Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Naantje

Naantje

13-09-2010 om 21:29

Huidskleur als uiterlijk kenmerk benoemen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Silone

Silone, dat is altijd zo. 't Is altijd je eigen invulling. En ieder die je aanspreekt op hun opmerking of grapje zal altijd zeggen dat het zo niet bedoeld was. Want goedbedoeld en een grapje.

Hillary

Hillary

16-09-2010 om 13:57

Silone vergis je niet

Ik denk dat die opmerking wel goed geinterpreteerd is hoor. Hoe vaak word jij of je man gearresteerd als je naar een mooie auto kijkt of bij een leegstaand huis naar binnen kijkt omdat je dat misschien wilt huren? Loopt er als jij met je gezin gaat zwemmen ook constant een badmeester alleen achter jouw echtgenoot aan? Zijn allemaal voorbeelden die voor mijn man en familie heel gewoon zijn hoor en dan zijn ze nog Indisch, een redelijk geaccepteerde "soort". Ik kan me voorstellen dat dat dus nog vele malen erger is als je een Marokkaans uiterlijk hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2010 om 14:00

Waar ik wat moeite mee heb...

Ik vind het niet mogen gebruiken van neger best een lastige. Niet omdat ik het nou zo graag wil gebruiken, ik ben heel correct overgeschakeld naar zwarte/bruine/gekleurde mensen, maar ik vind het zo 'niet schandalig', gewoon een afgeleiding van 'negroïde'. En wat mij nog meer in de war brengt is dat zwarte mensen zelf wel heel makkelijk strooien met 'nigger', of gewoon neger. Vraag je om uitleg 'waarom jij wel en ik niet?' en dan komt de uitleg neer op 'omdat dat onder elkaar is'. Als je er samen trots op bent om neger te zijn, waarom dan alleen die naam onder elkaar en niet door 'buitenstaanders'? Is het dan opeens een geuzennaam?

van je (gekregen) fiets afgehaald door de politie met de vraag hoe je aan die fiets komt (huh??!!) en niet geloofd worden als je zegt dat je die gekregen hebt van een familielid. En moeten bewijzen (?!) dat de fiets van jou is. (ik heb de bon niet meer hoor, van mijn fiets, jullie wel?)
Of als je je fiets wil pakken dat de stadswacht wil dat je bewijst dat het jouw fiets is en dat je dan je moeder moet roepen die in de deur verschijnt (oh, sorry mevrouwm -want blanke mevrouw-)om te bewijzen dat het echt jouw fiets is?
Ik denk echt dat veel mensen zich niet kunnen voorstellen wat voor geks je allemaal meemakt met een kleurtje )

mirreke

mirreke

16-09-2010 om 14:11

Walgelijk mashumi, en discriminatie

Die vind ik echt te erg voor woorden... Ik zou geloof ik gericht gaan schoppen.
Maar op deze manier hoor ik ook wel veel discriminerende grappen over vrouwen bijvoorbeeld en ook denigrerende opmerkingen over vrouwen (ik vind die ene niet alleen denigrerend naar 'negers' toe maar vooral eigenlijk ook naar vrouwen, naar jouzelf toe). En zo krijgt mijn dochter (alternatievig om te zien, beetje emo, beetje punk, veel zichzelf, hartstikke leuk dus) ongelooflijk veel negatieve opmerkingen en nare voorvallen te verwerken. Veel gezanik over emo's en zo, maar vooral en dat vind ik erg naar voor haar, veel gedoe in de bus. Dochterlief gaat met de bus naar school, van Duitsland naar Nld. Er wordt veel door de douane gecontroleerd, en dochter wordt daarbij vaak erg onbehouwen behandeld. Het kind is 13. Haar valt ook op dat sowieso alle karakteristiek uitziende personen en natuurlijk gekleurde personen (mag dat zo?) de focus zijn van deze, Duitse, controleurs. Dit vind ik persoonlijk heel erg.

Tja mashumi en hillary

toch echt nul komma nul herkenning vanaf deze kant. Of ik ben er doof en blind voor, dat kan ook nog. Heb ook nog nooit gemerkt dat de kinderen anders behandeld werden (op een enkele nare opmerking van een boosaardig vriendje na).

Hillary

Hillary

16-09-2010 om 14:32

Dat van die fiets

is toevallig ook een blanke bekende van mij overkomen. Een student die van zijn stage-adres achterom kwam en gelijk in kon stappen met nieuwe fiets en al in politiebusje.

krin

krin

16-09-2010 om 14:50

Kaaskopje

Waar jij moeite mee hebt, is wat ik het koude-kant-principe noem. Ik mag met mijn zussen alle mindere eigenschapen van mijn ouders op de hak nemen, maar van mijn zwager pik ik geen negatieve opmerkingen over mijn ouders. Dat doet hij maar over zijn eigen familie, van de mijne blijft hij af.
Onderling zijn alle nuances van zo'n woord als neger duidelijk, van iemand 'van buiten' weet je nooit zeker hoe het bedoeld is, en klinkt het harder.
Als een bejaarde die denkt in straattaal tegen een stel pubers te kunnen praten. Het wringt.

Bastet

Bastet

16-09-2010 om 15:19

Ehm mashumi

van je (gekregen) fiets afgehaald door de politie met de vraag hoe je aan die fiets komt (huh??!!) en niet geloofd worden als je zegt dat je die gekregen hebt van een familielid. En moeten bewijzen (?!) dat de fiets van jou is. (ik heb de bon niet meer hoor, van mijn fiets, jullie wel?)

Dat is mijn man ook weleens overkomen,tis toch echt een witte limburger....
Bastet

Gelukkig!

Ha, fijn om te horen dat de politie dat bij iedereen blijkbaar doet (vervelend voor man en student, dat wel!

Oh en (en dat hou ik erover op)

Dat is wel iets wat je vaak te horen krijgt als je vertelt dat je iets overkomen is: "oh, dat is die en die ook overkomen, maar die is echt niet ....(vul maar in)".
En ik geloof dat ook zeker. 't Kan altijd allemaal ontkracht worden. Daarom is aangifte van discriminatie ook zo vreselijk moeilijk. Je kan het ooit bewijzen en het is altijd subjectief.
Mijn ex begon er niet eens aan. Niet als hij geweigerd werd bij een bar/discotheek, niet als hij onterecht behandeld werd door een instantie, niet als hij bij de bank benaderd werd als iemand die zeker zwart-geld wilde storten enz enz enz. Hij was er al zo aan gewend dat hij niet eens de moeite wilde nemen er iets mee te doen. "maak je niet druk" was zijn motto, het helpt allemaal toch niet en je kan het nooit bewijzen.

ooit is nooit dat is dan (is iets met de n blijkbaar)

Nurture shock

Toevallig recent iets over gelezen in Nurture Shock.

http://figur8.net/baby/2009/10/30/nurture-shock-chapter-3-why-white-parents-dont-talk-about-race/

Ik herken het echt niet

en wij zijn toch echt heeel bruin. Maar dan weer zonder kroeshaar. Maakt dat dan uit? Ik weet het werkelijk niet. Ik heb zelfs eerder het idee dat mn mijn kinderen alleen maar positiever opmerkingen krijgen over hun uiterlijke kenmerken. Zoals Goh, wat mooi dat je niet in de zon hoeft voor een bruin kleurtje. Of: ik vind dat soort kinderen altijd zo mooi. Kan je ook negatief opvatten, maar ik vind het dan weer niet erg om :"dat soort"te zijn.
Misschien komt het omdat wij in een redelijk witte omgeving wonen en niet uit een "standaard" groep allochtonen komen.

ilsepilse

ilsepilse

16-09-2010 om 16:28

Hmm

mijn (afrikaanse) man moet je geen neger noemen, dan wordt hij boos, terwijl mijn oudste zoon (16) het dan geen scheldwoord vind, ik vind het zelf een lelijk woord, beladen inderdaag, ik noem 'zwarte'mensen altijd *donkere* mensen, tja wat is politiek correct?
nu ja wat anekdotes van mijn zoon :
Op het skatepark werd hij aangesproken door een nederlandse jongen die ging surinaamse straattaal tegen hem praten.... zegt mijn zoon, kan je geen Nederlands praten soms (haha) hij is dan wel zo adrem.
Op een dag is hij zijn sleutel van zijn fiets kwijt, ik zeg loop dan maar naar huis met je fiets op je rug (hij is heel sterk en gespierd) bijna thuis houdt de politie hem tegen of hij die fiets gestolen heeft, hij zegt neen anders zou ik er zoo niet mee rondlopen, hij heeft gewoon zijn adres doorgegeven en mocht naar huis lopen...

Hillary

Hillary

16-09-2010 om 16:28

Witte omgeving

Wij wonen ook in een erg witte omgeving, maar daar kom je ook wel eens uit. In zijn werk draagt mijn man een pak, rijdt in een goede auto en zit regelmatig met raden van bestuur aan tafel, daar ondervindt hij nooit discriminatie. Maar in dat zwembad is hij een ietwat getinte man van onduidelijke afkomst, sommige mensen zien hem voor een Marokkaan aan, misschien ligt het daar aan dat hij in de gaten wordt gehouden. De andere voorbeelden zijn wel van jaren geleden toen neven en nichten nog jonger waren en nog geen fijne koophuizen in leuke vinexwijken hadden. De laatste jaren hoor ik inderdaad nooit meer dit soort verhalen. Behalve dat zwembad dan dat was vrij recent.

Zoon

Ik moet eerlijk zeggen dat oudste zoon ook zelden tegen iets aan loopt. In het kakmilieu waarin hij rondstruint doen ze niet zo moeiijk, des te verbaasder is hij als hij aangesproken wordt als een zeer laag opgeleide, dropout straatridder.

He gelukkig

maak jij je niet schuldig aan vooroordelen, Mashumi.
*zeer laag opgeleide, dropout straatridder*

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2010 om 17:27

Frappant in de krant

Vandaag een verslag over de kampioenschappen tafeltennis. Inleiding bladibla.
Bij alledrie de titels (in voorgaande jaren, TG) speelden de Chinese Nederlanders Li Jiao en Li Jie en de Russische Nederlandse Elena Timina een hoofdrol. Deze jaargang was er echter ook een echte Nederlandse inbreng. De Limburgse Linda Creemers kwam vijf keer in actie bladibladibla.
Ben ik dan de enige wie dat opvalt, die daar óver valt? En trouwens: zijn Limburgers wel echte Nederlanders?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2010 om 17:36

De historie van het woord neger

Oftewel het Amerikaanse nigger. Het stamt uit de slavernijperiode. De uit Afrika gehaalde mensen (de slaven dus) werden niet gezien als mensen. Ze werden beschouwd als een soort ondersoort, een minder mens maar dan wel weer net ietsje handiger inzetbaar dan een aap. En daar is het woord "nigger" voor uitgevonden. Slaven/niggers waren eigendom van degene die ze kocht en konden dus fijn getuige zijn van gesprekken als: o, ik stuur mijn neger wel even, je mag mijn neger daar wel even voor gebruiken. Slaven/niggers hadden minder rechten dan een dier, dierenmishandeling was eerder verboden dan slavenmishandeling.
In die zin is het een heel beladen woord. Het verwijst naar een zwarte periode (sorry), het duidt iets minderwaardigs en onmenselijks aan. Zeker in de US is dat een bekend feit en wordt nigger ook nog steeds als zodanig gebruikt: het is een scheldwoord.
Ach, natuurlijk is dat allemaal niet erg. Probeer jezelf eens voor te stellen dat je dochter consequent slet of hoer genoemd wordt en dat degenen die het doen glimlachend zeggen dat ze het écht niet naar bedoelen.

Tirza

Tirza

daar val ik dan weer absoluut niet over. Deze dames zijn alleen voor het tafeltennis Nederlands geworden. Omdat ze in China, waar ze 1 van de velen waren, nooit aan de bak zouden komen.
En dan is het heel bijzonder dat een van oorsprong Nederlands meisje daar ook enige inbreng in heeft.
Ik vind hier niets discriminerends aan.

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2010 om 19:08

Maar

Ze zijn dus Nederlands. Dat hebben we vastgesteld, ze zijn in het bezit van de NL nationaliteit en komen uit voor de NL nationale ploeg. Wáárom moet het er dan bij? En die Russiche dan? En wanneer is je "oorsprong" dan Nederlands? Na 3 generaties? Tien? Dertig?
Bij Maxima staat er toch ook niet altijd "Argentijnse" bij?

Tirza

Ja maar tirza

Om te begrijpen waarom deze dames de hoofdrol bij dit kampioenschap spelen, is het absoluut van belang te weten dat het Nederlanders van Chinese afkomst zijn. En voor de Russin geldt hetzelfde.
want juist omdat het van oorsprong Chinese dames zijn, winnen ze. De inbreng is meer Chinees dan Nederlands. Deze dames hebben leren pingpongen in China, niet in Nederland. EN wij gebruiken ze nu om ons land te vertegenwoordigen. Want de in Nederland opgeleide speelsters zijn gewoon niet goed genoeg, helaas.

Silone

Ik begrijp werkelijk niet waar je het over hebt.
Vooroordelen heb ik zeker. Maar hier zie ik 'm niet zo.

Guinevere

Guinevere

16-09-2010 om 20:50

'nigger'

Bij mijn weten moet je de term "nigger" vertalen met "nikker" en niet met "neger"....

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2010 om 21:44

Chinese nederlander, tirza

Waarom mag je wel Afro-Amerikaan zeggen en niet Chinese Nederlander?

Geschiedsvervalsing

Van oorsprong komt nigger volgens mij gewoon van 'niger', latijn voor zwart. (net als negro, negra, etc) Een neutraal woord dus.

Doordat werd neergekeken op negers kreeg het vanzelf een negatieve betekenis. (pejoratief)

Net als woorden als bejaarde, gehandicapte, Turk, enz. enz.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2010 om 22:17

Tirza

De historie ken ik en ik begrijp ergens ook nog dat er een soort 'insite-praat' bestaat waarin nigger niet beledigend klinkt. Hoewel ze het eigenlijk lekker zelf moeten weten, vind ik dat 'ze' zelf ook zouden kunnen meehelpen om woorden die vervelend gevonden worden niet meer over straat te laten gaan. Als een collega luid lachend naar een andere collega roept 'hé nigger, bladibla...' komt dat op mij niet prettig over, maar dat moet ik normaal vinden, want het is 'ons kent ons'.

Kiki

Kiki

16-09-2010 om 23:19

Dat van die fiets is mijn man ook overkomen

die droeg de fiets ook mee, omdat het sleuteltje in het slot was afgebroken.

Maar zeg nou zelf, als jij iemand op straat zo met een (relatief nieuwe) fiets ziet rondlopen krap je jezelf toch ook even achter je oren. Dat staat los van de huidskleur van die persoon. Ondertussen krijgt de politie wel commentaar dat er zo weinig gestolen fietsen worden teruggevonden.

Neger vindt ik een gruwelijk woord. Maar ik doe mijn boodschappen als ik iets vergeten ben toch echt bij 'de Turk' Zo noemt iedereen, Nederlands, Turks, Marokkaans of Surinaams bij ons in de wik, onze Turkse buurtsuper. Die zichzelf overigens ook zo noemt (en Wilders heeft gestemd, maar dat is een ander verhaal)

Wij zitten hier in een leuke wijk met veel Surinamers (of Surinaamse mensen voor de criticasters) Turken, Marokkanen en Nederlanders door elkaar heen. Ik schat de populatie kaaskoppen ongeveer op 60%, de rest is een variatie van verschillende culturen en verschillende achtergronden.
Ik heb nog nooit iets gemerkt van problemen in mijn wijk. Mijn Marokkaanse buren hebben het over "de Surinamers van hiernaast" en de Surinamers hebben het over "de Marokkanen op nummer 3"
Ze/we doen het allemaal, dat is echt geen ramp.

En, daar hoor je nou nooit iets over. De discriminatie in andere culturen is ook echt gigantisch. Mijn Surinaamse vestingsmanager heeft een hekel aan alle moslims en zou Wilders stemmen als ze zelf geen kleurtje had. Waarom? Haar zoon is homosexueel en wordt op school lastig gevallen door groepen Marokkaanse jongens
Marokkanen hebben een hekel aan Turken en andersom, Surinaamse hindoe's en Surinaamse negroïde mensen kunnen elkaar ook wel schieten. Mijn Surinaamse Hindoestaanse buren (ik typeer gewoon verder) hebben het over apen als ze het over die mensen hebben. Dat zou ik niet in mijn hoofd halen.
Ik heb wel eens een Ghanese hulp gehad, die had weer een hekel aan Somaliërs en die kon de Marokkanen in haar wijk wel schieten.
Die brengen dat een stuk heftiger en een stuk discriminerender als ik Nederlanders hoor doen (hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik geen of weinig Wildersstemmers ken)

Maylise

Maylise

16-09-2010 om 23:36

Kaaskopje

In eigen kring zijn meestal meer dingen toegestaan dan door anderen van buitenaf. Wat iemand hier al beschrijft dat je ook met familie hebt. Bijvoorbeeld ik ben katholiek en ik kan kritiek van mensen buiten de kerk minder goed verdragen dan van mensen binnen de kerk. Mijn man is arabier en kan heel onaardig praten over arabieren maar dat betekend niet dat hij het vervolgens fijn zou vinden als anderen ook die kritiek hebben.

Ik vind het woord neger sowieso een woord dat niemand zou moeten gebruiken maar of het woord wel of niet done is om binnen de groep te gebruiken is iets waar ik als buitenstaander niks over kan zeggen. Daarvoor sta ik er te veel buiten.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.