Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe houd ik mijn zenuwen in bedwang (rijexamen)

De titel zegt het al.
Morgen heb ik mijn rijexamen en ik ben zo bang dat ik het door de zenuwen verknal. Ik weet nu al dat als ik een foutje maak, waardoor ik helemaal niet hoef te zakken, ik erna de ene na de andere fout ga maken, van de zenuwen. Ik heb het nl al met rijlessen als ik iets fout doe, dan gaat het daarna achterelkaar mis.
Iemand tips om mijn hoofd koel te houden, mijn zenuwen te bedwingen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

24-05-2010 om 21:01

Eehh

Ga naar de drogist en haal Valdispertpilletjes (valeriaan). Voor zoon werkt het super als hij weer buikpijn heeft van de stress voor een bepaald iets.

Biene M.

Biene M.

24-05-2010 om 21:48

Socializen

Klets wat met de examinator, bedenk eventueel vast wat openingszinnen, voor het geval het niet zo'n spraakzaam type is (was die van mij gelukkig wel en door het babbelen vloog de tijd om!)

Mocht je nog tijd hebben om langs de huisarts en de apotheek te gaan, dan zou je ook een betablokkertje kunnen halen, dat is niet van invloed op je reactievermogen maar maakt je wel wat rustiger.

Maarre, heel veel succes!!!! Denk aan al die andere late rijbewijshalers hier die in één keer geslaagd zijn (zoals ik).

Hoe laat moet je?

margje van dijk

margje van dijk

24-05-2010 om 22:00

Denk aan mij

Denk gewoon: Margje, dié was pas zenuwachtig, dié versla ik toch nooit, dus dan kan ik net zo goed helemaal ophouden met zenuwachtig zijn. (Ik ben 4 keer gezakt).

Nee, geintje. Je gaat gewoon doen wat je gaat doen, en het is zoals het is. Verwacht er niks van, je kunt maar zo zakken en je kunt ook maar zo slagen. Bedenk: je rij-instructeur heeft vertrouwen in je, en hij kent je. Dat betekent dat je naar alle waarschijnlijkheid goed genoeg kunt rijden om je rijbewijs te krijgen. Alle factoren waardoor je toch kunt zakken heb je niet in de hand: onverwachte omstandigheden, de stress. Geef je er maar aan over, het is gewoon niet belangrijk. Wel belangrijk, maar niet écht belangrijk.

Ik weet het, het is niet makkelijk

Heel veel succes morgen!
Margje

dc

dc

24-05-2010 om 22:44

Valeriaan en niet praten

bij mij werkte valeriaan goed.

Verder heeft mijn rijinstructeur de examinator aan de praat gehouden, wat enorm hielp. Ik kon namelijk niet rijden EN praten tegelijk.

Verder even zoeken naar wat ademhalingsoefeningen die je van te voren kunt doen.

Guinevere

Guinevere

25-05-2010 om 09:16

Succes gewenst!

Zelf vreesde ik ook voor de zenuwen, en dat ik daardoor zou zakken. Bij het eerste foutje (van niks, liet de motor afslaan bij het inparkeren) dat ik maakte was ik er dus van overtuigd dat ik was gezakt. En heb de rest van het examen toen als een oefening gezien, pech gehad, volgende keer beter.
En wat dacht je?! Geslaagd, in één keer. Want ik had zo ontspannen en foutloos gereden, hahahaha.
Succes en laat je het resultaat even weten?

Sharon*

Sharon*

25-05-2010 om 09:33 Topicstarter

Valeriaan

Valeriaan heb ik, zal ik straks nemen inderdaad. Geen tijd meer voor ha voor betablokkers, maar mocht ik zakken vandaag dan onthoud ik dat voor de volgende keer. En kletsen met de examinator, nou als ik te veel klets ben ik enorm afgeleid en lukt het rijden minder.

Enne, Emma, rijd je nu intussen ook al buiten de Alexanderpolder?

Pelle, het examen is maar een half uurtje, ik vind het zo gek om dan te vragen of ik even mag parkeren om tot mezelf te komen. Ik ben dan ook bang dat het parkeren mislukt

Kijken en veilig rijden is inderdaad het belangrijkst en heel veel ligt aan je examinator. Een vriendin van mij is gezakt omdat ze tijdens haar examen een aanrijding had. Was alleen niet haar schuld, zij stond stil en een auto reed achter op haar!

Het examen is om 13.10 u en ik laat uiteraard weten hoe het gaat. Ik ben nu al behoorlijk zenuwachtig. Gelukkig gaan we nog een uur voor het examen rijden, kan ik er even inkomen. Ik wou dat het als 14.00 uur was!

Sharon

succes zometeen! Ik ben ook drie keer bloednerveus geweest en uiteindelijk mét een ingreep geslaagd. Gebeurde op een rotonde, terwijl de examinator de rem intrapte, riep ze deze inrgeep geldt niet, hoor! Wat een klojo.....Ik weet niet eens precies meer wat er gebeurde, maar pfew.....ik was geslaagd.

Zet 'm op!!!

en wat er ook gebeurd. Naderhand mag jij jezelf tracteren; chocola, ijs zeg het maar!

groetjes van purk

Polly Shearman

Polly Shearman

25-05-2010 om 12:02

En en?

ben je al terug??
ik ben 5 keer opgeweest en de eerste 4 keer gezakt met stomme fouten omdat ik zo gespannen was.
zelfs valeriaan hielp niet,
uiteindelijk bij het rijk opgegaan,, met en zeer relaxte meneer, mocht stoppen waneer ik wilde.. en zonder problemen, zonder zenuwen door gereden en eindelijk geslaagd.. zucht!

Sharon*

Sharon*

25-05-2010 om 14:27 Topicstarter

Gezakt!

Ik was echt veeeeel te zenuwachtig!! Ik heb echt vreselijk slecht gereden, veel te gejaagd en de auto sloeg honderd keer af en ik kreeg hem niet meer aan de praat. Ook nog bijna een fietser aangereden, waarbij ik van schrik op de claxon sloeg waardoor die fietser dacht dat ik hem op zijn nummer zette Kortom geen succes.
Pff, ik voel de zenuwen gewoon nog door mijn keel gieren, mijn hele borst doet er pijn van!
Nou volgende keer beter. Ik denk dat ik inderdaad dan wat betablokkers in huis haal!

Sharon*

Sharon*

25-05-2010 om 14:33 Topicstarter

Pelle

Het was aan het begin van het examen, daarna heeft ze heel goed gereden, zei de examinator ook, toch gezakt. Ik hoor wel vaker vreemde verhalen.

Guinevere

Guinevere

25-05-2010 om 14:35

Ach nee

Ach, wat is dat balen zeg. Volgende keer beter dan maar...

Oh sh*t

Balen zeg... ik had nog zo geduimd voor je. Ik heb me trouwens voorgenomen deze keer niets in te nemen. Vorige 2 keer in NL wel iets homeopatisch genomen en het hielp geen ruk.

dc

dc

25-05-2010 om 18:51

Vervelend

ik ben op dezelfde manier 2 keer gezakt. De derde keer is het gelukt. Dus wanhoop niet!!

Biene M.

Biene M.

25-05-2010 om 20:30

Jammer!

Volgende keer beter

Asa Torell

Asa Torell

25-05-2010 om 20:42

He jammer!

Balen dat het niet gelukt is Sharon. Ik herken het stress->steeds slechter rijden probleem trouwens wel, en toen ik de 2e x slaagde was ik er vooral trots op dat ik kennelijk ook nog goed kon rijden als ik stijf stond van de stress. Dat wens ik je ook gauw toe!

Sharon*

Sharon*

25-05-2010 om 21:05 Topicstarter

Ja jongens ik ga er gewoon voor de volgende keer, over een maand of zo. Ik baal nog niet eens zo zeer dat ik gezakt ben, maar wel dat ik gewoon niet reed zoals ik normaal reed. Het was echt bedroevend Zenuwen werken echt verlammend. Grappig is dat alles andersom was. Wat normaal mijn sterkste kant is (goed kijken) was nu slecht en wat normaal mijn zwakke punt is (vlot doorrijden) was nu goed, iets te goed wrs als je het aan die fietser vraagt, haha. Helpt ook niet dat ik maar zo'n 4 uur slaap op een nacht door peuterdochter en zelf wakker liggen.
Nou hoop ik dat ik de volgende keer niet weer zo zenuwachtig ben dat het weer zo loopt. Ik ga me even verdiepen in die betablokkers.
Dank allemaal voor het meeleven en ik laat weten hoe het gaat de volgende keer!

rosa

rosa

26-05-2010 om 08:20

Faalangstexamen

Uit het nieuws:

"Het CBR biedt rijexamenkandidaten per 1 juni een faalangst-rijexamen aan. Het examen duurt 1 uur en 20 minuten, 25 minuten langer dan een normaal examen.
Een speciaal opgeleide examinator kan de tijd gebruiken om de bestuurder op zijn gemak te stellen en voor te bereiden op de rit. Ook kan de kandidaat een time-out nemen als de druk te groot dreigt te worden.
Het ministerie besloot het faalangst-rijexamen in te voeren na een proef onder 2500 kandidaten. Daaruit bleek dat 80 procent van hen faalangst had, zegt het CBR.
Het faalangst-rijexamen kost 156 euro, 63 euro meer dan normaal."

Zou zoiets helpen?

Sharon*

Sharon*

26-05-2010 om 09:17 Topicstarter

Rosa

Ja, ik denk dat dat wel wat kan zijn. Ik heb het er ook met mijn instructeur over gehad. Ik ga zo even bij de rijschool informeren.

Suzanne

Suzanne

26-05-2010 om 10:44

Staatsexamen

Toen ik examen moest doen, was ik net zo zenuwachtig als jij. En dus ging het mis. Mijn rij-instructeur schrok van me, zo kende hij me helemaal niet. Hij zei: "Ik vraag voor jou het staatsexamen aan. Dat is een veel rustiger, persoonlijker examen". Dat examen werd normaal aangevraagd na 4 of 5 keer zakken, instructeur heeft daar een draai aangegeven. Het examen was vanuit een (ander) hotel, er waren geen andere kandidaten, er was eerst een gesprek met de examinator die me op mijn gemak stelde en vervolgens rijden. Met glans geslaagd.. Ik weet niet of dat nog bestaat, maar dat was/is ook een examen voor mensen met faalangst. Minister Peijs wilde er een paar jaar geleden vanaf:
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/30519/Peijs-wil-af-van-staatsexamen-voor-rijbewijs.htm
Misschien kun je je instructeur hiernaar vragen?

Sharon*

Sharon*

27-05-2010 om 06:56 Topicstarter

Betablokkers

Zometeen moet ik toch naar de ha. Ik zal het met haar over betablokkers hebben. Wat ook echt s[peelt is dat ik slaaptekort heb. Ik word daar altijd heel gejaagd en onrustig van.

Vic

Vic

27-05-2010 om 22:29

Vind iedereen dat dat normaal?

Volgens mij zijn betablokkers geen onschuldige pilletjes. Vind je het niet wat ver gaan om die te slikken voor zoiets als een rij-examen? Ik was vroeger ook zo verschrikkelijk nerveus, voor van alles. Het verhaal van mijn eerste rij-examen is echt hilarisch (achteraf). Om over sollicitatiegesprekken nog maar te zwijgen. Omdat ik regelmatig tegen dat soort situaties aan liep en de resultaten dermate werden beïnvloed door mijn nervositeit heb ik destijds een RET-training gevolgd. Dat kost waarschijnlijk wat meer tijd dan een pilletje, maar je hebt er ook je hele leven wat aan. Het heeft bij mij in ieder geval heel erg goed gewerkt en ik ben nog altijd blij dat ik het heb gedaan.

Vic

Ik heb geen idee wat betablokkers zijn (klinken mij in de oren als hartspatient medicijnen?) maar ik zou het niet doen. Homeopatisch kan nog niet, maar dat ga ik deze keer ook niet doen. Ik wil eens kijken hoe ik het zelf kan.

Maar goed, ieder voor zich. Ik weet hoe heel erg zenuwachtig je kan zijn en wat voor invloed het heeft op je auto rijden.

Biene M.

Biene M.

28-05-2010 om 08:04

Normaal

Tja, ik ken heel wat mensen die zijn afgereden met behulp van een betablocker en die verder redelijk normaal functioneren. Als je zoveel stress hebt van je rijexamen maar wel gewoon een tentamen kunt halen of een presentatie voor een klant kunt geven, zie ik niet in waarom je een RET-training zou moeten volgen en niet voor een keer een pilletje kunt nemen (dat overigens met name je fysieke stressreactie vermindert en niets afdoet aan je concentratie of alertheid). Als ik de eerste keer door zenuwen gezakt zou zijn, zou ik de tweede keer ook een pilletje gehaald hebben.

Als biene

Ik ben het geheel met Biene eens. Het gaat niet om continu gebruik. Overigens schijnen er ook mensen te zijn die die dingen wel degelijk aan de lopende band gebruiken om hun zenuwen de baas te blijven (concertmusici, heb ik me laten vertellen). Kennelijk zonder dramatische gevolgen.

Meer in het algemeen: ik begrijp dat medicijnen geen snoepjes zijn, en dat er een risico van bijwerkingen bestaat. Dat neemt niet weg dat er soms goede redenen kunnen zijn om die dingen gewoon in te nemen en ik vind persoonlijk dat er vaak enorm calvinistisch over wordt gedaan: alles moet je toch vooral maar zelf zoveel mogelijk doormaken, verwerken en oplossen. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat nu altijd per se nodig zou zijn.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

28-05-2010 om 10:31

Bijwerkingen

Mijn halve familie gebruikt betablokkers vanwege een medische aandoening, en er zijn diverse mensen die vooral in het begin behoorlijk wat bijwerkingen hadden. Die wil je niet tijdens je rij-examen. Ik ben niet roomser dan de paus (neem ook een sigaret - of 5 - als ik gestresst ben), maar het lijkt mij toch beter en prettiger als je zonder zware medicijnen zo'n examen kunt doorstaan. Als je technieken aanleert en op een bepaalde manier tegen dingen aankijkt zodat je voortaan fris en vol zelfvertrouwen spannende dingen tegemoet gaat. Maar goed, ik lijk een beetje een roepende in de woestijn, merk ik.

Tja

Heel flauw, Vic, maar het lijkt mij ook beter en prettiger als je niet hoeft te roken wanneer je stress hebt...

Weet je, eigenlijk verschillen we volgens mij helemaal niet zo erg van mening. Natuurlijk is het wenselijker als je alles zelf kunt oplossen en geen hulpmiddelen nodig hebt, of dat nu alcohol, tabak of medicijnen betreft. Maar zoals Biene al aangeeft: waarom zou je nou per se een of andere ingewikkelde training moeten doen voor een probleem dat je maar éen of twee keer tegenkomt? Het is uiteindelijk een persoonlijke afweging, die dus duidelijk voor verschillende mensen verschillend uitvalt.

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

28-05-2010 om 11:45

Toch oppassen

Ik kreeg ooit iets dergeijks voorgeschreven ivm migraine,maar dat ging finaal mis,omdat ik van mijzelf al een vrij lage hartslag heb.Een pilletje en ik liep te tollen op mijn benen,ik kon niet eens naar buiten,laat staan rijexamen doen!
Bastet

Sharon*

Sharon*

28-05-2010 om 13:12 Topicstarter

Beetje overdreven

Jongens, maak je om mij niet druk. Ik heb het gisteren heel goed met mijn huisarts overlegd. Zij is ook niet achterlijk! Ik heb toevallig ook npg een snelle hartslag en hoge bloeddruk, dus dat komt dan mooi uit
Ik probeer eerst een pil tijdens een rijles om te kijken hoe het valt. Ik ben echt niet van plan om een RET training oid te doen, aangezien ik nooit last heb van zulke zenuwen, alleen dus met rijexamen. Ik verander, denk ik, door een keer zo'n pilletje te nemen echt niet in iemand die afhankelijk wordt van allerlei medicijnen! Overigens neem ik liever iets op voorschrift van de arts, dan dat ik zelf met homepathische middelen ga rommelen.

Lys Lionne

Lys Lionne

28-05-2010 om 19:26

Recept

Ik heb ook mijn rijexamen gedaan (en gehaald!) met een betablokker. Mensen, ik werd gewoon badend in het zweet wakker door dat naderende examen. En dat terwijl ik een vrij nuchter mens ben en nog nooit examenvrees o.i.d gehad heb. Ik was dus erg blij dat mijn h.a mij hier eenmalig mee wilde helpen. Ik kreeg overigens maar 2 pillen: één om te zien tijdens een gewone rijles hoe ik fysiek zou reageren en dus één voor het bewuste examen. Geen enkele mogelijkheid dus om in de verleiding te komen om ze nog eens te gebruiken voor een andere stress-opleverende situatie.
En even ontzettend flauw Vic, maar die sigaretten zijn heel wat makkelijker te verkrijgen en dus veel 'gevaarlijker'....

Sharon*

Sharon*

28-05-2010 om 20:38 Topicstarter

Lys

Ja hier dus ook. Ik ben ook vrij nuchter en examenvrees is een onbekend verschijnsel voor mij. De nacht voor het examen lag ik wakker tot 1 uur, voelde toen al de zenuwen in mijn keel. Ik heb 3 pillen gekregen: 1 om te zien hoe ik er op reageer, 1 om 4 uur voor het examen in te nemen en 1 vlak voor het examen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.