
En die paarden kostten qua aanschaf niet eens zoveel,als je de ruimte er maar voor hebt (en dat hebben ze) en qua onderhoud is ook nog wel op te brengen. Zeker wanneer je dat allemaal gemeenschappelijk inkoopt (b.v. via vereniging) wat hier vaak gebeurd. Het duurste qua onderhoud is de tijdsinvestering. Maar er zijn genoeg mensen die dat gewoon 'leuk' vinden.Ik ken zat doorsnee gezinnen met gewone banen, niet eens hoog opgeleid, maar gewoon middelmoot net zoals deze mensen en die paarden hebben/houden.
En ik kon het ook wel waarderen dat ze nu eens een dorpsgezin in beeld brachten, die problemen uit de stad zijn ook vaak voor ons een 'ver van mijn bed show' en die worden al (veel) té vaak belicht. Zoals die hoogspanningsmast in hun achtertuin...dát zijn hier herkenbare problemen...Maar zoiets gebeurd je niet als je midden in de stad woont.
Maar ik ben helemaal met koentje eens...wat een domme vragen stellen die mensen.Dat van dat omaatje heb ik gezien. Alleen al dat je een oma 'omaatje' noemt! Vréselijk.....Maar ik heb het niet alle keren gezien. Alleen die omaatje uitzending en gisteren (om Joran te zien).
groeten albana

Omaatje

Als 'omaatje' naar de wc moet, dan help je haar toch zelf? Zeker als je zelf in de thuiszorg werkt, dan weet je toch wel hoe dat moet.

En waarschijnlijk konden ze de woning betalen OMDAT er een electriciteitsmast in de tuin stond.

Hoogspanningsmast

Het is geen electrischieteitsmast, het is een hoogspanningsmast...En dat is heel wat anders (jaha het heeft allebei met electrischiteit te maken, maar daar houd de vergelijking dan ook écht op). En ze wonen écht, écht op het platteland...Hoewel het wel op een steenworp afstand van Amsterdam is, maar dat maakt in pricipe niet uit en zeker niet als je dat huis al 20 jaar hebt.
Want in stedelijke bebouwing en zelfs in 'dorpsbebouwing' staan namelijk geen hoogspanningsmasten. Die staan alleen op plekken waar de bebouwing zó minimaal is dat ondergrondse aanleg (wat in stedelijke/dorpsgebieden dus het alternatief is) geen nut heeft.Het móet dus wel platteland zijn.Zelfs als het enigzins dichter bebouwd was (dorpskern/enkele winkels+kerk+woningen is genoeg) zou de hoogspanningskabel onder de grond zijn gegaan, conclusie ze wonen ergens op het platteland.
groeten albana
groeten albana

Groot dorp

Oostzaan is echt wel meer dan een paar huisjes en "pitoresk gelegen" langs de A8. Pak google-maps maar en tik in: "Lust, oostzaan" (en kies . Kun je met streetview precies bekijken hoe ze wonen.

Het huisje is waarschijnlijk goedkoop geweest, door een mast in de tuin en een snelweg op 200 meter. Maar dat wisten ze van te voren.

Verschil

Er is een groot verschil tussen een hoogspanningsmast en een electrischeteitsmast en dat het hoeveel volt erop staat. Op een hoogspanningsmast is dat ongeveer 1000 keer zoveel als op een electrischiteitsmast.Ook de functie is anders. Een hoogspanningsmast vervoert electrischeteit onder hoogspanning (die hoogspanning heeft te maken met zo weinig mogelijk energieverlies onderweg) over relatief lange afstanden. Een electrischietitsmast over kleine. Een electrischeteitsmast zijn die ouderwetse vaak houten palen die je vroeger bij bosjes zag. Of ze in ned. nog bestaan weet ik niet eens, maar in het buitenland zie je ze nog overal.In nederland lopen al die lijnen tegenwoordig onder de grond. Op een electrischiteitsmast zit 'laagspanning'en die vervoert de stroom tot aan jouw deur. Op een hoogspanningsmast zit hoogspanning en via een transformatorhuisje wordt dat omgezet in laagspanning en zo dus onder de grond (of via een electrischiteitsmast) naar de afnemers vervoert.Er zijn 2 hoogspanningslijnen in nederland en die verbinden alle electrischiteitscentrales met elkaar.
Volgens de richtlijnen van het ministerie van VROM mag een hoogspanningsmast niet binnen 300 meter van bebouwing staan. Voor electrischiteitsmasten gelden geen apparte voorwaarden. Die regeling van VROM is er al langere tijd, wij hebben ermee te maken gehad toen ze een hoogspanningsmast wilden verplaatsen i.v.m.de bouw van een nieuwe woonwijk en op het grasveld achter onze huizen wilden zetten...Waren we niet blij mee natuurlijk.Uieindelijk liep het met een sisser af...de energiemaatschappij wilde een heel andere plek.Zelfs het ministerie van VROM erkend dat je van hoogspanningsmasten vlakbij je huis niet erg gezond wordt. Er zijn allerlei onderzoeken die bewijzen dat je er o.a. een vergrote kans op leukemie van krijgt.
groeten albana

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

07-06-2010 om 17:49

@ albana

Wat hoogspanningmasten en hun gezondsrisico's betreft. Ik zijn tal van groteonderzoeken gedaan wat betreft de gezondheidsrisico's van hoogspanningmasten en wat daaruit komt lijkt een heel kleine, net significante toename van leukemie te zijn bij mensen die zeer dicht op zulke hoogspanningsmasten. Die toename is zo klein en die significantie zo laag, dat je best zou kunnen beweren dat gezondheidsrisico's binnen aanvaardbare grenzen liggen. Dat dit niet gebeurt door de overheid heeft natuurlijk met de gevoeligheid van deze materie te maken.

Laten we dus vooraal het probleem niet groter maken dan het is. Overigens zou ik ook niet dicht bij zo'n lelijk onding willen wonen. het bederft nl. aardig het uitzicht.

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2010 om 20:06

Bijna goed albana

Beeeetje klok en klepel verhaal P=ImaalU, oftewel: vermogen=stroomxspanning. Dus, inderdaad, de hoge spanning wordt gebruikt om zo min mogelijk (stroom)verlies te hebben.
Er is echter maar één groot landelijk koppelnet (of transportnet); niet alleen zit heel NL daar op, maar dat net is ook gekoppeld aan onze buurlanden. De hoogspanning die je in NL bovengronds ziet, is vrijwel altijd 380 kV of 150 kV. 50 kV zie je nog maar sporadisch bovengronds, alles van 50 kV en lager is bekabeld. Dat hogere spanningen niet bekabeld worden is puur een kwestie van geld, een HSlijn van 380kV is 7 maal goedkoper dan een HSkabel van 380 kV.
In het Noorden des lands zit er ook nog 110 en 220 kV bovengronds. Dat kun je allemaal leuk en mooi zien op het plaatje op de homepage van TenneT, de netbeheerder in NL (www.tennet.org). Rood is 380, blauw is 150, zwart is 110 en groen is 220.

De normen voor bebouwing vlakbij hoogspanningsmasten zijn nog niet zo lang geleden aangescherpt. Puur een politieke keuze, de effecten op de gezondheid zijn niet echt boven toeval verheven.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.