Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Polly Shearman

Polly Shearman

12-01-2010 om 14:47

Ik vraag me een aantal dingen af:

of het ons zou kunnen lukken het woord voor 2010 te verzinnen, dus verzin een woord icl betekenis ( of kies bestaant woord wat nu niet vaak word gebruikt) ga het te pas en te onpas gebruiken, op OO, op je werk, op hyves, op twitter,
Hoe lang zou het duren voordat het woord de media bereikt? voordat je het voor het eerst op de tv of radio hoord bijvoorbeeld.

wat ik me ook afvraag is: heeft relatietherapie zin als je geen relatieproblemen hebt, gewoon om eventuele ellende voor te zijn, om te leren hoe je goed moet praten samen bijvoorbeeld, als je niet echt weet hoe dat moet, maar daar nu ook niet zo'n last van hebt.

wat ik me ook afvraag: waarom zijn nicotine snoepjes/kauwgom en pleisters zo vreselijk duur. Ik gebruik deze nu om te stoppen met roken maar ik ben meer geld kwijt dan gewoon te roken?!?!?
en hoe slecht is nicotine opzich.. dus zonder de teer enz die in een sigaret zitten?

en wat ik me ook afvraag: of er meer mensen zijn die zich ergeren aan de term "de beste wensen". ik vind het persoonlijk prettiger als mensen mij iets concreets toewensen. Want als ik van de 100de wensen, de beste wensen krijg.. vraag ik me altijd af? ja welke dan!? en waarom?? vertel!!>

groet, polly


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

12-01-2010 om 15:31

Polly

Wat een zeeën van tijd houd je over als je niet meer steeds naar buiten hoeft om te roken Ik weet nog dat mijn huis nooit zo schoon was als toen ik net gestopt was.

Ayanna

Ayanna

12-01-2010 om 15:55

Polly's overschot aan nadenktijd!

Hahaha, als de rook om je hoofd is verdwenen....
Ik wil het woord 'bunzig' gaan promoten. Mocht dat niet lukken dan ga ik voor het woord 'nistig'!
PS Polly, ik hoop echt vanuit heel mijn hart en met heel mijn verstand dat je het volhoudt met niet roken. Echter....mocht je toch de verleiding niet kunnen weerstaan: rook je dan met mij een sigaretje op de meeting? We zullen dan wel een beetje beschut moeten gaan staan, want ik krijg het nogal snel koud in mijn elfenpakje.

katja

katja

12-01-2010 om 16:20

Maar wat betekent bunzig dan, of nistig?

Vind ze allebei wel leuk.
Bunzig lijkt me een scheldwoord; jezus wat is die Peter R de vries een enorme bunzig.
En nistig lijkt op listig. Of mistig.
Wat vinden jullie van loei?
Zo van; dat feest was echt LOEI! (= geweldig).

Katja

angel3

angel3

12-01-2010 om 16:23

Doet me denken aan

Een heel aantal jaar geleden gingen we skieen in frankrijk. Het was echt slecht, de sneeuw was slecht, bruine stukken,geen zon,. Een van de slechte en ontzettend makkelijke pistes had de naam Proclu (weet niet meer precies hoe je het schrijft). Vanaf die vakantie is het woord Proculeus blijven hangen. Aldaar gebruikten we het woord al in de kroeg te pas en te onpas. En zo grappig. NIEMAND vraagt wat het betekent. Voor ons kreeg het te betekenis: een soort van 'mega simpel' of 'kansloos'.
We gebruiken het woord nog steeds

Tinus_p

Tinus_p

12-01-2010 om 16:45

Nicotine

Polly:
en hoe slecht is nicotine opzich.. dus zonder de teer enz die in een sigaret zitten?"
In een pakje sigaretten zit genoeg nicotine om acuut dood neer te vallen, als je het zou injecteren.

Woord

Ja ik wil meedoen het woord van 2010 te verzinnen!!!!
Lijkt me vreselijk leuk!!!
Ik moet even een paar dagen nadenken en dan gooi ik wel wat in het midden.

Tante Truus

Tante Truus

12-01-2010 om 18:00

Bunzig

Komt bij mij vandaan, uit een draadje uit relatieproblemen. Ik ben het met een vriendin gaan gebruiken in onze studietijd maar dat is al dertig jaar geleden! Dus niet bepaald een woord voor 2010. We hadden het misschien wel zelf verzonnen en zeiden het altijd als we elkaar zagen in de trein naar onze studiestad: Ben jij ook zo bunzig? Ja dat waren we dan ook altijd.

Tante Truus

Ayanna

Ayanna

12-01-2010 om 18:08

Bunzig en verder

Bunzig betekent zoiets als heel erg kwaad. 'Ik word daar zo ontzettend bunzig van!!!!' (met dank aan TT). Wat 'nistig' betekent weet ik (nog) niet, maar ik vind het een lekker klinkend woord.
Hmmmm, loei..... In de betekenis van 'geweldig' vind ik het niks. Zou je het echter een draai geven in de vorm van: flauwekul, mja....dan klinkt het wel. 'Dat vind ik me toch een portie loei!'
Verder vind ik 'proculeus' een hele mooie!!! Ga ik lenen, mag dat?
Voelt iemand iets voor 'snokker'? In de betekenis van: niet goed wijs. 'Die vent die spoort niet, hij is een beetje snokker.'

West vlaams

Bunzig en nistig zijn westvlaams. Bunzig betekent recalcitrant en nistig is naarstig.

Emmawee

Emmawee

12-01-2010 om 21:43

Ja!

Hier in huis is het tijdje geleden het woord nondescript opgeborreld. Het betekent: moeilijk te beschrijven, maar is een goed alternatief voor 'vaag'. Een wat nondescripte kleur, het weer is nondescript, iemands stijl van kleden kan nondescript zijn, ik kan ergens een nondescript gevoel van krijgen, een kapsel kan nondescript zijn en zo ook muziek of nou ja, eigenlijk van alles. Zeker op een forum lijkt het me goed bruikbaar
Groeten, Maw.

Roos Vicee

Roos Vicee

12-01-2010 om 22:31

Sorry, maar maw

Nondescript is een al bestaand woord. Zie http://www.encyclo.nl/begrip/nondescript

Emmawee

Emmawee

12-01-2010 om 22:35

Bestaand mocht ook!

Lees de openingspost nog maar eens Roos Vicee!
Groeten, Maw.

Roos Vicee

Roos Vicee

12-01-2010 om 23:12

Oh ja niet goed gelezen sorry

Je hebt gelijk Emmawee! Neem me niet kwalijk.
Maar dan ga ik voor klapjap! Blijf hem leuk vinden!

Hm, zelf verzinnen is leuker

Maar ik kom nu niet verder dan de "wantschoenen" (onbedoelde creatie van mijn zoon van 6, die ik af en toe ook gebruik).
Ik moet werken morgen, maar ik zal eens even lekker nadenken erover!

Tirza G.

Tirza G.

12-01-2010 om 23:55

Echt niet

Bunzig en nistig is Zeeuws (Bevelands om precies te zijn). Bunzig betekent "angstig, terughoudend". Ik ga niet naar buiten met dit weer, ik ben d'r toch een beetje bunzig van.
Nistig betekent kwaad, iets wat op komt borrelen. Die vent die zat me daar te praten en ik werd er toch zó nistig van! Pissig, zeg maar

Tirza (voor al uw zeeuwse dialecten. Immers, de zeeuwse taele is de moiste taele van allemaele)

Ik heb mijn best al gedaan

Cobikekse, zomaar zelf verzonnen en hier nog steeds gewoon in gebruik Overigens hebben we natuurlijk ook Reinasoep (die heerlijke tomaten-) en IngridTtoetje (met de kerst was het wederom een succes) en Engeltjesalade (met frambozendressing en brie) enz Maar cobikekse bekt gewoon lekker.

Pelle, die top2000 is toch wel gelukt (ot)

Na de mislukte poging met de kerstbal is er een oproep geweest om the great Gig in the Sky van Pink Floyd erin te krijgen. Vorig jaar is dat gelukt en dit jaar is hij werkelijk spectaculair gestegen.

Bellefleur

Bellefleur

13-01-2010 om 08:56

Herman

Mag Herman ook? In de zin van 'we hebben een Herman in onze relatie nodig'. Die mag voor mij in de top 2000 van nieuwe woorden van 2010

Vereerd! en ook een poging

Genista, ik voel mij zeer vereerd dat ik ben opgenomen in jouw lijstje met OO-recepten . Wij hebben hem met Kerst ook weer op het menu gezet. De Cobikekskes komen bij ons trouwens ook regelmatig terug, maar voor de Reinasoep kreeg ik de kinderen helaas niet enthousiast. En vanwege doorlopende problemen met mijn lijn ben ik nog nooit gezwicht voor het IngridTtoetje, maar het recept heb ik natuurlijk wél!!

Wij hadden vroeger thuis een naam voor een beetje weird figuur: boko. Hoefde je tenminste niet te fluisteren . In mijn moeders familie zijn ze best creatief met het uitvinden van woorden, dus daar valt vast nog wel wat bruikbaars te vinden. Zo hebben wij geen gereedschapskist maar een panniekistje (te gebruiken bij panne, daar komt het vandaan). Maar er zijn er nog veel meer, ik moet daar nog even over nadenken.

Van de nu genoemde kandidaten ben ik fan van nistig, klinkt lekker nijdig en zo zou ik hem ook willen gebruiken, ik werd zó nistig van die opmerking! En ik vind nondescript ook erg leuk!

Engeltje

Polly Shearman

Polly Shearman

13-01-2010 om 13:27

Leuk!

alle nieuwe woorden vind ik leuk,
ik had zelf al tozen bedacht op de chat.
mijn man heeft me getoost
Zij betoost haar man,
Ik ben gisteren nog wezen tozen...
en Wie toost kan de bal terug verwachten...
zoiets??

maar ik vind mamzen ook geweldig, gebruiken wij hier regelmatig, en die heb ik van AMK

ik ben dol op nieuwe woorden.
ik gebruik zelf vaak Hetze als ik iemand wil aanduiden waarvan niet duidelijk is of het een hij of een zij is, of als ik even niet op iemands naam kan komen.

kom maar op, wil nog meer nieuwe woorden horen!!
maar voor het gemak lezen jullie allemaal over de rest van de beginposting heen??!?!??!
blijf ik toch weer zitten met vragen.
groet, polly

Polly!

"Wie toost kan de bal terug verwachten"
Oh, wat heerlijk dubbelzinnig Wie toost kan überhaupt de bal verwachten. Twee zelfs, en een waterpistooltje

krin

krin

13-01-2010 om 15:25

Oké, de rest

* Hoe lang zou het duren voordat het woord de media bereikt?
De media weet ik niet, maar in een woordenboek staat het niet snel: "...daarnaast heeft elke woordenboekredactie criteria opgesteld waaraan woorden moeten voldoen voordat ze in het woordenboek worden opgenomen. Een woord moet bijvoorbeeld gedurende een bepaalde tijd (meestal een aantal jaren) met een zekere regelmaat gebruikt worden in boeken, kranten, tijdschriften en op radio, televisie en internet."(http://www.onzetaal.nl/advies/bestaatdatwoord.php)
* heeft relatietherapie zin als je geen relatieproblemen hebt?
Er was laatst iemand die pleitte voor een relatie-APK. Deze, misschien: http://www.happylifenu.nl/relatie-apk.htm
Er zit wel wat in, denk ik. Vaak sudderen dingen te lang door, misschien dat je dat met een periodieke relatie-opfris-sessie voor kunt zijn. Herman-therapie, zeg maar
* waarom zijn nicotine snoepjes/kauwgom en pleisters zo vreselijk duur?
Heb je het echt omgerekend? Ben je per week meer kwijt aan vervangend spul dan aan het echte werk? Er worden er minder van gemaakt, misschien is dat een reden. En wellicht waren de onderzoeks- en toelatingskosten erg hoog. Het is ook wel de bedoeling dat je er steeds minder van gaat gebruiken, hoor...
* en hoe slecht is nicotine opzich.. dus zonder de teer enz die in een sigaret zitten?
Die had Tinus al beantwoord. Nicotine is dodelijk, daarom zit er ook een maximum aan de tabletjes die je mag opsnoepen. Maar je longen hebben er in elk geval geen last van.
* of er meer mensen zijn die zich ergeren aan de term "de beste wensen".
Jawel. Al is ergeren een groot woord. Vind het wat gemakzuchtig. Ik zeg alleen 'gelukkig nieuwjaar' en dat uitsluitend op 1 januari. Soms varieer ik met 'ik wens je wat'. Is even vaag, maar iets origineler
Zo. Word je trouwens niet wat hyper van die nicotinesnoepjes van je?

Polly Shearman

Polly Shearman

13-01-2010 om 16:27

Polly, nico en tine

Ik zuig naar volle tevredenheid op de snoepjes. Op de verpakking staat dat je er in de eerste weken van het stoppen 8 tot 12 per dag mag ( ze zijn 1,5 mg)
Dat haal ik echt niet, ik neem er zo;n 4 a 5 per dag.
Op deze manier hoop ik van de sigaretten gewoonte af te komen, gewoon het met zo'n stikje in je handen zitten. Dat is nl in mijn ervaring het meest hardnekkig. De nicotine verslaving op zich is na 3 dagen onthouding wel over. Maar de gewoonte van eht opsteken van zo'n ding, dat duurt veel langer.
Ik ga volgende week de pilletjes halveren, dus dat ik in de derde week, 4 a 5 halve per dag neem. en dan een week later dat weer minderen enz enz.

ik word er niet hyper van hoor, ik merk helemaal niks aan mezelf verder, behalve dan dat ik veel meer tijd heb, ik hoef nl niet steeds even naar buiten!!

groet, polly, nico, tine en Herman natuurlijk

Leony

Leony

13-01-2010 om 19:13

Niet zelf verzonnen maar

de term "koranklappen" vond ik erg compact, creatief en vooral ook heel beeldend.
Leony

Hmmm

Als verzonnen woord is OOL-en natuurlijk wel een goeie lijkt me. En anders stem ik voor Cobikekse als synoniem voor allerlei lekkerde KENmade koekjes uit de oven. Of misschien toch mijn eigen woordblenderaar ipv dysleticus.
Over wat ik me nu afvraag: waarom hebben we het over een stadsHART en een dorpsKERN en niet andersom?
En zoon vroeg zich het volgende af. Als je iemand antwoordt: "Volgens mij wel." dan heeft dat een twijfelende klank. Waarom is dat? Want JIJ weet het zeker (alleen is misschien niet iedereen het er mee eens, maar daar zit jij toch niet mee?)

Emmawee

Emmawee

15-01-2010 om 11:11

Leony

Ehm... ik krijg geen beeld. Wat is het? Koranklappen??
Maw.

krin

krin

15-01-2010 om 12:35

Stadskern en dorpshart

Multi-interpretabel googlehit-resultaat: Dorpshart: 78.200; stadshart 137.000; stadskern 424.000; dorpskern 524.000. Het wordt dus wel in alle variaties gebruikt, waarbij de kernen aan kop gaan en een dorp minder vaak een hart heeft dan een stad.
Ik vermoed, als ik de betreffende pagina's bekijk, dat -kern vaker wordt gebruikt met een bestuurlijke insteek, en -hart vaker met een toeristisch, gezelligheidsidee (veel winkeliersverenigingen, vvv's, dat werk).
Dat dorpskern veel wordt gebruikt, is volgens mij )mede te danken aan het feit dat veel dorpen een verzameling buurtschappen zijn, met één kern.
Zelf heb ik het trouwens bij beide vaker over -hart dan over -kern, geloof ik.

krin

krin

15-01-2010 om 12:40

Volgens mij

Volgens mij zwak je met "volgens mij" je uitspraak af ten behoeve van het ego van je gespreksgenoot. Iemand zegt A, en in plaats van bot: "Dat is niet waar, het is B" te zeggen, zeg je: "Nou... Volgens mij is het B, hoor" (dat "hoor" verzacht het nog meer).
Dus je weet zelf misschien wel dat je het zeker weet, maar je voelt niet de noodzaak dat de ander in te peperen. Daarom suggereer je twijfel.
Voor mij is "volgens mij" vergelijkbaar met "als je het mij vraagt", dat tenslotte ook aangeeft dat het antwoord weer heel anders kan worden als je het de volgende buurman vraagt.

Polly Shearman

Polly Shearman

15-01-2010 om 12:59

Hmm

dat -kern en -hart vind ik ook disscutabel, verschil zit hem idd in het toerisme denk ik.

Maar kunnen we geen poll opzetten. want er zijn pracht woorden genoemt vind ik....

daar gaan we:

Ik wil hibje nog nomineren

Het Haast Inwonend Buurkind, oftewel hib.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.