Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Emmawee

Emmawee

15-03-2012 om 21:18

Huh?! hagedisje in 't portiek.

Buiten dus, tegen de tegeltjesmuur. Is dat niet raar? In West-Nederland? In maart? Waar komt dat vandaan? Wie weet er wat van? En kunnen we er iets mee? We hebben 'm nu in een glazen pot buiten gezet. Een open pot, zodat 'ie evt. ook weer weg kan...wat al meteen voor tranen zorgde bij Blik (5). Niet dat hij zich nu gedroeg alsof hij weg wilde.
Iemand ervaring met hagedissen? Wat moeten we wel / niet doen? (we moeten niks natuurlijk, maar ik wil liever geen actieve rol spelen in de dood van het beestje.
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

15-03-2012 om 21:42

Ik zou...

Ik zou 'm vrij laten in een stukje natuur. Er komen wel hagedissen in NL voor:
http://www.natuurbericht.nl/index.php?id=469

Emmawee

Emmawee

15-03-2012 om 22:06

Onze tuin...

ís een stukje natuur van behoorlijke afmetingen. Ik heb er ook wel eerder eens een hagedisje gezien, hartje zomer op een muurtje. Maar nog niet in maart, op de gladde tegeltjes.
Groeten! Maw.

Fiorucci

Fiorucci

16-03-2012 om 07:07

Tuin

Oh dan kan hij daar toch lekker wonen..)
Het was gisteren heerlijk weer, ik denk dat veel dieren tevoorschijn kwamen, zo sprong er uit mijn minivijver ineens een kikker tevoorschijn. Nog een mogelijkheid: het kan ook een ontsnapte hagedis van een hobbyist zijn.
Maar als jij toch al eens een hagedis hebt gespot in je tuin, is het misschien een verdwaalde.

Salamander

In de kas op onze volkstuin woont een salamandertje, en in onze eigen tuin vond ik een dood salamandertje tussen het grind. Kan dus zomaar zijn, dat je een inheems reptiel tegenkomt in Nederland.

skik

Julie

Julie

16-03-2012 om 10:55

Ja, ik ook!

Ik heb mijn hele leven nog nooit een salamandertje gezien in Nederland, en de afgelopen drie maanden opeens twee. Dood allebei, maar toch! Heel apart.
Misschien door de klimaatverandering?!

Biene M.

Biene M.

16-03-2012 om 11:05

Salamanders

Die woonden 20 jaar geleden al rond de vijver van mijn vader, in Noord-Holland.

Salamanders, julie

Heel algemeen voorkomend, die salamanders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vinpootsalamander

skik

ilsepilse

ilsepilse

16-03-2012 om 11:12

Ook

een keer eentje gevonden 3a4jr geleden..

Margriet*

Margriet*

16-03-2012 om 13:52

Bij ons overwinterde

eens een hagedis (denk dat het dat was, geen water in de tuin) in een oude tuinkabouter waar een gat in zat. Super ontdekking vonden we dat.
Misschien is de hagedis verstoord door opruimen van een tuin of perk (in park)?

Tinus_p

Tinus_p

16-03-2012 om 18:06

Ff mieren

Een salamander is gene reptiel, maar net als een kikkker een amfibie

Emmawee

Emmawee

17-03-2012 om 13:18

Hagedis is weer op avontuur gegaan...

Had ik dat diertje nu gewoon in een terrarium kunnen 'houden'? Zou voor de jongens wel leuk geweest zijn, misschien. Of het voor het hagedisje leuk geweest zou zijn...?
Groeten, Maw.

Fiorucci

Fiorucci

17-03-2012 om 13:39

Terrarium

Misschien wel, dat hangt van de soort af. Hagedisje is beter gewend, in tegenstelling tot in gevangenschap gekweekte dieren, dus ik zou het niet doen.

Ontsnapt

Nou het klinkt toch een beetje alsof het diertje ontsnapt is uit een terrarium of zo. Hagedissen komen wel voor in Nederland, maar in maart zijn ze echt nog niet actief voorzover ik weet.
Salamanders wel, gaan op dit moment net als andere amfibieën op pad om een geschikte broedplek te vinden. Ik heb er in de afgelopen weken al heel wat in mijn emmertje de weg over gezet!
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.