Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wendelien

wendelien

19-11-2009 om 15:05

Het chagrijn van nederland - tegengeluiden

In de media is nogal wat te doen over "het chagrijn van Nederland". Ik vraag me echter af wat we ermee opschieten al die irritaties in de openbare ruimte steeds maar weer te benoemen. Gelukkig gebeurt het ons bijvoorbeeld geregeld dat volslagen onbekenden te hulp schieten. Zoals de man die onze verdwaalde zoon naar huis liet bellen op zijn mobiele telefoon. Of de man die zijn auto langs de weg zette om zoon te helpen met de fietsketting die eraf gelopen was. Of de vijf automobilisten die te hulp schoten toen andere zoon met zijn fiets in de tramrails vast kwam te zitten en een lelijke smak maakte. Denken jullie ook niet dat het eigemlijk best meevalt met Nederland en hebben jullie ook voorbeelden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Millenia

Millenia

19-11-2009 om 15:31

Ja ikke ikke

Ik heb altijd gezellige contacten met Marokkaanse jonge mannen. Je weet wel, van die )(*Marokkanen. Twee dagen geleden stond er eentje op voor me, in de trein. Uit zichzelf (Jahaaa, ik ben oud). En een paar weken geleden was ik aan het hardlopen. En zo'n jongen hangt op een hoekje en kijkt me, hoe zal ik het zeggen, ironisch/meewarig aan. En ik snapte eigenlijk wel wat hij bedoelde. Mens, wat stel je je aan, wat zie je eruit, wat maak je je druk enzovoort. Dus ik heb terug gekeken met een blik van verstandhouding en verontschuldigend gegrijnsd. Hij schoot in de lach en ik ook. De laatste 2 kilometer (van de 13) waren dat toch wat opgevrolijkt, want moe dat ik was...Ach, laten ze maar blijven.

Starry Night

Starry Night

19-11-2009 om 18:36

Even geen specifieke voorbeelden, maar...

(Denken jullie ook niet dat het eigenlijk best meevalt met Nederland)
Ja!

Polly Shearman

Polly Shearman

19-11-2009 om 19:40

Als ik hulp nodig heb op straat ( boodschappentas laten vallen terwijl gillende peuter en net van door gaat) heb ik altijd genoeg helpende handen om me heen.

Zoon botst tegen auto, in 2 min staan er wel 5 mensn om ons heen, met dekens en een dikke jas om hem warm te houden tot ambulance kwam. De meneer van de auto kwam een dagje later een kadootje brengen voor zoon, voor de schrik.

ik kan wel honderde voorbeelden moemen.
Ik kan me niet eens herineren dat ik naar ben behandeld op straat ofzo..
Ik woon trouwens in brabant.
groet, polly

Mila

Mila

19-11-2009 om 19:55

Precies

Hier ook nog een helpende hand: dochter is met fiets gevallen, toen ze uit school kwam. Een man stopte meteen, heeft haar veter losgeknipt en vervolgens heeft hij ook nog haar fiets weer zo opgelapt dat ze weer kon fietsen. Ook kon ze een snoepje voor de schrik krijgen maar dat heeft ze geweigerd: "Ik mag van jou geen snoep van vreemden aannemen, mam"
Ander voorbeeld: mijn zusje valt met dochter van 1 1/2 en veel boodschappen van fiets. Meteen veel mensen om haar heen en een echtpaar heeft haar zelfs naar het ziekenhuis gebracht, terwijl het mijn zusjes schuld was, dat ze viel en in het ziekenhuis heeft dit echtpaar haar vriend gebeld. Bij andere mensen mocht ze haar fiets stallen, zodat ze met haar dcohtertje naar het ziekenhuis kon. Mijn zusje heeft hen allemaal later bloemen gebracht.
Wat mij wel opvalt dat er mensen zijn die heel zuur kunnen kijken en bij wie alles verkeerd valt. Maar die wel, als het effe kan, voordringen, omdat zij daar op de een of andere manier recht op denken te hebben. Of de hele ochtend in de supermarkt gratis zitten te koffiedrinken oid

Kiki

Kiki

19-11-2009 om 21:05

Een paar weken geleden

hoogzwanger met kind voorop en werkmap met allerlei belangrijke papperassen achterop onder de snelbinders.

Natuurlijk valt die eraf en vliegen alle papperassen door de lucht. GGD-papieren, bankverklaringen, belastingsbrieven. Waaah, de ramp was niet te overzien.
Ik moest vervolgens haastig de fiets neerzetten, eerst zoonlief van mijn fiets afhalen en op een veilige plek stallen en dat allemaal met 38 weken buik
Toen ik dat eenmaal gedaan had, waren er echt al 5 mensen die al mijn papieren aan het verzamelen waren, er waren auto's gestopt zodat ze niet over mijn map en mijn papieren reden.
Geweldig, ik was niets kwijt geraakt dankzij die mensen!

Bennikki

Bennikki

19-11-2009 om 22:41

Leuk jongens!

Ik word echt een beetje blij van dit draadje!
Mijn bijdrage: al een tijdje geleden stond ik met moeder uit Friesland en dochter in kinderwagen op station Overamstel in Amsterdam. Daar is een hele hoge trap naar het perron en de lift deed het niet. Er komt een groepje van 4 hele grote stoere brede zwarte jongens aanlopen, (verder was er niemand te bekennen) mijn moeder fluistert: "Dit station ligt toch vlakbij de Bijlmer Bajes? " (dat klopt)
Een van de jongens kijkt mij aan, knipoogt en zonder iets te zeggen pakken de 4 jongens elk een kant van de kinderwagen en tillen hem naar boven. Ik kreeg tranen in mijn ogen, ook omdat mijn moeder vaak niet zo positief is over zwarte mensen denk ik..

Meer, meer, meer! Bennikki

amk

amk

19-11-2009 om 22:43

ik heb ook geen nare ervaringen.
In de trein: wie helpen je met uitstappen met een grote kinderwagen? die heerlijke groep antilliaanse hangjongeren. Die leuke 'blanke' studenten lieten me gewoon modderen. Dus de eerste groep kwam nog even terug lopen om me ook daadwerkelijk het station (zonder rolstoeluitgang) uit te helpen.

En zelf kreeg ik de blije lach van een oudere vrouw met autopanne. Niemand die even stopte in de regen. Ik heb even de wegenwacht en haar man gebeld. Kon helaas niet blijven wachten want moest dochterlief optijd op halen bij het kdv en toen ik voor de zekerheid nog even terugfietste was ze al weg.

Ik denk altijd maar in zo'n situatie, wat zou ik nu fijn vinden? Dat iemand mij helpt natuurlijk. Nou help dan ook een ander. En ik denk dat best veel mensen dat doen in de praktijk.

Turkse fietsenmaker

Dochter van 15 pas nog, op weg naar huis loopt de ketting eraf...midden in gebied waar geen huizen, boerderijen vlakbij waren. Dochter probeert ´m erop te krijgen...niks. Lukt niet en anders is ze daar best handig in. Dus begint te lopen naar boerderij, ook al geen sms-beltegoed. Om te vragen of ze ons mag bellen. Komt er een echtpaar langs...al fietsend. Een ouder echtpaar. Zij een hoofddoekje op en best lastig fietsend, heen en weer...mollige dame. De man wat leniger. Waarschijnlijk van dichtbij gelegen vakantiepark. Die fietsen eerst voorbij en praten dan even en stoppen. En komen dochter vragen wat er is....dochter verteld. En uit zijn fietstas tovert de man een set gereedschap en begint dochters fiets te repareren en vertelt ondertussen dat ie fietsenmaker is geweest in Rotterdam....De vrouw glimlacht de hele tijd naar dochter en bied haar koekjes aan...
De meneer had er nog een flinke klus aan en sommeert vrouw en dochter naar een bankje verderop. En aldaar praten dochter en de mevrouw...over haar kleinkinderen die niet ver daar vandaan wonen en dat het hier zo mooi is, de omgeving en dat ze blij is dat haar kleinkinderen in zo´n rustige veilige omgeving wonen (valt ook wel mee hoor, maar vergeleken met Rotterdam wel...)en over Turkije. Dochter wordt ondertussen een halve picknick aangeboden met koekjes en pakjes drinken en fruit.
De meneer is klaar en brengt de fiets en ondertussen bel ik...waar blijft ze toch...
En zo fietst dochter weer weg...het turkse echtpaar al etend achterlatend.
Wat een schatten!
groeten albana

Is mij ook opgevallen

toen ik zwanger was dat juist de niet-blanke jongeren opstonden. Echt direct zodra ik de tram binnenstapte en ik wat rondkeek, ik heb nooit hoeven te staan. Maar goed, ik heb sowieso zelden tot nooit last van migranten in welke kleur of soort. Wel last van white trailertrash zoals ik ze noem, in elke stad volop aanwezig, maar goed het was een tegengeluid draadje.

Als je tegengeluid wilt...

... kun je 't krijgen. Waarom zulke lage verwachtingen van mensen met een ander kleurtje??

Overigens

niet chagrijnig bedoeld.
Ik ben ook erg blij met de hulpvaardigheid die ik meermaals ben tegengekomen. Bijvoorbeeld toen die keer dat ik rondreed met een lekke autoband (het reed iid wat vreemd). Iemand me op een parkeerplaats erop wees. En direcht onder de auto dook om het wiel te wisselen met mijn reservewiel!! Of die keer dat mijn fiets langzaam onderuit schoof op een ijzige markt. Kind voorop, kind achterop, fietstassen vol en zelf hoogzwanger. Een echtpaar hield de kinderen vast en een potige meneer hees fiets en al overeind. Daarnaast vind ik dat we als gezn ook best hulpvaardig zijn. Echtgenoot heeft al meermaals geholpen bij een ongeval, zelf heb ik een paar keer gereanimeerd en gisteren nog heeft zoon 2 een loslopende kip gevangen en de buurt afgestruind uit welke ren hij is ontsnapt en de eigenaar met kip verenigd.

Volgens mij

ik kom ze (bijna)nooit tegen die chagrijnige mensen.
ik moet zeggen dat ik zelf altijd vriendelijk groet als ik een winkel binnen stap,of iemand voor laat gaan in de rij bij de kassa,of andere kleine dingetjes.
en misschien is het wel zo,dat mensen daarop reageren?
hoe was dat spreekwoord ook al weer?wat je geeft krijg je terug.
ik vind echt niet dat we in een chagrijnige wereld leven.

Valt ook erg mee

Jaren terug flinke woordenwisseling gehad met een amsterdammer op station. Bleek later dat ik de laatste trein gemist had en je raad nooit wie mij laat op de avond nog naar Breda bracht om de laatste trein richting limburgs land te pakken. Juist, die boze amsterdammer. Tja, grote mond, klein hartje. Heb nu ook geleerd om door die amsterdamse bluf heen te prikken. Kom je nog eens heel hartelijke mensen tegen.

Wat mij ook altijd opvrolijkt is kermis. Zie je de kinderen van dichtbij gelegen asielzoekerscentrum vaak triest kijken totdat het kaartjes begint te regenen. Er zijn best veel mensen die dan kaartjes voor de rups, botsauto en carousel toestoppen (meer staat er in ons dorp niet). Ook de kermisgasten laten deze kinderen vaker gratis ritjes maken. Daar wordt ik toch altijd weer blij van.

Mijn ervaring is verder ook dat een vriendelijk woord en helpende hand veel deuren opent. Zo heb je onderweg maar ook op vakantie nog eens snel leuk kontakt.
Positieve feedback werkt niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen hoor!

reina

reina

20-11-2009 om 10:16

Sus-anne

Ik ben het helemaal met je eens, als je zelf groet, groeten mensen vaak terug, als je iets vriendelijks zegt krijg je mestal een vriendelijke reactie terug. Ik lees ook veel over chagrijnige mensen, ik zie gelukkig veel vrolijke en vriendelijke mensen!

50/50

Je komt het allebei tegen.
Ooit werd ik op mijn werk gebeld door mijn zusje. Ze had een aanrijding gekregen en was helemaal in paniek, de ambulance kwam er zo aan. Ik snel erheen gefietst (nog nooit zo snel gefietst). Daar lag mijn lieve zusje op de brancard, ze kreeg net een nekband om en keek met angstige ogen om zich heen. Daar stonden allemaal mensen met hun armen over elkaar en hun handen in hun zak gezellig met elkaar te kletsen en mijn zusje uit te kijken. Ik werd Zo Boos. Ik sprong van mijn fiets en riep dat wie niet hier stond om te helpen maar moest opsodemieteren!!! Toen kwam er een vriendelijke mevrouw naar me toe die zei: "U mag uw fiets wel zo lang in mijn tuin zetten hoor". Zo lief. Dat vind ik dan helpen!

Millenia

Millenia

20-11-2009 om 10:32

Silone

"Waarom zulke lage verwachtingen van mensen met een ander kleurtje??" Nou, uit onderzoek is gebleken dat Marokkaanse jongeren bang zijn van Marokkaanse jongeren die ze niet kennen. Serieus. Gewoon, vanwege het imago, niet omdat er wat gebeurt. En als ik irritaties heb op straat, heb ik die met lui van pakweg zestigplus die mij of mijn kinderen de les beginnen te lezen. Of die zich de trein in ellebogen, vuil kijkend en bij voorbaat verwachtend dat ze anders geen zitplaats zullen hebben. Maar dit was een positief draadje. Dus ja, ik ken ook leuke witte mensen bijvoorbeeld die aardige mijnheer die aan de straat bezig was en me de loopplank over hielp. Ach ja, galante mannen, zijn ze er verder nog?

amk

amk

20-11-2009 om 11:04

Galante mannen

ja hoor, zijn er nog wel.
Mijn nieuwe buurman. Hielp mij gister even met mijn fiets binnen zetten. We hebben een erg hoge drempel en een lastige deur.

Je moet ze alleen even de gelegenheid geven om galant te kunnen doen. En als geemancipeerde vrouw doen we dat natuurlijk ook niet altijd.

dc

dc

20-11-2009 om 21:17

Galant hi hi

ik ben er ondertussen zo aan gewend dat duren voor me opengedaan worden (ik woon in Frankrijk), dat ik iedere keer in Nederland wel een keer een botsing met een deur heb

Maar wat wel grappig is, is dat de mannen hier heel vreemd opkijken als je de deur voor hen openhoudt.

Verder heb ik ook in de bijlmer gewoond (maar dat is dus wat jaren terug. Ik was in het begin toch best wel een beetje bang voor een groep donkere mannen die altijd zo rond het huis heenhingen. Totdat ik ze een keer met z'n allen zag vliegeren... Met ze aan de praat geraakt, en heb me eigenlijk nog nooit zo beschermd gevoeld. Vanuit centrum met nachtbus, wordt je door de mensen uit dezelfde buurt echt beschermd. Toen een blanke zatlap mij eens lastig viel, stonden er gelijk 3 man om me heen om hem naar de andere kant van de bus te sturen!

Marka

Marka

22-11-2009 om 22:06

Galant? ... brr

mmm galant hoeft voor mij niet zo. Ik houd meer van intermenselijk vriendelijk. Mensen voor wie ik de deur openhoud als ze hun armen vol hebben en vice-versa. En die zijn er genoeg. Galant doet me te veel denken aan al die mannen die oh zo 'aardig' waren toen ik fris en fruitig was en na mijn 45e afhaakten of tegen mij oh zo galant waren en kribbig tegen oma van zeventig achter me. En als jonge meid/vrouw voelde ik dat ook: oh die willen even aardig doen omdat ik er leuk uitzie, nee dank je.
Maar ik wil de draad niet vervuilen want er zijn mensen genoeg die intermenselijk galant zijn. Er zijn zoveel mensen die tot helpen en echt aardig zijn bereid zijn. Ik probeer zelf ook zo te leven.

Marka

Tirza G.

Tirza G.

22-11-2009 om 22:24

Overal

Van de week in de krant, na al die commotie over de benoeming van Van Rompuy: Balkenende is niet meer geloofwaardig. Na al die commotie over dat huis van WimmieSander en MaxiCosi in Mozambique: huis niet snel genoeg verkocht.
Het enige wat ik dan kan denken is: het is ook nooooooit goed. Ongeacht de details hoor, want als je goed doorleest ís het misschien wel zo, maar waarom waarom moet dat altijd meteen zo naar worden neergezet?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.