Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe reageer ik op op mij afstormende honden?

Ik loop regelmatig hard en steeds vaker kom ik loslopende honden tegen (met baasje daar soms tientallen meters achteraan). Soms komen ze op me afrennen. De afgelopen twee weken is me dat al drie keer overkomen, vanochtend zelfs twee exemplaren tegelijk, waaronder een van St Bernhardachtige afmetingen. Ik vind het bijzonder vervelend, en voel me op zo'n moment bedreigd. Bovendien vind ik ze vies.
Een paar weken terug kwam een labrador op me af en die begon enthousiast tegen me op te springen. Ik zag dat het beest geen kwaad in de zin had (tenminste, toen hij vlak bij was zag ik dat, de tien seconden ervóór was het even angstig afwachten). Gevolg: toch nog een forse kras over mijn bovenbeen. Is nu nóg niet helemaal weg. Ik vind het ongelofelijk irritant, maar de reacties van de baasjes nog erger. Kan het niet meer hóren: "hij doet niks hoor".

Maar goed. Mijn vraag: hoe kan ik nou het beste reageren als zo'n hond op me afkomt? Ik weet dat je ze niet recht in de ogen moet kijken, maar verder? Dat enorme beest van vanochtend blééf maar om me heen springen en blaffen. Afschuwelijk, echt. Ik durfde niet harder te gaan lopen, bang dat-ie denkt dat ik wil spelen, of dat het juist agressie opwekt. Kun je ze bars toespreken? En dan aankijken of niet? Of gewoon een flinke tik op zijn kop (dat zou ik het liefste doen, als ik durfde).

Mijn strategie is steeds geweest: niet aankijken, negeren, doorlopen. Maar dat helpt niet. Die beesten blijven achter me aan komen, rond me heen springen of zelfs tegen me op. Er zijn hier zat hondenbezitters, hebben jullie een tip?


Ik ben geen hondenbezitsters, wel hardloper.

En ik herken het.

Ik stop even met lopen ( hoe irritant ook) en blijf stokstijf staan zonder de hond aan te kijken, tegen hem te praten of wat dan ook. Meestal stoppen ze dan snel met hun overenthousiaste gedrag. En dan laat ik het baasje het best tot orde roepen of aanlijnen voor ik verder ren.

Het werk over het algemeen. Maar leuk is anders...

Ingrid

Ik vind trouwens....

Honden die een erf bewaken en plotseling een oprit van een boerderij komen afstormen veel enger dan loslopende honden die in het bos worden uitgelaten. Of van die rottweilers of soortgelijke rassen die hysterisch achter een griezelig laag hek beginnen te grommen als je langskomt. In zo'n situatie kan er ook wel eens geen baas binnen gehoorsafstand zijn. Ik ontwijk om die reden sommige best mooie weiland- achtige paden. Loop dan toch niet rustig.

Ingrid

Paddington

Paddington

18-05-2017 om 11:42

Vervelend

om te lezen dat er nog steeds hondenbezitters zijn die niet even hun hond bij zich roepen op het moment dat er een hardloper aankomt.

Het stokstijf staan is een goede mogelijkheid. Als ze dan tegen je opspringen je knie omhoog, dat vinden ze niet leuk.

Een andere mogelijkheid is je groot maken, hard "Nee" roepen en wegsturen. Natuurlijk moet je dat maar durven.

Mocht je vaak dezelfde mensen tegenkomen dan zou ik toch in gesprek gaan. Natuurlijk kan het een vriendelijke hond zijn, maar opspringen tegen iemand vind ik als ervaren hondenbezitter niet 'niets'. Ik vind het erg vervelend als mijn hond dat doet en niet nodig. Gewoon even de hond bij je roepen of op afstand laten wachten tot iemand voorbij is, lijkt mij niet meer dan normaal.

mijk

mijk

18-05-2017 om 11:43

Wat goed werkt.

Stilstaan, armen over elkaar, kin omhoog en hoofd wegdraaien (echt overdreven arrogant). Het lijkt op hoe honden elkaar vertellen dat ze er geen zin in hebben. Onze kinderen leerden het zo op de kindercursus van onze hondenschool en ik leerde het weer een hoop angstige kinderen maar ook volwassenen. Het werkt heel behoorlijk..... Bloed irritant overigens. Al blijft het een beetje geven en nemen. Hier regelmatig wielrenners die snoeihard door het losloopgebied willen scheuren en dat vind ik dan weer niet zo handig... (het is een combinatie fiets en wandelpad maar dus ook een officieel losloopgebied..)

Mijk

Pennestreek

Pennestreek

18-05-2017 om 12:19

Ik heb zo'n hond

En inderdaad, wat Mijk schrijft is de beste methode.

Ik vind het zelf heel vervelend dat we onze hond dit gedrag maar niet afgeleerd krijgen. Degene tegen wie ze opspringt of op wie ze (enthousiast) af komt rennen heeft er natuurlijk absoluut geen boodschap aan dat ze alleen maar heel lief, aanhankelijk en enthousiast is. Want dat is het. Ze vindt iedereen, maar dan ook echt iedereen, vreselijk lief en gaat ervan uit dat die liefde direct wederzijds is. Dat ik veel met haar hardloop, ook met een club, en dat ze dan als een soort mascotte meegaat heeft ook geen positief effect: alle hardlopers zijn haar vrienden, vindt ze, en die worden dus superenthousiast begroet. Of we ze nou wel of niet kennen.

Haar aan de riem houden of vanop afstand bij me roepen heeft geen zin, ze trekt mij mee als ik haar aan de riem heb, en als ze enthousiast is heb ik haar niet onder controle. Ik weet het, dat is een erg slecht excuus. We willen er ook echt wel wat aan doen. We hadden de hoop dat het minder zou worden/we het onder controle zouden krijgen als ze wat ouder werd, maar ze is inmiddels 3,5 en het wordt niet minder. Ondanks onze pogingen tot opvoeden.

Ik verontschuldig me wel altijd netjes, want ik vind het wel mijn verantwoordelijkheid. Om deze reden houden we haar in de buurt ook altijd aan de riem. Alleen als we een lange wandeling/fietstocht gaan maken gaat ze los, als ze naast de fiets loopt is het ook eigenlijk nooit aan de orde, dan rent ze en is ze vooral daarmee bezig.

Ik ga er zelf altijd maar vanuit dat mensen hun hond niet los laten lopen als die niet te vertrouwen is, maar dat is misschien teveel vanuit mezelf geredeneerd.

Anneque

Anneque

18-05-2017 om 12:42 Topicstarter

Hmmm blijven staan dus

Blijven staan is dus het beste (plus wegkijken). Ik zal het proberen, maar vind dat eigenlijk best eng.
Pennestreek, jij zegt: "Want dat is het. Ze vindt iedereen, maar dan ook echt iedereen, vreselijk lief en gaat ervan uit dat die liefde direct wederzijds is."
Dat geloof ik ook echt wel hoor, ze hebben vast niet allemaal kwaad in de zin. Maar dat maakt het (voor mij) niet acceptabel. Zoals gezegd: zo'n lieverd heeft dus uit genegenheid een flinke kras op mijn bovenbeen gemaakt. Dat wordt een litteken. En ik vind het vies, ze steken ook nog wel eens hun snuit in je kruis. Bah.

Maar jij verontschuldigt je tenminste, ik kom dat amper tegen. Over het algemeen reageren mensen verbaasd of zelfs verontwaardigd als ik er iets van zeg. Een rare blinde vlek, alsof iedereen die beesten maar lief moet vinden. Vanochtend, met die Bernhard. Ik loop dus al minstens een halve minuut met dat blaffende beest om me heen, steeds benauwder want er was nóg een hond bij en die twee kregen het ook nog eens met elkaar aan de stok. Allemaal om me heen rennend, blaffend en springend. Komen die mensen eraan gelopen, zeggen niks tegen mij. Ik zeg: Ik vind dit echt niet fijn. Zegt die vrouw: Nee, wij ook niet, maar ja...
Dan zakt mijn broek af hoor. Je kunt toch wel ff sorry zeggen voor het feit dat je je beesten niet in de hand hebt?

Maar goed, ik heb ff stoom afgeblazen Weet nu wat ik het beste kan doen, thnx!

Anneque

Anneque

18-05-2017 om 12:45 Topicstarter

Waakhond

Idd, die waakhonden zijn nog veel enger. Laatst kwam ik langs een huis en daar kwam onverwachts een hond aangerend, werkelijk woe-dend leek hij. Blaffen blaffen blaffen, grommen ook nog. Volgens mij kon hij makkelijk over dat hekje, dus ik heb even een schietgebedje gedaan toen. Daar ga ik nooit meer langs. Maar dat is ws ook de bedoeling

Dorien

Dorien

18-05-2017 om 13:25

Hond van mijn vriendin

Mijn vriendin heeft ook zo'n hond, en mijn vriendin heeft daar echt zo'n blinde vlek voor, ze vindt hem zelf zó schattig dat ze denkt dat iedereen hem schattig vindt. In het bos kwamen we een kennis tegen (met een mooie lichte wollen jas aan) en húp blubberpoot op de jas. Vriendin negeert het en de kennis had het niet in de gaten...ik schaamde me dood.
Ik negeer haar hond ook altijd, terwijl ik best van honden houdt, maar niet van niet-opgevoede.
Wat ik zelf wel eens heb meegemaakt is in de straat van mijn ouderlijk huis. Daar was een hond, die altijd achter een hek stond te grommen. Op een dag rende ik hard naar huis en ineens rende die hond grommend en blaffend achter me aan. In een reflex stopte ik en en draaide me om (dacht er niet eens over na) en die hond ging echt in de ankers van schrik en stopte met rennen, draaide zich om en rende weg. Maar ja, weet niet of iedere hond zo reageert dus, met hardlopen heb ik het nog nooit meegemaakt.

Wat Mijk beschrijft zie ik ook altijd bij "the dog whisperer" dat is een kleine man en hij gaat ook altijd zo staan. (hij geeft het zelf ook aan, ik ben niet groot, maar maak me groot en doe mijn borst vooruit, laat uitstralen dat ik de baas ben, en ik bepaal wat er gebeurt)

Grote hond en klein kind

Ik had het eens toen mijn dochter drie turfjes hoog was, dat er een hond kwam aanstormen met het baasje roepend erachteraan gehold. De hond schoot de weg over zo naar ons toe. Omdat mijn dochter nogal schrok (hond was net zo groot als zijzelf) en ik het niet vertrouwde omdat de hond niet naar z'n baasje luisterde, tilde ik mijn dochter op. Nou, ik kreeg de wind van voren van het hondenbaasje. Ik moest dringend naar een psychiater, want die hondenangst van mij, die zou ik zo overbrengen op mijn kind en dat was een schande.
Hoezo verontschuldigen?

Li

Li

18-05-2017 om 13:43

hondenangst

Hier bijna net zo: hond loopt dreumes omver, dreumes is daarna jarenlang doodsbang voor honden. En geen excuus hoor, het was meer zo van: dan had je je dreumes maar bij je moeten houden. Het was wel een losloopgebied, maar dan nog. Het heeft haar echt beperkt. Gelukkig is ze er later overheen gekomen (door zelf honden te gaan uitlaten). Dus wees maar blij dat je haar op tijd oppakte. Omver gelopen worden heeft bij mijn dochter juist die angst veroorzaakt. Alweer zo'n hond die "niks deed", nou dat noem ik niet niks!

Een hond echt goed opvoeden

Kost veel tijd en energie. Nu dat we weer een pup hebben ben ik me al weken aan het verdiepen in hondenmanieren en opvoeding. Ik vind niet dat andere mensen last van mijn huisdier moeten hebben. En dan nog kies ik voor een makkelijke sociale ras (flatcoat retriever).
Sini

vlinder72

vlinder72

18-05-2017 om 13:53

Hier ook

Succes Sini. Wel leuk zo'n pup in huis.

Mijn zoon is ook jarenlang bang geweest voor honden. Hij durfde niet eens meer bij mensen met een hond te gaan spelen. Ook veroorzaakt door loslopende honden die tegen hem op sprongen. En niet eens in een losloopgebied maar gewoon in het park of bij de kinderboerderij. En zo'n baasje maar roepen: "hij doet niks hoor". Vast maar mijn kind wil geen tegen hem op springende honden.

En ik ben niet bang voor honden. Zelfs niet voor erfhonden. Maar ik hou ook niet van honden die op mij af komen rennen of vlak langs mijn fiets rennen.

Opvallende kleding

Een kras op de been is dan nog een mazzel, mijn zus kon naar het ziekenhuis voor een hechting en tetanusprik.
De herder was geschrokken voor een hardloper in donkere kleding.
Dan vraag ik mij af of honden anders reageren als een hardloper in een opvallend geel of fluoriseren groen tenue loopt. Of op afstand blijft wanneer de loper een antimuggenspray opspuit. Of een soort verklikker draagt met een geluid dat honden op afstand houdt.
Het alternatief, bijsluiten aan een groep hardlopers, remt je in je vrijheid om te rennen als het je uit komt.

Pennestreek

Pennestreek

18-05-2017 om 14:32

Jammer is dat

Natuurlijk schrikt een kind van een hond die aan komt rennen en tegen ze op springt. Mijn hond is flink, dus zelfs als ze niet springt is ze al net zo groot als de gemiddelde 5-jarige...

Wat ik vaak doe met zo'n kindje is even hond aan de halsband vasthouden (dan wordt ze uiteindelijk wel rustig) en dan uitleggen dat het belangrijk is om zo'n hond duidelijk te maken dat je niet wil spelen. Dus stilstaan, handen naar beneden, en eventueel een duidelijk 'NEE'. Als mijn hond dan keurig gaat zitten en een pootje geeft is bij de meeste kinderen de angst weg, vaak durven ze dan ook wel die lekker zachte oren te aaien, en dan is het win/win, hond rustig en kind niet meer bang.

Nu maar op zoek naar een hondenfluisteraar die ons kan helpen dat enthousiasme wat in te tomen. Tot nu toe lukt ons dat alleen aan de korte riem en met redelijk wat fysieke kracht .

Pennestreek

Pennestreek

18-05-2017 om 14:35

Zwarte kleding

Dat is inderdaad een bekend probleem, zeker in combinatie met avond/donker. Onze hond reageert ook angstig op mensen in zwarte kleding, zeker als ze ineens de hoek om komen of zo. Ik weet niet precies waar dat door komt. Maar ze reageert zelfs op onze buurman, waar ze gek op is, als die in zijn zwarte jas in het donker langsloopt. Dus dan helpt zelfs de bekende geur niet. Gek, en heel vervelend. Alleen in het geval van inbrekers in zwart tenue is het dus prettig

hardlopen in een hondenlosloopgebied?

Ik heb net zo een als pennestreek: Een jonge hond die iedereen aardig vindt en blij om ze heen gaat springen. En ja, ik roep haar altijd terug, ze luistert goed. Maar... als een hardloper van achter komt aanrennen, je inhaalt en mijn hond gaat er dan achteraan, dan duurt het even voordat ik het door heb, mijn hond gecorrigeerd heb en de hond terug komt.
Ondertussen is de hardloper al tientallen meters verder! En ik heb al meerdere keren meegemaakt dat me dan ook nog de huid volgescholden wordt.
Maar je kan ook niet continu achter je lopen kijken of er misschien iemand aan komt rennen?
Niet hardlopen in een hondenlosloopgebied zou enorm schelen. Er is bij ons in elk geval veel meer bos dan die ene vierkante kilometer losloopgebied. Dus waarom niet in dat andere stuk bos gaan rennen?

Amsterdamse

Amsterdamse

18-05-2017 om 20:22

Karin

Jij schrijft dat het enorm zou schelen als er niet wordt in een hondenlosloopgebied wordt hardgelopen.
Jij moet bijvoorbeelld eens kijken op de site vsn het Amsterdamse bos, dan zie je dat honden daar bijna overal los mogen lopen, dan mag je daar volgens jouw redenering nergens meer hardgelopen.
Dit is het probleem omdraaien, honden vallen aan dus hardlopers moeten weg.
Overigens als het bij jullie in de buurt zo is dat er echt maar een klein afgezet losloop gebied is, dan heb je wel een punt.

Uit de buurt

Na wat gegoogle, snap ik waarom op de dijk, het ideale parcour voor hardlopers zonder kruisend verkeer of stoplichten, ook zoveel honden loslopen. Het uitloopveld is in het verlengde van de dijk, maar zo afgelegen dat de bezitters al klaar zijn met hun ronde voordat ze het uitloopveld bereikt hebben.

Vroeger hadden we een atletiekvereniging in de buurt. Dat was fijn, kon je ongestoord trainen.

en die fluitjes, is dat wat?

Ik heb meermaals gelezen over fluitjes die honden op een afstand zouden houden. Iemand daar ervaring mee?

Groeten,

Temet

Wat Mijk zegt

Dat werkt. Ik zeg ook wel eens heel duidelijk Klaar! Dat werkt bij mijn eigen hond ook goed. Ik loop hard met hond en dus altijd in losloopgebied. Daar zijn ook veel andere hardlopers en mountainbikers en inmiddels lukt het goed om de hond hij me te houden als er een hardloper of mtber aan komt. Ik heb daar twee jaar consequent elke dag op getraind. Elke dag een uur los in het bos (zelf hardlopen of wandelen) en elke keer als er iemand aan kwam hond bij me geroepen en laten zitten. Wachten tot de ander voorbij is en dan een snoepje. Nu, na twee jaar, kan ik zelf doorlopen en komt de hond zelf naast mijn voet lopen als er hardlopers of mountainbikers aan komen. En dan natuurlijk wat lekkers. Als je je hond los wil laten lopen vind ik wel dat anderen daar geen last van hoeven hebben. En anders maar weer terug naar cursus.

Ik vind dan ook dat je best wel wat duidelijker mag zijn tegen de eigenaren, dat dit echt niet kan.

Anneque

Anneque

19-05-2017 om 07:13 Topicstarter

Karin*

Maar is dat niet te leren, dat je hond niet achter iemand aangaat? Ik ben echt bang dan. Losloopgebied of niet, een hond hoeft toch niet op iemand áf te gaan? Ik heb niks tegen loslopende honden, maar wel als ze mij moeten hebben.
Ik benader ze trouwens nooit van achter, loop er altijd met een boog en wat gekuch van tevoren omheen.
Waar ik gisteren liep, was beslist geen losloopgebied trouwens. Een ander hardlooprondje van mij wel. Maar daar zie ik dus ook mensen waar de hond, weliswaar los, maar netjes naast blijft lopen. Als dat met je hond niet kan, hoort-ie toch niet los? Ik bedoel natuurlijk niet dat-ie niet rond zou mogen rennen. Maar niet op mensen áf gaan, ertegen op springen etc. Kost veel tijd (zie methode Drietje), maar blijkbaar kan het wel.

Zo'n fluitje lijkt me ook wel wat, als dat werkt.

zebra

zebra

19-05-2017 om 08:44

stil

ik blijf altijd stil staan als er een hond op me af komt rennen totdat de eigenaar vlakbij me is. Ik ben niet bang van honden maar hou er absoluut niet van als ze tegen me opspringen of steeds rond me heen springen.

Li

Li

19-05-2017 om 09:09

Fluitjes

Werken goed, dochter gebruikt het bin skeeleren. Ze maken direct rechtsomkeer.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 09:21

Anneque

Ik zeg even niks over of het wel of niet af te leren is, maar een 'wezen' die snel van de hond wegrent, is prooi. Hoe lief een hond ook is, zit dat instinct erin gebakken. De ene hond zal dat instinct minder hebben dan de ander, maar veel honden zullen dan 'ha, daar moet ik achteraan' denken in hondentaal. Op een hond afrennen, kan bedreigend zijn voor een hond.

Omdat ik weet hoe onze hond is, ontwijk ik in de bebouwde kom als het even kan hardlopers. Ik kom ze net niet vaak genoeg tegen om daar goed op te kunnen trainen. Aanvankelijk had ze het met alles wat snel was moeilijk. Fietsers, scooters en auto's waren blijkbaar bedreigend. De ene hond rent dan weg, maar de ander wil ze juist pakken en onze hond doet het laatste. Auto's, scooters en fietsers zijn nu onder controle, aan de lijn tenminste. Fietsers die op een voetpad in losloopgebied fietsen zijn nog wel het haasje.

Ik blijf dit onderwerp, honden in combinatie met mensen die geen hond hebben, al dan niet hardlopend, een lastig onderwerp vinden. Ik heb volledig begrip voor de irritatie. Ik snap de ongerustheid over vreemde honden ook. Ondanks dat wij in totaal 6 honden samen en daarvoor ook apart honden bij onze ouders en ik in mijn eentje hebben gehad en nu nog een hebben, heb ik het ook niet op aanstormende opspringende honden van anderen. Ik ken ze niet. Ik zal er alleen niet snel boos om worden, omdat wij ook een hond hebben die, hoe vervelend ook, de fout in kán gaan. We doen ons best om dat te voorkomen, maar zeg nooit nooit. Wat ik wel prettig zou vinden is als hardlopers snappen dat een hond in volle vaart dichtbij passeren ingewikkeld is voor een hond. Probeer dus afstand te creëren door er zo ruim mogelijk omheen te gaan, dus ook als een hond aangelijnd is. Probeer als het even kan losloopgebied te vermijden. Ik begrijp dat dat niet overal kan. Als het een klein stukje is, zou het verstandig kunnen zijn om daar even over te schakelen op lopen, op langere stukken, kan het ook prettig zijn om even in te houden, zodat mensen de kans krijgen om hun hond vast te houden of tot stilstand te 'commanderen'.

Een vreemde hond niet diep in de ogen kijken, dus wegkijken, is onder alle omstandigheden goede hondenetiquette.

maan.

maan.

19-05-2017 om 09:28

Ik ga dus nooit hardlopen..

Lijkt me erg fijnom hard te lopen, heb mensen in mijnomgeving die het regelmatig doen. Maar vanwege de (grote) kans een losse hond tegen te komen zal ik ernooit aan beginnen.
Dochter is gelukkig wel over hondenangst heen (na als peuter besprongente zijn door een hond die aldus baasje dol op kinderen is; hijsnapte niet dat dat niet altijd wederzijds was.. de sukkel)

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 09:31

Erfhonden

Ik schrik me altijd een hoedje als zo'n hond opeens als een raket op het hek af loopt en dan zo agressief loopt te blaffen. Ik vind honden die bedrijfspanden moeten bewaken vaak ook zielig. Ik weet wel dat mijn ouders vroeger in Afrika waakhonden hadden, dat was daar normaal. Ik volg nu de serie Goede Hoop op tv, een serie waar ik ontzettend blij mee ben, omdat ik het land en de mensen er beter door leer kennen, en daar was een 'scène' in een wijk die denk ik vergelijkbaar is met waar ik gewoond heb, het was er een en al geblaf van waakhonden. Daar moet ik toch ook niet aan denken hoor.

Afschrikfluitje / apparaat

Wij hebben zo'n geluid-afschrikapparaat. Een Dazer: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/dazer.html?gclid=CJ6d6vy2-9MCFdaRGwodbqgGfg
Best een bedrag, maar werkt meestal goed. We nemen 'm mee als we gaan wandelen in buitengebied. Als een hond op je af komt: druk op het knopje en het apparaat maakt een heel hoog geluid wat voor volwassenen niet te horen is. Sommige kinderen horen het wel, zeker als je het dicht bij je oor houdt. Niet doen dus!
Voor honden is het een onaangenaam geluid, en maakt dat ze verward rondkijken 'wat is dat nou?' en stoppen met waar ze mee bezig waren - rennen, blaffen etc.
Het zorgt ervoor dat we niet door honden worden besprongen, maar ook dat we onszelf (met name de kinderen) wat veiliger voelen, en daardoor ook rustiger lopen (en misschien ook minder snel een reactie van een hond oproepen, wie weet).
Apparaat werkt alleen dus niet bij dove honden (maar heb ik nog niet vaak meegemaakt)

Woef

Woef

19-05-2017 om 09:35

Kaaskopje offtopic

Jullie hadden er twee toch? Is er eentje overleden?
Ik krijg in juni een pup, kan niet wachten!

Anneque

Anneque

19-05-2017 om 09:47 Topicstarter

(Honden)etiquette

Samengevat moet ik dus
1. wegkijken
2. stil blijven staan
3. als ik ze van achter benader, dan met een grote boog er omheen

1 en 3 beheers ik al, nu 2 nog durven

De ergernis zit bij mij vooral bij de "hij-doet-niks-hoor-baasjes". Kijk, ik houd niet van honden, ik vind ze vies, onvoorspelbaar en om die reden ook gevaarlijk. Maar ik wens ze geen kwaad toe en snap ook dat al dat door mij ongewenste gedrag vnl uit hun natuur voortkomt. Maar ik erger me rot aan mensen die niet eens het fatsoen kunnen opbrengen om sorry te zeggen. Hoe veel inlevingsvermogen is ervoor nodig om te snappen dat een enorme hond die luid blaffend op je af komt rennen, angst kan inboezemen?
Maar enfin, ik val in herhaling.

Duur, zo'n fluitje! Ik ga es op mp kijken.

Dank voor alle tips

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 09:55

Woef o.t.

Goed opgemerkt! We hebben afgelopen zondag helaas afstand van een van de honden moeten doen, vanwege toenemende agressie onderling. Aanvankelijk ging het om voer, daar kun je op in spelen, maar de laatste periode was er geen peil op te trekken. We hebben op een gegeven moment muilkorven omgedaan, dat bracht de rust terug, maar dat gun je een hond toch ook niet voor de rest van zijn leven.

We zijn hier best verdrietig om, maar het was het beste zo. We worden gelukkig een beetje op de hoogte gehouden hoe het ermee gaat, het lijkt goed te gaan.

We hebben eerder twee honden, ook twee teefjes, tegelijkertijd gehad en dat ging probleemloos. Heel jammer dus dit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.