Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

angel3

angel3

20-12-2010 om 13:32

Het kerstverhaal met de middelen en media van nu


http://www.youtube.com/watch?v=vZrf0PbAGSk


erg lollig!
(excuus als ie al eens voorbij is gekomen...)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Haha, erg grappig inderdaad

Angel, hij is erg leuk! Voor mij was ie nieuw, en ik heb ook weer wat bijgeleerd, want ik zag een paar sociale media die ik zelf nog nooit heb gebruikt. Alleen de flash mob ontbrak nog.

Chris

reina

reina

20-12-2010 om 19:14

Super

'K heb 'm even 'gejat'. En die "avoid Romans" vind ik ook een mooie vondst!

Petr@

Petr@

20-12-2010 om 20:24

Hij is leuk!

Ik heb de link meteen doorgestuurd aan familie en vrienden!

Massi Nissa

Massi Nissa

20-12-2010 om 20:35

Geweldig!

Mijn broertjes gaan plat.
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

20-12-2010 om 21:00

Geweldig,

ook hier gierende broertjes. Echt tof!

Puck

Puck

21-12-2010 om 11:17

Hij is goed

Ik had hem van de week al gekregen en vind hem geweldig. Maar zoals Jessica als zegt: Kroamschudde in Mariaparochie (met Spieker Jozef) blijft ook een topper. En vertalen: als je geen twents verstaat is dat wel nodig, maar het echte leuke gaat er dan wel vanaf vind ik (net als bij de theatershows, die zijn in de originele versie ook net iets leuker).

Massi Nissa

Massi Nissa

21-12-2010 om 16:22

Nog een kerstfilmpje


http://www.youtube.com/watch?v=SXh7JR9oKVE
Dit vond vooral mijn dochter ontzettend leuk om te zien - en ik denk dat alle aanwezigen bij deze flashmob nog zeker een paar dagen anders in hun schoenen liepen.
Groetjes
Massi

Lidewei

Lidewei

21-12-2010 om 19:30

Linkse hobby's

En als ik dit laatste filmpje zie dan vraag ik me af wat men bezielt om de cultuur sector zo hard te treffen.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-12-2010 om 08:36

Berber

Dat was ook mijn eerste reactie, wat gaat daar een kracht vanuit. Dat wist ik wel, heb zelf jarenlang in een koor gezongen en zingen doet iets met je.
Wat mij hogelijk verbaast, zijn de rabiate reacties onder de video van fanatieke (meest Amerikaanse) christenen, die roepen dat dit het begin van armageddon is en die heidenen zullen nog lelijk op hun neus kijken, dat werk. Ik word daar een beetje koud van, wat een militante manier om naar een prachtig stuk muziek te kijken.
Groetjes
Massi

Rembrand

Rembrand

22-12-2010 om 09:10

Sentimentele muts......

zit ik daar op de vroege morgen naar het filmpje te kijken met de tranen in mijn ogen...........
Prachtig zeg !
M.

Massi

Fantastisch! Kippenvel (en ja, ook tranen hier).

margje van dijk

margje van dijk

22-12-2010 om 10:41

Super!

Aaaah, ik vind dit altijd zo leuk. En inderdaad, wat gaat er een kracht van uit. Net als een paar weken geleden op een maandagavond bij Pauw en Witteman, het Omroepkoor, wat daar ineens Mahler II ging staan met "Auferstehen". Het gekke was dat ik al tijdens de uitzending een paar mensen zag zitten die ik herkende uit dat koor, zonder dat ik dan ook maar een seconde bedacht ben op dat ze ineens gaan staan zingen, ik schrok me dood.

Ik ga volgende week met 8 mensen op het verjaardagsfeestje van een rijke mevrouw zingen, die ook expliciet heeft gevraagd of we "alsjeblieft vanuit het niets willen opstaan en beginnen te zingen" - het is blijkbaar in de mode Ben benieuwd, hoe dat gaat uitpakken (zeker met maar 8 mensen). Maar lijkt me erg gaaf.

Daar staat weer tegenover dat ik gisteren met slechts 4 mensen in het plaatselijke hospice, waar mensen liggen om te sterven, kamer voor kamer (alleen voor wie wilde) langs ben gegaan om "stille nacht" te zingen, of een ander (verzoek)nummer. Eén zacht liedje maar, bij mensen die niet meer rechtop kunnen zitten, maar nog wel kunnen kijken. Mijn god, wat een kracht gaat er uit van slechts de ogen van een mens. Sommigen keken ons zo intens aan, sommigen gingen huilen, anderen fluisterden alleen maar "bedankt". Wij waren zelf na afloop echt van de kaart, hoe confronterend, maar hoe mooi.

Vanavond weer een bejaardentehuis.

Ik denk ook wel eens: zijn het dan alleen de oude mensen die dit mooi vinden? En de jongere idioten zoals ik, maar niet mijn doorsnee leeftijdgenoten?

Nou ja, da's weer een andere discussie.

Bedankt, Massi, voor de link

Margje

Kippevel margje

Hoewel het mij onmiddellijk aan kerstavond 2001 doet denken.

Kerstavond 2001
Onze zoon lag rond kerst 2001 op sterven maar zo ook mijn oma die een verdieping hoger op de IC lag aan de beademing.
Het leger des heilskoor liep door het ziekenhuis en we hoorden ze zingen in de centrale hal.

Mijn lief en ik vatten het plan op om even op de ic polshoogte te nemen, ik stak mijn neus om de hoek en zag mijn oma op bed liggen.
Doodziek, tube in de mondhoek vastgeplakt, bont en blauw van de infusen en prikken, een dodelijk vermoeide blik in haar ogen en op haar nachtkastje een kerstbakje van het leger des Heils met een strijdkreet ernaast.

Oma zijn ze bij je wezen zingen lieverd, vroeg ik?

Oma knikte.

En oma, vond je het ook mooi....?

Pretlichtjes verschenen in oma's ogen en ze gebaarde dat ik pen en papier moest pakken.
Met hanenpoten schreef ze: nee het was kattengejammer maar ik kom nu vast in de hemel.
Ze zingen alleen bij hele zieke mensen.

Nou je hebt de strijdkreet wel oma, zal ik je voorlezen ...en met verschrikte ogen schudde ze nee.
We hebben samen heel veel lol gehad.

We liepen gniffelend weer terug en ik zei nog tegen manlief, jeempie je zal maar terminaal zijn en het is kerstavond dan krijg je het leger cadeau.
Heb je dubbel pech.
We liepen de gang op en uit de kamer van onze zoon klonk een koor...

Ze stierf 26-12-2001 om 01:30
Haar opgerolde strijdkreet heb ik nog steeds.
Daan stierf 11-06-2002

Ik vind zelf het gezang erg mooi! Ik waardeer het ook ten zeerste alleen oma dacht er anders over of Daan het kon waarderen. Nee, want hij zette het op een hartverscheurend huilen. Toen het leger afdroop heb ik hem uit zijn bedje gepakt met alle toeters en bellen en hoorde ik in mijn nek een tevreden gegiechel.

Margje

Het is gewoon de kracht van de muziek. Mijn draadje was verbannen naar verlies&verdriet maar misschien heb je toch gelezen dat wij ook gezongen hebben voor mijn moeder in het hospice. Tijdens het begin van de palliatieve sedatie.

Op haar herdenkingsdienst hebben we (onder directie van haar zus die kerkmusicus is) Dona nobis pacem gezongen. Er trilt dan iets los in de groep, onbeschrijfelijk. Vooral de mensen die zelf die canon niet eens kenden waren heel erg onder de indruk. Dat dat opeens rond hun losbarstte.

Ik had deze canon als laatste gezongen voor mijn moeder, na Guten Abend, Gut' Nacht, nog wat andere Brahms/Schubert liederen en wat wandelliedjes. Oh ja en de Morgenstern.

Het is even een heel ander onderwerp, maar ik blijf erbij dat muziek een wegbereider is van de wieg tot het graf. Wat goed dat jullie dat doen bij het hospice.

Rode beuk

Ik ben het wel met je eens maar niet iedereen is onder de indruk van de kracht die muziek geeft en heeft!

Er zijn echt mensen die niet van muziek houden. Voor mij onbegrijpelijk maar ze bestaan.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-12-2010 om 13:33

Margje

Wat een schitterend verhaal over dat hospice. Daar krijg ik nu rillingen van. En vwb jouw idee dat alleen oude mensen dit mooi vinden: zoals gezegd, mijn vierjarige dochter was meteen verkocht (en kijkt ook graag uit zichzelf naar het operakanaal). En heb je het gezicht gezien van het blonde jongetje in dat kerstfilmpje? Zijn mond staat open van verwondering, later pakt hij de hand van zijn moeder. Juist jonge kinderen hebben nog geen filters van wat ze 'cool' behoren te vinden, en hebben dus smaak .
Groetjes
Massi
PS: Berber en Pelle, ik kan ook niet zingen. Dat is geen valse bescheidenheid, ik kan het echt niet, ik heb een bereik van een halve octaaf en een 'harde' stem. Ik zat alleen maar bij dat koor omdat je mij er toch niet bovenuit hoorde en ik het zo leuk vond om al die strijdliederen te leren (we heetten Solidariteitskoor en zongen voornamelijk revolutionair repertoire). In mijn eentje durf ik alleen thuis te zingen.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-12-2010 om 14:37

Flashmob

In Californie hebben ze het ook geprobeerd, het succes was een beetje te groot:
http://nos.nl/artikel/207011-flashmob-leidt-tot-ontruiming-winkelcentrum.html

Inga

Inga

22-12-2010 om 18:40

Ik kan best aardig zingen

maar alleen als ik onder de douche sta. Toen er op mijn werk werd voorgesteld dat ik tijdens een personeelsavondje zou 'optreden' stelde ik als harde eis dat ik in een verrijdbare douchecabine mét gordijn ervoor het podium zou worden opgereden. Nu worden mij sterallures verweten...

margje van dijk

margje van dijk

22-12-2010 om 22:12

Dank jullie wel

Grappig dat jullie weer reageren op mijn hospice-ervaring.

Ja, best bijzonder dat we dat doen. Het is natuurlijk niet toevallig, de sopraan uit ons kwartetje werkt daar.

Nikus, wat een bijzonder verhaal, ook! Ontroerend.

Massi, echt, niet iedere 4-jarige is ervan gecharmeerd, hoor, ik ben niet de enige uit mijn koor die van haar/zijn eigen kinderen thuis niet mag zingen. De Sound of Music was ook al zo'n trial gisteravond, elk liedje dat ik wilde meezingen kwam uit op NIET MEEZINGEN!

Margje

m ik

m ik

23-12-2010 om 19:37

Wow margje en nikus

Kippenvel bij jullie verhalen !
Ik heb jaren geleden in het ziekenhuis gewerkt. Op kerstochtend kwam het ziekenhuis in alle vroegte op de afdeling zingen. Zo mooi ! Een patiënt zie later "ik had het idee in de hemel te zijn beland, wat was dat prachtig"

m ik

m ik

23-12-2010 om 19:39

Ziekenhuis moet ziekenhuiskoor zijn

in vorige reactie

Nog een vraag over massi's filmpje

Wat zingen ze precies, waaruit komt het?

margje van dijk

margje van dijk

23-12-2010 om 23:17

Anneque

Ze zingen Hallelujah uit de "Messiah" van Händel, een oratorium. Dit is een koordeel, ik heb het ook wel eens gezongen. In de Messiah zitten ook allerlei andere populaire aria's, zoals "But who may abide the day of his coming" (alt), of "He was despised" (ook alt), of "And he shall feed his flock like a shepherd" (sopraan)... al die melodieën ken je vast, als je ze hoort, net als het Hallelujah. (Of kende je dit niet? Dat zou bijzonder zijn, want bijna iedereen kent dit).

Margje

margje van dijk

margje van dijk

23-12-2010 om 23:18

Oh, en m ik

Leuk om te horen!
Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

24-12-2010 om 08:55

Mijn man

Mijn man kende het Hallelujah dus niet, inderdaad bijzonder om je te realiseren. Het is zo'n vast onderdeel van onze muziekcultuur. Mijn vader zong veel in koren en ik ben opgegroeid met zo ongeveer alle klassieke koormuziek die enigszins bekend mag worden verondersteld. Heb net bedacht dat ik ook eens wat cd's voor dochter moet aanschaffen, er is zoveel schitterende koormuziek.
Ze zingen trouwens in een winkelcentrum in Ontario (Canada) en ze heten het Niagara Choir.
Groetjes
Massi

Margje en mik

Dank, het was heel bijzonder en de herinnering is me zeer dierbaar. Ik kan er met humor op terug kijken maar ook met een heel warm gevoel.

Margje

Ja, ik kende het zeker, kon het meeneuriën, maar wilde nou wel eens weten wat het precies was. Dank je wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.