Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoogbegaafdheid op latere leeftijd ontdekt?

zijn hier mensen die op latere leeftijd hebben ontdekt dat ze hoogbegaafd zijn?

mijn man is niet getest. Maar in de periode dat ons kind hb getest werd, vielen wel de kwartjes, dus het vermoeden is zeer sterk aanwezig.

Is er iets specifieks dat je wil weten?

Boysmom123

Boysmom123

14-03-2026 om 10:20 Topicstarter

Marit! schreef op 13-03-2026 om 23:01:

mijn man is niet getest. Maar in de periode dat ons kind hb getest werd, vielen wel de kwartjes, dus het vermoeden is zeer sterk aanwezig.

Is er iets specifieks dat je wil weten?

Wat zijn de kenmerken bij jou man? Kan jou man er wel goed mee om gaan? Ik denk dat man in een burn out is gekomen doordat hij de laatste jaren niet eruit heeft kunnen halen wat hij zoekt. 

Boysmom123 schreef op 14-03-2026 om 10:20:

[..]

Wat zijn de kenmerken bij jou man? Kan jou man er wel goed mee om gaan? Ik denk dat man in een burn out is gekomen doordat hij de laatste jaren niet eruit heeft kunnen halen wat hij zoekt.

Mijn man is een enorm snelle denker, heel analytisch en verbaal sterk. Snel verveeld, heeft veel interesses. Maar ook gestrand op de universiteit na de middelbare (daar kwam hij weg met weinig voor school doen), en daarna lang niks gedaan. Na een mbo 3 opleiding besloten weer te gaan studeren. Geeft veel plezier maar ook veel stress/ angst/ spanning. Hij heeft vanuit vroeger geleerd: ik kan het of niet, mist t stuk dat hij moet oefenen. Een instrument leren voor zn plezier bv zal hij niet snel doen want hij kan dan niet bereiken wat hij wil (nl er heel goed in worden) en dan dus maar niet

Burn-out kan zeker. Maar ook een bore-out komt wel voor. 

https://giftedpeople.eu/hoogbegaafdheid-volwassenen/

Hier kun je wat meer lezen, houd er wel rekening mee dat elke hb'er weer anders is

Mijn man is dus niet getest, wil hij ook niet (want stel het is toch niet zo). Maar op basis van hoe hij denkt, hoe hij ook op (getest) kind lijkt in sommige opzichten, gaan we er vanuit. Hij is nu dus weer aan t studeren (naast werk overigens) dat geeft hem wel een heel stuk voldoening. 

Voor jouw man: wat maakt dat je aan hoogbegaafdheid denkt?

Boysmom123

Boysmom123

14-03-2026 om 15:29 Topicstarter

mijn man denkt ook heel snel, raakt gefrustreerd van bureaucratie, snel overprikkeld, moeite met oppervlakkige gesprekken. Moet altijd diepgang hebben. ( dat is ook de reden dat hij nu wil scheiden ), snel verbanden leggen. Makkelijker dingen moeilijk vinden, veel overdenken en piekeren, tot in den treuren dingen uitzoeken. Ook onder presteert op school van vwo naar mbo gegaan. Ik denk dat hij van een bore out naar een burn out is gegaan. Zijn vrienden zijn ook minder gaan doen wat hij interessant vindt. En in mij ziet hij die dingen nu ook niet. Dus een lastige situatie. Hij houdt nog wel van me en vindt me ook nog aantrekkelijk. Dus maakt het voor mij echt heel lastig. 

Denk ook eens in de bredere neurodivergentie-richting. Niet alleen hb, maar ook hoogfunctioneel autisme.

Boysmom123

Boysmom123

14-03-2026 om 16:40 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 14-03-2026 om 16:04:

Denk ook eens in de bredere neurodivergentie-richting. Niet alleen hb, maar ook hoogfunctioneel autisme.

Ja idd autisme komt ook dicht bij in de buurt als ik dat allemaal lees.

Ik ben er ook op latere leeftijd achter gekomen. Ik herken aan aantal eigenschappen van je man. Mensen met een gemiddeld iq lijken hb vaak een zegen te vinden, ik zie het echter vooral als een handicap. Je hebt grotere kans om vast te lopen en aansluiting te missen bij bepaalde soorten mensen.
Ik zou het heerlijk vinden om te genieten van gesprekken over koetjes en kalfjes. 

Een bepaalde vriendengroep zitten mensen in die het ook wel interessant vinden, maar een vrouw die ook tot deze groep behoort, slaat helemaal dicht als we het over de wat zwaardere onderwerpen hebben. Dus gaan de gesprekken continu over oppervlakkigheden en haar beslommeringen, haar ouders, haar werk....

Boysmom123 schreef op 14-03-2026 om 16:40:

[..]

Ja idd autisme komt ook dicht bij in de buurt als ik dat allemaal lees.

https://tendingpaths.wordpress.com/2022/12/12/updated-autism-adhd-giftedness-venn-diagram/

Voor onze kinderen vond ik dit een mooi diagram.

Jemig, dan val je altijd wel ergens in. 

Boysmom123

Boysmom123

16-03-2026 om 09:39 Topicstarter

tsjor schreef op 16-03-2026 om 08:03:

Jemig, dan val je altijd wel ergens in.

Wat bedoel je?

De cirkels van het diagram van Yasmijn27 en de omschrijvingen die daarin staan. 

tsjor schreef op 16-03-2026 om 11:41:

De cirkels van het diagram van Yasmijn27 en de omschrijvingen die daarin staan.

Klopt

Maar vanuit de hb-cirkel wel duidelijk. Dat schuurt nog wel eens met bijv autisme.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.