Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-08-2025 om 01:47
Hoi allemaal,
Ik heb een vriendin die ik al zo’n zes jaar ken. We hebben onze pieken en dalen gehad, maar ik heb de vriendschap altijd als lastig en energiezuigend ervaren. Ik ben van mezelf wat te soft, en omdat zij verder niemand heeft, durfde ik er nooit echt iets van te zeggen.
Ze heeft sterke narcistische trekjes en is behoorlijk manipulatief. Nu ik ouder ben, zie ik dat steeds duidelijker. Alles draait altijd om haar hoe zwaar haar leven is, en dat continu. Als ik iets probeer te delen of ergens over wil praten, luistert ze nauwelijks, reageert kortaf of negeert het gewoon.
Ik loop hier al lang mee rond en heb eerder geprobeerd het gesprek met haar aan te gaan. Toen begon ze te huilen en zei ze dat ze het niet zo bedoelde, en dat het haar wél boeide. Maar na een week was alles weer zoals voorheen.
Ik ben nu tot het besef gekomen dat het eigenlijk gek is om zo’n vriendschap in stand te houden, als die me geen geluk of energie meer geeft. Alleen vind ik het echt moeilijk, omdat ik haar enige vriendin ben en zij me enorm goed een schuldgevoel weet aan te praten. Een gesprek aangaan voelt zinloos, omdat het toch geen blijvende verandering brengt.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
12-08-2025 om 12:36
Ik denk dat je dit goed gedaan hebt. Nu nog afwachten of het echt aankomt.
13-08-2025 om 17:20
nee nog niks gehoord. Ze heeft haar locatie uit gezet en verder m’n accounts bekeken. Nu gisteren mijn locatie uit gezet omdat ik weet dat ze dat de hele tijd gaat checken. Dus nu kan ze helemaal niks meer. Nu heeft ze helemaal geen controle meer dus afwachten en anders is het ook goed zo