Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

koentje

koentje

06-06-2011 om 13:48

Help mijn man is klusser

Ik vond dit zo'n eenzijdige serie. Ten eerste valt me altijd op dat het bijna altijd gaat om mensen die in ieder geval het geld nog hebben een eigen huis te kopen en vaak ook niet eens van die kleine huisjes ook. Vervolgens wordt daar dan handen vol geld en mankracht ingestopt terwijl er echt zat m,ensen zijn die dit veel beter kunnen gebruiken. Ik bedoel, ik zou liever zien dat ze dit soort huiselijke ongemakken zouden verhelpen bij een bijstandsmoeder die alleen drie hoog achter woont met haar kindjes. Die hebben pas hulp nodig!

Ten tweede valt mij op dat de vrouw in deze situatie altijd zo in de slachtofferrol gaat zitten. Haar handen staan blijkbaar altijd verkeerd want de man moet dit werk doen dat staat als een paal boven water. Nou is dat in mijn geval ook zo, mijn man doet thuis dat soort klusjes, dus dat kan ik me nog voorstellen.☺

Maar wat me ook irriteert is dat de vrouw met kinderen altijd enkele dagen in een hotel kan gaan vertoeven. Zelfs als alleen de bovenverdieping gedaan moet worden. En dat zij , zonder inmenging man de spulletjes, de nieuwe inrichting mag kopen. Het is allemaal zo rolpatroonbevestigend!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2011 om 15:37

Dat is zo

maar als ik weggestuurd wordt om lekker in een hotel te poedelen zeg ik geen nee hoor
Mijn man heeft zich er allang bij neergelegd dat de inrichting door mij bepaald wordt. Hij maakt daar grapjes over. Hij mag wel kiezen hoor, maar uit a, b, of c.
Ik kan me je gedachte dat een bijstandmoeder hier meer aan zou hebben voorstellen. Wat natuurlijk wel zo is (wat kort door de bocht genomen) is dat een bijstandsgezin zich wel 100 keer achter de oren krapt alvorens ook maar 1 stuk hout van de muur los te trekken, of 1 tegel uit de badkamer los te bikken als begin van een grootse verbouwing. Een bijstandsgezin kan niet groot klussen, heel kort gezegd dus. Dat moet zo'n gezin zich realiseren. Met een verfbeurt kun je ook al vooruitgang boeken en dat kan een bijstandsgezin zich eventueel van het vakantiegeld net aan permitteren.

Maria

Maria

06-06-2011 om 15:46

Precies mijn gedachte koentje

Ik denk zo vaak als ik dat zie: pff zeg, ik zit hier in mijn met een dubbele chronische ziekte, een zorgenkind en de verzorging van mijn demente moeder. Ja de boel bladdert en valt uit elkaar, het is een armoedige zooi maar ik moet prioriteiten stellen. Met mijn moeder naar de arts, haar huishouden doen, mijn huishouden doen, met kind naar de VU en werken. Geen enkele opvang voor mij, geen geld voor klusjesman, geen emotionele opvang voor alles wat ik meemaak maar is er voor mij een tv-programma? Ik zou het maar wat heerlijk vinden om een week weg te mogen (maar zou mijn moeder niet in de steek kunnen laten) en alleen maar uit te rusten. Laat staan dat dan ook nog eens achterstallige klusjes (en dan heb ik het nog niet eens over verbouwing want dat zou ook moeten, mijn kind heeft niet eens een eigen kamer).
Maar ja, dat is natuurlijk niet spectaculair qua relatie die bijna aan duigen gaat natuurlijk.
Enfin, ik zeg dit niet omdat ik zo zielig ben, heb een shabby maar fijn huis, een geweldig kind en ben blij dat ik mijn moeder nog kan bijstaan maar ik vind wel de verhoudingen een beetje zoek als ik dat programma zie.

Spektakel etc

De BBC-versie was m.i. minder stereotiep, DIY SOS had ook wel eens vrouwelijke klussers waar de boel in de soep was gelopen.
Het spektakel zit m natuurlijk niet zozeer - lijkt mij althans - in het relatieleed, maar in de ongelooflijke puinbak die in veel van die huizen heerst. En dan niet uit armoe, maar omdat de projecten wel worden begonnen maar niet afgemaakt. Niet dat ik het nou vaak kijk, maar een flard pik ik af en toe wel mee, en ik sta er verbaasd van wat mensen overhoop kunnen halen in hun ongebreidelde optimisme. Daar zinken mijn achterstallige klusjes toch bij in het niet. Dat is vermoedelijk ook een deel van de aantrekkingskracht, dat het altijd erger kan bij een ander

Dat die vrouwen zelf niet klussen snap ik ook niet altijd, althans niet als het om simpele dingen gaat (maar dat is vaak niet het geval). Maar wat ik daarnaast niet snap is dat die dames niet op een gegeven moment zeggen 'Piet, je kan kiezen, of je hebt uiterlijk in april de badkamer aan kant of ik huur een aannemer in van het vakantiegeld'. Soms zit men werkelijk al jaren in een onttakeld huis, dan had ik toch wel eerder iemand langs laten komen. Misschien bedreigend voor je relatie, maar de tv over de vloer lijkt me ook geen lolletje.

Groeten,

Temet

amk

amk

06-06-2011 om 16:18

Maar

vergeet niet dat je zelf die materialen gewoon moet betalen. Je wordt geholpen bij het klussen, dat wordt betaald, maar het gebruikte materiaal betaal je zelf.
Daarom zul je niet snel een bijstandsgezin in deze serie zien. Hetzelfde voor bv Eigen huis en Tuin.

Yta Chalne

Yta Chalne

06-06-2011 om 19:04

Oh heerlijk

Die serie heb ik pas sinds kort 'ontdekt' en ik kijk 'm op slechte dagen vanuit bed op de laptop. Helemaal leuk vind ik het. Een gezin met vier kinderen al jaren op de ijskoude zolder van hun eigen huis in bedoeiententen, huilende vrouwen die al tien jaar in een totaal gesloopt huis wonen...heerlijk heerlijk. Bizar natuurlijk, zo weinig grip hebben op hun leefsituatie en dat helemaal op rekening van hun man gooien, maar ik kijk het graag. Huilende man ook nog graag, die eerst boos wegloopt maar dan na tussenkomst van John alsnog het smalle pad kiest.

En dan weer een huilende vrouw als het af is. Zo fijn allemaal!

Oja, yta

Hier ook hoor. Echt prachtig. Net zo leuk als ik vertrek. Met die gezinnen die bijna op de bonnefooi naar het buitenland vertrekken. Met het idee om in 2 maanden een bouwval te verbouwen tot een goed lopend hotel. En dat dan zonder enige ervaring of zelfs maar de taal te spreken. Ondertussen sta ik te strijken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mijk

mijk

06-06-2011 om 22:22

Maar soms gaan ze echt veel te ver..

Ik vind dit dus ook vaak heerlijk foute televisie maar paar weken terug maakte ze het echt te bont. man die inderdaad de klussen niet af maakte, minstens 30 kilo aangekomen was nergens lol meer in had. De verantwoordelijkheid van het vaderschap heel zwaar vond. En hem maar afzeiken om zijn passiviteit. maar daar was gewoon iets heel erg mis. Die man was lichamelijk niet in orde of zwaar depressief. Ik vond het vreselijk om te kijken en mijn man die een depressie had toen onze oudste geboren had, liep met tranen in zijn ogen de kamer uit.

ZO fout. DIY sos heeft echt een andere insteek inderdaad...

Mijk

Fiorucci

Fiorucci

07-06-2011 om 07:14

Het roer om

Ohjaaa, Het roer om, geweldige tv, met als hoogtepunt het geen woord spaans sprekende echtpaar met drie kleine kinderen, die een olijvengaard overnamen...
De kinderen alleen waren al een dagtaak, en toen ineens moest er worden geoogst....

Trix

Trix

07-06-2011 om 09:15

Inderdaad, mijk

Bedoel je die aflevering met die man, wiens hoofd zo ongezond rood was de hele tijd en waar de vrouw zo graag een kapsalon aan huis wilde? Ik vond het bijna eng om te zien en stond meer te denken wat de oorzaak zou kunnen zijn waarom hij zo eruit zag, hoge bloeddruk of medicijnen of zo. En toen kwamen ze later terug om te zien hoe het ging en hebben ze het achterkamertjespolitiek omgebouwd tot kapsalon. En je zag haar denken, shit nu moet ik aan de slag...
Help, mijn man is klusser, de grote verbouwing, ik vertrek, extreme homemakeover, allemaal programma's die ik terugkijk via uitzending gemist e.d. tijdens mijn wekelijkse strijksessie. Ik moet er iets bij doen, 's avonds ga ik niet klaarzitten en zet ik mijn tv er niet voor aan, vooral ook vanwege de reclames tussendoor. Maar ook omdat ik soms last heb van plaatsvervangende schaamte en niet goed kan tegen huilende mensen. Vooral als ze door hun eigen onkunde of overmoed in de bende zitten. ik luister vooral en kijk vooral naar het eindresultaat.
Nog even over de originele vraag, waarom moeten altijd mensen die in de bijstand zitten geholpen worden? Waarom zou je niet iemand helpen die gewoon door allerlei redenen al tijden in de zooi zit? Verdient niet iedereen af en toe een steuntje in de rug?

Ah ja

klussers klussen het liefst bij een ander. Thuis blijft het bij het wensenlijstje waarmee hun vrouw steeds komt aandragen.
Ach ja.
Zo oud als de weg naar Kralingen.

Bij de loodgieter thuis lekt de kraan.

Aïda

Aïda

07-06-2011 om 22:27

Nou

Ik had (ben inmiddels gescheiden) zo'n klusser die het echt allemaal wel kan, en het later ook wel deed.. Maar...
Er was een tijd dat ik zwaar in de zooi zat, hij inderdaad wel elke avond bij andere aan het klussen was. Het bij mij niet verder afkwam, de babykamer waren een paar buitenmuren en dat was het, er lag ook geen vloer in dus we stapte van balk naar balk....

Hij had 9 maanden de tijd, en toen ik 7 maanden zwanger was en de babykamer in mijn woonkamer stond, en ik met mijn koffer bij de deur stond toen heeft hij gezorgd dat er met 6 weken een mooi kamertje was die ik toen eindelijk kon gaan behangen, verven en inrichten..
En waarom deed ik het dan niet zelf?? 1 omdat ik niet heel technisch ben, ik kan geen kozijn maken en die waterpas stellen en dan de buitenmuur weer dichtmaken (was buitenmuur van hout) 2. ik heel ouderwets vind dat een man de verbouwing doet, mits hij het kan anders huur je iemand in (spijker/schroef in de muur kan ik wel, maar verbouwen niet) 3. ik bekkeninstabiliteit heb/had en dus geen zware dingen kon doen..

En ik geloof echt wel dat die vrouwen allemaal net als ik er alles aan geprobeerd hebben om de man weer aan de klus te krijgen. Lief vragen, juist niets vragen, boos worden, begrip hebben. Wanneer een man er even geen heil meer in ziet, dan blokkeerd hij en gooit hij het bijltje er bij neer..

Toen wij later een ander huis kochten die volledig verbouwd moest worden, ben ik met de kinderen ook lekker in ons oude huisje gebleven tot het hele huis klaar was. Niet in die rommel zitten dat gaf voor iedereen zoveel rust.. Ook voor mijn ex-man wanneer hij thuis kwam zat hij niet in de rommel en werd dan niet geconfronteerd met alles wat nog moest. en daarom kon hij de energie opbrengen om in het andere huis lekker door te gaan met klussen.

Want ik denk dat veel mensen zich daar op verkijken.. Elke dag de rommel zien, en dus ook wat je allemaal nog moet doen, dat haalt de fut eruit.

Valkyre

Valkyre

09-06-2011 om 09:49

Jeetje aida

Mooie nick trouwens (en ik hoop natuurlijk naar de opera, niet naar de musical ).

Ik kan ook best leuk klussen - heb bijvoorbeeld zelf een kamer gestuct - maar een vloer, kozijn, of buitenmuur, daar waag ik me ook niet aan hoor! Ik had/heb ook bekkenproblemen, dus veel meer dan verven kon ik indertijd ook niet. Opvallend was wel dat de bevalling pas begon toen ik eindelijk de commode en de kasten kon inruimen (2 weken overtijd...). Ik had enorme nestdrang, maar kon zelf zo weinig doen - frustrerend!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

12-06-2011 om 16:08

Cobi....

wie zegt dat ik ernaar kijk dan?☺

Oke, oke ik kijk... om er een zeurdraadje als dit over te kunnen starten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.