Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jorianne

Jorianne

20-09-2011 om 12:46

Hoe met de buurvrouw praten?

Wij wonen sinds ruim 3 jaar in ons huidige huis, een leuke hoekwoning met voor- en achtertuintje.
Eindelijk een tuintje, ik vind tuinieren best leuk. Maar de buurvrouw vindt tuinieren nog veel leuker, en dan niet alleen in haar eigen tuin, maar ook in de mijne...
Het begon al toen we hier pas woonden en nog druk aan het klussen waren, toen nam ze een deel van onze voortuin mee als ze toch bezig was. Er zit ook geen heggetje of hekje tussen, dus het is een grote border om te zien. In het begin zei ze wel eens: ach ja, jullie zijn nog druk aan het klussen, aan de tuin kom je natuurlijk niet toe. Voor de vorige bewoner deed ze de tuin ook altijd omdat hij er niks aan deed en zij de straat netjes wil hebben.
Maar nu zijn we al zo'n poos verder, en ik weet geen manier om haar er op aan te spreken dat ik niet meer wil dat zij mijn tuin doet. Ik voel het namelijk als correctie, zodra zij het doet voel ik het alsof ik het te lang heb laten liggen en zelf had moeten doen.
Ik werk 4 dagen en op m'n vrije dag heb ik niet altijd tijd, zin of het weer dat nodig is om te tuinieren. Maar al deed ik inderdaad niets aan de tuin, ik wil haar er niet telkens in hebben...
Hoe kan ik haar hier nu het beste op aanspreken?

Groetjes, Jorianne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoi buurvrouw

bloemetje kopen en :

ik vind het aardig dat je altijd de tuin doet en ik zie dat je er veel plezier aan hebt maar wij vinden het prettiger om de tuin voor ons zelf te houden, het brengt zo wat onrust met zich mee.

Minke

Minke

20-09-2011 om 13:59

Tuinman bellen

Als je toch niet veel tijd hebt om te tuinieren waarom zou je dan geen onderhoudsvrije voortuin laten creeren door een tuinman? Hekje tussen jou en de buurvrouw, leuke tuintegels, een boompje en een leuke pot gevuld met een plant. Klaar!

Yura

Yura

20-09-2011 om 14:22

Wat is het probleem?

Jij hebt het druk en bent niet bijzonder gek op tuinieren. Je buuf heeft tijd over en is zo gek op tuinieren dat ze niet genoeg aan haar eigen tuin heeft. Ideaal toch? Het enige probleem is dat jij het als kritiek/correctie opvat als ze het doet. Waarom denk jij dat ze dat als kritiek bedoelt? Loopt ze te mopperen of te roddelen? Misschien denkt ze wel: "wat een geluk dat de buuf het zo druk heeft, kan ik lekker haar tuintje ook nog doen".
Ik snap je wel hoor, mijn schoonmoeder gaat hier ook altijd mijn fornuis lopen poetsen ofzo of onkruid uit de tuin trekken. Vond ik eerst ook hinderlijk, maar toen heb ik die knop omgezet en bedacht dat als zij dat nou leuk vindt en tijd teveel heeft ze dat gewoon lekker moet doen. Overigens haal ik bij haar soms een doekje over de buitenkant van de wc-pot en of een stofdoek over een plank, vond ze ook niet zo leuk geloof ik, maar als zij zich met mijn huishouden bemoeit mag ik het ook met het hare.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-09-2011 om 14:32

Net als manda

Even een bloemetje kopen, bedanken voor alle tuinzorgen en dan aangeven dat je je er wat ongemakkelijk bij voelt. Niets mis mee toch?

Dendy

Merel

Merel

20-09-2011 om 14:59

Hoe doet ze het?

Maar hoe doet ze het dan? Loopt ze echt je hele tuin te doen, of alleen een beetje aan de rand van haar tuin? Loopt ze echt de hoek ook om, naar je zij tuin (je hebt toch een hoekhuis?) of dat niet? Doet ze het netjes, of misschien wel te netjes? (ik hou zelf bijvoorbeeld van een wat wilde tuin) niet te gecultiveerd met geharkt zand tussen de plantjes en bloemetjes. Als ze het helemaal doet naar jouw zin, dan zou ik haar gewoon zo nu en dan bedanken, zeggen dat het écht niet hoeft als ze daar geen zin in heeft, maar dat het wel mag, en dat je gewoon geen groene vingers hebt. Wil je echt niet meer dat ze het doet, dan zal je dat toch moeten aangeven.
(mijn ex buurvrouw deed mijn tuin niet, maar ik wist dat ze van mijn onkruid baalde, dat waaide natuurlijk ook naar haar tuin.) dus zo nu en dan haalde ik wat tussen mijn planten uit, met tegenzin, want ik vond het altijd leuk staan, zo'n wilde tuin.

Ely

Ely

20-09-2011 om 15:20

Plantje kopen

En haar hartelijk bedanken voor alle goede zorgen. Zeggen dat je ernaar uitkijkt om het nu zelf te gaan doen. Dat je het vast niet zo goed kan als zij maar dat het je toch fijn lijkt als het door jou gedaan is. Dat je dat een leuk idee vind, dat het van jou is, ook al zie je t er misschien niet aan af, zoiets. Stralend zeggen, niet te serieus maar wel duidelijk.

Hoef je niks te zeggen over ongemakkelijk ofzo en hou je m lekker bij jezelf.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wij hebben

ook een buur die elke vrije minuut besteed aan tuinieren en klussen. Ze hebben recht van overpad maar dat verschoof al snel naar 'recht van tuin'. En dat leverde bij ons de kriebels op maar omdat we met de andere buren (die gelukkig vervangen zijn door hele aardige nette mensen) al een juridisch conflict hadden over ook onze tuin (waarom moet iedereen iets van onze tuin.... zucht) hebben we dat laten liggen. Iig zijn er wat pittige woorden over en weer gevallen, helaas de vriendelijke manier kwam niet aan, inmmiddels na een tijd stilte zijn de gemoederen weer bedaard, zij blijven uit de tuin behalve als ze met de fiets oid achterom MOETEN en verder wil zie ik het buurjongetje (die nogal zuigend kan zijn) ook niet meer telkens in onze tuin terwijl ik op zondagochtend nog in mijn badjas rond banjer. Ja die privacy is heel belangrijk voor mij. Hopelijk lukt het bij jullie wel in 1 keer op een fijne manier.

Ik heb nu een borrel georganiseerd volgende maand, met alle nieuwe en oude buren hier op het stukje. De sfeer is iig heel veel beter sinds we de aso's kwijt zijn, en een gezamenlijke vijand schept een band

Jorianne

Jorianne

20-09-2011 om 16:17

Minke en yura

Bedankt voor jullie reacties, maar ik vind tuinieren wel leuk, ik ben alleen minder vaak in de tuin te vinden dan zij. Mijn ideale tuin ziet er inderdaad slordiger uit dan haar ideale tuin.
Verder doet ze juist niet de hele tuin, maar ze staat wel volledig voor mijn raam, ook als ik thuis ben, en doet dan de helft ongeveer, zodat ik me geroepen voel (en voelen doe ik zelf, dat weet ik ) om de rest meteen de volgende dag te doen. Vooral dat staat me tegen.
Ik heb al eens halfslachtig aangegeven of ik er een heggetje tussen zal planten, maar dat vindt ze niet mooi... ik geloof dat ik maar van al jullie adviezen een beetje neem.
Ik ga niet schijnheilig bedanken voor het fijne tuinieren, ik vind het niet fijn namelijk, maar wel een plantje brengen en aangeven dat ik alleen zelf de tuin wil doen. Denk ik (haha, hoe dichter mensen bij mij komen, hoe minder daadkrachtig ik ben).

Jorianne

Jorianne

20-09-2011 om 16:23

Zijtuin

Wij hebben trouwens niet echt een zijtuin, officieel is nog ong. 50 cm naast het huis van ons en dan loopt er een pad langs. Ons stukje is gewoon zwarte grond (veel boomwortels en geen zin en geld om dat te gaan bestraten) dus dat schoffelen we regelmatig. En soms doet een oudere buurman dat, haalt meteen van het hele pad het onkruid tussen de tegels weg. Bij sneeuw zorgen wij dan weer dat als we de eerste zijn om te vegen, dat alle achtertuintjes bereikbaar zijn. Maar dat voelt voor mij heel anders, in mijn voortuin plant ik stekjes, zet ik bollen in, splits planten die te groot zijn en dan loopt er iemand door die dat allemaal niet exact weet.

Maar goed, eigenlijk wist ik het wel: toch aanspreken. Als ik niet duidelijk aangeef wat ik (niet meer) wil kan ik er niet van uit gaan dat zij dat doet.

Jorianne

Guinevere

Guinevere

20-09-2011 om 16:24

Ze mag wel bij mij helpen

Goed idee en als ze dan toch niets om handen heeft mag ze mijn tuin wel even doen?
Hier een buurman die af en toe mijn auto wast trouwens. Ik ben er heeeel blij mij en hij wordt heel gelukkig van gewassen auto's, dus in dit geval worden wij er allebei beter van.

Rosase

Rosase

20-09-2011 om 20:13

Tjee

Zonder te willen oordelen verbaas ik me daar echt over. Kun je je daar echt aan ergeren?

Hier was het vroeger gewoon om elkaar deel ook te doen als je bezig was in de "gezamenlijke" voortuin. Ik denk eigenlijk juist dat het opviel als je ophield op je eigen deel. En ik heb ook jarenlang het buitenste randje van de voortuin van de andere buurvrouw gedaan. Was ik toch bezig en ach dan kon dat kleine stukje er ook nog bij. Echt eerlijk waar nooit kunnen bedenken dat ze daar moeite mee zou kunnen hebben.

Scheelt misschien dat ik dat nooit deed uit kritiek, maar omdat ik aardig wilde zijn. En bovendien was het bij de "gezamenlijke" voortuin ook zo dat het geen nut had om alleen het eigen deel te doen, dan had je nog geen eer van je werk.

Ik snap wel dat je het niet fijn vind dat ze in je voortuin staat terwijl je thuis bent. En voor de rest lijkt het me moeilijk om zo iets te zeggen zonder haar voor het hoofd te stoten. Is het je dat echt waard?

tonny

tonny

20-09-2011 om 20:23

Als ze dat nou leuk vindt?

Dan laat je het mooi zo en leef je jezelf uit op je wat minder overdreven nette achtertuin.

Het lijkt me een wat minder mooi gezicht als een doorlopende border een erg nette én een wat minder nette kant heeft. Maar ja je kunt haar niet vragen wat meer de boel de boel te laten natuurlijk.

He, deed mijn buurvrouw dat maar, onze voortuin meenemen in haar acties. Lijkt me heerlijk. Maar goed, dan moet ik er eerst een doorlopend geheel van maken

Valkyre

Valkyre

20-09-2011 om 21:40

Nou

Ik zou het ook niet leuk vinden hoor! Als de buurman een stukje heg meeneemt, prima, en ook onkruid wieden onder de heg (aan de buitenkant van de heg), dat doen we hier ook om de beurt. Maar ik zou het niet fijn vinden als iemand struiken zou snoeien e.d., en ik heb het idee dat het daar om gaat.

Mijn moeder was laatst hier en heeft een paar struiken gesnoeid die ik zelf een heel andere vorm wilde geven, grrr. En ook mijn uitgebloeide papavers, waar ik nog zaad van wilde oogsten, heeft ze afgeknipt, grr. Misschien ben ik een beetje anally retentive (hoe zeg je dat in het NL?, maar het is toch mijn tuin?

Ik denk dat ik er ook iets van zou zeggen. Gewoon met een stralende glimlach zeggen dat je graag zelf je tuin wil doen, klaar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik snap wel

... dat als ze voor je raam staat, ook als je thuis bent, en ze doet de helft zodat het eigenlijk echt niet staat (inderdaad "moet" die andere helft dan nog om het wat te laten lijken), dat je je dan wel wat ergert ja. Natuurlijk is het wel heel erg lief bedoeld allemaal! Onze buurman van 2 huizen verder, met wie het goed kunnen vinden, heeft ook wel eens ons torenhoge onkruid weggehaald in tijden dat wij er echt niet aan toe kwamen. Toen was ik daar toch wel blij mee.
Maar ik snap je gevoel zeker wel, Jorianne, dat je het toch eigenlijk zelf had moeten doen. Ook al is dat wellicht helemaal niet reeel en zeker niet zo bedoeld!!! Toch voelt het soms wel een beetje zo.
Succes ermee! Ik zou denk ik ook je voortuin iets onderhoudsarmer maken zodat je het zelf kunt bijhouden *hoor ik mezelf zeggen*

krin

krin

20-09-2011 om 21:56

Je bent een neuroot, valkyre

Zo zeg je dat in het Nederlands
Ik zoek al jaren naar een lekkerder bekkende frase, maar heb die nog niet gevonden.

Haha krin (ot)

'Anaal' zag ik laatst als vertaling in een ondertitel. Dan zit je met 'neurotisch' toch een stuk meer in de richting.

En Valkyre, ik ken dat gevoel. Mijn schoonvader heeft ook wel eens een stukje gewied in onze tuin, waarna ik mijn verbena-zaailingen kwijt was. Mag je best een beetje anal over zijn.

Chris

Jorianne

Jorianne

20-09-2011 om 22:28

Ik ben er uit!

Fijn dat er nog meer reacties zijn, ik ben er uit. Ik ga nog steeds aangeven dat ik de tuin voortaan zelf wil bijhouden, en ik ga het deel wat zij niet doet (en wat ik zelf toevallig ook het vervelendste deel vind) wat onderhoudsvriendelijker maken. Het stuk wat zij altijd meeneemt is het makkelijkst bij te houden, maar omdat het dus één border is wil ze voorkomen dat mijn onkruid uitzaait naar haar tuin. Ik vind het geen probleem dat deel zelf wat regelmatiger te doen.
Bedankt voor jullie reacties, ik loop morgenmiddag meteen naar haar toe. Enne: ik heb teveel bieten in de achtertuin, ik geloof dat ik haar daar maar een paar van aanbied, ik wil wel een normaal contact met de buren houden.

Jorianne

merel

merel

20-09-2011 om 23:35

Ook zo'n tussenstuk

Met mijn andere buren heb ik ook zo'n tussenstuk. Was hier ook al door de buren aangelegd, nog voordat ik hier kwam wonen. Alle planten en struikjes stonden precies op de erfgrens. Toch wilde ik wat meer 'eigens' en heb ik er op een gegeven moment allemaal planten en struikjes bijgezet (aan mijn kant) want eerst kon je door dat stuk heen lopen, van de ene tuin naar de andere. Nu kan dat niet meer door de vele struikjes en plantjes die ik erbij heb gezet. Ik geloof dat de buurman een keertje nogal cynisch zei 'oh heb je het alleen aan jouw kant gezet' ... "ja mooi he" zeik nogal naief...pas later bedacht ik me dat hij waarschijnlijk bedoelde dat ik het hele stuk had moeten volplanten? Ik weet het eigenlijk niet, had hij maar wat duidelijker moeten zijn, maar eigenlijk had ik persoonlijk helemaal niet zo'n behoefte aan een gedeeld stukje. (en nu is dat dus niet meer zo)

Yura

Yura

21-09-2011 om 08:39

Snap het

Ja zoals je het nu uitlegt begrijp ik je wel, doordat zij de tuin extreem netjes houdt en een stuk mee neemt word jij gedwongen de rest ook te doen end at is dan op een door haar bepaalde tijd en niet op een tijd die jou uitkomt. Voor de ramen staan is ook vervelend natuurlijk, dan voel je je gedwongen om heel druk te gaan doen en kun je niet even lekker Oo' en ofzo. Bieten aanbieden en dan er voorzichtig over beginnen is een goed idee, dan kom je op een positieve manier aan.

Valkyre

Valkyre

21-09-2011 om 08:48

Krin (ot)

Oh ja... Heeeeel neurotisch, helaas!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.