Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoelang belasting-papieren, bankafschriften bewaren?

Gisteren onze belastingaangifte ingevuld. Nu vroeg ik me af hoeveel jaar moet je de voorgaande belastinaangiftes bewaren? Net zoals bankafschriften ... vann hoeveel jaar terug moet je die bewaren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

13-03-2013 om 14:03

Niet

Particulieren hebben geen bewaarplicht. Het is wel handig om stukken die je gebruikt bij je belastingaangifte 5 jaar te bewaren, omdat de belastingdienst nog 5 jaar terug kan voor controle en eventuele naheffing. Mijn eigen belastingaangiftes heb ik alleen digitaal, en die van voor dit jaar zijn vorig jaar gecrasht met mijn oude laptop. Bankafschriften hoef je in principe ook niet te bewaren. Veel mensen ontvangen die al niet eens meer, en bij de bank kun je alles op vragen als het nodig mocht zijn.

Bellefleur

Bellefleur

14-03-2013 om 09:18

5 jaar

Ik hou voor alles de bewaartermijn van 5 jaar aan. Voor betaalde rekeningen, belastingpapieren, bankafschriften. Nog nooit nodig gehad. Wel eenmaal gedoe gehad met de hypotheekverstrekker, toen was het wel handig dat ik de papieren in slagorde had liggen.

Wisselend

Ik weet niet of het "wettelijk" verplicht is, maar binnen mijn organisatie wordt het volgende geadviseerd. Alles voor belastingdienst inderdaad 5 jaar (zakelijk geloof ik zelfs 7), dus ook eventuele bewijzen van aftrekposten. Sommige dingen (koopakte van je huis, pensioenoverzicht) zelfs veel langer.

Ik hoop dat het lijstje hieronder leesbaar is (lastig invoegen op dit forum)

Alleen laatste overzicht:
* TV/internet/telefoon
* Verzekeringspolissen (muv zorgpolis)
* SVB Kinderbijslag beschikking

1 jaar:
*Inkomensspecificatie (mag weg als jaaroverzicht binnen is)

2 jaar:
* Huurspecificatie
* Polisblad zorgverzekering
* Overzicht declaraties zorgkosten
* Jaarafrekening gas & elektra
* Jaarafrekening watergeld
* IBG/DUO tegemoetkoming studiekosten
* Aanslag/kwijtschelding Gemeentelijke Belastingen

5 jaar:
* Jaaropgave
* Aangifte / voorlopige aanslag / Aanslag Belastingdienst
* Toeslagen beschikkingen
* Bankafschriften (ivm belastingaangifte)

Onbepaald
* Pensioenoverzicht
* inschrijving woningbouwvereniging
* notariele aktes (woning/huwelijkse voorwaarden/testament e.d.)
* Aankoopbonnen / Gebruiksaanwijzingen (iig tot einde garantie)

sonj@

sonj@

14-03-2013 om 15:57 Topicstarter

Bedankt

voor jullie reacties. Ik ga eens opschoning houden
Emel, jouw overzicht is ook erg handig. Bedankt!

Jojo

Jojo

14-03-2013 om 22:17

Jaaropgaven

Onlangs bleek het erg handig dat ik ál mijn jaaropgaven nog had, dus ook die van 24 jaar geleden... Dat is ook maar 1 papiertje per jaar, neemt weinig ruimte in dus. Dingen als bankafschriften en salarisstroken bewaar ik een jaar of 5, ik schoon de mappen jaarlijks op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.