Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Birgit

Birgit

07-04-2010 om 18:02

Ik studeer weer, maar....

Ik ben 51 en ik ben in september een deeltijd talenstudie begonnen aan de universiteit. Ik heb twee, nog relatief jonge kinderen, een eigen bedrijf waar ik zelf min of meer de arbeidstijd kan bepalen. Ik heb er heel lang over nagedacht omdat de studie ten eerste duur is, en het is niet naast de deur, ik moet anderhalf uur met de trein heen en anderhalf uur terug. in die tijd lees en studeer ik wel. Van de belasting probeer ik nu wel wat terug te krijgen en dat gaat ook wel lukken, behalve de reiskosten. Ik studeer omdat ik het leuk vind. Maar nu merk ik dat deeltijdstudenten, vooral de wat oudere dus, best gediscrimineerd worden. Er is openlijk gezegd dat deeltijdstudenten alleen maar afvallen en dat het ongelofelijk tegenvalt als je op latere leeftijd nog gaat studeren want studenten van 18 leren nu eenmaal veel sneller en zo. Het lijkt er op alsof ze weinig energie in deeltijders willen steken.
In de colleges, we zijn met 12 studenten, ook voltijd, er is geen speciale deeltijdstudie je moet gewoon de colleges volgen samen met de voltijders, krijg ik bijna nooit een beurt bijvoorbeeld, op zich niet erg, maar het gaat me wel opvallen. Bij de mondelinge presentaties krijg ik altijd te horen dat het slecht is en vol fouten en bij één docent haal ik nooit hoger dan een 6. Of ik ben echt slecht, óf ze hebben gewoon iets tegen me!Het was de andere studenten ook al opgevallen. Nu laat ik laat mijn schriftelijk werk controleren door een kennis die de taal zelf als moedertaal heeft en ook docent is, voor ik het inlever, maar dan nog schijnt het vol fouten te zitten! Ik snap er niets van.Ik heb zelfs iets letterlijk overgeschreven van een literaire site en toch was het niet goed, de woordkeus was fout, de woordvolgorde etc.. Ik kan het natuurlijk niet aankaarten, want je mag niet iets overschrijven het moeten je eigen woordn zijn. Ik begin er best van te balen. Ik heb wel alles gehaald tot nu toe. Ik twijfel er erg over om nog verder te gaan. Ik snap ze daar ook niet, want omdat het zo'n kleine studie is met weinig studenten, zou ik er juist alles aan doen om studenten zo veel mogelijk te laten blijven, het is tenslotte toch hun werk.
En ik studeer dus omdat ik het in de eerste plaats leuk vind, maar op deze manier weet ik het nog niet. Ik vind juist dat je deeltijders, die vaak een gezin en/of werk erbij hebben moet respecteren. Dat gevoel heb ik dus helemaal niet.
Wat vinden jullie hier van? Zal ik volgend jaar wel of niet doorgaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

07-04-2010 om 19:06

Geen herkenning

Ik volg een HBO-opleiding in deeltijd. Het afvalpercentage was groot, maar voornamelijk in het eerste (half) jaar. Van 32 mensen is toen de helft afgevallen. We zijn nu bezig met het vierde jaar, afgelopen 2 jaar zijn er 2 mensen geweest die besloten eerst de niet gehaalde vakken uit jaar 2 en 3 over te doen, verder is de samenstelling gelijk gebleven. De afvallers hadden zich bijna allemaal verkeken op de tijdsinvestering die de studie vraagt, een enkeling op het niveau. Wij hebben een apart programma en zitten dus niet gelijk met voltijdstudenten, hoewel door omstandigheden wij het laatste half jaar gezelschap hebben van 4 voltijdstudenten.
Ik vind de opstelling van jouw vakgroep / faculteit erg negatief. Hoewel 18-jarigen misschien sneller de lesstof eigen maken, hebben de oudere studenten veel meer inzicht en ervaring dan jongeren en kunnen zij veel beter verbanden leggen en onderwerpen in context plaatsen en nuanceren. Verder zijn ze in mijn ervaring meer gedreven en hardere werkers. Dit wordt bij ons ook bevestigd door de docenten, die a) ons allemaal een heel fijne groep vinden en b) blij zijn dat we zo gedisciplineerd zijn en c) erkennen dat wij op een goede manier kritisch zijn, zowel op de lesstof als op hoe het aangeboden wordt.
Toen ik als jonge twintiger een taalstudie aan de universiteit deed, had ik soms (afhankelijk van het vak dat ik volgde) les met deeltijdstudenten. De oudste was 73 (!) en toen viel mij ook al op dat oudere studenten niet bang zijn om kritische vragen te stellen en dat ze als je ze spreekt juist een jonge geest hebben. Laat je dus niet wijsmaken dat deeltijdstudenten niet de moeite waard zijn of er niks van bakken.
Wat de docenten betreft: misschien heb je een faculteit getroffen met mensen die helaas niet erg open staan voor verandering. Misschien is het voor de docenten belangrijker om hun onderzoekjes te doen en te publiceren en hangt het lesgeven er maar een beetje bij. Op de HBO waar ik les krijg, worden de docenten ook beoordeeld door de studenten, krijgen ze functioneringsgesprekken en wordt veel aandacht besteed aan het didactische klimaat. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig op de universiteit gaat.
Wat je cijfers betreft; alles gewoon halen is nog niet zo eenvoudig, laat je niet onzeker maken daardoor. Op een vriendelijke maar gedecideerde manier zeggen dat jij waar voor je geld wilt, dat kan misschien wat helpen? En zolang jij het taal leuk vindt, moet je het niet opgeven.
Sterkte!

Nicci

Nicci

07-04-2010 om 20:32

Wat vervelend

Toen ik studeerde heb ik maar bij één vak te maken gehad met oudere studenten. Dat was bij een vertaalvak en wij merkten dat waar wij gewoon een tekst vertaalden, zij (erg generaliserend, maar het was nooit iemand van 20) bijvoorbeeld het restaurant waar de tekst over ging, gingen bellen om meer informatie te vragen. Ze gingen dus heel ver met hun huiswerk. Ik vond het te ver, want het was niet nodig. Iedere keer werd de bespreking van de vertaling onderbroken. Dan stond er bijvoorbeeld dat iets een bepaalde, moeilijk te vertalen kleur was, en dan kwam er een vinger uit de zaal "ik heb gebeld en het lijkt toch meer op een andere kleur". De docent kon er nogal sarcastisch op reageren. Ik kan me voorstellen dat die na een paar overijverige types wat argwanend wordt ten opzichte van oudere studenten, terwijl de meesten natuurlijk niet zo zijn.

En natuurlijk hebben docenten ook vooroordelen. Zeker als je iets moet schrijven is een beoordeling subjectief. Ik heb (weliswaar op de middelbare school) ook eens iets voor mijn buurvrouw geschreven omdat zij altijd een 5 had en ik een 8. Toen kreeg ikzelf een 8,5 en zij een 5. Wat je er aan zou kunnen doen, weet ik niet. Misschien eens een andere docent van de faculteit er naar laten kijken?

Primavera

Primavera

07-04-2010 om 21:11

Ligt aan de docent, niet aan de deeltijd of je leeftijd

Hallo Birgit,
Ik studeer ook weer sinds anderhalf jaar aan een buitenlandse universiteit en het valt mij juist ontzettend mee hoe makkelijk het integreren is met studenten die de helft van mijn leeftijd hebben. Dit komt waarschijnlijk ook omdat er een uitgebreid studentenforum is opgezet waar de verschillende studenten tips, vragen en materiaal uitwisselen en op internet wordt je kalenderleeftijd minder gevoeld. Ook de meeste professoren behandelen je gewoon als iedere andere student. Wij kunnen per vak kiezen uit twee opties: voltooid colleges volgen of als dat niet mogelijk is door je andere bezigheden, gezinssituatie, werk heb je aparte programma's waarbij ipv de colleges je extra boeken voor zelfstudie erbij moet doen.
Tuurlijk zijn er een paar docenten die inderdaad iets hebben tegen (oudere) studenten die de lessen niet kunnen volgen en het zelfstudieprogramma presenteren. Die tentamens zijn dan moeilijker en je behaalt er een lager cijfer op. Maar so what, het gaat erom dat je het haalt en juist het voordeel van een oudere leeftijd is dat je vaak niet meer een goede cijferlijst nodig hebt om meer kans te hebben in een sollicitatie, maar dat je al werk of ervaring hebt of de studie alleen voor jezelf doet.
Hebben de docenten geen spreekuren voor studenten bij jullie? Hier is het normaal dat iedere docent tenminste één uur per week reserveert buiten de lestijden voor meer diepgaande vragen, extra uitleg of persoonlijke bespreking van je fouten, wat je precies fout doet en daaraan kan verbeteren. Voor dit studentenspreekuur kun je dan een afspraak maken.
Laat je niet kisten, je doet de studie niet voor de docent, maar voor jezelf.
Groeten Primavera

reina

reina

08-04-2010 om 07:05

Gesprek

Ik zou een gesprek aanvragen met de brteffende docent.

koentje

koentje

08-04-2010 om 16:12

Je bent

51, maar nog steeds niet erg assertief. Kom op zeg, dat pik je toch niet als er zo met je wordt omgegaan?

En je dan vervolgens afvragen of dan maar zult stoppen? Waarmee je die docenten dus bevestigd in het idee dat het tegenvalt als je op latere leeftijd stopt?

Nee, het is niet normaal hoor, hoe er daar met je omgegaan wordt. Ik doe met mijn 48 ook een opleiding, waar veel mensen al ouder zijn, en docenten beseffen echt wat dat is en doen er alles aan om te steunen. Kom op! Kom voor jezelf op en laat je niet ontmoedigen!

Stekker

Stekker

10-04-2010 om 09:03

Oeps

Was ook een draadje begonnen bij algemeen omdat ik in september ga beginnen en werd op jouw draadje gewezen. Het is ook een talenstudie waarbij de deeltijders college lopen met de voltijders. Ik hoop dus niet dat het om dezelfde gaat. Dit is wel even schrikken. Ik ben weliswaar iets jonger (41), maar dat is voor die studenten ook stokoud lijkt mij. Verder doe ik het niet alleen voor de lol, ik wil weer aan het werk dankzij deze studie (onderwijs), misschien kijken ze er dan toch anders tegenaan. Kijk even bij mijn draadje daar geeft Margje een letterlijke conversatie weer van 2 studenten in de trein hoe ze over deeltijders denken. Denk wel dat je een olifantenhuid moet hebben. Maar dat de docenten je ook discrimineren had ik niet verwacht. Ik denk dat als je schrijft aan welke universiteit je welke taal studeert je wel erg herkenbaar wordt, maar ik zou het wel graag willen weten. Misschien wil je het me mailen op flyannaapestaartjegmail.com?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.