Off-topic discussies
Jollyy
18-11-2025 om 10:48
Iemand ervaring met politie aan de deur na ruzie? Heel bang voor Veilig Thuis
Hoi allemaal,
Ik ben echt ontzettend van slag en ik hoop dat iemand herkenning of geruststelling kan geven.
We hadden laatst thuis een ruzie. Mijn vriend schreeuwde, ik was stil en onze peuter ging huilen. Een buur heeft de politie gebeld. Ze zijn langs geweest maar zijn niet binnen geweest, hebben geen gesprek gevraagd met mijn vriend en hebben ook niets gezegd over Veilig Thuis.
Ik voel me zó schuldig en bang. Ik heb al dagen bijna niet geslapen omdat ik steeds denk dat ze mijn kind komen afpakken. Ik lees online allerlei horrorverhalen en word daar alleen maar banger van.
Is er iemand die dit (iets soortgelijks) heeft meegemaakt? Wat gebeurde er daarna?
En hoe gaat het in het echt bij Veilig Thuis als er misschien een melding is gedaan? Ik wil gewoon weten wat ik kan verwachten.
Lief als je reageert 🩷
(En graag geen oordelen — ik voel me al vreselijk.
Groetjes, Jenny. 🩷
tsjor
18-11-2025 om 11:45
Het is afhankelijk van heel veel factoren. Was er drank of drugs in het spel, weet de politie dat er een kind in huis was, zijn er vaker meldingen geweest, hoe hebben jullie de politie te woord gestaan etc. etc.
Het belangrijkste is natuurlijk dat jullie ervoor zorgen dat je kind in een veilige omgeving op kan groeien en dat je ruzies of onenigheid op een andere manier moet oplossen.
Temet
18-11-2025 om 12:00
Veilig Thuis komt echt geen kinderen afpakken.
Het is de vraag of de politie een melding bij VT heeft gedaan. Als dat gebeurd is, dan kan het zijn dat VT graag een gesprek met jullie wil. Daar wordt dan de situatie besproken en wordt eventueel geadviseerd wat jullie zouden moeten doen om herhaling te voorkomen.
Alleen als VT het idee zou hebben dat het onveilig is bij jullie thuis en dat jullie daar zelf onvoldoende aan willen of kunnen doen, dan zou VT aan de Raad voor de Kinderbescherming kunnen vragen om de zaak te onderzoeken. Dat doet VT niet op basis van éen melding. Verder: als er een verzoek wordt gedaan aan de Raad om zoiets te onderzoeken dan moet de Raad nog aan de slag - dat betekent eerst een paar maanden wachttijd en dan pas onderzoek, en als de Raad dan vindt dat er een kinderbeschermingsmaatregel moet worden genomen dan moet de Raad die eerst nog bij de rechtbank vragen. En in die procedure kan je je volop verweren.
Kinderen halsoverkop uit huis halen gebeurt eigenlijk alleen maar als er ernstige zorgen zijn over acute onveiligheid voor het kind, met name bij jonge kinderen met ouders die door middelengebruik de zorg niet kunnen dragen, en bij vermoedens van fysiek geweld of misbruik tegen de kinderen. Van die situaties waarbij de politie midden in de nacht bij een huis komt en daar de ouders straalbezopen aantreft terwijl de peuter van anderhalf in een vies en te klein rompertje door de woonkamer kruipt waar het vol ligt met afval en scherven. Die dingen gebeuren, en dan nemen ze zo'n kind eerst mee en gaan dan pas verder kijken.
Normaal gesproken wordt er eerst veel gepraat, hulpverleend en onderzocht en pas als dat allemaal niet helpt en er nog steeds heel veel narigheid is komt heel misschien een ondertoezichtstelling in beeld; zonder uithuisplaatsing, in het gros van de gevallen. Kinderen uit huis halen wil iedereen voorkomen, al was het maar omdat er meestal helemaal geen plaats is om die kinderen veilig onder te brengen.
Anoniemvoornu
18-11-2025 om 14:00
Geen oordeel maar wel iets om over na te denken... hoe jullie dit anders kunnen gaan doen om dus wel te voorkomen dat de meldingen binnen blijven stromen. Hard schreeuwen terwijl je partner stil is en je peuter huilt klinkt heel naar en onveilig voor ook jullie kindje.
Kimdekim
19-11-2025 om 07:57
Als de politie en melding maakt bij veilig thuis hebben ze dat naast mijn weten altijd aan. En als VT betrokken wordt gaan ze echt niet na 1 ruzie zonder geweld een maatregel vragen.
De vraag is wel, hoe gezond is het leefklimaat van jouw peuter als er ruzies zijn wat de politie bij moet komen?
Izza
19-11-2025 om 19:10
Ik weet niet hoe gehorig jullie huis is. Maar een buurman gaat niet zomaar bellen hoor. Dan was er sprake van heftig of langdurig lawaai. En hadden ze echt oprechte zorgen. Die zou ik ook hebben. Doet je partner dit vaker? En wat maakt dat hij zo uitbarst in het bijzijn van een klein kind? Echt heel schadelijk voor jullie kind. Daar zou ik goed over nadenken en in gesprek gaan met elkaar en een professioneel persoon.
Vtt haalt nooit zomaar kinderen uit huis. Die verhalen zijn onzin. Er is altijd een aanleiding.
Nick90
19-11-2025 om 19:51
Bij alle meldingen waar minderjarigen bij betrokken wordt vt ingeschakeld dus reken maar op een schrijven en een afspraak van veilig thuis in de komende 6 weken.