Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 14:23

Hond wegdoen.

Pfoe, dit valt me zwaar..

Wij hadden vroeger thuis altijd honden en ik vind ze echt geweldig. 
Heb lang gezeurd bij ex dat ik graag een maatje in huis wilde en uiteindelijk kwam hij. Ik heb hem nu 2 jaar en het is echt een schat. Hebben wat met hem te stellen gehad, maar hij hoort er echt bij. Onze jongste was zijn grootste vriend, die twee konden alles bij elkaar doen alsof ze dezelfde taal spraken. 
Hij heeft ervoor gezorgd dat de middelste van haar enorme angst voor honden af kwam en het is gewoon een schat. Voelt aan wanneer je verdriet hebt en komt dan een knuffel brengen. 

Maar ik merk dat hij niet meer dezelfde is. Het is een hond met onwijs veel energie. Als die energie er niet uit kan gaat ie ijsberen. Doordat ik er nu alleen voor sta en hij veel minder aandacht krijgt en er verhoudingsgewijs minder vaak iemand thuis is, is hij enorm hyper. 

Ik word verteerd door schuldgevoel. Hij is m'n maatje, maar verdiend zoveel meer. Vandaag dus besloten dat ik een beter huis voor hem ga zoeken. Dit valt me zo ontzettend zwaar en voel me zo schuldig. 
Het zal heel stil worden in huis, maar hoop dat hij een prachtig nieuw plekje krijgt. 

Moest het ff van me af schrijven, want ben er absoluut niet trots op dat dit moet. Had hem het liefst tot z'n laatste dag hier gehad. 


Heeft je ex ook iets met de hond? Anders zou je naast de kinderen ook co-ouderschap met de hond kunnen doen. Ik ken mensen die dat zo doen. Hond gaat met het kind mee van vader naar moeder en weer terug.

Ach, dat zou heel erg jammer zijn! Niet alleen voor jou, ook voor de kinderen en de hond. Zijn er echt geen aanpassingen mogelijk? Overdag mee met een uitlaatservice? Ex wellicht (al schrijf je dat jij bij hem hebt moeten zeuren, dus dat verwacht ik niet).
Maar inderdaad, in je eentje moeten zorgen voor een energieke hond is uitputtend en tijdrovend. Wij merken ook echt dat het ons veel tijd kost nu onze kinderen de deur uit zijn. Beestje is bijna 9, maar heeft echt nog minstens 1,5 uur per dag rennen nodig. En liefst 2x. Wandelen is niet genoeg voor haar, wordt ze niet moe genoeg van. Ze gaat overdag naar een oppas, maar daar kan ze niet los. Dus als wij haar ‘s avonds na het werk ophalen moeten we eerst nog een rondje fietsen met haar. En dan ‘s avonds nog een langere wandeling. Dus ik snap dat je dat teveel vindt, met kleine kinderen thuis. Dan kun je inderdaad beter op zoek naar een goed nieuw thuis. Voordat de hond serieuze gedragsproblemen gaat ontwikkelen. Kan dat via de rasvereniging? Als het geen rashond is kun je het proberen via een aantal herplaatsingsinitiatieven. Die kun je online vinden. En natuurlijk in je eigen omgeving laten weten dat je de hond kwijt wil.
Sterkte.

kijk voor een dogcare of uitlaatservice, een kennis van mij heeft zo'n opvang aa huis, ze krijgen er eten, lange wandelingen enz. Nieuw baasje zoeken kan altijd nog? 

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 14:49

MamaE schreef op 01-10-2022 om 14:31:

Heeft je ex ook iets met de hond? Anders zou je naast de kinderen ook co-ouderschap met de hond kunnen doen. Ik ken mensen die dat zo doen. Hond gaat met het kind mee van vader naar moeder en weer terug.

Nee, ex wil de hond niet.

We hadden er twee. Nog een pup erbij. Bij de mediator gaf hij gelijk aan dat bij de verdeling beide honden met mij mee moesten, hij heeft ze nooit gewild. Dus dit werd vastgelegd. Ik heb toen vrij snel besloten dat de pup beter gelijk kon worden herplaatst. Want 2 grote honden en 3 kinderen in een klein huis dat lekker me geen goede combi. Dat zou voor iedereen teveel stress opleveren. 

Die pup is door familie overgenomen, maar hij vond toen ineens dat hij wel recht had op de helft van wat de hond opbracht. Dus tja, dat zegt genoeg.

De hond die ik nu heb wil ik niet weg doen, hij is echt m'n maatje. Maar ik mag niet egoïstisch zijn nu en moet beslissen in het belang van de hond. 

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 14:52

Max88 schreef op 01-10-2022 om 14:47:

kijk voor een dogcare of uitlaatservice, een kennis van mij heeft zo'n opvang aa huis, ze krijgen er eten, lange wandelingen enz. Nieuw baasje zoeken kan altijd nog?

Deze hond heeft meer nodig dan een uitje. Hij heeft adhd op steroids 🤪 Het zijn denkers met een onwijs uithoudingsvermogen. Ze hebben echt uitdaging nodig en training. Daar gaat veel tijd in zitten die ik niet heb. 

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 14:54

Jonagold schreef op 01-10-2022 om 14:44:

Ach, dat zou heel erg jammer zijn! Niet alleen voor jou, ook voor de kinderen en de hond. Zijn er echt geen aanpassingen mogelijk? Overdag mee met een uitlaatservice? Ex wellicht (al schrijf je dat jij bij hem hebt moeten zeuren, dus dat verwacht ik niet).
Maar inderdaad, in je eentje moeten zorgen voor een energieke hond is uitputtend en tijdrovend. Wij merken ook echt dat het ons veel tijd kost nu onze kinderen de deur uit zijn. Beestje is bijna 9, maar heeft echt nog minstens 1,5 uur per dag rennen nodig. En liefst 2x. Wandelen is niet genoeg voor haar, wordt ze niet moe genoeg van. Ze gaat overdag naar een oppas, maar daar kan ze niet los. Dus als wij haar ‘s avonds na het werk ophalen moeten we eerst nog een rondje fietsen met haar. En dan ‘s avonds nog een langere wandeling. Dus ik snap dat je dat teveel vindt, met kleine kinderen thuis. Dan kun je inderdaad beter op zoek naar een goed nieuw thuis. Voordat de hond serieuze gedragsproblemen gaat ontwikkelen. Kan dat via de rasvereniging? Als het geen rashond is kun je het proberen via een aantal herplaatsingsinitiatieven. Die kun je online vinden. En natuurlijk in je eigen omgeving laten weten dat je de hond kwijt wil.
Sterkte.

Ik heb al contact met iemand die alleen dit ras specifiek herplaatst. Want hij gaat echt alleen naar het best mogelijke plekje

Wat sneu. Heb geen tips. Ik snap je volkomen. Dieren zijn leuk en helpend. Toch zijn er tijden waarin het te veel vraagt. 
Het is precies waarom ik geen hond zou willen. Ze hebben ook aandacht nodig, en uitlaten daar gelaten. Als ze dit niet genoeg ontvangen dan doe je tekort en als dat knaagt ga je nu verstandig kiezen. 
Ik heb een meest hekel aan mensen die een hond houden en eigenlijk hem ondanks alles juist houden terwijl het beest niet kan kiezen. De hond heeft het goed waar hij zelf ook goed past. Ik vind het dus heel sterk van je. 
Liever een huisje waar hij goed zijn energie kwijt kan en waar hem een mooie toekomst wacht. Wens je veel sterkte ondanks natuurlijk

Bijtje82 schreef op 01-10-2022 om 14:54:

[..]

Ik heb al contact met iemand die alleen dit ras specifiek herplaatst. Want hij gaat echt alleen naar het best mogelijke plekje

Maar lieverd, dan hoef je je toch niet schuldig te voelen?
Je hond gaat ongetwijfeld naar een prima nieuwe baas, die wél alle tijd en energie heeft. Voor jou en je kinderen is het verdrietig, maar ook dat komt in de loop van de tijd weer goed. Vooral ook aardig zijn voor jezelf hoor, je had dit niet voorzien, hebt dit niet gewild en nu doe je wat het beste is voor je hond. <3

Eerste tip: noem het niet wegdoen maar herplaatsen. Als je hiervoor kiest doe je dat niet zozeer voor jezelf, maar vooral om je hond een beter leven te gunnen. 
Zelf heb ik twee herplaatsers en help ik ook wel eens anderen hun hond van dit ras (ook zo energiek) te herplaatsen. Ik heb gezien hoe moeilijk het kan zijn om je maatje een andere plek te geven. Hij is er altijd, en is altijd blij je te zien of iets met je te doen. Om daar afscheid van te moeten nemen is gewoon echt heel verdrietig. 

Ik neem aan dat je gedacht hebt aan dingen als een gezin in de buurt dat op hem past of honden opvang? De keuze maken dat het elders beter voor hem is, kun jij alleen nemen. Dat doe je zodat hij op een plek komt waar hij naast liefde ook de aandacht en beweging krijgt die hij nodig heeft. Dat zal uiteindelijk beter voor hem zijn. 
Gelukkig geef je aan dat je al iemand gevonden hebt die je helpt en doe je het niet via marktplaats of gratis op te halen op Facebook. Weet dat mensen die voor een herplaatser van een specifiek ras gaan vaak weten waar ze aan beginnen en hun nieuwe hond daarom overstelpen met wat hij verdient. Vraag kritisch door of zij inderdaad meer tijd en aandacht voor hem hebben en luister naar je gevoel als je het antwoord hoort. 
Sterkte, want het is niet niets om zo’n besluit te moeten nemen. 

Kijk nog even naar een andere oplossing: doordeweeks bij andere mensen en jij alleen het weekend. Veel oudere mensen willen dit. 

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 16:17

Kerstin75 schreef op 01-10-2022 om 15:57:

Kijk nog even naar een andere oplossing: doordeweeks bij andere mensen en jij alleen het weekend. Veel oudere mensen willen dit.

Deze hond is niet geschikt voor oudere mensen. 

Maar intussen toch een beetje goed nieuws. Heb nog nauw contact met alle eigenaren van zijn broertjes en we gaan binnenkort even bij een van hen op bezoek om te kijken of hij daar past. Dat geeft mij rust en zekerheid dat we nog eens een keer een knuffel kunnen brengen. 

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 16:20

Courage schreef op 01-10-2022 om 15:13:

[..]

Maar lieverd, dan hoef je je toch niet schuldig te voelen?
Je hond gaat ongetwijfeld naar een prima nieuwe baas, die wél alle tijd en energie heeft. Voor jou en je kinderen is het verdrietig, maar ook dat komt in de loop van de tijd weer goed. Vooral ook aardig zijn voor jezelf hoor, je had dit niet voorzien, hebt dit niet gewild en nu doe je wat het beste is voor je hond. <3

Ik voel me vooral schuldig omdat voor mij een dier voor het leven is, niet een accessoire die je wegdoen als het niet meer bij je past. 

Maar hij verdient gewoon meer.

Wat voor hond is het? Een sport, zoals jachttraining, speurlessen, behendigheid... Noem het maar op. Daar worden ze ook heel moe en voldaan van. Is dat een optie?

Bijtje82 schreef op 01-10-2022 om 16:20:

[..]

Ik voel me vooral schuldig omdat voor mij een dier voor het leven is, niet een accessoire die je wegdoen als het niet meer bij je past.

Maar hij verdient gewoon meer.

-verwijderd-

Ohja en als je de hond toch echt wegdoet: terug naar de fokker! Als ie van een goede fokker vandaan komt dan wil hij of zij de hond te allen tijden terug als de eigenaren er afstand van nemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.