Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Beer

Beer

13-10-2011 om 12:04

Hoe voorkom ik dat maar iedereen mijn pup aait?

Hallo,

Wij hebben sinds een paar weken een pup in huis. Beestje is superlief en heeft een behoorlijk hoog aaibaarheidsfactor. Natuurlijk is ze nu nog klein maar ze wordt op den duur een middelmatig grote hond. daarom zit ze ook op puppy-cursus. Daar leer je onder ander meer dat ze niet tegen iedereen op mag springen. Dus daar kan ik pup nog goed in proberen te sturen maar...wat ik doe ik met al die mensen die ongevraagd mijn pup gaan aaien of zelfs uitgebreid knuffelen (van de week gebeurd om half 10 's avonds: ik dacht echt, wat krijgen we nu, die man ging er gewoon bij zitten?!). Blijkbaar heeft niemand ooit geleerd dat je niet zomaar een hond gaat aaien maar het eerst even aan de begeleider vraagt. Pup reageert natuurlijk blij en onbevangen op al die aandacht maar ik wil graag dat ze naar mij luistert en weer mee loopt en bovendien zit ik niet op al die "hondenpraat" te wachten want iedereen weet het beter lijkt het wel (net zoiets als bij je 1e kind).

Hoe vertel ik mensen op een vriendelijke manier dat ik er niet van gediend ben? Gewoon pup optillen en weg lopen lijkt me ook niet echt de goede manier

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

13-10-2011 om 12:21

Meteen zeggen

Zodra je iemand ziet die aanstalten maakt om pup te aaien meteen zeggen. Nee niet doen, sorry, ik weet het, pup ziet er enorm schattig uit, maar ik zit met haar op puppycursus en een deel van de opvoeding is, dat ze niet door iedereen zomaar aangehaald mag worden. Dan ben je vriendelijk en duidelijk. Ik zou nooit zomaar een hondje aaien maar bij puppies is de verleiding enorm groot en tast ik wel eens af of het kan/mag. Als die persoon er dan niets van zegt... ja hoe moet ik dan weten dat die ander dat niet wil? (onlangs nog in de rij bij de supermarkt, heb hondje niet geaaid maar wel heel vertedert staan kijken)

Tja....

Zeggen dat ie bijt? Of dat ie een enge besmettelijke ziekte heeft?
Het lastige van het hebben van een hond is inderdaad dat je niet alleen de hond, maar ook de omgeving moet proberen op te voeden.

Gr. Poezie.

Ely

Ely

13-10-2011 om 14:19

Ehm optillen?

Mag volgens mij al helemaaal niet
Maar dat terzijde

Ik zou ook zeggen dat ze 'in training' is daarom niet afgeleid mag worden. Misschien nog iets toevoegen dat je het leuk vindt dat jij niet de enige bent die je pup zo aaibaar vindt. Maar dat ze straks aaibaar en goed opgevoed moet zijn .
Hebben ze op cursus geen tips trouwens?

Enne.... Watvoor pup even virtueel aaien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2011 om 14:53

Duidelijk zijn inderdaad

Je kunt je er nu nog vanaf maken met 'meneer we zijn in training, dus ik heb liever niet dat u hem aanhaalt.'
Ik hou het meestal bij een vertederde blik of glimlach als ik een pup zie. Welke hondenliefhebber wordt tenslotte niet blij van zo'n kleintje? Maar dat geeft je nog niet het recht er aan te zitten.

Optillen moet je inderdaad nooit doen. Dus ook niet chihuahua's.

Sassie

Sassie

13-10-2011 om 20:18

Voorkomen

kunt je het nooit helemaal; je hebt er heel hardnekkige types bij.

In mijn geval gaat het dan om ongevraagd voertjes geven. Mijn hond vond dat zo leuk dat die eigenhandig besloot om zelf de voertjes maar te gaan 'halen' wat resulteerde in een aanloop letterlijk tegen mensen op te beuken (ook kinderen ja) en dan al happend proberen iets te krijgen…ook al denkt de hond dat ze ook maar iets hebben of in zakken lopen schooieren….En dan heb ik ineens een grote, onopgevoede klote herder…(sorry voor de uitspraak). Nee, het is de K..***TE omgeving die je hond verzieken.

Niet proberen netjes te blijven, maar inderdaad direct zeggen: "We zijn in training, dus ik heb liever niet dat u de pup aanhaalt" en direct weglopen.

Jillian

Jillian

13-10-2011 om 20:22

Geen probleem mee

Ik vind het niet vervelend als mensen onze honden aaien. Dat hoort er toch een beetje bij. Baby's en puppies wekken nou eenmaal vertedering op bij mensen. Juist leuk toch? En voor de honden ook geen probleem. Die leren zo om te gaan met de aandacht van vreemden. Mijn honden gaan nooit uit zichzelf op mensen af en ze springen ook niet op tegen mensen. Echter als mensen ze aaien vinden ze dat best; vaak ook leuk. Het is toch weer aandacht. Het zijn nu geen puppies meer dus de aandacht is sowieso afgenomen. Net zoals bij babies als ze groter worden
Ik zou me er dus niet druk om maken.

koentje

koentje

14-10-2011 om 00:51

Cesar millan

doet een bordje op de rug:

No talk
No touch
No eycontact

Ik verbied kinderen ook altijd om zomaar te gaan aaien. Ik zeg direct als ik zie dat ze dat willen doen dat ze dat altijd moeten vragen. En dan leg ik uit dat ze niet over het koppie maar wel op de borst of bij de oortjes mogen kroelen. Over de kop kan de hond opvatten als een dominant gebaar. Zeker bij kinderen kan dat leiden tot bijtincidenten.

Toch kan het wel

Wij hebben buren die al járen blindegeleidehonden trainen (vrijwilligerswerk). De honden komen dan als pup en blijven tot ze 'oud' genoeg zijn om naar 'school' te gaan. Soms krijgen ze honden die wat ouders zijn (half jaar ofzo) en die bij een ander gezin niet genoeg geleerd hebben. Maar dus over het algemeen pups. Leuke, schattige aaibare enthousiaste pups. Soms zijn de honden in 'training' en soms niet, het is ook bijna niet bij te houden omdat ze iedere keer weer andere honden krijgen....Ik haal zelfs de namen doorelkaar en het zijn mijn búren dus ik zou het moeten weten. Wildvreemden zullen het helemaal wel amper snappen dat het wéér een andere hond is die dan nu wel mag worden geaaid en die vorige mocht niet meer. Soms hebben ze zelfs dezelfde kleur en grootte en is het toch een andere hond.
Als hond al flink aan het trainen is, is dat duidelijk zichtbaar (dekje en apparte lijn) maar daarvoor is er ook al een periode dat aaien niet mag. En dáárvoor weer een periode dat het weer wél mag.
Maar buurvrouw krijgt het voor elkaar door op zo'n toon te zeggen : "Nee, dat mag niet, want deze hond is in training.." dat iedereen meteen keurig doet wat buurvrouw zegt. Het is de toon die de muziek maakt. Buurvrouw zegt het óp zó'n strenge toon dat iedereen jong of oud ernaar luistert. Moet je nog weten dat deze buurvrouw écht een schat van een mens is....En er zo ook uit ziet. Dus het kán wel....je moet het gewoon met voldoende overtuiging en zekerheid zeggen.
En dan zal iedereen ernaar luisteren.
En als hond óók in training thuis is en dus 'zonder functie/training is' op dat moment omdat het vrije tijd is mag er weer wél gegaaid worden. En wordt hond dat ook ten volle door alle buurkinderen (dat wil buurvrouw zelfs graag omdat hond moet leren met kinderen om te gaan) en zodra hond weer naar buiten gaat wéér niet. En zelfs 3 jarigen hier uit de buurt weten/zien/horen meteen het verschil. Omdat buurvrouw het duidelijk aangeeft.
Buurvrouw bezoekt mét hond zowel voor als tijdens te trainingen drukke winkelcentra/scholen als ze uitgaan/ drukke verkeersituaties etc.etc. allemaal als onderdeel van de training en ook dan doen mensen precies met hond wat zíj wil.
Dus het kán wel.
groeten albana

Asa Torell

Asa Torell

14-10-2011 om 10:01

Kun je niet gewoon zeggen

'Ik wil niet dat u hem aait'? (of eventueel 'Ik heb liever niet' oid). Het lijkt me dat je er helemaal niet bij hoeft te vertellen dat ie in training is, hooguit als iemand een belangstellend praatje met je maakt. En hoe korter hoe duidelijker, zou ik zeggen.

Sassie

Sassie

14-10-2011 om 11:19

Albana

Heel erg goed van je buurvrouw! Ze heeft ook voorbeeldige mensen om haar heen die goed naar haar luisteren.

Ik ben zelf erg assertief en zeg het meteen als ik iets niet wil hebben. Toch lopen hier exemplaren rond die het gewoon NIET kunnen laten om toch de hond aan te halen of te voeren; ondanks mijn uitdrukkelijke "Nee", dat wil ik niet hebben! Ik ontweek dit soort meestal.

Ik vraag me af wat je buurvrouw zou doen in zo'n geval dat iemand toch op de pup in training afgaat en de pup aanhaalt. Geloof het of niet…zulke eigenwijze types lopen hier dus wel rond!

Ik ben een keer ook vreselijk boos uitgevallen naar een vrouw die dondersgoed weet dat mijn hond geen voertjes mag hebben van anderen dan ikzelf. Ik vind dat dan zo jammer dat ik zo boos moet worden.

Sassie

Sassie

14-10-2011 om 11:28

Denk

dat het ook scheelt dat de pup in kwestie een speciaal dek om heeft en een speciale lijn als hij/zij in training is. Mensen zijn dan eerder geneigd om te luisteren. Dat voordeel heeft je buurvrouw dan weer wel.

Mijn hond heeft geen dek om en loopt los.

Nee niet altijd

Er zijn ook periodes dat er nog geen dek aan te pas komt en de hond toch niet geaait mag worden. Dus ook als het niet zichtbaar is.
Ik weet niet wat buurvrouw dan doet...........Het is mij nog nooit overkomen. Maar ik vermoed dat ze dan hond wegtrekt ofzo en gewoon stug gaat doorlopen ofzo?
Ik zal buurmeisje eens vragen die weet dat wel.
Maar buurvrouw zelf verklaard dat ze nóóit last ervan heeft...ze zegt het gewoon (nou ja, gewoon.....meer overduidelijk) en klaar en loopt door.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2011 om 21:12

Asa

Niet dat ik nou zo uitblink in resoluut zijn, maar als je zegt 'ik heb liever niet' is er ruimte voor 'maar okee, als je aandringt...'. En bij kortweg 'ik wil niet dat u hem aait' zou mijn reactie ongemerkt toch 'nou zeg!' zijn, terwijl ik met 'hij is in training' volledig begrip zou hebben.

Asa Torell

Asa Torell

16-10-2011 om 22:11

Kaaskopje

Mij als totale hondenleek zou zo'n opmerking over training dus niks zeggen, vandaar misschien. En dan moet je het verder gaan uitleggen, en dan is het zeker niet kort maar krachtig meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.