Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dorothea

Dorothea

07-09-2009 om 11:11

Het verdelen van je energie

De laatste tijd kost het me moeite om genoeg energie te vinden voor alle dingen die ik moet doen. We hebben een samengesteld gezin en dat is voor mijn kinderen niet altijd makkelijk. Daar moet ik veel aandacht aan besteden en hun het gevoel geven dat ze op de eerste plaats staan (is ook zo). Mijn man en ik hebben een heftige periode doorgemaakt, zijn nu beide gemotiveerd om het te laten slagen, en daar wil ik ook veel energie in steken. Daarnaast vind mijn werkgever het ook fijn als ik mijn werk goed doe (32 uur per week) en ik wil ook mijn huishouden op orde houden. Dat laatste hoeft niet perfect maar er moet wel wat gebeuren.
Hoe doen anderen dat? Of, waar haal je de energie vandaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

07-09-2009 om 11:18

Goed organiseren en tijd voor jezelf

Dorothea, heel herkenbaar: je draaft maar door en probeert alles goed te doen, maar opeens komt de bodem in zicht...

Ik zou zeggen: zoek een leuke hobby en zorg dat je minstens een keer per week een avond(je) uit huis bent en alleen voor jezelf met die hobby bezig bent. Dat kan sporten zijn, maar ook schilderen, kleien, bloemschikken, leesclubje, whatever. Doel is dat die tijd alleen voor jou is. Ik kom na zo'n hobby-avond helemaal opgeladen weer thuis.

Tweede: als het financieel kan, zoek een hulp in huis. Iemand die de boel aan kant houdt, de ergste stofnesten opveegt en het sanitair tenminste 1 keer per week een beurt geeft. Vervolgens schroef je je eigen vuilgrens op en laat alles zoveel mogelijk voor de hulp liggen. Bij ons scheelt dat én gepoets in de vrije weekenden, én een hoop echtelijke ergernissen (en ja, ook 30 euro per week).

Derde: denk bij alles wat je 'moet' dat eigenlijk maar weinig dingen echt moeten. Ga na of je alleen van jezelf zoveel taken moet uitvoeren, of dat het ook wat minder perfect kan. Werk is leuk en belangrijk, brengt geld in het laatje. Maar als je iets minder hard loopt, gaat het vast ook nog prima op je werk. Idem thuis: een keer wat minder verantwoord eten op tafel, even niet voldoen aan sociale verplichtingen, en de wereld draait gewoon door.

Succes, groet, mamvantwee

Chantelle

Chantelle

07-09-2009 om 14:42

Wat mij opvalt...

"We hebben een samengesteld gezin en dat is voor mijn kinderen niet altijd makkelijk. Daar moet ik veel aandacht aan besteden en hun het gevoel geven dat ze op de eerste plaats staan"

Van deze zin krijg ik kippenvel. Hoezo staan jouw kinderen op de eerste plaats en hoezo is het voor JOUW kinderen niet altijd makkelijk. Ik ga er vanuit dat hij ook kinderen heeft, maar die mis ik in je berichtje. En of hij nu kinderen heeft of niet, missschien is het goed om niet zo de nadruk op het samengestelde te leggen. Geniet gewoon als gezin, daar haal je toch ook energie uit. En plan dan af en toe een avondje voor jullie tweetjes in. Maar je doet nu net of de relatie met je kinderen en de relatie met je man twee verschillende werelden zijn. Lijkt mij niet gezond.

Als jij 32 uur werkt en je man ook, dan kun je best een paar euro's missen voor een huishoudelijke hulp. Onze hulp komt nu 4 uur en maakt het huis schoon (en als je echt iedere week 4 uur schoonmaakt, blijft het echt redelijk schoon) en strijkt 1 uur. Dan blijven dingen als koken, vaat, wassen draaien, een keertje stofzuigen en met een lapje over de wc over, maar het scheelt heel veel tijd.

Ik haal vooral veel energie uit tijd met mijn gezin. Ik geniet langs het voetbalveld, van een spelletje, van een boswandeling, museumbezoek, etc. Ik vind 'mét kinderen' bijna altijd leuker dan alleen met mijn man. En 'tijd voor elkaar' doen we niet op een ingewikkelde manier. Gewoon tv en laptop uit, wijntje erbij en rust...

En wat is voor jou het 'heilige moeten'? Zet die dingen eens op een rijte en laat een ander (wij!) strepen.

Ik sta er soms een week helemaal alleen voor. Dan maak ik het me makkelijk. De eerste avond pannenkoeken met veel fruit, de tweede avond 1234 van AH, de derde avond uit eten, etc. Qualitytime en gemak gaan dan hand in hand. De kinderen gaan een keer niet onder de douche en doen een dagje langer met hun broek en shirt.

En stel je prioriteiten. Ik ga voor een 9 als moeder en voor een 6,5 als werkneemster. Daar moet mijn werkgever het maar even mee doen.

Kiki

Kiki

07-09-2009 om 16:00

Uitbesteden, uitbesteden, uitbesteden

Alles wat je kan uitbesteden gewoon doen en loslaten.

We leven in een dienstverlenende maatschappij, je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een bedrijf wat je kan helpen.

Een hulp die eens per week komt, of echt luxe gewoon twee keer in de week. Laat haar strijken. Neem een oppas aan huis, dan hoeven je kinderen niet op jouw vrije dagen naar clubjes toe.

Grote klussen niet zelf doen, maar laten doen. Cadeautjes koop je via internet, kleren kan je via internet kopen, je kan zelfs tegenwoordig kaarten via internet versturen.

Als je 32 uur werkt kan je gewoon niet altijd alles zelf doen, dat moet je gewoon niet willen.

Overigens Chantelle, ik ben blij dat je niet voor mij werkt. Als je jezelf al een 6,5 geeft. Wat een armoe en wat vervelend voor je collega's

Ik vind mezelf een goede werker en een goede moeder. Ik zie werkelijk niet in waarom het ene het andere uitsluit

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-09-2009 om 16:33

De uitdaging van de werkende ouder

Dorothea, wat jij beschrijft, is volgens mij de uitdaging van iedere werkende ouder. En als je dan ook nog een perfectionistisch van aard bent, dan ligt de crisis op de loer. Ik herken het ontzettend van mijn eerste jaren als 'werkende moeder'.
Want oh, wat was ik onmisbaar. Voor mijn kinderen in de eerste plaats, maar daarnaast moest natuurlijk ook het huishouden op orde zijn, en wilde ik ook de altijd lieve echtgenote zijn. En - die mis ik in jouw lijstje, ha ha - de perfecte dochter, de o zo sociale vriendin en natuurlijk de immer actieve voorzitter van de oudercommissie van het kinderdagverblijf en later van school.
Ik heb in de loop van de jaren geleerd (door schade en schande) dat het allemaal best een tikje minder kan. Leg de lat maar wat minder hoog. Er mag best een keer een kant en klaar maaltijd op tafel, en het huis mag best eens een rommeltje zijn. Bespreek met je partner wat jullie samen écht belangrijk vinden, en kijk hoe je de taken goed kunt verdelen. Is de druk eerlijk verdeeld? Geen tijd? Dan uitbesteden of gewoon niet meer belangrijk vinden. Dat klinkt makkelijker dan het is, want je moet ook leren loslaten. Maar je kúnt gewoon niet alles op een perfecte manier doen. En het hoeft ook helemaal niet. Maar dat zul je waarschijnlijk gewoon eerst even moeten ervaren!

Dorothea

Dorothea

07-09-2009 om 22:15

Dat is het niet helemaal

Ik ben al heel lang een werkende moeder maar ik ben langer alleenstaande moeder geweest dan een getrouwde. Voor mijn gevoel is het ook niet de lichamelijke energie die me soms opbreekt, maar meer het verdelen van emotionele aandacht en de geestelijke energie die dat kost. Voor Chantelle: ik weet niet of je zelf ervaring hebt met een samengesteld gezin, maar dat is echt heel anders dan een gezin dat je samen hebt gemaakt. Er zijn geen vanzelfsprekendheden, je moet alle wielen opnieuw samen uitvinden. Wij hebben een slechte start gehad omdat we verwachtten dat alles wel vanzelf zou gaan lopen.
Mijn werkuren zijn ingevuld. Ik moet ook proberen om werkproblemen niet mee naar huis te nemen (is lastig). Ik heb wel eens een hulp gehad, maar mijn ervaring is dat dat meer (geestelijke) energie kost dan het me oplevert. Vind maar eens een zelfstandige hulp die het werk een beetje behoorlijk doet. En dan ben ik wat dat betreft echt niet veeleisend. Volgens mij mis ik ook vooral uren in de avonden. Voordat alle kinderen naar bed zijn is het zo 21.30 uur. Als je dan nog zinnige gesprekken met je partner moet gaan voeren, wat bij ons wel noodzakelijk is, is het zo middernacht.

tonny

tonny

07-09-2009 om 23:20

Evenwicht

Zoek uit wat je energie kost (geef rapportcijfers) en zoek uit wat je energie geeft (geef ook daaraan rapportcijfers) en ontdek waar je iets aan het evenwicht kunt doen.

Heb ik ooit eens moeten doen, en dat hielp wel wat...

tonny

Wat hier helpt

ik ben ook een perfectionist,heb ook een samengesteld gezin,(wat ik toch als veel intensiever ervaar dan een *normaal* gezin).het huishouden besteed ik gedeeltelijk uit,én mijn man en ik gaan minimaal 1x per maand samen weg,soms een dagje sauna,soms uit eten,en soms alleen maar een uurtje of twee koffiedrinken in het AC restaurant.gewoon om éven bij te praten samen,en even tijd voor elkaar te hebben.
zo,n dag of avond geeft ons weer bergen energie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.