Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoelang moet je belangrijke papieren bewaren?

hoe lang moet je je administratie bewaren???
ik lees 5 jaar, maar net ook weer 1 jaar en 2 jaar,
het is volgens mij ook weer verschillend wat ...
wie heeft een mooi overzichtje of zo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

29-10-2009 om 17:05

Welke administratie

Alles wat met belasting te maken heeft: 5 jaar.

inkie1979

inkie1979

29-10-2009 om 17:28 Topicstarter

Tinus

dank ej!

en afschriften van de bank?

loonstrookjes

rekeningen die betaald zijn

Nasha 1st

Nasha 1st

29-10-2009 om 20:40

Ook?

of is dat te lang?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2009 om 21:33

Inkie

Volgens mij hoef je die niet te bewaren, dat is toch je eigen verantwoordelijkheid? Ik bedoel: wie (of welke instantie) komt jouw betaalde rekeningen of jouw bankafschriften opvragen? Voor wie zou je ze willen of moeten bewaren? Volgens mij alleen voor jezelf, dus bepaal je zelf hoe zinvol het is om ze lang te bewaren. (natuurlijk wel je belastingspullen bewaren, wat Tinus ook al schreef)

Monique D*

Monique D*

02-11-2009 om 01:19

Ik was laatst nog mijn administratie aan het ordenen..

Alles wat met de belasting te maken heeft gaat bij mij tot 5 jaar terug, net zoals de afschriften (die ik 1 x per maand krijg vanwege telebankieren en kan ze altijd opvragen) en loonstrookjes. Dus ik heb alles van 2004 in het ronde archief gegooid.
De rekeningen die al betaald zijn gooi ik weg als op het afschrift te zien is dat ze zijn voldaan.
Polissen, zoals van mijn zorgverzekeraar of van mijn autoverzekering gooi ik weg als ik het jaar daarop een nieuwe ontvang. Maar polissen van verzekeringsmaatschappijen die eenmalig worden verstrekt bewaar ik uiteraard wel.
Als je alle administratie behoud van je hele leven (of van het moment dat je op jezelf woont, in mijn geval dus 23 jaar) dan verandert je hele huis in een archief. En dat moet je niet willen. Je moet toch een keer opruimen. Dus daarom bewaar ik de spullen 5 jaar en niet langer.
Ik weet wel dat bedrijven hun administratie 10 jaar moeten bewaren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.