Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Het raadsel van de activia-yoghurt

Gezien mijn interesse in trivia/een vraag over Activia (het is nog steeds een onzinonderwerp,maar het rijmt wel)

Gisteren zag ik weer eens een reclame langskomen van Activia. Dat zijn van die yoghurtjes die volgens mij bedoeld zijn voor een vlottere stoelgang. Dat zeggen ze echter niet meer, eerst zeiden ze dat wel, toen was er een tijd dat ze zeiden dat het hielp ""je spijsverteringscomfort te verbeteren" (spijsverteringscomfort? Ooit van gehoord, iemand?) en nu heeft niemand het meer over de spijsvertering en wordt alleen nog maar iets gezegd over "lekker in je ritme" - maar ik vermoed dat daarmee nog steeds wordt bedoeld dat je er makkelijker van gaat poepen. Kennelijk mogen ze dat niet zeggen omdat het spul niet werkelijk helpt, maar willen ze het wel suggereren. De manier waarop reclames dingen beweren zonder ze te zeggen is voor mij een studie op zich, maar dat terzijde.

Maar wat mij, naast al die draaitaal, intrigeert is: waarom richt deze reclame zich uitsluitend op vrouwen? Eten mannen per definitie geen kleine yoghurtjes? Kan je aan vrouwen dit spul sneller slijten omdat vrouwen stiekem hopen dat iets laxerends ook goed is voor de slanke lijn? Of hebben vrouwen wel, en mannen geen problemen met trage stoelgang? De ervaringen in ons gezin wijzen bepaald niet in die richting, eerlijk gezegd.

Waarom vindt Activia dat alleen vrouwen die veel te dure yoghurtjes moeten kopen? Iemand verhelderende inzichten?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

20-09-2012 om 15:59

Intrigerende kwestie. Een paar grof generaliserende suggesties:

\rant\
- Vrouwen doen de boodschappen, daarom is driekwart van de reclame op vrouwen gericht.
- Vrouwen lezen bladen die voor driekwart over hun lijf (en gezondheid) gaan, en daarin worden dit soort dingen aangeprezen).
- Vrouwen gaan eerder en vaker naar de huisarts, en zijn dus blijkbaar meer met hun lijf en gezondheid bezig.
- Vrouwen zijn gewend aan het idee dat er van alles aan hun lijf niet goed en fris werkt en verbeterd moet worden (inlegkruisjes tegen je eigen geur, scheermesjes voor een kinderhuidje (nééé geen scheerdraadje), crèmepjes en zalfjes en spulletjes voor het velletje, de nageltjes, de gazomaardoortjes.)
- Mannen zijn niet alleen geen dokterlopers, maar ook eigenwijs. Die laten zich niet van hun mogelijke poepprobleem afpraten door vaag gewauwel over bacteriën. Die vinden zelf een bierdieet uit, of zo. \einde rant\

Van die dingen. Vermoed ik. Ondertussen zit er in die Activia minder vezel dan in een cracotte (waarvan je er twintig moet eten om een volkorenboterham te evenaren), veel suiker en weinig gezonds. Ja, die beruchte bifidus-bacterie, die ik steeds lees als Spina bifida-bacterie (sorry).

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-09-2012 om 16:07

Yoghurtjes is net als groente

Veels te gezond. Stel je voor, dat je vitamines binnen krijgt. Of vezels. Nee toch, echte mannen beginnen daar niet aan.
Een yoghurtje.... Wie verzint zoiets?!

Rosa van der Zanden

Ely

Ely

20-09-2012 om 16:11

Doelgroep marketing?

heet dat toch ofzo?

ik denk dat het sowieso onwijs lastig was om een acteur te vinden die zo in en in vegenoegd zo'n piepklein bakje yoghurt kon gaan zitten lepelen zonder eruit te zijn als een joker

Misschien gaan ze er ook van uit dat vrouwen meestal boodschappen doen? En dat de man dan niet zegt; O schat, neem jij van die grappige kleine yoghurtjes mee, je weet wel, die waarvan je beter gaat poepen? Nee... vrouwlief weet dat haar man al vier dagen niet geweest is en neemt het spontaan mee....

verder:
Eten mannen per definitie geen kleine yoghurtjes? -> ik ken ze niet
Kan je aan vrouwen dit spul sneller slijten omdat vrouwen stiekem hopen dat iets laxerends ook goed is voor de slanke lijn?-> zou me niks verbazen
Of hebben vrouwen wel, en mannen geen problemen met trage stoelgang? -> ik denk dat vrouwen misschien eerder naar dit soort producten grijpen als ze er last van hebben

Ik denk sowieso dat er relatief meer vrouwen ontvankelijk zijn voor allerlei levenscomfortverhogende producten. Ik verbaas me soms over wat ik hoor en zie: biergist, omega 3, visolie, vitamine D, ijzer in pilvorm, curcuma in pilvorm, knoflook in pilvorm, spirulina, onkruid voor betere tanden, st janskruid voor een betere werking van neurotransmitters, drankjes voor meer weerstand, beter poepen, noem maar op. Ik ken iemand die gebruikt het allemaal, vol overuiging (waar merk je het verschil aan vraag ik me dan af? behalve die laatste dan Maar ik kan met haar niet discussieren, ze glibbert weg) en het grappige is: ze rookt wel.

Ik moet zooooo ontzettend weer aan het werk

Nou...

Ze richten zich op vrouwen omdat vrouwen denken dat als ze die activia voor hun man kopen, deze eens een keer snel poept en niet net voor het eten, onder de afwas of vlak voordat de visite gaat aanbellen, op zijn gemak een half uur gaat defeceren.
De reclame is niet op mannen gericht omdat mannen niet van plan zijn dat half uurtje rust op te geven, ze zijn niet gek.

neteret mut

neteret mut

20-09-2012 om 18:43

Ook in belgie

veel van dat soort reclame.Alleen zullen ze daar het woord poepen echt niet gebruiken, betekend iets heel anders.

Ella2007

Ella2007

20-09-2012 om 19:04

Bedankt voor het lachen!

Heerlijk draadje dames, zit te schuddebuiken achter de comp. Ik heb een visual bij het commentaar van Clo.
En inderdaad onze zuiderburen hebben hele andere gedachten bij Poepen.
Wat een onzin inderdaad, en wat een geldverspilling. En we tuinen er met zn allen in,, maar ja, de economie moet draaien toch ?

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2012 om 19:17

Het is wél waar dat vrouwen boven de 40 rondom de menstruatie problemen met de stoelgang (kunnen) hebben en in de overgang ook. Oestrogeen zorgt voor souplesse in je lichaam meisjes, het smeert en balsemt, het vult op en rekt mee - of zorgt er voor dat weefsels dat doen. Als je oestrogeenspiegel laag is, gaat ook de soepele drolvorming in de darmen ietsje trager.

En ik weet één ding zeker. Vanaf nu letten jullie er op. En over drie maanden denk je: verdomd, ze had nog gelijk ook. Het is subtiel (als je nog menstrueert) maar het is er. Zeker als je er op gaat letten.

Tirza

dc

dc

20-09-2012 om 20:35

"de gazomaardoortjes"

Geweldig gevonden! Leuk Krin!

dc

dc

20-09-2012 om 21:52

En weet je

wat irritant is, in landen als frankrijk en engeland, kun je geen grote pakken yoghurt en vla vinden. De grootste verpakking yoghurt die ik heb kunnen vinden is een half pak nederlandse yoghurt.

Stenna

Stenna

20-09-2012 om 23:09

Klopt

Vond ik een van de lastigste dingen bij het boodschappen doen toen ik in het buitenland woonde. Die rare miniyoghurtjes, geen lekkere liter pakken. Naast de gesteriliseerde melk.

afgelopen zomer nog in Frankrijk, al die kleine verpakkingen. Moest allemaal bij het plastic, voelde me erg milieu-onbewust.

Voor de stoelgang, gewoon pruimen eten, schijnt ook te helpen. Nog lekker ook en de verpakking kan gewoon bij het GFT afval,of de compostbak

Ik koop bij Asda/ Tesco/ Morrisons wel liter pakken drink yoghurt, in een paar smaken ( £1.98 soms aanbieding £0.99), maarre..... weet bijna zeer dat het Activia is :o)
Wij hebben dde afgelopen weken genoten van stoofpeertjes-, appel/kaneel- en caramalvla, mmmmmmm. Op verzoek door familie meegenomen die met de auto/ boot kwam ( en nog wat meer boodschappen natuurlijk).

Annie

Annie

21-09-2012 om 10:34

Simpel

Voor de gezonde darmen van de mannen is er yakult, zo'n flesje ziet er namelijk stoer uit, volgens mij wordt deze in de reklame ook gedronken door een mooi uitziende stoere vent.
Als diezelfde mooi uitziende stoere vent met zijn theelepeltje in zo'n suf klein bakje yoghurt staat te roeren, voor zijn stoelgang, ziet dat er lachwekkend uit. Daarom staat in die reklame zo'n mooie dame in dat bakje te lepelen, met een prachtige strakke buik. Dat ziet er èn voor mannen èn voor vrouwen veel aantrekkelijker uit.

Ely

Ely

21-09-2012 om 12:42

Annie

Ik ken werkelijk geen enkele man die vrijwillig Yakult drinkt en/of het stoer vindt. Ligt ongetwijfeld aan mijn omgeving

Voor gezonde darmen (?) kun je toch gewoon gezond eten en bewegen? En vooral ook hopen dat je verder niet ziek wordt. Net zoals met elk ander lichaamsdeel. Het woord kul zit toch niet voor niks in die naam?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

21-09-2012 om 14:26

Poep in reclame

".......nu heeft niemand het meer over de spijsvertering en wordt alleen nog maar iets gezegd over "lekker in je ritme" - maar ik vermoed dat daarmee nog steeds wordt bedoeld dat je er makkelijker van gaat poepen."

Er is een hondenvoerreclame waarin opgewekt wordt verkondigd dat je viervoetige vriend elke keer weer vrolijk een stevig drolletje draait als hij zijn brokjes heeft gehad. Er zit dus een doorbraak aan te komen!

Het "lekker in je ritme" associeer ik niet zo heel erg met poepen, tenzij de Vlaamse variant wordt bedoeld.

Annie

Annie

21-09-2012 om 14:49

Ely

Zo bedoelde ik het niet. Sterker nog, ik ken persoonlijk helemaal niemand die Yakult drinkt. Ik doel erop dat uit een flesje drinken mannelijker is dan roeren in een te klein bakje yoghurt. Beide produkten hebben de boodschap "een goede stoelgang" en beiden hebben een andere insteek als je naar de reklame kijkt.

Temet

Temet

21-09-2012 om 15:00 Topicstarter

Yakult

Volgens mij is de onuitgesproken belofte van Yakult dat het goed voor je weerstand is, niet zozeer dat het iets voor je stoelgang doet.

De reacties in dit draadje hebben me (nog meer) laten nadenken over wat er nou als vrouwelijk en mannelijk in de markt wordt gezet. Inderdaad is heel veel reclame voor gezondheids-achtige dingetjes op vrouwen gericht. Maar reclame voor pijnstillende middelen niet per se, dat vind ik dan wel weer opmerkelijk.

Ik moest door de reacties ook ineens weer denken aan twee reclames waar ik me vroeger aan ergerde. Beide voor vitaminesupplementen, de ene, Berocca, gericht op mannen: vitale man met alles onder controle wordt nog vitaler en alles-onder-controler met Berocca. De andere was voor Supradyn. Zielige mevrouw, letterlijk ineengekrompen, zit op een heel groot bed " wordt alles je teveel?", maar fleurt weer op van Supradyn.

Inderdaad: aan het vrouwenleven en -lichaam is alles mis, en moet van alles worden veranderd, waar de adverteerder gelukkig net het ideale product voor heeft.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

21-09-2012 om 15:24

Yakult (o.t.)

Ik heb ooit eens gesolliciteerd bij Yakult. Tijdens het gesprek kreeg ik ook zo'n flesje aangeboden, maar ik gruwel van zure zuiveldrankjes. Kreeg ik een hele preek dat het zo goed voor je is, en dat alle medewerkers gezamenlijk Yakult dronken. Ik ben helaas niet verder gekomen in de procedure

Tanneke

Tanneke

21-09-2012 om 18:51

Activia en rechtszaak

Ik herinner me dat hier iets in de krant heeft gestaan over een activia gebruiker die een rechts zaak heeft aangespannen over de claim " verbetert je spijsvertering" of een aanverwante kreet.
Activia moest toen de claim aanpassen en nu zie je hier(USA dus) dus ook op televisie alleen nog dat ze er een beetje vaag omheen mompelen. Nu zeggen ze zoiets als " kan je helpen beter te voelen" of zoiets.
Ze zeggen nu dus niet meer DAT het helpt, maar dat het je spijsvertering KAN ondersteunen.In die trant.
En dan word er een beetje heeeeeel vlug bij vermeld in kleine lettertjes dat dat niet is bewezen in onderzoek.

Je ziet hier rechtszaken over de vreemdste dingen, dus als een reclame is verandert, dan denk ik altijd dat er weer eens problemen zijn geweest.

Marnie

Marnie

21-09-2012 om 18:58

Toevallig

Was ik gisteren op een congres voor kinderartsen MDL gesponsord door o.a. yakult. De sprekers moesten diep gaan om de juiste onderzoeken boven water te krijgen, maar heel soms waren probiotica toch wel handig en dat allemaal netjes dubbelblind aangetoond.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

21-09-2012 om 20:34

Die activia

die heb ik inderdaad weleens geprobeerd, maar ik vond het veel te duur en bovendien niet eens lekker

Raad eens waar we op vakantie in nederland altijd liters van eten?

Tanneke

Tanneke

21-09-2012 om 22:18

Vanille vla??

Wij wel in elk geval.
En die kleine griesmeel puddinkjes met rode saus van Mona. At ik vroeger nooit in Nederland.

Hier ook geen gewone yoghurt te vinden trouwens. Wel de kleine bekertjes in allerlei soorten (apple pie, banana cream pie, chocolate-coconut, maple, lime...bleh zo zoet allemaal).
Wel gewone yoghurt,maar dan allemaal 0% vet. Rare structuur en niet te kanen.

dc

dc

22-09-2012 om 08:32

Zoek eens

naar griekse yoghurt. Dat is de enige die ik vond die er niet uitziet als melk

En bij de Lidl hier hebben ze goede griekse yoghurt (maar nog steeds niet echt een grote verpakking).

Temet

Temet

22-09-2012 om 23:07 Topicstarter

Nou, die Lidl-yoghurt zit in verpakkingen van een kilo, noem dat maar klein... Het zal toch wel ongeveer een liter wezen denk ik zo.

En gezien het hoge vetpercentage (voor yoghurt dan) staat het ook wel redelijk in de maag. Erg lekker inderdaad (en heel handig voor het maken van tzatziki en snelle knoflooksausjes).

Groeten,

Temet

Temet

Temet

22-09-2012 om 23:09 Topicstarter

Nav tanneke

Naar aanleiding van Tanneke zit ik me nu af te vragen welk product het ook alweer was dat doet of je er van afslankt maar dat niet mag zeggen. En wat zeggen ze dan: "helpt bij de inspanningen voor een gezond gewicht".

Waaruit ik afleid dat anorexiapatiënten van dat spul moeten aankomen

Groeten,

Temet

Zou de reden kunnen zijn

dat in het "buitenland" yoghurt niet zozeer als dessert gegeten wordt maar bij de lunch en als tussendoortje en dus mee naar werk en school gaat? Dessert zijn hier in de UK veelal "puddings".
Ik vind de drinkyoghurt van Activia wel lekker, koop het alleen als het een aanbieding is, als ontbijt met cornflake-achtigen, anders de 500 gram bekers.

Temet

LIDL in het buitenland heeft andere producten/ verpakkingen dan in Nederland.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.