Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe gedichten lezen?

Ik ben benieuwd hoe je gedichten leest. Ja gewoon lezen maar ik merk dat ik er niet zo veel mee kan. Boeken wel, die lees je gewoon. Soms in een ruk, dan in stukjes. Maar gedichten? Als ik ze gewoon lees, de een na de ander. Gebeurt er niet zo veel. Ik merk dat ik de magie van gedichten iha, dus los van de inhoud en wat het gedicht wil zeggen, mis.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen. Een gedicht per keer? Meerdere keren achter elkaar? "Gewoon" lezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

11-02-2013 om 09:44

Andersom

Ik zoek vaak *het* gedicht bij een bepaalde gemoedsrust. Al lezend, merk ik al snel of de dichter me bevalt. Als ik de goede dichter heb gevonden, blijf ik lezen tot het gedicht dat me helemaal aanspreekt.
En hoe vaker ik zoek, hoe makkelijker ik vind. Maar dat komt dan dus omdat ik beter weet waar te zoeken.

Bloemlezingen

Hoi, ik ben er in geraakt door tips van mensen of door bloemlezingen. En door op muziek gezette gedichten (Schubert bijvoorbeeld).

De bundel waar ik het meeste aan had heb ik gekocht. Dat moest toen al tweedehands, voor zes euro. Een fantastische koop. De gedichten waren geordend naar jaargetijde, dat geeft een makkelijke ingang. (http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/De+Geur+Van+Ieder+Seizoen/search/true/searchType/qck/N/8299/sI/true/sA/200/sc/books_all/index.html)

Vaak heb ik een bundel lang bij mijn bed liggen en struin ik wat. Ik heb verschillende bundels op ieder gegeven moment. De bundel van die Japanse mevrouw die pas publiceerde toen ze 99 was is ook heel toegankelijk. http://www.nrc.nl/boeken/2013/01/22/toyo-shibata-101-overleden/

Ik haal wel veel bij de bibliotheek maar ik koop nogal gauw (2e hands voor een paar euro) omdat ik de bundels niet van A tot Z uitlees en terugzet.

Het leuke van dichtbundels is dat er veel verschillende auteurs in staan, zo kan je verder sneeuwballen.

Maar lezen moet inderdaad bladerend, struikelend, tot je wat vindt.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2013 om 10:39

Zelf dichten

Ik heb gemerkt dat ik zelf dichten veel leuker vind dan gedichten lezen. Tot nu toe is het nog niet echt aan mij besteed.
Maar nu we het er toch over hebben: ik heb altijd de indruk, wie weet een heel erg foute indruk), dat gedichten lezen een beetje 'moet' als je bij de hogergeschoolde bevolkingslaag hoort. Het komt zogezegd 'slim' over als je aangeeft de een na de andere dichtbundel te verslinden. Misschien speelt mee dat op middelbaar niveau niet zoveel aandacht besteed wordt aan dichters? Ik heb een jaar op de HAVO gezeten en kreeg daar Letterkunde. Ik vond het wel een erg interessant vak. Wel merkte ik dat de andere leerlingen er niet zoveel lol in hadden. Ik zat toen op volwassenen-onderwijs.

Maylise

Maylise

11-02-2013 om 11:21

Niet achter elkaar

Een hele bundel gedichten achter elkaar lezen doe ik zelf niet. Bij korte verhalen vind ik het ook niet werken om er meerdere achter elkaar te lezen. Dan smelt het allemaal samen tot één gedicht of verhaal en is de schoonheid van het gedicht veel minder zichtbaar.
Gedichten lees ik meer tussendoor.
Zeker met de komst van internet is dat makkelijk. Je hebt veel sites waar dagelijks een nieuw gedicht onder de aandacht wordt gebracht.

Bijvoorbeeld:

http://poems.com/

en

http://www.loc.gov/poetry/180/

en

http://www.unjourunpoeme.fr/

Er is ook een Nederlandse site maar die ben ik even kwijt. Als ik hem vind zet ik hem hier neer.

Ik dacht dat dit hem was maar ik moet thuis even checken:

http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Canonisations.html

Als ik iets lees wat me aanspreekt dan schrijf ik de naam van de auteur op en dan ga ik op zoek naar andere gedichten van hem/haar.

Gedichtenbundels kan je vaak goedkoop tweedehands krijgen. Ik kijk altijd even in de tweedehandsboekenwinkels of er wat leuks bij zit.

Ik print gedichten die me aanspreken ook vaak uit en zo maak ik mijn eigen bundel. De kracht van gedichten zit hem er voor mij ook in dat als ze je aanspreken je ze blijft herlezen en er elke keer weer iets uit kan halen.

Maylise

Maylise

11-02-2013 om 11:26

Kaaskopje

Het zal per school en per leraar verschillen hoeveel aandacht er aan wordt besteed. Wij hadden een fantastische leraar Nederlands die een grote liefde koesterde voor poëzie. Hij besteedde daar veel aandacht aan. Las veel gedichten voor en dergelijke. Toen niet altijd aan mij besteed maar ook toen waren er gedichten die bleven hangen. Later ben ik zelf op zoek gegaan naar namen die ik me nog kon herinneren door hem.
Ik weet niet hoeveel aandacht er in het officiële programma aan wordt besteed maar een goede docent Nederlands zal altijd wel iets van interesse voor dit onderwerp hebben en dat hopelijk ook doorgeven

Petra Pakje

Petra Pakje

11-02-2013 om 11:39

Op de wc

liggen een paar van mijn dichtbundels. Dat klinkt nogal oneerbiedig, maar in feite is het een ereplaats: ik pak de boeken meerdere keren per dag en blader er gewoon wat in, lees 1 of hooguit 2 gedichten (hangt af van wat ik de vorige avond gegeten heb ).

Toeval en willekeurig dus, maar wel met aandacht voor elk gedicht.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2013 om 11:51

Petra

Ja zo kun je het ook bekijken) Dan moet de krant zich bij ons ook vereerd voelen

Serra

Serra

12-02-2013 om 20:05 Topicstarter

Dank

Dank jullie wel! Gisteren ook met iemand van gedachten gewisseld en hij vertelde me dat hij juist zo geniet van gedichten omdat hij er zelf van alles van kan maken. Dichten is de kunst van het weglaten volgens hem. Ook zo met schilderijen: dat je precies kan zeggen wat je wil, met net dat ene woord. Zo al met al kan ik er wat mee, jullie reacties en die van de man van gisteren.

Ik heb gisteren in een bundel gesnuffeld en vond een gedicht dat me aansprak. Dat heb ik een par keer herlezen, geproefd en voorgesteld. Mooi! Ik ga het weer eens proberen maar wat natuurlijk ook kan, is dat ik er gewoon niet zo er van houd... ) en dat mag ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.