Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

22-05-2009 om 15:06

Het vervoer over 30 jaar

Over dertig jaar geen verkeersdoden meer' 22-05-2009

Het is nauwelijks voor te stellen, maar over dertig jaar zullen in Nederland verkeersdoden tot het verleden behoren. Dit stelt althans het Duitse technologieconcern Siemens. Volgens een toekomstscenario van het bedrijf bepalen in 2039 zelfsturende elektrische auto's het straatbeeld, die als een autotrein dicht op elkaar rijden zonder de veiligheid in gevaar te brengen.

Een dienstregeling voor het openbaar vervoer bestaat in de toekomst ook niet meer. Reizigers zullen 'hoogfrequent' worden vervoerd en bepalen hun vraag door een spraakgestuurde reisplanner die is geïntegreerd in een mobiliteitspas.

Nog een gewaagde voorspelling: storingen in het openbaar vervoer komen niet meer voor, treinen worden onderhouden terwijl ze rijden. Futuristisch zijn ook spraakgestuurde horloges en zonnebrillen die legitimatie, telefoontjes en betalingstransacties verzorgen. Zelfs deuren kunnen ermee worden geopend.

Siemens, zelf een belangrijke speler in mobiliteitsvraagstukken, heeft naar eigen zeggen twee jaar wereldwijd onderzoek gedaan in veertig steden naar grote trends in de komende jaren. Het concern legt de toekomstscenario's voor aan de Nederlandse overheid, vervoersbedrijven en ingenieursbureaus.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

22-05-2009 om 19:12

Ach

Ach, 30 jaar geleden dacht Siemens dat treinen vervangen zouden zijn door zweeftreinen....

Het is typisch technocratische techneutenbabbel. Vergelijkbaar met de superbus van Wubbo Ockels.

Whoehaha

Siemens! Die lui van de misselijkmakende (want slingerende)Combino-tram-met-haarscheurtjes!

Zou de lolbroek die dit vervoers-utpia geschetst heeft zelf wel eens in zo'n Combino hebben gezeten? Ik betwijfel het...

Groeten,

Temet

Emmawee

Emmawee

22-05-2009 om 22:41

Heerlijk...

Ik kreeg opeens een brainwave van dit verhaal. Kijk eens waar die naar toe ging... (neem er een glaasje sinas en een chippie bij)


http://www.youtube.com/watch?v=MX6_GA_lpn8
Groeten, Maw.

Rafelkap

Rafelkap

23-05-2009 om 13:02

Flintstone

Zag ik niet in filmpjes met Fred Flinstone van die supersonische autootjes..
Alleen denk ik dat het lastig met de macht die de auto-industrie heeft. Mensen zien hun SUV toch als een recht en dat op te moeten geven voor een botsautootje (die niet botst) in een Nederland dat eruitziet als een groot pretpark met allemaal rails...
Erg leuk, deze fantasiën, dat wel. Maar op dit moment wil "de auto-industrie" niet zoveel doen aan het aantal verkeersdoden, zag ik deze week in een documentaire (van de makers van de Keuringsdienst van waren)..

bibi63

bibi63

24-05-2009 om 15:18

Nou

wat mij betreft is alles mogelijk. Hadden we pakweg 10/15 jaar geleden uberhaupt enig idee over de virtuele wereld. Ik bedoel: sta er eens bij stil hoe onze virtuele wereld eruit ziet nu. We vinden het allemaal allang weer normaal. Het idee dat je ALLE informatie die je wilt hebben, simpelweg achter je pc'tje te vinden is 24 uur per dag, 7 dagen per week. Opvoedvragen? Ach even een berichtje hier op het forum plaatsen en je bent al weer heel wat wijzer. Zelfs indruk krijgen van het leven van uit het oog verloren personen is simpel. Dus ja, inmiddels kan ik me alles voorstellen.
Groetjes,
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

24-05-2009 om 16:04

12 jaar geleden

Ging men er bijvoorbeeld op tv al vanuit dat een aantal mensen internet hadden, terwijl toen de grote toestroom tot het net nog moest losbarsten volgens mij. Toen was ik nog verbaasd en licht verbolgen over het feit dat ze er wel héél makkelijk vanuit gingen dat je kon reageren via website huppeldepup of informatie kon aanvragen op die manier. En wij dan, dacht ik. Maar een jaar later hadden wij ook een computer, niet veel later internet en vond het vervolgens ook heel normaal om via intenet vanalles te vragen en regelen. Ik kan me nu bijna niet meer indenken hoe het is om het zónder internet te moeten doen.
Op gebied van auto´s is er ook al heel veel mogelijk. Hoe minder olie er tot onze beschikking is hoe meer er opeens mogelijk zal blijken te zijn denk ik zomaar.

Emmawee

Emmawee

24-05-2009 om 21:46

Blijkbaar heb ik jullie niet kunnen verleiden...

Kijk nou even naar Chriet en je weet precies wat ik bedoel. Vooruit, ik geef het linkje nog een keer:


http://www.youtube.com/watch?v=MX6_GA_lpn8
Deze aflevering van "Wondere Wereld" is nog maar 23 jaar geleden. Dus ja, er kan nog heel wat gebeuren in de komende 30 jaar. Maar wat? Dat weet ook Siemens niet.
Chroet! Maw.

Emmawee

Emmawee

25-05-2009 om 00:15

Verdorie pelle

nu zit ik al de hele avond te wiki-en en te puzzelen om haar te vinden...
Gaaaaaaaap ja, dat wel. Maar ook heel rustgevend op de een of andere manier. En het doet ook wel wat met mijn kijk op de toekomt. Ik bedoel... er verandert echt heel wat in betrekkelijk korte tijd!
Iets anders (o.t.), leuk dat je me tipt. Hoe weet jij dat ik van dit soort spellen hou? Ik voel me ernstig betrapt, want sinds ik met een omweg op het HIQ-forum ben beland, zit ik daar alleen maar beeld-crypto's te puzzelen. Ik weet dus niet of het erg verstandig is om hier nu ook aan mee te gaan doen.... maar hoe wéét jij dit van mij?? (of was het meer in 't algemeen bedoeld?)
Groeten, Maw.
Groeten! Maw.

Tinus_p

Tinus_p

25-05-2009 om 11:05

Praktisch toepasbaar (emmawee)

Emmawee:
"Deze aflevering van "Wondere Wereld" is nog maar 23 jaar geleden. Dus ja, er kan nog heel wat gebeuren in de komende 30 jaar. Maar wat? Dat weet ook Siemens niet."
Dat is het probleem niet. Het probleem is niet wat er technisch mogelijk is -integendeel, het hele idee van Siemens is gebaseerd op al bestaande technologie. Het probleem is, of die technologie praktisch toepasbaar is, dus tegen acceptabele kosten en aanvaardbaar voor de gebruikers.
Vergelijk dit met supersonisch vliegen -in de jaren 50 en 60 werd verwacht, dat supersonisch vliegen binnenkort normaal zou zijn. Technisch was dat geen probleem -de eerste Concorde vloog in 1969. Inmiddels vliegt de Concorde niet meer, de Jumbo Jet wel...

Tinus_p

Tinus_p

25-05-2009 om 12:46

Knight rider

Scarlet:
"Ik moet ineens terug denken aan de Night Rider die vroeger op tv was en dat men zich niet kon voorstellen dat een auto dat soort dingen zou kunnen."
Zoals bijvoorbeeld?

margje van dijk

margje van dijk

25-05-2009 om 13:59

Nou...

Op die manier kijk ik ook wel eens naar de knight rider met mijn jongens.

Bijvoorbeeld:
- bepalen waar je bent, route bepalen
- achteruitrijden en hulp krijgen bij het navigeren
- van alles weten te vertellen over locaties en dergelijke
- handsfree communiceren met elders

Dit soort dingen heb je tegenwoordig standaard in navigatiesystemen en/of carkit zitten. Je hoeft er niet eens zo'n fancy auto voor te hebben

Margje

-

Donors

Maar het gebrek aan verkeersdoden over 30 jaar is wel slecht nieuws voor mensen die op de wachtlijst staan voor orgaandonatie. Volgens mij zijn verkeersdoden voor hen een van de hoofdbronnen van organen!

Tinus_p

Tinus_p

25-05-2009 om 20:55

Triple

Triple:
"Maar het gebrek aan verkeersdoden over 30 jaar is wel slecht nieuws voor mensen die op de wachtlijst staan voor orgaandonatie. Volgens mij zijn verkeersdoden voor hen een van de hoofdbronnen van organen!"
Ik zeg: kunstorganen over 30 jaar!

Tihama

Tihama

25-05-2009 om 21:56

Hmmm

Ik hoop dat motorrijden dan niet verboden wordt. Ook erg goed voor de orgaandonaties.

Tihama

Emmawee

Emmawee

25-05-2009 om 23:21

Pelle (o.t.)

Ze was het Tros-nerdinnetje. Ze deed ook radio in die periode. Het moest natuurlijk "je bent jong en je wilt wat" in die tijd om Veronica (club J!) bij te kunnen benen.
(Grappig, dat ik me zo aangesproken / betrapt voelde. Ik vind het trouwens een leuk forum-spel, maar de beeldcrypto-verslaving is sterker. Ik zoek nu al twee à drie dagen naar een rode vlag met een smalle gele band en daarop een wapen met een kanon met een haan erop, kroontje erboven. Wie het weet mag het zeggen. Alsof ik @#%%$# niets beters te doen heb!!!!)
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

25-05-2009 om 23:24

Tinus

"Het probleem is niet wat er technisch mogelijk is -integendeel, het hele idee van Siemens is gebaseerd op al bestaande technologie. Het probleem is, of die technologie praktisch toepasbaar is, dus tegen acceptabele kosten en aanvaardbaar voor de gebruikers."
Juist. En wat acceptabele kosten zijn en wat aanvaardbaar is, dat is dus aan verandering onderhevig.
Ik kan me voorstellen dat het hele treintjes-systeem op snelwegen vrij eenvoudig in te voeren is. Met een inhaalverbod kom je al een aardig eind in de buurt.
Groeten, maw.

Tinus_p

Tinus_p

26-05-2009 om 10:44

Epd

Emmawee:
"Ik kan me voorstellen dat het hele treintjes-systeem op snelwegen vrij eenvoudig in te voeren is. Met een inhaalverbod kom je al een aardig eind in de buurt. "

Integendeel, dit is net zoiets als het EPD -het klinkt zo simpel en zodra je er over na gaat denken blijkt het waanzinnig ingewikkeld te zijn. Er duiken dan ook meteen fundamentele vragen op, zoals 'wie bepaalt wie waar heen gaat'? Dat gaat veel verder dan een inhaalverbod.

"Een dienstregeling voor het openbaar vervoer bestaat in de toekomst ook niet meer. Reizigers zullen 'hoogfrequent' worden vervoerd en bepalen hun vraag door een spraakgestuurde reisplanner die is geïntegreerd in een mobiliteitspas."
ook hier: EPD -alle privacy en IT problemen die er al waren voor EPD en OVchipkaart komen in zo'n plan driedubbel voor. Verder, 'hoogfrequent' vervoer kost nu eenmaal zakken met geld -wat OV nog enigszins betaalbaar houdt, is nu juist dat je mensen zoveel mogelijk gebundeld vervoert in 1 vervoermiddel -elk OV systeem is een compromis tussen frequentie, schaalgrootte en bijbehorend gebruiksgemak.

Emmawee

Emmawee

26-05-2009 om 21:22

Tinus

Ik denk dat je gelijk hebt. Zodra ik er over na ging denken bleek het waanzinnig ingewikkeld te zijn.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

26-05-2009 om 21:36

Pelle (heel erg o.t.)

De beeldcrypto is te vinden op www.hiq.nl. Kiezen voor 'forum en chat' en dan in de 'Salon'(onderaan), naar 'puzzels' en daar dan naar de beeldcrypto (deel 24). Je moet je aanmelden om mee te kunnen doen. Ik heb er net één geraden en moet er nu één maken.
Het is echt erg leuk. De mogelijke vragen die ik had rondom Stoffer (waarvoor ik daar terecht ben gekomen) zijn totaal naar de achtergrond geraakt. Hij redt zich wel... Maar dat puzzelen!!!
Groeten, Maw.

Tinus_p

Tinus_p

27-05-2009 om 10:13

Nog een

http://www.fd.nl/artikel/11661436/vooruitgang-nooit-meer-file

Een typisch voorbeeld van iets dat al bijna een halve eeuw wordt geroepen en sindsdien nooit wat is geworden -en technische problemen zijn er niet: Vliegende auto's komen al voor in de James Bond film. The Man With The Golden Gun, ergens begin jaren 70.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.