Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe oud is 'bejaard'

In een nieuwsberichtje las ik over 'twee bejaarde automobilisten'. Ze bleken 70 en 72 te zijn.

Wanneer vinden jullie iemand bejaard? Is het sowieso een woord dat nog gebruikt wordt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

11-12-2012 om 14:15

Gedrag

ik vind het niet zo zeer samenhangen met een leeftijd, maar meer met gedrag.

De overgrootvader van mijn dochter is 94 geworden en is in mijn ogen nooit bejaard geweest. Tot op hoge leeftijd maatschappelijk actief bij de woningbouwvereniging van de gemeente en elke dag zeker 20-30 km wandelen (om vervolgens in paniek op te bellen dat hij ergens op de Drentse hei zijn gehoor apparaat was kwijtgeraakt terwijl hij nauwelijks iets zag)

Mijn moeder daarentegen zit min of meer achter de geraniums de wereld te bekritiseren want het is nooit goed. Haar vind ik dus wel bejaard gedrag vertonen.

mama 5

mama 5

11-12-2012 om 14:17

Euhm

Gevoelsmatig heeft 'bejaard' zijn, voor mij, vooral te maken met de vitaliteit van iemand.
Mijn schoonouders zijn 71 en 68 maar ik vind hen echt al 'bejaard'. Alles gaat moeilijk, gewrichten doen pijn, vinden veel dingen al te veel, hun wereldje wordt steeds kleiner, ze moeten vaak naar de dokter. Ze beginnen allebei dingen honderd keer opnieuw tegen je te vertellen en zijn niet meer flexibel in hun opvattingen. Ze zijn de laatste vijf jaar echt veranderd.
Mijn ouders zijn veel ouder, dik over de 80, maar die begin ik nu pas 'bejaard' te vinden.
Iemand van 72 kan nog super vitaal zijn, maar ook al 'bejaard'.
Taalkundig dacht ik dat de grens bij 65 ligt en ben je volgens mij boven de 80 'hoogbejaard'. Zou die grens met de pensioenleeftijd opschuiven, in de toekomst?

Bejaard

Vroeger kon je met een jaar of 65 gezond en wel naar het "bejaardenhuis". Nu met 65 zijn mensen soms nog aan het werk, vrijwilligerswerk, gaan verre reizen maken en zijn zeer actief in de maatschappij. Dat zijn dan "senioren". Tegenwoordig hoor je ook vaak "55 plus".
Bejaard heeft voor mij ook meer te maken met gedrag en niet zozeer met leeftijd.

bibi63

bibi63

11-12-2012 om 15:43

Middelbare leeftijd....

Dat klinkt voor mij 'oud', maar ik het ben het allang (oh gruwel), maar wel logisch want middelbaar is toch echt ergens halverwege..... Toch blijft het oud klinken en lijkt het of het niets met mij t maken heeft . Bejaard klinkt ook niet fijn, en ik weet er ook geen leeftijd aan te plakken. En ook senioren klinkt zo naar. Dat zijn toch de 50+, nou dat ben ik over 2 jaar. O help, een senior!!!!, terwijl ik me nog een meisje voel. Brrr. Nou ja, geen contructieve bijdrage, maar moest het fff kwijt.
Gr. Bibi

Knurf

Ik dacht eerst, toen ik je bijdrage las, HOERA! Nog 2 jaar te gaan voor ik van middelbare leeftijd ben! Maar toen bedacht ik, als je met 43 op de helft bent, dan ben je toch niet alleen op je 43e van middelbare leeftijd, maar evenzogoed een aantal jaar erna EN een aantal jaar ervoor?
In ieder geval, bejaard, dat is altijd iemand die veel en veel ouder is dan je zelf bent (dus eigenlijk net zoiets als iemand van middelbare leeftijd).

Vic

Vic

11-12-2012 om 20:32

50+

Mijn voormalig schoonmoeder zat destijds op een gymclubje voor 50+'ers. Dat heette gymnastiek voor jongbejaarden Inmiddels is ze in de 70 maar vind ik haar nog steeds niet echt bejaard overkomen. Mijn ouders van 65 en 62 wel, dus het lijkt me een persoonsafhankelijk begrip.
En middelbaar, dat lijkt me niet vanaf 43. Dat is nog hartstikke jong!

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2012 om 01:35

In de 70

Ik denk dat je in de 70 als bejaard kunt bestempelen, als je boven de 80 als hoogbejaard mag zien. Maar ik denk dat je die woorden pas gaat toepassen als de mensen bij die leeftijden zich er ook naar gedragen. Iemand van 70 jaar die overkomt als een vlotte 60-ger noem je niet snel 'bejaard'. Hooguit een 'oudere'.
Ik ben middelbaar, het is maar een woord om een fase aan te duiden.

Pieternel

Pieternel

12-12-2012 om 09:46

Grappig

Mijn schoonvader bezoekt graag klassieke concerten. Hij vertelde onlangs dat de zaal weer gevuld was met alleen bejaarden, met slechts éen jongeman. Ahum, die jongeman was hij dus zelf. Vond hij. In mijn ogen is hij ook bejaard. Zeker nog vitaal, maar met uitgedund grijs haar en diepe groeven in het gezicht en bijna 80 jaar, is hij -naar mijn idee- gewoon oud, dus bejaard.
Het gaat er naar mijn idee bij de aanduidingen juist niet om hoe iemand zich voelt. Iemand van 80 kan zich best 25 voelen, maar dat maakt hem niet minder bejaard.

Ilva

Ilva

12-12-2012 om 16:34

Moeder

Mijn moeder is 75 en al echt oud aan het worden. Ze woont nog zelfstandig maar ik maak me echt zorgen om haar. Al jaren doet ze vrijwilligerswerk in een bejaardehuis en als we voorstellen om daar in een aanleunwoning te gaan zitten (kan je makkelijk naar je werk toe!) is haar antwoord: ik ga niet tussen die oude mensen zitten. (Ze loopt inmiddels met een rollator en kan eigenlijk niet meer alleen wonen, gelukkig is er nu tijdelijk iemand die voor haar zorgt maar voor hoelang is nog niet bekend).

Merel

Merel

12-12-2012 om 20:32

Hahaha pieternel

Wat grappig, een man van bijna 80 en zichzelf nog een jongeman vinden. Leuk! Hij zit dus waarschijnlijk nog heel goed in zijn vel en voelt zich nog helemaal niet oud

Fiorucci

Fiorucci

13-12-2012 om 07:30

Ja hoor pieternel

Herkenbaar, mijn oma verhuisde op haar 75e naar een aanleunwoning, en irriteerde zich best aan die ouwe wijven daar. Dat waren dus de 90 jarigen..)

Precies pieternel

Mijn opa ging op zijn 90e nog regelmatig met een busreisje mee, maar ging dan expres bij de deur zitten. Dan kon hij er snel uit, anders moest hij wachten tot al die oude mensen eindelijk uit de bus waren.

Bejaard

Bejaard is voor mij 70+ en met enige mate van beperkingen of duidelijk "oud" gedrag.
Vitale 70+ ers noem ik senioren.
Voor mij is het ongeveer:
Middelbare leeftijd 43-60 jaar
Senioren 60+ en vitaal
Bejaard 70+ en minder vitaal
Hoogbejaard 85+

En ja, dat houd in dat ook ik bijna van middelbare leeftijd ben. maar als ik eerlijk naar mezelf kijk, dan is dat ook gewoon zo. Ik ben niet jong meer.

krin

krin

13-12-2012 om 09:21

Baas boven baas

Ik ken een dame van bijna honderddrie die op haar dagelijkse wandelingetje bepaalde jonge blommen van in de tachtig niet meer mee wil hebben, want die "oude tutten schieten niet op".

Fransien

Fransien

13-12-2012 om 15:28

Grinnik

Mijn oma met 85 woonde in een dorp waar op zich alle voorzieningen wel waren, maar de kapper zat een dorp verderop. Nou is ze al sinds haar 30ste blind, dus fervent ov-er, bus naar het andere dorp nemen is geen probleem. Na de kapper was de bus dus net weg en de volgende kwam pas over een uur, daar ging ze niet op wachten en is gewoon 8 km naar huis gaan lopen. Ze mopperde daarna wel dat haar conditie echt beneden peil was, ze was daarna moe geweest en heeft het daarop volgende jaar iedere paar weken dat stuk heen en terug gelopen, om weer een beetje in vorm te komen. Met 93 is ze uiteindelijk in het bejaardenhuis gaan wonen, een flinke longontsteking is heel slecht voor je conditie, maar wat heeft ze zitten mopperen op die ouwetjes die niet zo moesten zeuren en eens de handen uit de mouwen moesten steken. Ze heeft zichzelf in de keuken ingedeeld omdat ze geen zin had om tussen die ouwe wijven te zitten niksen. Ze was een zeer gewaardeerde aardappelschilster daar, met aardig pittige opmerkingen richting jonge leerling-koks, vooral de opgeschoten pubers die stage liepen.
Ik hoop ook op deze manier oud te worden, ik zie het niet zitten om zo klagerig en bankhangerig oud te worden. Bovendien heb ik gemerkt dat niemand het van een respectabele 90+-er verwacht dat die woordgrapjes en snedige opmerkingen maakt en dat ze met veel meer wegkwam dan de gemiddelde 50-jarige, en dat is zo leuk om mee te maken. Ik heb als begin 20-er mijn toenmalige vriendje (nu man) meegenomen, en die werd direct goedgekeurd omdat hij opmerkingen terug durfde maken.

Ely

Ely

13-12-2012 om 20:01

Ik stem voor;

Hoogbejaard: 95+
Bejaard: 80+
Middelbaar: 65+
En de rest is gewoon piep

Iedereen accoord?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Uitspraak van zoon

Zoon, 9, vanmiddag tegen zijn vriendje: als je kinderen kinderen krijgen, dan ben je opa en oma, en anders dan ben je bejaard!

Lol! En nou maar hopen dat mijn bloedjes tzt wel nageslacht krijgen....

May

May

14-12-2012 om 07:59

Mijn vader

Van 82 is sinds vier jaar alleen. Toen iemand vroeg of hij een nieuwe relatie zou willen zei hij wat moet ik met een oud mens in huis...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pieternel

Pieternel

14-12-2012 om 08:47

Haha ely

Nee, ik stem niet voor. Niemand (op een uitzondering na) zal zich oud of bejaard voelen. De hele concertzaal van mijn schoonvader voelt zich 'een jongeman/vrouw', die hele bus van iemand anders zal de andere oud vinden.
Ik geloof dat iedereen 'last' heeft van een VOZ. -verouderd zelfbeeld-. En dat is niet erg. Wel grappig.

Vrij naar sartre

bejaard, dat zijn de anderen...

Jippox

grinnik van een paar minuten

Vreemd

Geeft toe dat ik vreemd ben maar ik voel me best bejaard. Vanmorgen las ik met interesse een folder Meer bewegen voor ouderen. Dat tempo spreekt me wel aan. De pensioengerechtigde leeftijd en het bijbehorende bedrag ook.

Vera*

Vera*

14-12-2012 om 14:00

Buurvrouw

Toen wij nog op een flat woonden hadden wij een geweldige buurvrouw. Regelmatig reed ze voor ons, wij hadden geen auto, en dan zaten ze te foeteren op de langzame twijfelende medeweggebruikers en riep dan dat ze niet als oud mens moesten rijden. Ze was bijna 85 jaar oud

+ Brunette +

+ Brunette +

15-12-2012 om 19:50

En ik stem...

Hoogbejaard: 85+
Bejaard: 70+ en niet zo vitaal
Senior: 65+ en vitaal
Middelbaar: 45+

In het Spaans heb je voor 40+ de term "pureta", dan ben je niet echt jong meer, je bent het ongeveer tot je in de categorie "jonge senior" valt.

Tigress

Tigress

19-12-2012 om 14:41

oh wat hoor ik vaak dat men niet tussen de oudjes wil zitten als ik folders uitdeel in verzorginghuizen. Wij verzorgen uitstapjes speciaal voor ouderen met begeleidingsbehoefte. En de een van 70 loopt met de neus op de rollator terwijl een ander van bijna 90 ze voorbij struint. Zo heb je er die net jonge meiden zijn in hun gedrag en anderen die niks leuk vinden en klagen tot kunst hebben verheven (maar wel altijd meegaan)
Bejaard ben je niet door je leeftijd, maar door je gedrag lijkt het wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.