Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Julie

Julie

05-02-2009 om 09:54

Ideeën gezocht voor een avond over geld

Voor een leuke club vrouwen ga ik samen met iemand anders een avond vullen met het thema 'geld'. Het is een club met heel verschillende, ondernemende vrouwen en we komen bij elkaar omdat het leuk en gezellig en inspirerend is en we doen heel uiteenlopende dingen. Nu dus een avond over geld.
Ik zoek inspiratie. Bijvoorbeeld een paar pittige stellingen, of een mooi sprookje. Of is er misschien iets als een geldspel wat je op zo'n avond kunt doen? (al dan niet filosofisch-achtig)
Wie heeft er een paar briljante ideeën?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

05-02-2009 om 09:58

Het euro zakgeldspel.

Julie

Julie

05-02-2009 om 10:10

Tinus

De vrouwen zijn allemaal 35plus

Kijk eens

op de site van Erica Verdegaal voor een column om te bespreken. Of zoek een leuek zelftest op internet. Spel zou ik niet weten.
Jonne

Vriendin

Vriendin

05-02-2009 om 12:03

Stelling

Met een vriendin heb ik een soort van continu meningsverschil. Ik vind een eigen carriere voor beide partners heel belangrijk. Om heel veel uiteenlopende redenen. Zij vind de carriere van haar man belangrijker omdat hij meer verdient. Zo zal zij dus ook eerder vrij nemen als de kinderen ziek zijn, want zijn werk levert meer op en is dus belangrijker.
Dus een stelling zou kunnen zijn: Wat is een carriere voor jou: Is een carriere geld, of is het meer? En hoe belangrijk is een hoger salaris?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-02-2009 om 12:19

Wat voor discussie wil je?

Even zeuren: een stelling is geen vraag. Dus "wat is een carriere voor jou?" is geen stelling.
Maar iets inhoudelijker: de kans is groot dat je met zo'n vraag in een oeverloze discussie terechtkomt over werkende moeders, en het belang van financiele onafhankelijkheid.

Als dat je doel is, is dat prima, maar als je het iets meer wilt toespitsen op een specifiek onderwerp, zou ik ook wat specifiekere vragen stellen. Bijvoorbeeld Waarom hebben de meeste vrouwen geen idee van hun pensioenregeling en interesseert het hen ook niet? Of Zouden hypotheekconstructies er anders uitzien als ze door vrouwen waren bedacht?
Maar eh, wat is het beginniveau ongeveer? Ondernemende vrouwen zeg je. Betekent dat dat ze al weten hoe opties, hypotheken en pensioenen in elkaar zitten, of moet je bij het begin beginnen?

Groet, Ellen

Spel

Open deur: monopoly?

Julie

Julie

05-02-2009 om 14:29

Goeie tips zeg

Hier kan ik wel wat mee. Carrière is ook een goed thema.
De stelling zou dan kunnen worden: Carrière is niet meer dan steeds meer geld verdienen. Of: carrière is een must om te groeien als vrouw.
Maar de kans op die oeverloze discussie is er natuurlijk wel, hoewel het allemaal werkende vrouwen zijn, met een eigen zaak of een stevige (leidinggevende) functie. Echt een informatieve avond over pensioenen is niet de bedoeling, meer over de betekenis van geld in je leven.
Ik dacht ook aan complementair geld zoals Lets. Daar kun je ook een filosofische discussie aan ophangen over geld en de waarde van je diensten.
Ik denk nog na, en hoop nog meer tips te lezen!

mammie2

mammie2

05-02-2009 om 15:37

Boekbespreking

Persoonlijk vind ik dit wel interessante boeken over geld:

The seven stages of money maturity door George Kinder

en Rich Dad Poor Dad door Robert Kiyosaki

Als je googlet vind je meer info.

Discussie over carriere maken zou mij niet leuk lijken.

Margriet*

Margriet*

05-02-2009 om 20:40

Knurf

hoe kom je aan die 85%?
Hier alleen maar vrouwen en mannen die gedreven zijn en hoger opgeleid. De standaard hogeropgeleide tussen de 20 en de 40 heeft ambities (tenminste dit generaliseer ik even op wat ik op mij heen zie). Dan kom ik niet aan 85% van de mannen die niet ambitieus zou zijn.
Als ik even google kom ik op veel hogere percentages, zoek maar eens op mannen, ambities en percentages.
En carriere betekent toch niet standaard dus leidinggeven?

Julie

Julie

05-02-2009 om 22:00

O,jee, het begint nu al

Margriet, volgens mij bedoelde Knurf die percentages maar als voorbeeld, om als stelling te kunnen dienen (als ik het zou gebruiken zou ik de werkelijke percentages moeten zoeken)

Vriendin

Vriendin

05-02-2009 om 23:45

Niet helemaal

Ik zou het man vs vrouw gedeelte er helemaal uitlaten. Het gaat mij erom dat (vind ik!) de ene carriere niet minder belangrijk is dan de andere, alleen omdat er een ander bedrag tegenover staat. Ongeacht welk geslacht er bij welke carriere hoort.

Tinus_p

Tinus_p

06-02-2009 om 09:56

Vraag

"Je man verlaat je voor zijn secretaresse. Wat ga je (financieel) doen?"

Tinus_p

Tinus_p

06-02-2009 om 16:07

Carriere

Margriet:
"En carriere betekent toch niet standaard dus leidinggeven?"
Hier ook. Inclusief pseudo-leidinggeven, zoals projectleider. En als een organisatie meer leidinggevenden heeft dan mensen die het werk doen, gaat er iets mis -all chiefs, no indians....

Tinus_p

Tinus_p

06-02-2009 om 16:15

Aanvulling

Hier ook wel, dus. Doorgroeien = management.

Julie

Julie

06-02-2009 om 16:17

Verlaten voor secretaresse

Nee, dat lijkt me niet echt geschikt. Ik wil het niet zo op man-vrouw gooien. Meer over de betekenis van geld in je leven.

Julie

Julie

06-02-2009 om 16:18

Zonder leiding geven

Enne carrière maken zonder leiding geven kan heel goed. Ik ben al jaren bezig om heel solistisch en zonder collega's steeds meer mijn carrière op te bouwen.

Julie

Julie

06-02-2009 om 16:19

Wat misschien nog wel een leuke is

is waarom vrouwen - zeer in het algemeen gesproken - minder geld vragen/krijgen voor hun werk. Minder zakelijk zijn. Bescheidener. Dat merk ik wel om me heen.

Tinus_p

Tinus_p

06-02-2009 om 16:33

Betekenis van geld

Julie:
"Nee, dat lijkt me niet echt geschikt. Ik wil het niet zo op man-vrouw gooien. Meer over de betekenis van geld in je leven."
-Wat zou je doen met een miljoen (of: wat zou je doen met de superjackpot van de staatsloterij: 25 miljoen ofzo)?
-Je laatste jas heeft geen zakken. Dus?
-Hoeveel geld zou je moeten hebben om te stoppen met werken? Of stop je sowieso niet?

Ik denk vooral die 25 miljoen vraag een aardige is.

Julie

Julie

06-02-2009 om 17:26

Miljoen (of 25)

Grappig Tinus, die staat op mijn lijstje. Het lijkt me een hele goeie vraag om helder te krijgen vooral wat je huidige werk voor betekenis heeft in je leven.

Mopje over 25 miljoen winnen

Om erin te gooien:
Een Nederlander en een Belg werken bij dezelfde baas. Op een dag komt de Nederlander het kantoor binnen en zegt tegen zijn collega's: Er is iets geweldigs gebeurd! Ik heb 25 miljoen gewonnen in de loterij! De collega's vragen meteen: En wat heb je gedaan?
De Nederlander zegt: Ik ben naar die rotbaas van ons gegaan, ik ben op zijn bureau gaan staan, ik heb op zijn kop gepist en gezegd: ik werk nóóit meer!!
Een week later komt de Belg ook op kantoor bij zijn collega's. Hij zegt: Er is iets geweldigs gebeurd! Ik heb 12 miljoen gewonnen in de loterij! De collega's vragen meteen: En wat heb je gedaan?
Antwoordt de Belg: Ik ben naar die rotbaas van ons gegaan, ik ben op zijn bureau gaan staan, ik heb op zijn kop gepist en gezegd: ik werk voortaan halve dagen!!

Julie

Julie

07-02-2009 om 10:56

Juist wel 25 miljoen!

"Beter is om te vragen: wat ga je doen als je 2 ton wint. Daarmee ben je niet uitgewerkt maar daarmee kunnen mensen wel leuke dingen doen en andere keuzes maken.

Met 25 miljoen hoeft er niks meer."

Juist daarom wordt de vraag interessant: als er niks meer hoeft: wat ga je dán doen??

Met twee ton zou ik hooguit wat materiele zaken veranderen.

Julie

Julie

07-02-2009 om 16:21

Betekenis van geld

" Als je 25 miljoen wint discussieer je niet meer over geld "
Maar dan wordt wel opeens de betekenis van geld in je huidige leven volstrekt helder.

Vic

Vic

07-02-2009 om 19:54

25 miljoen

Als je 25 miljoen wint wordt niet de betekenis van geld helder, maar de betekenis van werken. Heel cliché: werk je om te leven, of leef je om te werken.

mammie2

mammie2

11-02-2009 om 10:35

Wat wil je doen met geld

daar gaat het boek van George Kinder over. Er staan allerlei leuke oefeningen in die je dwingen eerst na te denken wat je wilt bereiken in je leven. Daarna ga je pas een financieel plan maken.

George Kinder is een van de eerste financiele consultants die life coaching met financiele planning combineert. Dat is veel interessanter dan alleen maar mensen adviseren hoe ze zo snel mogelijk aan de miljoen kunnen komen.

Zuinige avond

maak er een inspirerende besparingsavond van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.